LIETUVOS RESPUBLIKOS

MEDICINOS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. I-1555 2 IR 3

STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ODONTOLOGIJOS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. I-1246 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymų pakeitimo rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai:

 

Atlyginimas mokamas už darbą, todėl tiek valstybės finansuojami tiek ir valstybės nefinansuojami rezidentai turi gauti tokį patį atlygį.

Lietuvos Respublikos socialinio draudimo įstatymo 10 straipsnyje nustatytos pajamos, nuo kurių skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos, tačiau stipendija joms nepriskiriama, todėl nukečia gydytojų rezidentų socialinės garantijos, t. y. jie gauna mažesnes nei galėtų gauti, jei stipendija būtų įtraukta į minėtas pajamas, motinystės išmokas, nedarbingumo išmokas, mažesnis yra jų pensijos kaupimas.

Konstitucinio Teismo 2015 m. rugsėjo 29 d. nutarimą Nr. KT26-N15/2015 „Dėl Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 68 straipsnio 3 dalies ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimo Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“, kuriuo Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas  pripažino, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimas Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ tiek, kiek juo reguliuojamos esminės biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo sąlygos, prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 2 daliai, 48 straipsnio 1 dalies nuostatai „kiekvienas žmogus turi teisę gauti teisingą apmokėjimą už darbą“, 128 straipsnio 1 dalies nuostatai „sprendimus dėl valstybės esminių turtinių įsipareigojimų priima Seimas Vyriausybės siūlymu“, konstituciniams teisinės valstybės, valdžių pasidalijimo principams. Konstitucinis teismas esminėmis darbo apmokėjimo sąlygomis pripažino bazinio darbo užmokesčio koeficiento nustatymą, priedo / priemokos skyrimą, skatinimą. Šis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo nutarimas įsigaliojo 2017 m. sausio 2 d. Atsižvelgiant į tai, gydytojų rezidentų  pareiginės algos koeficientai, kaip esminė rezidento darbo apmokėjimo sąlyga, turi būti nustatyti Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatyme.

 

2. Įstatymų pakeitimo iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Seimo nariai

 

 

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2017 m. gruodžio 20 d. Nr. 1068 nutarimu „Dėl Lietuvos  Respublikos Vyriausybės 2003 m. spalio 31 d. nutarimo Nr. 1360 „Dėl gydytojų rengimo“ pakeitimo“  nustatė jaunesniajam gydytojui rezidentui taikomą bazinį darbo užmokesčio (mėnesinės algos) koeficientą 3,5, o vyresniajam gydytojui rezidentui – 4. Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 82 straipsnis nustato, kad studentams gali būti mokamos socialinės, skatinamosios stipendijos ir studijų stipendijos.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės  2017 m. liepos 26 d. nutarimu Nr. 604 „Dėl paramos doktorantams ir studentams, studijuojantiems pagal profesines studijų programas, teikimo ir dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pripažinimo netekusiais galios“ nustatyta, kad visiems nuolatinės studijų formos studentams, studijuojantiems pagal profesinių studijų programas, priimtiems į studijų vietas, kuriose studijos apmokamos biudžeto lėšomis, kas mėnesį teikiama parama studijoms. Paramos studijoms dydis (bazinės socialinės išmokos dydžiais) medicinos, odontologijos studijų krypčių  studentams yra 9,6 (t. y. 364,8 eurų).

 

 4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Atsižvelgiant į tai, kad projektais siūloma įstatymo lygiu įtvirtinti gydytojų rezidentų ir gydytojų odontologų rezidentų darbo apmokėjimo tvarką, projektuose taip pat siūloma atsisakyti nuostatos, kad pareiginės algos skaičiavimo metodiką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.

Pritarus projektams, Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatyme bei Lietuvos Respublikos odontologijos praktikos įstatyme būtų nustatyti gydytojo rezidento bei gydytojo odontologo rezidento  bazinio darbo užmokesčio koeficientai kaip esminė gydytojo rezidento darbo apmokėjimo sąlyga, taip užtikrinant tinkamą Lietuvos Respublikos Konstitucijos saugomos vertybės – teisės į teisingą apmokėjimą už darbą – įgyvendinimą. Siekiant geresnio jaunųjų gydytojų socialinių garantijų užtikrinimo projektu siūlomi nauji bazinio darbo užmokesčio (mėnesinės algos) koeficientai, taikomi skaičiuojant gydytojo rezidento bazinio darbo užmokesčio dydį (dauginant juos iš pareiginės algos bazinio dydžio): jaunesniajam gydytojui – 8,1, o vyresniajam gydytojui rezidentui – 8,8. Projektais siūloma nustatyti tokius koeficientus, kad gydytojo rezidento bazinis darbo užmokestis būtų tokio dydžio: 30 proc. didesnis nei nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. spalio 31 d. nutarime Nr. 1359 „Dėl gydytojų rengimo“ ir į jį būtų įskaičiuota gydytojams rezidentams šiuo metu mokama studijų stipendija (prie jos pridėjus gyventojų pajamų mokesčio ir socialinio draudimo mokesčių dydžio sumas).

Rezidentūra taps patrauklesnė, tikimasi, kad  daugiau gydytojų liks Lietuvoje, todėl asmens sveikatos priežiūros įstaigos galės teikti daugiau kokybiškų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, t.y. tuo pačiu pagerės ir paslaugų prieinamumas pacientams.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

 Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Neturės.

 

7. Kaip įstatymai įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

 Įtakos neturės.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Reikės pakeisti:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės  2017 m. liepos 26 d. nutarimą Nr. 604 „Dėl paramos doktorantams ir studentams, studijuojantiems pagal profesines studijų programas, teikimo ir dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pripažinimo netekusiais galios“

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. spalio 31 d. nutarimą Nr. 1359  „Dėl gydytojų rengimo“

3. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. kovo 6 d. įsakymą Nr. V-176 „Dėl Valstybės biudžeto asignavimų, skirtų rezidento bazinei pareiginei algai mokėti, paskirstymo rezidentūros bazėms tvarkos aprašo tvirtinimo“.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymų įgyvendinimui papildomų valstybės biudžeto lėšų reikės 

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

  

„atlyginimas“, „gydytojai rezidentai“, „gydytojai odontologai rezidentai“

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

 

Teikia    

Seimo nariai:  Juozas Olekas, Rasa Budbergytė, Raminta Popovienė, Algirdas Sysas, Julius Sabatauskas.