LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kaimo reikalų komitetas
Papildomo komiteto IŠVADA
DĖL Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso
127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5170
2020-12-02 Nr. 110-P-37(3)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Andrius Vyšniauskas, Giedrius Surplys, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika;
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-09-15)
|
1(127) |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu siūloma keisti Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 127 straipsnio nuostatas, numatant administracinę atsakomybę už neteisėtą gyvūnų veisimą. Atkreiptinas dėmesys, kad ANK 127 straipsnyje konkrečios komercinės, ūkinės, finansinės ar profesinės veiklos, kuriomis verstis reikalinga licencija (leidimas), nevardijamos, o pagal Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatas gyvūnų veisimas traktuojamas kaip verslinė veikla (2 straipsnio 14 dalyje nurodoma, kad “Gyvūnų augintinių veisėjas – asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais“, to paties straipsnio 28 dalyje nustatyta, kad „Verslinis gyvūnų augintinių veisimas – teisės aktų nustatyta tvarka vykdomas gyvūnų augintinių dauginimas verslo tikslais“, 10 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad „Asmenys, užsiimantys versliniu gyvūnų augintinių veisimu, privalo užtikrinti teisės aktuose nustatytų reikalavimų laikymąsi ir teisės aktuose nustatytais atvejais turėti veterinarinį patvirtinimą“). Vadinasi, verslinis gyvūnų augintinių veisimas patektų į ANK 127 straipnyje įvardijamos komercinės veiklos, kuria verstis reikalinga licencija (leidimas) apibrėžtį, kas pripažįstama ir projekto aiškinamajame rašte, nurodant, kad “<…> 127 straipsnis, numatantis neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine, ar profesine veikla“, nors teoriškai ir apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama <...>“. Atkreiptinas dėmesys, kad netinkamas įstatymo taikymas ar jo netaikymas nespręstini inicijuojant kokybiškai naujo teisinio reguliavimo nesukuriančių teisės aktų projektų teisėkūros procesą, todėl projekto 1 straipsniu teikiamos nuostatos vertintinos kaip perteklinės, neatitinkančios Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtinto teisėkūros principo – tikslingumo, pagal kurį tikslingumo teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis. (P.S – šiame ir kituose punktuose paryškinta KRK)
|
Pritarti.
|
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-09-15)
|
3 |
2 |
|
2. Atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio nuostatoms teikiamą pastabą bei projekto 2 straipsnio turinį, projekto 3 straipsnio 2 dalis vertintina kaip perteklinė, nes projekto 2 straipsniu teikiami pakeitimai nepasižymi blanketiškumu (t. y. norint juos realizuoti nereikėtų vadovautis jokiais kitais teisės aktais).
|
Pritarti.
|
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-06-12)
|
* |
|
|
3. Seime yra įregistruotas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 346 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-5147), kuriuo taip pat siūloma keisti ANK 346 straipsnį. Atsižvelgiant į tai, atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.
|
Atsižvelgti.
|
|
4. |
Teisingumo ministerija Europos teisės departamentas (2020-09-22) |
* |
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP5170 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime. |
Atsižvelgti.
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Vyriausybė (2020-11-18 nutarimas Nr. 1305) |
2(346) |
(1) |
|
Pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5170 (toliau – Projektas Nr. 3) 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 346 straipsnio 1 dalies pakeitimui, atsisakant įspėjimo, kaip administracinės nuobaudos formos. |
Pritarti. |
|
2 |
Vyriausybė (2020-11-18 nutarimas Nr. 1305) |
1(127) |
|
|
Tačiau kitoms siūlomoms nuostatoms nepritarti dėl šių priežasčių: Projektu Nr. 3 siūloma papildyti ANK 127 straipsnį „neteisėtu gyvūnų veisimu“, taip pat siūloma papildyti šio straipsnio 4 dalį, už šio straipsnio 1, 2, 3 dalyse numatytus administracinius nusižengimus skiriant ir priemonių bei veisimui naudojamų gyvūnų, jų jauniklių konfiskavimą. Argumentuojant šį pakeitimą teigiama, kad ANK nenumato galimybės konfiskuoti veisimui naudojamų gyvūnų ir jų jauniklių, taip pat, kad ANK 127 straipsnis, numatantis neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla, nors teoriškai ir apima neteisėtą gyvūnų veisimą, tačiau praktikoje juo nesivadovaujama. ANK 127 straipsnyje įtvirtinta administracinė atsakomybė ne tik už vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla neturint licencijos (leidimo) veiklai, kuriai reikalinga licencija (leidimas), bet ir už vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla kitokiu neteisėtu būdu. Šiame ANK straipsnyje nėra įvardijamos konkrečios komercinės, ūkinės, finansinės ar profesinės veiklos. Kadangi Apsaugos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje apibrėžiama gyvūnų augintinių veisėjo sąvoka, pagal kurią gyvūnų augintinių veisėju laikomas asmuo, turintis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą leidimą veisti gyvūnus augintinius verslo tikslais – gyvūnų augintinių veisimas yra komercinė veikla. Apsaugos įstatymo 10 straipsnio, reguliuojančio gyvūnų veisimą, 2 dalyje įtvirtinta, kad gyvūnų augintinių veisimui teisės aktuose nustatytais atvejais reikalingas veterinarinis patvirtinimas, todėl neteisėtas (neturint veterinarinio patvirtinimo) vertimasis gyvūnų augintinių veisimu užtraukia administracinę atsakomybę pagal ANK 127 straipsnį. Be to, vadovaujantis ANK 127 straipsnio 4 dalimi, privalomas pagamintos produkcijos, įrankių, žaliavos ir iš šios veiklos gautų pajamų konfiskavimas, t. y. tais atvejais, kai gyvūnai veisiami neteisėtai, išveistus gyvūnų jauniklius ir suaugusius gyvūnus augintinius privaloma konfiskuoti. Siūlymas keisti ANK 127 straipsnį, papildant veiklas įsivaizduojama nauja veikla „neteisėtas gyvūnų veisimas“ ir siūlymas už numatytus administracinius nusižengimus skirti veisimo priemonių bei veisimui naudojamų gyvūnų, jų jauniklių konfiskavimą, yra perteklinis ir nepagrįstas. Taip pat, vadovaujantis ANK 589 straipsniu, administracinių nusižengimų teiseną dėl ANK 127 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatytų administracinių nusižengimų pradeda, administracinių nusižengimų tyrimą atlieka ir administracinių nusižengimų protokolus, be kita ko, surašo ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos pareigūnai (ANK 589 straipsnio 30 punktas). Pastebėtina, kad galiojantis teisinis reguliavimas užtikrina galimybes šiems pareigūnams pradėti administracinių nusižengimų teiseną dėl neteisėto vertimosi gyvūnų augintinių veisimu. Taigi, ne siūlomas ANK keitimas, kuris yra perteklinis ir nesukuria pridėtinės teisinės vertės, o tinkamas ANK normų taikymas užtikrins atsakomybės už neteisėtą gyvūnų augintinių veisimą neišvengiamumą. |
Pritarti. |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 ir 346 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5170;
6.2. siūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Vyšniauskas, Kęstutis Mažeika.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė