Projektas Nr. XIVP-3764(4)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1234 2, 19, 30, 36, 363, 364, 45 IR 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 366 STRAIPSNIU
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnį nauja 11 dalimi:
„11. Specializuota pagalba galimai seksualinį smurtą patyrusiems vaikams (toliau – specializuota pagalba) – socialinės, psichologinės, sveikatos priežiūros ir kitokios pagalbos priemonių, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje teikiamų vaikams, galimai nukentėjusiems nuo seksualinio smurto, ir jų atstovams pagal įstatymą, derinys.“
2. Buvusias 2 straipsnio 11–16 dalis laikyti atitinkamai 12–17 dalimis.
2 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 19 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Vaikų su negalia teises ir socialinę integraciją nustato Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, Švietimo įstatymas ir kiti teisės aktai.“
3 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 30 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„30 straipsnis. Darbo, paslaugų teikimo, savanoriškos veiklos, individualios veiklos, praktikos ir stažuotės, susijusios su vaikais, apribojimai
1. Asmenims, įsiteisėjusiu apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais dėl nusikalstamų veikų žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, dėl vaiko išnaudojimo pornografijai, pelnymosi iš nepilnamečio asmens prostitucijos, nepilnamečio asmens įtraukimo į prostituciją ar disponavimo pornografinio turinio dalykais, kuriuose vaizduojamas vaikas arba asmuo pateikiamas kaip vaikas, vaiko pirkimo arba pardavimo, taip pat dėl kitų tyčinių sunkių ar labai sunkių nusikaltimų arba dėl analogiškų veikų, nurodytų kitų valstybių baudžiamuosiuose įstatymuose, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, arba asmenims, padariusiems šioje dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, bet atleistiems nuo baudžiamosios atsakomybės pagal laidavimą arba jei kaltininkas ir nukentėjęs asmuo susitaikė, arba jei yra lengvinančių aplinkybių, arba jei asmuo aktyviai padėjo atskleisti organizuotos grupės, teroristinės grupės ar nusikalstamo susivienijimo narių padarytas nusikalstamas veikas, arba jei asmuo yra pranešėjas, draudžiama:
· Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė, 2024-07-09:
Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„1. Asmenims, įsiteisėjusiu apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais dėl nusikalstamų veikų žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, dėl vaiko išnaudojimo pornografijai, pelnymosi iš nepilnamečio asmens prostitucijos, nepilnamečio asmens įtraukimo į prostituciją ar disponavimo pornografinio turinio dalykais, kuriuose vaizduojamas vaikas arba asmuo pateikiamas kaip vaikas, vaiko pirkimo arba pardavimo, taip pat dėl kitų tyčinių sunkių ar labai sunkių nusikaltimų arba dėl analogiškų veikų, nurodytų kitų valstybių baudžiamuosiuose įstatymuose, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, arba asmenims, padariusiems šioje dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, bet atleistiems nuo baudžiamosios atsakomybės pagal laidavimą arba jei kaltininkas ir nukentėjęs asmuo susitaikė, arba jei yra lengvinančių aplinkybių, arba jei asmuo aktyviai padėjo atskleisti organizuotos grupės, teroristinės grupės ar nusikalstamo susivienijimo narių padarytas nusikalstamas veikas, arba jei asmuo yra pranešėjas, draudžiama:“
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto argumentai: Atkreiptinas dėmesys, kad Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo (toliau – Įstatymas) 30 straipsnis apima ne tik nusikalstamas veikas žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, taip pat, nusikalstamas veikas dėl vaiko išnaudojimo pornografijai, pelnymosi iš nepilnamečio asmens prostitucijos, nepilnamečio asmens įtraukimo į prostituciją ar disponavimo pornografinio turinio dalykais, kuriuose vaizduojamas vaikas arba asmuo pateikiamas kaip vaikas, vaiko pirkimo arba pardavimo, bet ir kitus tyčinius sunkius ir labai sunkius nusikaltimus, t. y., nusikaltimų apimtis yra labai didelė, ir ne visi jie yra susiję su vaikų seksualiniu išnaudojimu ar seksualiniu smurtu prieš vaikus. Atitinkamai, jei teismas, įvertinęs visas aplinkybes, nustatytų, kad asmens padaryta nusikalstama veika, nesusijusi su seksualiniu smurtu prieš vaiką ar suaugusįjį, ar pats asmuo, padaręs šią nusikalstamą veiką yra praradę pavojingumą, netikslinga taikyti apribojimus, numatytus Įstatymo 30 str., nes tai neproporcingai apriboja asmenims galimybes dalyvauti laisvoje darbo rinkoje ir kitokioje veikloje. Sutiktina su nurodytu tikslu, kad visi seksualinio pobūdžio nusikaltimai prieš vaikus yra pavojingi vaikams ir palieka ilgalaikį neigiamą poveikį, kuris gali trukti visą vaiko gyvenimą. Sutiktina ir su tuo, kad jei asmuo padarė seksualinio pobūdžio nusikaltimą prieš vaiką ar suaugusįjį, nors toks nusikaltimas ir gali būti laikomas mažiau pavojingu kitų nusikalstamų veikų, susijusių su seksualiniu smurtu ir išnaudojimu kontekste, toks asmuo neturėtų dirbti su vaikais, siekiant užtikrinti visapusišką vaikų saugumą. Atitinkamai, siūlytina numatyti, kad atleidimo pagrindai nėra svarbūs tik nusikalstamų veikų, susijusių su seksualiniu smurtu ir išnaudojimu vaikų ir suaugusiųjų atžvilgiu, o kitiems tyčiniams sunkiems ir labai sunkiems nusikaltimams palikti išimtis.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„1. Asmenims, įsiteisėjusiu apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais dėl nusikalstamų veikų žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, dėl vaiko išnaudojimo pornografijai, pelnymosi iš nepilnamečio asmens prostitucijos, nepilnamečio asmens įtraukimo į prostituciją ar disponavimo pornografinio turinio dalykais, kuriuose vaizduojamas vaikas arba asmuo pateikiamas kaip vaikas, vaiko pirkimo arba pardavimo (toliau kartu – seksualiniai nusikaltimai), taip pat dėl kitų tyčinių sunkių ar labai sunkių nusikaltimų arba dėl analogiškų veikų, nurodytų kitų valstybių baudžiamuosiuose įstatymuose, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, arba asmenims, padariusiems seksualinius nusikaltimus šioje dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, bet atleistiems nuo baudžiamosios atsakomybės, taip pat padariusiems kitus tyčinius sunkius ar labai sunkius nusikaltimus, bet atleistiems nuo baudžiamosios atsakomybės pagal laidavimą arba jei kaltininkas ir nukentėjęs asmuo susitaikė, arba jei yra lengvinančių aplinkybių, arba jei asmuo aktyviai padėjo atskleisti organizuotos grupės, teroristinės grupės ar nusikalstamo susivienijimo narių padarytas nusikalstamas veikas, arba jei asmuo yra pranešėjas (toliau kartu – kiti atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindai), draudžiama:“.
