AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-532  2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

Įstatymo projektu siūloma atsižvelgti į užsienio valstybių patirtį ir nustatyti, kad savivaldybės tarybos nariu galėtų būti renkamas nuolatinis savivaldybės gyventojas, kuriam rinkimų dieną yra sukakę ne 20, o 18 metų.  Estijos, Latvijos, Lenkijos, Prancūzijos, Vokietijos, Belgijos ir kitų Europos bei pasaulio šalių savivaldos rinkimų įstatymų pavyzdžiai rodo, jog užsienio šalyse dominuoja praktika leisti kandidatuoti į vietos valdžią asmenims, rinkimų dieną sulaukusiems būtent 18 metų.  

Pagal dabar galiojančią tvarką, asmuo, sulaukęs pilnametystės, įgauna teisę balsuoti ir yra tinkamo amžiaus spręsti, kas jam atstovaus vietinėje valdžioje, tačiau dvejus metus – iki kol sulauks 20 metų – pats negali kandidatuoti į savivaldos tarybą. Jei pilietis yra tinkamo amžiaus prisiimti atsakomybę už savo pateiktą balsą, vietos lygmeniu jis yra pajėgus ir kandidatuoti rinkimuose.

Lietuvoje reikšmingai mažėjant žmonių skaičiui, svarbu užtikrinti, jog jauniems, idėjų turintiems ir veikti pasiryžusiems asmenims jau nuo pilnametystės būtų suteikiama galimybė dalyvauti gyvenamųjų vietų politiniame gyvenime. Kadangi dalis abiturientų bendrojo lavinimo mokyklas baigia būdami aštuoniolikos metų, o dalis jų pasirenka studijas kituose miestuose, jauniems žmonėms sudarytos sąlygos kuo anksčiau pradėti veikti savivaldoje gali paskatinti aktyviausius gyventojus neprarasti ryšio su miestu ir prisidėti prie savivaldybėje esančių problemų sprendimo.

Teisė kandidatuoti savivaldos rinkimuose nuo 18 metų taip pat gali paskatinti asmenis domėtis demokratiniais procesais, išaugtų visuomenės pilietinis aktyvumas. Rinkėjai nuspręs, ar kandidato amžius ir turimos kompetencijos yra tinkamos norint tapti savivaldybės tarybos nariu.

Todėl įstatymo projektu numatoma nustatyti, kad į savivaldybės tarybos nario poziciją galėtų kandidatuoti nuolatinis šios savivaldybės gyventojas, kuriam rinkimų dieną yra sukakę 18 metų.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Įstatymo rengėjai – Seimo nariai Edmundas Pupinis, Tomas Tomilinas, Sergejus Jovaiša, Remigijus Žemaitaitis, Simonas Gentvilas, Algimantas Salamakinas, Bronislovas Matelis, Andrius Palionis.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Pagal Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, savivaldybės tarybos nariu gali būti renkamas nuolatinis šios savivaldybės gyventojas, kuriam rinkimų dieną yra sukakę 20 metų, o savivaldybės tarybos nariu – meru, – Lietuvos Respublikos pilietis, kuris gali būti renkamas šios savivaldybės tarybos nariu. Savivaldybės tarybos nariu gali būti renkamas asmuo, kuris savo gyvenamąją vietą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus deklaravo šios savivaldybės teritorijoje likus ne mažiau kaip 90 dienų iki rinkimų dienos.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Projekte siūloma numatyti, kad savivaldybės tarybos nariu gali būti renkamas nuolatinis šios savivaldybės gyventojas, kuriam rinkimų dieną yra sukakę 18 metų. Laukiami rezultatai: didesnis jaunimo įsitraukimas į savivaldos problemų sprendimo procesus, išaugęs pilietinis aktyvumas.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiamo atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Įstatymo įgyvendinimas korupcijai ir kriminogeninei situacijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Įstatymo projekte siūlomi pakeitimai verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galio:

 

Priėmus įstatymo projektą, keisti teisės aktų nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos reikalavimų ir atitinka bendrines lietuvių kalbos normas.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos teisės aktus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Įstatymo projektui įgyvendinti naujų įstatymo projektų parengti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Įstatymo įgyvendinimas papildomų biudžeto lėšų nepareikalaus.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

Savivalda, taryba, kandidatas, savivaldybių rinkimai, teisė kandidatuoti.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

-

 

 

 

Teikia

Seimo nariai:

                                                                                               

Edmundas Pupinis

Tomas Tomilinas

Sergejus Jovaiša

Remigijus Žemaitaitis

Simonas Gentvilas

Algimantas Salamakinas

Bronislovas Matelis

Andrius Palionis