LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS SKOLOS ĮSTATYMO NR. I-1508 3 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3883

 

 

2024-06-17 Nr. 109-P-24

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę),  Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d.

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Atkreiptinas dėmesys, kad 2024 m. birželio 13 d. Seime yra numatytas Valstybės skolos įstatymo pakeitimo įstatymo (reg. Nr. XIVP-3763), kuriuo keičiamas įstatymas yra dėstomas nauja redakcija, o šio įstatymo 3 straipsnis yra papildomas naujomis 16-19 dalimis, priėmimas. Kadangi projekto 1 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 3 straipsnį papildyti nauja 16 dalimi ir šio projekto įsigaliojimas yra numatytas 2025 m. sausio 1 d., siūlytina projekto nuostatas derinti su priimamojo projekto nuostatomis.

Pritarti.

Tikslinti Įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

Papildyti 3 straipsnį 16 20 dalimi:

16 20. Vyriausybės skolinimosi valstybės vardu šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytam tikslui metinis pelningumas turi būti ne didesnis negu 2 procentai.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos verslo konfederacija, 2024 m. birželio 12 d. (g-2024-5304)

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO ĮSTATYMO IR SUSIJUSIŲ TEISĖS AKTŲ PAKEITIMO PROJEKTŲ

 

Lietuvos verslo konfederacija (toliau – LVK), viena didžiausių verslo organizacijų Lietuvoje, teikia nuomonę dėl Lietuvos Respublikos Valstybės gynybos fondo įstatymo ir susijusių teisės aktų pakeitimo projektų (toliau – Siūlymai).

1.                  LVK pritaria Valstybės gynybos fondo koncepcijai LVK palaiko Valstybės gynybos fondo idėją.

Fondo suformavimas leis lanksčiau žiūrėti į krašto gynybos finansavimą, suprantant, kad toliau didinant krašto gynybos finansavimą iki siektinų 4% nuo BVP leis iš skirtingų finansavimo šaltinių nukreipti lėšas gynybos finansavimui, taip pat leis lanksčiau formuoti gynybos finansavimo šaltinius.

<...>

5. Dėl „gynybos obligacijų“

LVK nuomone „gynybos obligacijos“ iš esmės nesurinks papildomų lėšų gynybos reikmėms finansuoti dėl per mažo pelningumo pakilusių palūkanų normų kontekste. Tą parodo ir šių metų Vyriausybės taupymo lakštų platinimo rezultatai – 2024 m. gegužės mėn. su 3,1 proc. pelningumu išleistų lakštų buvo vos už 3,5 mln. Eur. „Gynybos obligacijos“ taip pat nemotyvuos gyventojų savanoriškai paremti valstybės, nes finansų ministrė pristatydama Siūlymus aiškiai komunikavo, kad visos lėšos krašto gynybai finansuoti bet kuriuo atveju bus surenkamos arba poreikiams bus pasiskolinama. Taigi, pirkdami „gynybos obligacijas“ piliečiai neprisidėtų prie krašto gynybos ir tik minimaliai sumažintų valstybei tenkančią finansinę naštą. Tai tikrai nemotyvuos daugumos žmonių jų įsigyti.

<...>

Įvertinta.

Projektu siekiama nustatyti papildomą skolinimosi valstybės vardu tikslą – Krašto apsaugos ministerijos įgyvendinamiems projektams, susijusiems su valstybės saugumu ir gynyba, finansuoti, taip pat nustatyti, kad Vyriausybės skolinimosi valstybės vardu šiam tikslui metinis pelningumas turi būti ne didesnis negu 2 procentai. Dėl to atsirastų daugiau skolinimosi valstybės vardu priemonių, pvz., gynybos obligacijos. Kartu tai leistų gyventojams ir verslo subjektams prisidėti prie gynybos finansavimo, racionaliai ir operatyviai subalansuoti valstybės piniginių išteklių srautus bei mažintų nepasiskolinimo riziką.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Lingė, A.Butkevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3883(2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Mindaugas Lingė

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėjos D.Mudėnienė ir A.Narščiuvienė