1) dirbti, užsiimti savanoriška veikla, atlikti praktiką ar stažuotis socialines, kultūros, švietimo, sporto ir sveikatos priežiūros paslaugas vaikams teikiančiose įstaigose, įmonėse ir organizacijose;
· Seimo narė Morgana Danielė, 2024-07-08:
pakeisti 30 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) dirbti, užsiimti savanoriška veikla, atlikti praktiką ar stažuotis socialines, kultūros, švietimo, sporto, ir sveikatos priežiūros ir religines paslaugas vaikams teikiančiose įstaigose, įmonėse ir organizacijose;“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Atkreiptinas dėmesys, kad Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte siekiama įtvirtinti įstaigas ir organizacijas, kuriose būtų taikomas absoliutus ribojimas tokiose įstaigose dirbti, užsiimti savanoriška veikla, atlikti praktiką ar stažuotis visiems asmenims, nepriklausomai, ar tie asmenys turi tiesioginį ir reguliarų kontaktą su vaikais ar ne. Kadangi šis ribojimas yra itin griežtas ir stipriai ribojantis asmens teises, atitinkamai atrenkant įstaigų kategorijas buvo įvertinta šių įstaigų veikla, jos pobūdis ir nuspėjamas kontaktas su vaikais. Pritarus šiam Seimo narės pasiūlymui būtų sudarytos sąlygos kai tam tikroje religines paslaugas vaikams teikiančioje organizacijoje dirbantis ar paslaugas teikiantis valytojas, buhalteris ir pan., kuris neturės tiesioginio ir reguliaraus kontakto su vaikais, neturės galimybės dirbti šioje organizacijoje ir tai gali būti laikoma pertekliniu ribojimų taikymu, t. y. bus nustatyti nepagrįsti ir neproporcingi apribojimai asmenims, neturintiems tiesioginio ir reguliaraus kontakto su vaikais.
Be to, atkreiptinas dėmesys, jog minėti ribojimai būtų taikomi ne tik nuteistiems už seksualinio pobūdžio nusikaltimus, bet ir tiems, kurie nuteisti už tyčinius sunkius ir labai sunkius nusikaltimus (kaip finansinio pobūdžio nusikaltimai ar pan.), tad ir šiuo atveju kiltų abejonių dėl taikomų apribojimų proporcingumo.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog Komitetas, atsižvelgdamas į Seimo narių M. Danielės (2024-06-06) ir T. V. Raskevičiaus (2024-06-07) analogiško turinio pasiūlymuose keliamą problemą, jog tam tikrose aplinkose vyksta įvairios veiklos, susijusios tiesioginiais ir reguliariais kontaktais su vaikais, tačiau tokių veiklų nereguliuoja sutartiniai santykiai ir nėra numatomas įpareigojimas asmenims, vykdantiems tokias veiklas, turėti teisėto darbo su vaikais kodą, atitinkamai pateikė pasiūlymą, kuriam buvo pritarta Komitete ir pagal tai patikslintas Įstatymo projektas. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 3 punkte įtvirtinama, kad asmenys, padarę nurodytus nusikaltimus, ne tik negalėtų dirbti su vaikais, verstis individualia veikla ar teikti paslaugas, savanoriauti, atlikti stažuotę, bet ir vykdyti bet kokią kitą veiklą, tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusią su vaikais. Ši formuluotė apima ženkliai plačiau, nei pasiūlymas įvardinti tik religines bendruomenes, nes:
- pasiūlymas apima platesnį ratą aplinkų, kuriose asmenys gali turėti tiesioginių ir nuolatinių kontaktų su vaikais, ne tik religinės bendruomenės. Atitinkamai, pasiūloma stipresnė vaikų apsauga nuo galimo seksualinio smurto, nes užkertamas kelias vaikų išnaudojimui įvairiose aplinkose;
- akcentuotina, jog be religinių bendruomenių, yra ir kitų bendruomenių ar kitų aplinkų, kurias svarbu apimti įstatymu, siekiant kokybiškos vaikų apsaugos. Pasiūlymas apima tiek religines bendruomenes, tiek ir kitokio pobūdžio bendruomenes (sodo bendrija, kaimo bendruomenė, skautų organizacija ar kt.), taip pat tokius atvejus, kaip vaiko svečiavimasis, vasaros stovyklos, sekmadienio mokyklėlės, ir bet kokios kitos veiklos, kurias religinės ar kitos bendruomenės organizuos vaikams. Tai yra svarbu, nes vaikai dalyvauja ne tik religinių bendruomenių veikloje, bet ir kitų bendruomenių veikloje, taip pat ir veiklų formatai gali būti labai įvairūs, apimantys ne tik religinių bendruomenių veiklą.
