LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Žemės mokesčio įstatymo Nr. I-2675 2 ir 6 straipsnių

pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-1163

 

2022-04-13 Nr. 110-P-10

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Andrius Vyšniauskas;

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2021-12-01)

 

 

 

1(2)

 

 

 

 

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

     1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnyje siūloma įvesti naują sąvoką „žemė po pramoninės akvakultūros tvenkiniais“. Atkreiptinas dėmesys, kad Žuvininkystės įstatymo 2 straipsnyje yra įtvirtintos sąvokos „akvakultūros tvenkinys“ ir „pramoninės akvakultūros tvenkinių ūkis“, o šio įstatymo 24 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtintos nuostatos, apibrėžiančios, kokie akvakultūros tvenkinių ūkiai būtų priskiriami pramoniniams akvakultūros tvenkinių ūkiams. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto rengėjų siūloma sąvoka nėra perteklinė. Manytina, kad užtektų pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalį, joje pateikiant nuorodą į Žuvininkystės įstatymą. Neatsižvelgus į šią pastabą ir siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar projektu siūlomos sąvokos nereikėtų patikslinti pagal Žuvininkystės įstatyme vartojamas sąvokas. Atsižvelgus į šią pastabą, atitinkamai koreguotina projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalis. Be to, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnį pildyti ne 5, o 41 dalimi, atitinkamai atsisakant projekto 1 straipsnio 2 dalies.

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2021-12-01)

1(2)

 

 

2. Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 6 straipsnį 2 dalimi, joje nustatant, kad mokesčio tarifas – nuo 0,01 procento iki 0,2 procento žemės mokestinės vertės žemei po pramoninės akvakultūros tvenkiniais, o kitas keičiamo įstatymo 6 straipsnio dalis atitinkamai pernumeruojant. Svarstytina, ar siūlomo pakeitimo nevertėtų inkorporuoti į keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalį. Neatsižvelgus į šią pastabą, atitinkamai turi būti koreguojamas visas keičiamo įstatymo 6 straipsnis bei 12 straipsnio 1 dalis (tikslinamos nuorodos į keičiamo įstatymo 6 straipsnio struktūrines dalis).

 

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2021-12-01)

*

 

 

3. Atsižvelgus į siūlomus pakeitimus, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įgyvendinimo ir taikymo, atitinkamai koreguojant šio straipsnio pavadinimą.

 

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2021-12-01)

*

 

 

4. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti.

 

 

 

 

 

Vyriausybės išvada gauta.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2021-12-01)

2(2)

 

 

5. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

5.1. projekto 2 straipsnio pavadinime esantis skaičius „2“ keistinas skaičiumi „6“;

5.2. atkreiptinas dėmesys, kad projekte yra du 2 straipsniai – atitinkamai tikslintina straipsnių numeracija;

5.3. neatsižvelgus į 3 pastabą, projekto antrajame 2 straipsnio pavadinime esanti formuluotė „ir įgyvendinimas“ brauktina kaip perteklinė;

5.4. projekto antrajame 2 straipsnyje esantis žodis „dienos“ keistinas trumpiniu „d.“;

5.5. atkreiptinas dėmesys, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo naujas Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies, kurioje nustatyti reikalavimai kartu su įstatymo projektu teikiamam aiškinamajam raštui, 8 punktas, pagal kurį aiškinamajame rašte turi būti nurodyta, ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams. Atsižvelgus į tai, projekto aiškinamasis raštas koreguotinas.

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

6.

LR Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

(2021-12-15)

1(2)

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymo Nr.I-2675 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1163 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Vyriausybė

(2022-03-23 nutarimas Nr. 267)

 

2(2)

 

 

     Nepritarti Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymo Nr. I-2675 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1163 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

     1. Įstatymo projektu siūloma teisinio reguliavimo priemonė nėra tinkama, nes Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytas Įstatymo projekto tikslas – suvienodinti žuvininkystės konkurencines sąlygas – negali būti pasiektas Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymo pakeitimais. Pagal Įstatymo projekto aiškinamojo rašto 1 punkte pateiktą informaciją žuvininkystės srityje yra susiklostę valstybinės žemės nuomos turtiniai santykiai, kurių pagrindai įtvirtinti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.551 straipsnyje ir 6.552 straipsnio 2 dalyje bei Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 9 straipsnyje. Pažymėtina, kad valstybinės žemės nuomos mokestis yra atlygis už naudojimąsi valstybine žeme pagal valstybinės žemės nuomos sutartį, o ne pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymą administruojamas mokestis. Savivaldybių tarybos, siekdamos įgyvendinti savivaldybės prioritetus, paskatinti norimas veiklos sritis savivaldybėje ir vadovaudamosi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimu Nr. 1798 „Dėl nuomos mokesčio už valstybinę žemę“, nustato nuomos mokesčio už valstybinę žemę tarifą metams, kuris negali būti mažesnis kaip 0,1 procento ir didesnis kaip 4 procentai žemės vertės (1.3 papunktis), taip pat turi teisę savo biudžeto sąskaita mažinti valstybinės žemės nuomos mokestį arba visai nuo jo atleisti (1.8 papunktis). Taigi Įstatymo projekte numatyti pakeitimai neturėtų įtakos skirtingam savivaldybių nustatytam nuomos mokesčio už valstybinę žemę tarifui.

     2. Įstatymo projektu siūlomas keisti Žemės mokesčio įstatymas nustato žemės apmokestinimo žemės mokesčiu tvarką. Kaip ir tais atvejais, kai valstybinė žemė nuomojama, savivaldybių tarybos, atsižvelgdamos į savivaldybės prioritetus, gali savo biudžeto sąskaita sumažinti žemės mokestį arba visai nuo jo atleisti pagal Žemės mokesčio įstatymo 8 straipsnio 3 dalį. Be to, Įstatymo projektu siūlomas reguliavimas siaurintų žemės mokesčio tarifo ribas ir galėtų varžyti savivaldybių taryboms Lietuvos Respublikos Konstitucijos 121 straipsnyje, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 37 punkte suteiktą diskrecijos teisę laisvai veikti įstatymų nustatyta tvarka (savo biudžeto sąskaita nustatyti mokesčių lengvatas, įstatymų nustatyta tvarka nustatyti mokesčių tarifus). Kartu atkreiptinas Lietuvos Respublikos Seimo dėmesys, kad dėl lengvatinio apmokestinimo sumažėjusios savivaldybių biudžetų pajamos turėtų būti kompensuojamos iš valstybės biudžetui tenkančių pajamų.

     3. Siūlymas Įstatymo projekte nustatyti lengvatinį apmokestinimą tam tikrą komercinę veiklą vykdantiems asmenims neatitiktų Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, nuostatų dėl tolesnio savivaldybių finansinio savarankiškumo didinimo (181.3 papunktis).

 

Pritarti.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir LR Vyriausybės nuomonę, grąžinti Lietuvos Respublikos Žemės mokesčio įstatymo Nr. I-2675 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1163 iniciatoriams patobulinti.

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 2.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: J. Baublys.

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                        Viktoras Pranckietis

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė