LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS aPSAUGOS ĮSTATYMO NR. i-2223 47 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 931 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3350

2023-12-13  Nr. 107-P-49

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:  komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę).

Komiteto biuras:  vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė.

Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų viceministrė Ieva Valeškaitė, Aplinkos ministerijos atliekų politikos grupės patarėja Jovita Surdokienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-01

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu siekiama pakeisti Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 47 straipsnio 1 dalį, o ne visą 47 straipsnį, turintį tris struktūrines dalis. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj žodžių „straipsnį ir jį“ įrašytini skaičius ir žodžiai „straipsnio 1 dalį ir ją“. Atitinkamai šiose projekto nuostatose brauktina formuluotė „47 straipsnis. Rašytinis įspėjimas“.

Pritarti

Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 1 straipsnyje:

 

Pakeisti 47 straipsnį straipsnio 1 dalį ir išdėstyti taip:

47 straipsnis. Rašytinis įspėjimas. Nustačius šio įstatymo 55 straipsnio 7 dalyje, 57 straipsnio 1, 3, 5 dalyse, 581 straipsnio 3 dalyje, 76 straipsnio 1 dalyje, 93 straipsnio 1, 4 dalyse, 931 straipsnio 1 dalyje, 94 straipsnio 1, 4 dalyse, 941 straipsnio 1, 4 dalyse, 107 straipsnio 1, 4 dalyse, 109 straipsnio 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 19, 20 dalyse, 112 straipsnio 1 dalyje numatytus pažeidimus, juridinis asmuo įspėjamas raštu ir jam nustatomas protingas terminas nustatytiems pažeidimams pašalinti, kuris negali būti trumpesnis kaip 7 kalendorinės dienos ir ilgesnis kaip 30 kalendorinių dienų. Išimtiniais atvejais pagal motyvuotą juridinio asmens prašymą, atsižvelgiant į objektyvias aplinkybes, terminas nustatytam pažeidimui pašalinti gali būti vieną kartą pratęstas, tačiau ne daugiau kaip 15 kalendorinių dienų.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-01

 

 

 

2.    Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 931 pavadinime ir 1 dalyje prieš žodžius „plano įgyvendinimo“ įrašytini žodžiai „šio“.

 

Pritarti

Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 2 straipsnyje:

 

93 1straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už Atliekų tvarkymo įstatyme nustatyto reikalavimo – parengti ir paskelbti maisto atliekų susidarymo prevencijos planą ir (ar) šio plano įgyvendinimo ataskaitą  nevykdymą.

Atliekų tvarkymo įstatyme nustatyto reikalavimo – parengti ir paskelbti maisto atliekų susidarymo prevencijos planą ir (ar) šio plano įgyvendinimo ataskaitą nevykdymas po to, kai juridinis asmuo apie pažeidimą buvo įspėtas raštu, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių eurų.

Šio straipsnio 1 dalyje numatytas pažeidimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo trijų tūkstančių iki penkių tūkstančių eurų.“

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-01

 

 

 

3.    Iš projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 931 straipsnio 1 dalies dispozicijos turinio darytina išvada, kad juridinių asmenų atsakomybė kiltų tik tuo atveju, jei juridinis asmuo neatliktų dviejų veiksmų: 1) neparengtų ir nepaskelbtų maisto atliekų susidarymo prevencijos plano ir 2) neparengtų ir nepaskelbtų šio plano įgyvendinimo ataskaitos. Iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar juridinių asmenų atsakomybė kiltų tuo atveju, jei juridinis asmuo vieną veiksmą atliko (parengė ir paskelbė maisto atliekų susidarymo prevencijos planą), tačiau kito veiksmo neatliko (neparengė ir nepaskelbė šio plano įgyvendinimo ataskaitos). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar šiose projekto nuostatose nereikėtų nustatyti alternatyvių pažeidimų, už kuriuos juridiniams asmenims būtų numatyta atsakomybė ir šiuo atveju keičiamo įstatymo 931 straipsnio pavadinime ir 1 dalyje po žodžių „prevencijos planą“ vietoj žodžio „ir“ nereikėtų įrašyti žodžius „ir (ar)“.

Pritarti

Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 2 straipsnyje:

 

93 1straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už Atliekų tvarkymo įstatyme nustatyto reikalavimo – parengti ir paskelbti maisto atliekų susidarymo prevencijos planą ir (ar) šio plano įgyvendinimo ataskaitą  nevykdymą.

Atliekų tvarkymo įstatyme nustatyto reikalavimo – parengti ir paskelbti maisto atliekų susidarymo prevencijos planą ir (ar) šio plano įgyvendinimo ataskaitą nevykdymas po to, kai juridinis asmuo apie pažeidimą buvo įspėtas raštu, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių eurų.

Šio straipsnio 1 dalyje numatytas pažeidimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo trijų tūkstančių iki penkių tūkstančių eurų.“

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-01

 

 

 

4.         Projekto 3 straipsnyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad su projektu susijusio ir kartu teikiamo Atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 2 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo aštuntuoju12 skirsniu įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3351 3 straipsnyje siūloma nustatyti, kad minėtas įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. Abiejuose susijusiuose projektuose reikėtų suvienodinti įstatymų įsigaliojimo datas.

Pritarti

Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 3 straipsnyje:

 

Šis įstatymas įsigalioja 2024 2025 m. lapkričio sausio 1 d.“

 

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2022-12-11

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 47 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 93(1) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3350 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad Projektu keičiamos nuostatos, susijusios su Direktyvos 2008/98/EB[1] nuostatų įgyvendinimu, todėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalimi turėtų būti parengta Direktyvos 2008/98/EB ir Projekto atitikties lentelė.

Nepritarti

Direktyvos 2008/98/EB[1] 29 straipsnis įpareigoja valstybes nares parengti nacionalines atliekų prevencijos programas, o ne nustato prievolę  ūkio subjektams rengti atliekų prevencijos programas (planus) atskiriems atliekų srautams. Atsižvelgiant į išdėstytą, Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei lentelės šiuo atveju rengti nėra privaloma.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 47 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 93(1) straipsniu įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kasparas Adomaitis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas projektas Nr. XIIIP-3350(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                             Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Liucija Matusevičiūtė