Komitetas siūlymu siekia, kad neliktų nė vienos srities, kur vykdant veiką, tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusią su vaikais, nebūtų taikomi Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 30 straipsnyje nustatyti apribojimai, tame tarpe ir religinėse bendruomenėse ir bendrijose.
Manytina, kad aptariamas Komiteto pasiūlymas išsamiai reglamentuoja draudimą visiems už Įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytas veikas apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais asmenims, užsiimti bet kokia veikla, tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusia su vaikais. Todėl manome, jog pasiūlytos nuostatos Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme pilna apimtimi įtvirtina vaiko apsaugą visose aplinkose. Šios nuostatos galiotų visoms bendruomenėms be išimties, taip pat ir religinėms.
Pažymėtina, kad Komitetas pritarė antrajam Seimo narės M. Danielės pasiūlymui dėl Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimo.
Atkreiptinas dėmesys, jog jeigu svarstant Projektą būtų pritarta abiem Seimo narės M. Danielės pasiūlymams, būtų įteisintos viena kitai prieštaraujančios teisinės normos ir būtų neaišku, kurią nuostatą taikyti praktikoje, galimai kiltų teisės normų kolizija.
Kaip minėta, Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 str. 1 dalies 1 punktas nustato organizacijas, įstaigas ir įmones, kuriose negali dirbti (ar vykdyti kitą veiklą, susijusią su vaikais) nei vienas asmuo, turintys teistumą už seksualinio pobūdžio nusikaltimus prieš vaikus ir (ar) suaugusius, taip pat, kitus tyčinius sunkius ir labai sunkius nusikaltimus, nesvarbu, ar jo veiklos pobūdis susijęs tiesioginiais ir reguliariais kontaktais su vaikais, ar ne. T. y. būtų taikomas absoliutus ribojimas.
Tuo tarpu Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 str. 1 dalies 2 punktas nustato, kad asmuo, padaręs išvardintus nusikaltimus negali dirbti tik tokio darbo ar vykdyti atitinkamos veiklos, kuris yra susijęs su tiesioginiais ir reguliariais kontaktais su vaikais. Kitus darbus jis toje organizacijoje, įstaigoje ar įmonėje gali atlikti.
Todėl, jeigu būtų pritarta abiem pasiūlymams, praktikoje bus neaišku, ar religinės bendruomenės ar bendrijos vadovas turi ar neturi vertinti kontakto su vaikais pobūdžio (nes pagal vieną punktą jis turės tą padaryti, pagal kitą – neturės, pagal vieną punktą galės priimti asmenį į darbą, pagal kitą – visai negalės, jei yra teistumas), atitinkamai nuostata bus neįgyvendinama.
2) dirbti, užsiimti savanoriška veikla, atlikti praktiką ar stažuotis kitose, nei nurodyta šios dalies 1 punkte, įstaigose, įmonėse ir organizacijose, jeigu šis darbas, savanoriška veikla, praktika ar stažuotė tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susiję su vaikais;
· Seimo narė Morgana Danielė 2024-07-08:
pakeisti 30 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) dirbti, užsiimti savanoriška veikla, atlikti praktiką ar stažuotis kitose, nei nurodyta šios dalies 1 punkte, įstaigose, įmonėse ir organizacijose, įskaitant ir religines bendruomenes ir bendrijas, jeigu šis darbas, savanoriška veikla, praktika ar stažuotė tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susiję su vaikais;“
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
pritarta bendru sutarimu.
3) verstis individualia veikla ar teikti paslaugas juridiniams ar fiziniams asmenims, taip pat, vykdyti bet kokią kitą veiklą, jei ši veikla, paslaugos ar juridinio asmens, kuriam teikiamos paslaugos, veikla tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusios su vaikais.
2. Mokytojams papildomai taikomi darbo apribojimai, nustatyti Švietimo įstatyme. Kitiems asmenims pagal atliekamo darbo, teikiamos paslaugos, veiklos, praktikos ar stažuotės pobūdį gali būti taikomi papildomi darbo, paslaugų teikimo, savanoriškos veiklos, praktikos, stažuotės, individualios veiklos apribojimai, nustatyti tam tikras sritis reglamentuojančiuose įstatymuose.
· Seimo narys Tomas Vytautas Raskevičius, 2024-06-27:
3 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyti darbo, praktikos, stažuotės, savanoriškos veiklos ir paslaugų teikimo (įskaitant religines apeigas) apribojimai taikomi ir religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų (aukštesnių valdymo institucijų) dvasininkams, religinių apeigų patarnautojams ir aptarnaujančiam personalui.
