LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 60 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2019-10-23 Nr. XIIIP-4081
Vilnius
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:
Projektu siūloma papildyti keičiamo Švietimo įstatymo 60 straipsnio 6 dalį, numatančią, kad mokykloje gali veikti ir kitos mokyklos savivaldos institucijos (mokytojų, mokinių, tėvų (globėjų, rūpintojų), ir nustatyti, kad progimnazijose, pagrindinėse mokyklose ir gimnazijose mokytojų, mokinių, tėvų (globėjų, rūpintojų) tarybos yra privalomos. Šis siūlymas ginčytinas dėl kelių priežasčių.
Pirma, imperatyvus reikalavimas sudaryti mokyklos savivaldos institucijas nedera su bendruoju mokyklos savivaldos institucijų sudarymo ir veiklos savanoriškumo pagrindu principu. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Švietimo įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad mokyklos savivaldos institucijų įvairovę, jų kompetenciją ir sudarymo principus įteisina mokyklos įstatai. Pažymėtina, kad mokyklos savivalda grindžiama švietimo tikslais, mokykloje vykdomomis švietimo programomis ir susiklosčiusiomis tradicijomis, todėl įvairiose mokyklose savivaldos institucijų poreikis, mokyklos bendruomenės asmenų suinteresuotumas kolegialiai spręsti tam tikrus klausimus, mokinių ar tėvų siekis aktyviau dalyvauti mokyklos veikloje gali iš esmės skirtis. Kitose mokyklose, kuriose veikia stiprios ir aktyvios mokyklos tarybos, dalyvaujančios visų svarbiausių klausimų sprendime, jokio poreikio steigti papildomas savivaldos institucijas apskritai gali nebebūti.
Antra, nei iš projekto, nei iš projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, koks būtų tokių privalomų papildomų mokyklos savivaldos institucijų veiklos tikslas ir funkcijos, jų santykis su aukščiausiąja mokyklos savivaldos institucija – mokyklos taryba, už šių „privalomų“ savivaldos institucijos steigimą atsakingas asmuo ar subjektas. Kita vertus, svarstytina apskritai galimybė įstatymu nustatyti atsakingą subjektą, nes savanoriškumo pagrindu veikiančių institucijų steigimas priklauso išimtinai nuo steigime dalyvausiančių asmenų (mokinių, mokytojų ar tėvų) laisvo apsisprendimo, todėl tuo atveju, jei mokiniai, mokytojai ar tėvai nepareikštų noro steigti šias institucijas, jos paprasčiausiai negalėtų būti steigiamos ir veikti, nepriklausomai nuo imperatyvios įstatymo normos dėl jų privalomo įsteigimo. Projekte taip pat neatskleistos kilsiančios teisinės pasekmės tuo atveju, jeigu šios privalomos institucijos laisvu mokyklos bendruomenės atstovų apsisprendimu, vis dėlto, nebūtų įsteigtos.
Trečia, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar progimnazijose, gimnazijose ir pagrindinėse mokyklose turėtų būti steigiamos ir mokytojų, ir mokinių, ir tėvų (globėjų, rūpintojų) tarybos, ar, vis dėlto, turėtų būti privalomai steigiama bent viena savivaldos institucija, kurios nariai galėtų (turėtų) būti mokiniai, mokytojai ir tėvai (globėjai, rūpintojai).
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. jelena.jarmakovic@lrs.lt
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. edvinas.musinskis@lrs.lt