LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS ĮSTATYMO NR. IX-2453 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-03-28 Nr. XIIP-4589(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projektu nauja redakcija dėstomo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnyje redaguotina gramatinė klaida – vietoje „teisinę statusą“ įrašytini žodžiai „teisinį statusą“.

2.         Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje formuluotė „Respublikos Prezidento“ keistina į „Lietuvos Respublikos Prezidento“.

3.         Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad komisijos nariu gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos asmuo - kultūros paveldo apsaugos specialistas arba šioje srityje ne mažiau kaip 5 metus dirbęs visuomenės veikėjas. Šios projekto nuostatos nėra aiškios ir yra diskutuotinos keliais aspektais.

Pirma, nepriekaištingos reputacijos reikalavimo įtvirtinimas, pats savaime, yra deklaratyvus, nes nėra universalių nepriekaištingos reputacijos kriterijų, kuriais remiantis sprendžiama, ar asmuo atitinka tokį reikalavimą. Šiuo metu galiojančiuose kituose įstatymuose nustatant nepriekaištingos reputacijos reikalavimą, kiekvienu atskiru atveju yra nustatomi konkretūs tokio reikalavimo kriterijai. Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio aiškumo, manytina, kad projektu keičiamame įstatyme turėtų būti nustatyti konkretūs nepriekaištingos reputacijos reikalavimo kriterijai.

Antra, nei iš projekto aiškinamojo rašto, nei iš paties projekto nėra aišku, kas būtų laikoma visuomenės veikėju ir kokiais kriterijais remiantis būtų nusprendžiama, kad kandidatas į komisijos narius atitinka visuomenės veikėjo apibrėžimą. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto nuostatas tikslinti.

4.         Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje siūlomos nuostatos nėra aiškios ir yra diskutuotinos keliais aspektais.

Pirma, siūloma nustatyti, kad komisijos pirmininką Seimo Kultūros komiteto teikimu iš komisijos narių skirtų ir atleistų Seimas. Komisijos pirmininko kandidatūrą Seimo Kultūros komitetui teikia komisija likus ne mažiau kaip 2 mėnesiams iki komisijos pirmininko kadencijos pabaigos. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalimis, komisijos narių ir komisijos pirmininko kadencijos laikotarpiai sutampa – 4 metai. Atsižvelgiant į tai, šios projekto nuostatos suponuoja prielaidą, jog naujai išrinktos komisijos pirmininku galėtų būti tik ankstesnės kadencijos komisijos narys, kadangi komisija privalėtų teikti komisijos pirmininko kandidatūrą Seimo Kultūros komitetui nepasibaigus ankstesnės komisijos kadencijai ir tik iš ankstesnės kadencijos komisijos narių. Taip pat pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aiškus komisijos pirmininko statusas, teisės ir pareigos tuo atveju, jeigu išrinkus naują komisiją, komisijos pirmininkas netaptų jos nariu antrai kadencijai.

Antra, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje įvestą trumpinį, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalies antrame ir trečiame sakiniuose prieš žodį „Kultūros“ brauktinas žodis „Seimo“.

5.         Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad komisijos pirmininkas ir (ar) jo pavaduotojas gali būti atšaukti iš pareigų, jei jie atsisako jas eiti arba komisijos narių motyvuotu sprendimu, už kurį balsavo dauguma komisijos narių. Atkreiptinas dėmesys, kad komisijos pirmininką skiria ir atleidžia Seimas. Atsižvelgiant į tai, kad komisijos nariai neturi įgaliojimų priimti sprendimų, kurie priskirtini Seimo kompetencijai, projekto nuostatos tikslintinos.

6.         Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad komisija teikia išvadas Seimui, Respublikos Prezidentui, Vyriausybei, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai, Kultūros paveldo departamentui prie Kultūros ministerijos, savivaldybių institucijoms, kitoms institucijoms dėl kultūros paveldo apsaugos ir būklės. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje numatyta, jog komisija yra Seimo, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės ekspertė ir patarėja valstybinės nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos politikos, jos įgyvendinimo, vertinimo ir tobulinimo klausimais. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1, 2, 4 punktams.

7.         Atsižvelgiant į tai, kad priėmus projektą reikės keisti kitus teisės aktus, taisytinas projekto 2 straipsnis, kurio pavadinimas keistinas į „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“ ir kuriame turėtų būti ne tik įstatymo įsigaliojimo data, bet ir pasiūlymas Lietuvos Respublikos Vyriausybei priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

J. Bakutis, tel. (8 5) 239 68 91, el. p. [email protected]

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 60 55, el. p. [email protected]