Mokytojams papildomai taikomi darbo apribojimai, nustatyti Švietimo įstatyme. Kitiems asmenims pagal atliekamo darbo, teikiamos paslaugos, veiklos, praktikos ar stažuotės pobūdį gali būti taikomi papildomi darbo, paslaugų teikimo, savanoriškos veiklos, praktikos, stažuotės, individualios veiklos apribojimai, nustatyti tam tikras sritis reglamentuojančiuose įstatymuose.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Pasiūlymu siūloma religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų (aukštesnių valdymo institucijų) dvasininkams, religinių apeigų patarnautojams ir aptarnaujančiam personalui (toliau – religinės bendruomenės) taikyti darbo ir kitos veiklos su vaikais apribojimus, kurie nustatyti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje. Atkreiptinas dėmesys, jog ši dalis susideda iš kelių punktų, kurių taikymas vienu metu tiems patiems subjektams būtų komplikuotas.
Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 str. 1 dalies 1 punktas nustato įmones, įstaigas ir organizacijas, kuriose negali dirbti (ar vykdyti kitą veiklą, susijusią su vaikais) nei vienas asmuo, turintys teistumą už seksualinio pobūdžio nusikaltimus prieš vaikus ir (ar) suaugusius, taip pat, kitus tyčinius sunkius ir labai sunkius nusikaltimus, nesvarbu, ar jo veiklos pobūdis susijęs tiesioginiais ir reguliariais kontaktais su vaikais, ar ne. T. y. būtų taikomas absoliutus ribojimas.
Tuo tarpu Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 str. 1 dalies 2 punktas nustato, kad asmuo, padaręs išvardintus nusikaltimus negali dirbti tik tokio darbo ar vykdyti atitinkamos veiklos, kuris yra susijęs su tiesioginiais ir reguliariais kontaktais su vaikais. Kitus darbus jis toje organizacijoje, įstaigoje ar įmonėje gali atlikti.
Todėl, jeigu būtų pritarta siūlomam pakeitimui, praktikoje bus neaišku, ar religinės bendruomenės vadovas turi ar neturi vertinti kontakto su vaikais pobūdžio (nes pagal vieną punktą jis turės tą padaryti, pagal kitą – neturės, pagal vieną punktą galės priimti asmenį į darbą, pagal kitą – visai negalės, jei yra teistumas). Tad pritarus siūlymui būtų neaišku, kuris Įstatymo 30 straipsnio 1 dalies punktas turi būti taikomas religinėms bendruomenėms, atitinkamai nuostata bus neįgyvendinama.
Pažymėtina, kad Komitetas pritarė antrajam Seimo narės M. Danielės pasiūlymui dėl Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimo.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog Komitetas, atsižvelgdamas į Seimo narių M. Danielės (2024-06-06) ir T. V. Raskevičiaus (2024-06-07) analogiško turinio pasiūlymuose keliamą problemą, jog tam tikrose aplinkose vyksta įvairios veiklos, susijusios tiesioginiais ir reguliariais kontaktais su vaikais, tačiau tokių veiklų nereguliuoja sutartiniai santykiai ir nėra numatomas įpareigojimas asmenims, vykdantiems tokias veiklas, turėti teisėto darbo su vaikais kodą, atitinkamai pateikė pasiūlymą, kuriam buvo pritarta Komitete ir pagal tai patikslintas Įstatymo projektas. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 3 punkte įtvirtinama, kad asmenys, padarę nurodytus nusikaltimus, ne tik negalėtų dirbti su vaikais, verstis individualia veikla ar teikti paslaugas, savanoriauti, atlikti stažuotę, bet ir vykdyti bet kokią kitą veiklą, tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusią su vaikais. Ši formuluotė apima ženkliai plačiau, nei pasiūlymas įvardinti tik religines bendruomenes, nes:
- pasiūlymas apima platesnį ratą aplinkų, kuriose asmenys gali turėti tiesioginių ir nuolatinių kontaktų su vaikais, ne tik religinės bendruomenės. Atitinkamai, pasiūloma stipresnė vaikų apsauga nuo galimo seksualinio smurto, nes užkertamas kelias vaikų išnaudojimui įvairiose aplinkose;
- akcentuotina, jog be religinių bendruomenių, yra ir kitų bendruomenių ar kitų aplinkų, kurias svarbu apimti įstatymu, siekiant kokybiškos vaikų apsaugos. Pasiūlymas apima tiek religines bendruomenes, tiek ir kitokio pobūdžio bendruomenes (sodo bendrija, kaimo bendruomenė, skautų organizacija ar kt.), taip pat tokius atvejus, kaip vaiko svečiavimasis, vasaros stovyklos, sekmadienio mokyklėlės, ir bet kokios kitos veiklos, kurias religinės ar kitos bendruomenės organizuos vaikams. Tai yra svarbu, nes vaikai dalyvauja ne tik religinių bendruomenių veikloje, bet ir kitų bendruomenių veikloje, taip pat ir veiklų formatai gali būti labai įvairūs, apimantys ne tik religinių bendruomenių veiklą.
Komitetas siūlymu siekia, kad neliktų nė vienos srities, kur vykdant veiką, tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusią su vaikais, nebūtų taikomi Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 30 straipsnyje nustatyti apribojimai, tame tarpe ir religinėse bendruomenėse ir bendrijose.
Manytina, kad aptariamas Komiteto pasiūlymas išsamiai reglamentuoja draudimą visiems už Įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytas veikas apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais asmenims, užsiimti bet kokia veikla, tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusia su vaikais. Todėl manome, jog pasiūlytos nuostatos Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme pilna apimtimi įtvirtina vaiko apsaugą visose aplinkose. Šios nuostatos galiotų visoms bendruomenėms be išimties, taip pat ir religinėms.
3. Kontaktas su vaiku (-ais) laikomas tiesioginiu, jei yra bent viena iš šių sąlygų:
1) asmuo turi galimybę likti vienas su vaiku (-ais);
2) asmuo turi galimybę užmegzti fizinį ir (ar) emocinį santykį su vaiku (-ais).
