PASIŪLYMAS DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 2, 6, 8, 13(1), 16, 17, 18, 18(2), 19, 20, 21, 22, 24, 25, 27, 34, 35 IR 37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 12(1) STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2929

 

2023-07-18

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

12

4

 

Argumentai:

Mokestinė našta pagal individualią veiklą dirbantiems asmenims didėja reikšmingai – iki 5 proc. p. didinamas GPM tarifas bei papildomai mažinamos prezumpcinės sąnaudos nuo 30 proc. iki 20 proc., mažinama mokesčių kredito apatinė riba nuo 20 iki 10 tūkst. EUR ir įvedamos privalomos nedarbo draudimo įmokos.

Pagal individualią veiklą dirbančiam asmeniui, uždirbusiam 40 tūkst. EUR per metus, reali mokestinė našta didėja 9.65 proc. p., iš kurių 4.5 proc. p. dėl GPM tarifo didinimo, 2.4 proc. p. dėl prezumpcinių sąnaudų mažinimo, 1.06 proc. p. dėl priemokos į nedarbo draudimą, 1.68 proc. p. dėl mokesčių kredito.

Toks reikšmingas mokesčių padidinimas neigiamai atsilieps pagal individualią veiklą dirbančių asmenų veiklos sąlygoms. Pagal individualią veiklą dirbantys asmenys dažniausiai prisiima didesnę riziką, nei samdomi darbuotojai, patys organizuodami savo veiklą.

Galimybė pradėti vykdyti ekonominę veiklą mažais kaštais ir paprastesnėmis veiklos sąlygomis (individualios veiklos forma) suteikia darbo jėgai lankstumo ir leidžia ekonomikai lengviau išgyventi susitraukimo fazes, kai darbo jėgos paklausa mažėja, kas itin aktualu Lietuvai artimiausiu laikotarpiu. Neribojama administracine našta ir mokesčiais ekonominės veiklos pradžia, skatina fizinių asmenų verslumą bei sukuria prielaidas naujų verslų atsiradimui.

Visa tai gali lemti išaugsiantį šešėlio mastą tarp individualia veikla dirbančių asmenų ir sumažėjusias biudžeto pajamas.

Siekiant subalansuotų pokyčių ir atsižvelgiant į reikšmingai didėjančią mokestinę naštą dėl kitų su individualia veikla susijusių pokyčių, siūlome nepritarti prezumpcinių sąnaudų mažinimui, paliekant 30 proc. ribą.

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 12 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Pakeisti 18 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

„12. Apskaičiuojant apmokestinamąsias individualios veiklos pajamas, gyventojo pasirinkimu vietoj kitose šio straipsnio dalyse nurodytų patirtų išlaidų gyventojo, kuris verčiasi individualia veikla, leidžiamais atskaitymais gali būti pripažįstama suma, lygi 20 30 procentų gautų (uždirbtų) individualios veiklos pajamų, kai individualios veiklos pajamos neviršija 55 000 eurų per mokestinį laikotarpį. Ši nuostata netaikoma, kai individualios veiklos pajamas ar jų dalį gyventojas gauna iš su darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais susijusio asmens. Gyventojas, pasirinkęs apmokestinamąsias individualios veiklos pajamas apskaičiuoti šioje dalyje nustatyta tvarka, neprivalo turėti atskaitomą sumą pagrindžiančių dokumentų.“

 

 

 

 

Teikia

Seimo nariai