AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 44 STRAIPSNIO

PAKEITIMO STATUTO PROJEKTO

 

1. Statuto projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

            Seimo statuto pakeitimo projekto rengimą paskatino problemos, kylančios praktikoje realizuojant Seimo Statuto 44 str. Pagal šio straipsnio 6 dalies ir 8 dalies nuostatas, Seimo frakcijos, pagal Seniūnų sueigos patvirtintą proporcingai paskirstytą vietų skaičių, deleguoja savo narius į Seimo komitetus, atsižvelgdamos į savo narių pageidavimus bei kompetencijas. Nepaisant to, kad pagal Seimo Statuto 44 str. 3 dalį kiekvienoje eilinėje Seimo sesijoje turi būti tvirtinami komitetų sudėties pasikeitimai, išlaikant proporcinio frakcijų atstovavimo principą, praktikoje šią nuostatą realizuoti ne visuomet pavyksta dėl Statute numatytų Komitetų narių skaičiaus ribojimų. Pavyzdžiui, kylant grėsmei, kad nebegalės veikti Komitetas dėl per mažo narių skaičiaus. Tokiu būdu faktiškai pažeidžiama Seimo Statute įtvirtinta Seimo frakcijos ir Seimo nario teisė darbuotis komitete, nors yra išpildytos visos trys sąlygos: išreikštas Seimo nario pageidavimas, atitinka dalykinė kompetencija ir išpildomas proporcinio frakcijų atstovavimo principas.

 

Kompetentingų savo srities specialistų diskusijų trūkumas komitetuose, kuriuose sunkiai pasiekiamas bendras sutarimas dėl darbo srities jautrumo ir/ar poveikio didelėms visuomenės grupėms, bei ribotos galimybės pateikti kvalifikuotus siūlymus, išbalansuoja Seimo komitetų darbą ir daro neigiamą  įtaką visam teisėkūros procesui.

            Seimo statuto projektu siekiama užtikrinti Seimo Statute numatytų Seimo frakcijų bei Seimo narių teisių praktinio įgyvendinimo užtikrinimą, todėl siūloma išplėsti Komitetų narių skaičiaus ribas nustatant, kad komitetai sudaromi iš ne mažiau 6 ir ne daugiau 14 Seimo narių, su nurodytomis išimtimis Europos reikalų komitetui ir Ateities  komitetui.

 

2. Statuto projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Statuto projekto iniciatoriai ir rengėjai – Orinta Leiputė, Dovilė Šakalienė.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Statuto projekte aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu komitetai sudaromi ne mažiau kaip iš 7 ir ne daugiau kaip iš 13 (išskyrus Europos reikalų komitetą ir Ateities komitetą) Seimo narių pagal proporcinio frakcijų atstovavimo principą. Konkretus kiekvieno komiteto narių skaičius nustatomas Seimo nutarimu.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Įgyvendinus siūlomas nuostatas bus sudaroma galimybė Seimo nariams realizuoti savo kompetencijas, užtikrinti kokybiškesnį Seimo komitetų darbą, bei užtikrinti praktinį Seimo Statuto 44 str. nuostatų įgyvendinimą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto statuto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių priimtas statutas nesukels.

 

6. Kokią įtaką priimtas statutas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas statutas neturės įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai.

 

7. Kaip statuto įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Statuto įgyvendinimas nesusijęs su verslo sąlygoms ir jo plėtra.

 

8. Ar statuto projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Statuto projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Statuto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus statuto pataisas Vyriausybė turės įvertinti Vyriausybės darbo reglamento nuostatas dėl Vyriausybės nutarimų projektų, kuriuose teikiamos Vyriausybės išvados dėl Seime svarstomų teisės aktų projektų.

 

10. Ar statuto projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Taip.

 

11. Ar statuto projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Taip.

 

12. Jeigu statuto įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Priimti naujų įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks statutui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Statuto įgyvendinimui papildomų lėšų nereikės.

 

14. Statuto projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

15) Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Nėra.

 

16) Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

 

 

 

Seimo nariai:

Orinta  Leiputė

Dovilė  Šakalienė

Eugenijus  Sabutis

Algirdas Sysas

Kęstutis Vilkauskas

Rasa Budbergytė

Linas  Jonauskas

Vidmantas Kanopa

Tomas Bičiūnas

Julius Sabatauskas

Gintautas Paluckas