4. Kontaktas su vaiku (-ais) laikomas reguliariu, jei asmuo turi galimybę neatsitiktinai (daugiau nei vieną kartą) kontaktuoti su vaiku (-ais), nesvarbu, ar tai tas pats (tie patys) vaikas (-ai) ar ne.
5. Darbdavys, priimančioji organizacija, taip pat juridinis asmuo, kuris pasitelkia asmenį teikti paslaugas ar kuriame asmuo ketina atlikti praktiką ar stažuotis, gali priimti į darbą asmenį, leisti jam atlikti praktiką, stažuotis, teikti paslaugas ar pasitelkti savanorį, tik įsitikinę, kad asmeniui negalioja šio straipsnio 1 dalyje numatytas draudimas. Jeigu toks asmuo yra užsienietis, jis privalo darbdaviui, priimančiajai organizacijai, taip pat juridiniam asmeniui, kuris pasitelkia šį asmenį teikti paslaugas ar kuriame šis asmuo ketina atlikti praktiką ar stažuotis, pateikti dokumentus, patvirtinančius, kad jis nėra teistas už nusikalstamas veikas, nurodytas šio straipsnio 1 dalyje, išduotus užsienio valstybės, kurios pilietybę jis turi arba kurioje yra jo nuolatinė gyvenamoji vieta, kompetentingų institucijų.
6. Asmenys, kuriems taikomi šio straipsnio 1 dalyje numatyti apribojimai, dirbdami, atlikdami praktiką, stažuotę, teikdami paslaugas ar užsiimdami savanoriška veikla privalo turėti Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenų pagrindu suformuotą galiojantį teisėto darbo su vaikais kodą, o darbdavys, priimančioji organizacija, juridinis asmuo, kuris pasitelkia asmenį teikti paslaugas, priima asmenį atlikti praktiką, stažuotis, teisėto darbo su vaikais kodo galiojimą turi tikrinti periodiškai, bet ne rečiau kaip kartą per kalendorinius metus. Teisėto darbo su vaikais kodo išdavimo ir naudojimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
7. Vaiko atstovai pagal įstatymą turi teisę šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytų įstaigų, įmonių ir organizacijų vadovų ar jų įgaliotų asmenų paprašyti informuoti, o šių įstaigų, įmonių ir organizacijų vadovai ar jų įgalioti asmenys turi vaiko atstovus pagal įstatymą informuoti apie tai, ar jie arba jų įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje dirbantys, atliekantys praktiką, besistažuojantys, užsiimantys savanoriška veikla, pasitelkiami teikti paslaugas vaikams asmenys turi galiojantį teisėto darbo su vaikais kodą. Vaiko atstovai pagal įstatymą asmenų, nurodytų šio straipsnio 1 dalies 3 punkte, besiverčiančių individualia veikla, teikiančių paslaugas jų vaikams, ar vykdančių bet kokią kitą veiklą, gali paprašyti pateikti teisėto darbo su vaikais kodą, o šie asmenys privalo jį pateikti.
8. Šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytų įstaigų, įmonių ir organizacijų vadovai ar jų įgalioti asmenys, priimančioji organizacija, juridinio asmens, pasitelkiančio asmenį teikti paslaugas, priimančio asmenį atlikti praktiką ar stažuotis, vadovai ar jų įgalioti asmenys, vaiko atstovai pagal įstatymą šiame straipsnyje nustatyta tvarka gautos informacijos apie asmenį negali perduoti tretiesiems asmenims, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytus atvejus.
9. Jeigu asmuo, kuriam taikomi šio straipsnio 1 dalyje nustatyti apribojimai, priimamas dirbti, atlieka praktiką, stažuojasi, pasitelkiamas savanoriauti, pradeda užsiimti individualia veikla, teikti paslaugas ar vykdyti bet kokią kitą veiklą, bet paaiškėja, kad jis yra pateikęs melagingus ar tikrovės neatitinkančius duomenis apie save, arba įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis, kuriuo šis asmuo yra pripažintas kaltu dėl nusikalstamų veikų, nurodytų šio straipsnio 1 dalyje, ar asmuo, padaręs šio straipsnio 1 dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės šio straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais:
· Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė, 2024-07-09:
Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„1. Asmenims, įsiteisėjusiu apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais dėl nusikalstamų veikų žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, dėl vaiko išnaudojimo pornografijai, pelnymosi iš nepilnamečio asmens prostitucijos, nepilnamečio asmens įtraukimo į prostituciją ar disponavimo pornografinio turinio dalykais, kuriuose vaizduojamas vaikas arba asmuo pateikiamas kaip vaikas, vaiko pirkimo arba pardavimo, taip pat dėl kitų tyčinių sunkių ar labai sunkių nusikaltimų arba dėl analogiškų veikų, nurodytų kitų valstybių baudžiamuosiuose įstatymuose, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, arba asmenims, padariusiems šioje dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, bet atleistiems nuo baudžiamosios atsakomybės pagal laidavimą arba jei kaltininkas ir nukentėjęs asmuo susitaikė, arba jei yra lengvinančių aplinkybių, arba jei asmuo aktyviai padėjo atskleisti organizuotos grupės, teroristinės grupės ar nusikalstamo susivienijimo narių padarytas nusikalstamas veikas, arba jei asmuo yra pranešėjas, draudžiama:“
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
2. Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 9 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„9. Jeigu asmuo, kuriam taikomi šio straipsnio 1 dalyje nustatyti apribojimai, priimamas dirbti, atlieka praktiką, stažuojasi, pasitelkiamas savanoriauti, pradeda užsiimti individualia veikla, teikti paslaugas ar vykdyti bet kokią kitą veiklą, bet paaiškėja, kad jis yra pateikęs melagingus ar tikrovės neatitinkančius duomenis apie save, arba įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis, kuriuo šis asmuo yra pripažintas kaltu dėl nusikalstamų veikų, nurodytų šio straipsnio 1 dalyje, ar asmuo, padaręs seksualinius nusikaltimus šio straipsnio 1 dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės arba asmuo, padaręs kitus tyčinius sunkius ar labai sunkius nusikaltimus, yra atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės šio straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais:“.
1) jis kaip darbuotojas, dirbantis šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytose įstaigose, įmonėse ir organizacijose, nedelsiant nušalinamas nuo kontaktų su vaikais ir atleidžiamas iš darbo Darbo kodekse nustatyta tvarka;
2) jis kaip darbuotojas, dirbantis šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytose įstaigose, įmonėse ir organizacijose, nedelsiant nušalinamas nuo kontaktų su vaikais ir, esant galimybei, perkeliamas į kitas pareigas, jei šis darbas tiesioginiais ir reguliariais kontaktais nesusijęs su vaikais, o jei nėra tokios galimybės, jis atleidžiamas iš darbo Darbo kodekse nustatyta tvarka;
3) jis kaip savanoris, užsiimantis savanoriška veikla šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytose įstaigose, įmonėse ir organizacijose, nedelsiant nušalinamas nuo veiklos, susijusios su vaikais, ir su juo nutraukiama savanoriškos veiklos sutartis, o jei tokia sutartis nesudaryta, jo atsisakoma;
4) jis kaip savanoris, užsiimantis savanoriška veikla šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytose įstaigose, įmonėse ir organizacijose, nedelsiant nušalinamas nuo veiklos, susijusios su vaikais, ir, esant galimybei, jam pasiūloma užsiimti kita savanoriška veikla, jei ši savanoriška veikla tiesioginiais ir reguliariais kontaktais nesusijusi su vaikais, o jei tokios galimybės nėra, savanoriškos veiklos sutartis su juo nutraukiama arba, jei tokia sutartis nesudaryta, jo atsisakoma;
5) jis kaip asmuo, atliekantis praktiką ar besistažuojantis, nedelsiant nušalinamas nuo kontaktų su vaikais ir su juo nutraukiama savanoriškos praktikos, profesinės veiklos praktikos ar stažuotės sutartis;
6) nedelsiant sustabdomas paslaugų sutarties vykdymas ir Civiliniame kodekse nustatyta tvarka paslaugų sutartis su paslaugų teikėju nutraukiama.
10. Asmuo negali dirbti Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje ar jos įgaliotuose teritoriniuose skyriuose, jeigu yra bent viena iš šių sąlygų:
1) jam taikomi darbo apribojimai, nustatyti šio straipsnio 1 dalyje;
2) jis įsiteisėjusiu apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu padaręs kitą, nei nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, nesunkų ir (ar) apysunkį nusikaltimą, jeigu teistumas už jį neišnykęs ar nepanaikintas;
3) jam yra ar buvo apribota tėvų valdžia;
4) jis buvo vaiko globėjas (rūpintojas) ir buvo nušalintas nuo globėjo (rūpintojo) pareigų Civilinio kodekso 3.246 straipsnio 2 dalyje nustatytais atvejais arba jo su globos centru sudaryta tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartis buvo nutraukta dėl netinkamo jos vykdymo;
5) jis neatitinka valstybės tarnautojui arba asmeniui, pretenduojančiam tapti valstybės tarnautoju, keliamo nepriekaištingos reputacijos, kaip ji apibrėžiama Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, reikalavimo;
6) jis piktnaudžiauja alkoholiu, psichotropinėmis, narkotinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis;
7) kitos įstatymų nustatytos sąlygos.
11. Į Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos ar jos įgaliotų teritorinių skyrių valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, pareigas asmenį priimantis ar skiriantis subjektas privalo užtikrinti, kad į šias pareigas būtų priimami tik tie asmenys, kuriems netaikomi šio straipsnio 10 dalyje nustatyti darbo apribojimai. Valstybės tarnautoją ir (ar) darbuotoją, dirbantį pagal darbo sutartį, į pareigas priimantis asmuo turi teisę motyvuotu rašytiniu prašymu kreiptis į teisėsaugos, kontrolės ir kitas institucijas, įstaigas, valstybės ar savivaldybės valdomas įmones, kad jos pateiktų turimą informaciją apie šį asmenį. Institucijos, įstaigos ir valstybės ar savivaldybės valdomos įmonės šią informaciją turi pateikti ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo prašymo pateikti šią informaciją gavimo dienos, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip. Jeigu asmuo priimamas dirbti ar priimamas į pareigas Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje ar jos įgaliotame teritoriniame skyriuje, bet paaiškėja bent viena iš šio straipsnio 10 dalyje nurodytų sąlygų, šis asmuo nušalinamas nuo kontaktų su vaikais ir atleidžiamas iš darbo Darbo kodekse nustatyta tvarka arba atleidžiamas iš pareigų Valstybės tarnybos įstatyme nustatyta tvarka.
12. Už šio straipsnio reikalavimų laikymąsi atsakingas darbdavys, priimančioji organizacija ir juridinis asmuo, pasitelkiantis asmenį teikti paslaugas, priimantis asmenį atlikti praktiką, stažuotis.
13. Šiame straipsnyje nurodytų reikalavimų vykdymą prižiūri ir jų pažeidimų prevenciją vykdo:
1) vaikų socialinės globos įstaigose – socialinės apsaugos ir darbo ministro įgaliota institucija;
2) švietimo įstaigose, įmonėse ir organizacijose – švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota institucija;
3) sveikatos priežiūros įstaigose, įmonėse ir organizacijose – sveikatos apsaugos ministro įgaliota institucija;
4) jei savanoriška veikla užsiimama, praktika atliekama ir stažuojamasi, paslaugos teikiamos kitose, nei nurodyta šios dalies 1–3 punktuose, įstaigose, įmonėse ir organizacijose, taip pat individualia veikla užsiimančių bei bet kokią kitą veiklą vykdančių asmenų – socialinės apsaugos ir darbo ministro įgaliota institucija;
5) jei dirbama kitose, nei nurodyta šios dalies 1–3 punktuose, įstaigose, įmonėse ir organizacijose, – socialinės apsaugos ir darbo ministro įgaliota institucija.“
4 straipsnis. 36 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 36 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Policijos pareigūnai, turintys darbo su nepilnamečiais kompetenciją, įvykio vietoje nustatę vaiko buvimą jam nesaugioje aplinkoje ir (arba) galimai panaudotą seksualinį smurtą prieš vaiką, ir (arba) kilusį pavojų vaiko fiziniam ar psichiniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, privalo nedelsdami imtis veiksmų vaiko fiziniam ar psichiniam saugumui užtikrinti ir apie įvykį nedelsdami informuoti Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybą ar jos įgaliotą teritorinį skyrių. Gavę policijos pareigūnų pranešimą apie vaiko buvimą jam nesaugioje aplinkoje ir (arba) galimai panaudotą seksualinį smurtą prieš vaiką, ir (arba) kilusį pavojų vaiko fiziniam ar psichiniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius atvyksta į įvykio vietą ne vėliau kaip per vieną valandą nuo šio pranešimo gavimo. Dėl objektyvių priežasčių negalėdami atvykti į policijos pareigūnų pranešime nurodytą vietą per vieną valandą nuo šio pranešimo gavimo, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius privalo nedelsdami apie tai informuoti policijos pareigūnus ir užtikrinti kiek įmanoma skubesnį atvykimą. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, reaguodami į pranešimą apie vaiką, galimai nukentėjusį nuo seksualinio smurto, taip pat įvertina specializuotos pagalbos poreikį socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatytomis sąlygomis ir tvarka.“
5 straipsnis. 363 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 363 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, nustatę vaiko apsaugos poreikį:
1) ne vėliau kaip kitą darbo dieną inicijuoja atvejo vadybininko paskyrimą ir, jei vaikas gyvena tėvų ar turimo vienintelio iš tėvų šeimoje, organizuoja mobiliosios komandos sudarymą, išskyrus šios dalies 2 punkte nurodytus atvejus ir atvejus, kai vaikui saugi aplinka užtikrinama taikant šio įstatymo 364 straipsnio 1 dalies 3 punktą. Mobiliųjų komandų sudarymo, specialistų atrankos ir jų darbo tvarkos aprašą tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras;
2) jei nustatomas specializuotos pagalbos poreikis, pradeda ją teikti nedelsiant. Jei nustatoma, kad specializuota pagalba reikalinga, bet gali būti suteikta tik per šio įstatymo 366 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą terminą, mobiliosios komandos sudarymas organizuojamas, jei pagalba nepradedama teikti per 5 darbo dienas nuo pranešimo apie galimą vaiko teisių pažeidimą gavimo dienos.“
6 straipsnis. 364 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 364 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Fiziniai asmenys, sutinkantys užtikrinti šio straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte numatytą vaiko laikinąją priežiūrą, pateikia Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai ar jos įgaliotam teritoriniam skyriui rašytinį įsipareigojimą užtikrinti vaikui saugią aplinką. Vaiką laikinai prižiūrinčiu asmeniu negali būti asmuo, teistas už šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje numatytas nusikalstamas veikas, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, arba asmuo, padaręs šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, bet atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais.“
2. Pakeisti 364 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, pritaikę šio straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte nurodytą vaiko laikinosios priežiūros priemonę, nedelsdami, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo vaiko laikinosios priežiūros priemonės pritaikymo dienos Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registre patikrina, ar vaiką laikinai prižiūrintis asmuo nėra teistas už šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje numatytas nusikalstamas veikas, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, ar yra padaręs šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytą nusikalstamą veiką, bet atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais. Išimtiniais atvejais, kai Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius neturi techninių galimybių patys tiesiogiai patikrinti šią informaciją Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registre, o skubiai patikrinti informaciją yra objektyviai būtina, šiai informacijai patikrinti gali būti pasitelkiami policijos pareigūnai.“
· Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė, 2024-07-09:
Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„1. Asmenims, įsiteisėjusiu apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintiems kaltais dėl nusikalstamų veikų žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, dėl vaiko išnaudojimo pornografijai, pelnymosi iš nepilnamečio asmens prostitucijos, nepilnamečio asmens įtraukimo į prostituciją ar disponavimo pornografinio turinio dalykais, kuriuose vaizduojamas vaikas arba asmuo pateikiamas kaip vaikas, vaiko pirkimo arba pardavimo, taip pat dėl kitų tyčinių sunkių ar labai sunkių nusikaltimų arba dėl analogiškų veikų, nurodytų kitų valstybių baudžiamuosiuose įstatymuose, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, arba asmenims, padariusiems šioje dalyje nurodytas nusikalstamas veikas, bet atleistiems nuo baudžiamosios atsakomybės pagal laidavimą arba jei kaltininkas ir nukentėjęs asmuo susitaikė, arba jei yra lengvinančių aplinkybių, arba jei asmuo aktyviai padėjo atskleisti organizuotos grupės, teroristinės grupės ar nusikalstamo susivienijimo narių padarytas nusikalstamas veikas, arba jei asmuo yra pranešėjas, draudžiama:“
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
3. Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. 364 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 364 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Fiziniai asmenys, sutinkantys užtikrinti šio straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte numatytą vaiko laikinąją priežiūrą, pateikia Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai ar jos įgaliotam teritoriniam skyriui rašytinį įsipareigojimą užtikrinti vaikui saugią aplinką. Vaiką laikinai prižiūrinčiu asmeniu negali būti asmuo, teistas už šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje numatytas nusikalstamas veikas, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, arba asmuo, padaręs šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytas nusikalstamas veikas seksualinius nusikaltimus, bet atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės arba padaręs kitus tyčinius sunkius ar labai sunkius nusikaltimus, bet atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais.“
2. Pakeisti 364 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, pritaikę šio straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte nurodytą vaiko laikinosios priežiūros priemonę, nedelsdami, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo vaiko laikinosios priežiūros priemonės pritaikymo dienos Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registre patikrina, ar vaiką laikinai prižiūrintis asmuo nėra teistas už šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje numatytas nusikalstamas veikas, neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas, ar yra padaręs seksualinius nusikaltimus šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytą nusikalstamą veiką, bet atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės, arba padaręs kitus tyčinius sunkius ar labai sunkius nusikaltimus, bet atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės kitais atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais. Išimtiniais atvejais, kai Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius neturi techninių galimybių patys tiesiogiai patikrinti šią informaciją Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registre, o skubiai patikrinti informaciją yra objektyviai būtina, šiai informacijai patikrinti gali būti pasitelkiami policijos pareigūnai.“
7 straipsnis. Įstatymo papildymas 366 straipsniu
Papildyti Įstatymą 366 straipsniu:
„366 straipsnis. Specializuotos pagalbos poreikio vertinimas ir teikimas
1. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, įvertinę specializuotos pagalbos poreikį, gali nustatyti, kad specializuota pagalba:
1) reikalinga ir turi būti suteikta nedelsiant;
2) reikalinga, bet gali būti suteikta ne vėliau kaip per 60 dienų nuo pranešimo apie galimą vaiko teisių pažeidimą gavimo dienos;
3) nereikalinga.
2. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, nustatę, kad specializuota pagalba yra reikalinga, ją teikia Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatytomis sąlygomis ir tvarka.
3. Jei nustatoma, kad specializuota pagalba reikalinga ir turi būti suteikta nedelsiant, tačiau dėl objektyvių aplinkybių nėra galimybių ją suteikti Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje, organizuojamas asmens sveikatos priežiūros paslaugų suteikimas galimai seksualinį smurtą patyrusiam vaikui sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Asmens sveikatos priežiūros paslaugas gavęs galimai seksualinį smurtą patyręs vaikas įrašomas į eilę gauti specializuotą pagalbą Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatytomis sąlygomis ir tvarka.“
8 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 45 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Procesiniai veiksmai dėl teisę pažeidusio vaiko atliekami vaikui draugiškoje fizinėje aplinkoje, atitinkančioje jo interesus.“
9 straipsnis. 50 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 50 straipsnio 1 dalį nauju 19 punktu:
„19) teikia specializuotą pagalbą;“.
2. Buvusį 50 straipsnio 1 dalies 19 punktą laikyti 20 punktu.
3. Papildyti 50 straipsnio 1 dalį nauju 20 punktu:
„20) organizuoja mokymus, šviečiamojo pobūdžio susitikimus, edukacinius užsiėmimus, skirtus įvairių sričių (socialinės, sveikatos apsaugos, teisėsaugos, švietimo ir kt.) specialistams, vaikams ir jų šeimoms, vaiko teisės į visapusišką apsaugą nuo seksualinio smurto užtikrinimo srityje;“.
4. Buvusį 50 straipsnio 1 dalies 20 punktą laikyti 21 punktu.
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, socialinės apsaugos ir darbo ministras, sveikatos apsaugos ministras, Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktorius, švietimo, mokslo ir sporto ministras iki 2024 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Asmenys, šio įstatymo įsigaliojimo metu dirbantys, užsiimantys savanoriška veikla, atliekantys praktiką, besistažuojantys šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytose įstaigose, įmonėse ir organizacijose, taip pat šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytose įstaigose, įmonėse ir organizacijose, jei darbas, savanoriška veikla, praktika ar stažuotė tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susiję su vaikais, taip pat asmenys, besiverčiantys individualia veikla, užsiimantys bet kokia kita veikla, ar asmenys, teikiantys paslaugas juridiniams ar fiziniams asmenims, jei ši veikla, paslaugos ar juridinių asmenų, kuriems teikiamos paslaugos, veikla tiesioginiais ir reguliariais kontaktais susijusios su vaikais, privalo ne vėliau kaip iki 2025 m. sausio 31 d. gauti teisėto darbo su vaikais kodą.
4. Darbdaviai, priimančiosios organizacijos, taip pat juridiniai asmenys, pasitelkiantys asmenis teikti paslaugas ar priimantys asmenis atlikti praktiką, stažuotis, teisėto darbo su vaikais kodo galiojimą pirmą kartą turi patikrinti ne vėliau kaip iki 2025 m. balandžio 30 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Socialinių reikalų ir darbo komiteto vardu
Komiteto pirmininkė Paulė Kuzmickienė