LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 170 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3284

 

2023-12-13  Nr. 102-P-63

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Arvydas Anušauskas, Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Kviestieji asmenys: Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus patarėjas Jurgis Kazlauskas, Policijos departamento Viešosios tvarkos biuro viršininkas Vytautas Grašys, Policijos departamento  Viešosios tvarkos biuro Veiklos koordinavimo ir kontrolės valdybos Veiklos ir reagavimo skyriaus viršininkas Kęstutis Stelmokas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-11-13

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Pastebėtina, kad projekto 1 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 170 straipsnio 3 ir 4 dalyse siūloma reglamentuoti atsakomybę už elektroninių cigarečių ar jų dalių bei elektroninių cigarečių pildyklių realizavimą. Atsižvelgiant į tai, kad žodžio „realizuoti“ reikšmė apima ne tik prekybą manytina, kad projektu turėtų būti tikslinamas ir ANK 170 straipsnio pavadinimas, nurodant, kad šis straipsnis reglamentuoja ne tik tabako, tabako gaminių ar susijusių gaminių prekybą, bet ir šių straipsnio dispozicijoje nurodytų dalykų realizavimą. Be kita ko pastebėtina, kad konstruojant ANK straipsnių dispozicijas realizavimas yra formuluojamas kaip vienas iš alternatyvių veiksmų, paprastai dar nurodomi ir kiti alternatyvūs veiksmai kaip pavyzdžiui: pardavimas, įgijimas.

 

Pritarti iš dalies

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-11-13

1

 

 

2. Atkreiptinas dėmesys, kad nėra aiškus projektu siūlomo teisinio reguliavimo ir keičiamo ANK 77 straipsnio santykis tuo atveju, kai asmuo perduotų (pagal projekto nuostatas – „realizuotų“) elektroninę cigaretę, jos dalį ar elektroninių cigarečių pildyklę nepilnamečiui asmeniui, t. y. nėra aišku, kuris iš ANK straipsnių turėtų būti taikomas – ANK 77 straipsnis ar ANK 170 straipsnis. Pastebėtina ir tai, kad jei ANK 77 straipsnis būtų traktuojamas kaip specialusis straipsnis ANK 170 straipsnio atžvilgiu, susiklostytų tokia situacija, kai už tą pačią veiką nepilnamečio subjekto atžvilgiu būtų taikoma gerokai mažesnė sankcija – bauda nuo devyniasdešimt iki vieno šimto aštuoniasdešimt eurų (administracinį nusižengimą padarius pakartotinai - nuo vieno šimto aštuoniasdešimt iki dviejų šimtų aštuoniasdešimt eurų). Atsižvelgiant į tai projekto nuostatas bei ANK 77 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą siūlytina sistemiškai derinti tarpusavyje.

 

Pritarti iš dalies

Kodeksas pildomas nauju 170-1 straipsniu, kuriame numatoma išimtis dėl ANK 77 straipsnio.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-11-13

1

 

 

3. Iš įstatymo aiškinamojo rašto matyti, kad siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama įtvirtinti „specializuotą teisės normą, nustatančią atsakomybę už neteisėtą elektroninių cigarečių pardavimą, nepriklausomai ar ji su ar be skysčio“. Vadovaujantis Akcizų įstatymo nuostatomis elektroninių cigarečių skystis yra akcizais apmokestinama prekė už kurios įsigijimą, laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką numatyta atsakomybė ANK 209 straipsnyje. Pagal Tabako įstatyme pateiktą elektroninės cigaretės sąvokos apibrėžtį, elektroninė cigaretė yra gaminys, naudojamas garams vartoti per kandiklį, arba bet kuri tokio gaminio sudedamoji dalis. Elektroninės cigaretės gali būti vienkartinės arba užpildomos iš pildomosios talpyklos ir rezervuaro, arba daugkartinės su keičiamomis vienkartinėmis kapsulėmis. Detaliau analizuojant elektroninės cigaretės veikimo principą reiktų paminėti, kad elektroninės cigaretės rūkymo metu skystis, esantis elektroninėje cigaretėje, kaitinamas aukštesnėje nei 2000 C temperatūroje (priklausomai nuo cigaretės modelio). Susidaro aerozolis, kuris įkvepiamas. Šiuo būdu garų pavidalu į organizmą patenka elektroninės cigaretės skystyje esančios medžiagos[1]. Skystis, elektroninėms cigaretėms prilipdyti yra elektroninių cigarečių pildyklėje. Visa tai suponuoja, kad elektroninė cigaretė neužpildyta skysčiu pati savaime nėra pavojinga, taip pat abejotinas ir elektroninių dalių bei elektroninių cigarečių pildyklės be skysčio pavojingumas, taip pat keltinas klausimas ar elektroninės cigaretės bei jos dalių be skysčio realizavimas yra pavojingesnis už akcizinės prekės – elektroninių cigarečių skysčio įsigijimą, laikymą, gabenimą ar realizavimą už ką atsakomybė numatoma ANK 209 straipsnyje. Šiuo atveju siekiant teisinio aiškumo svarstytina, ar neturėtų siūlomos normos dispozicija patikslinta, aiškiai nustatant atsakomybę tiek už tokių gaminių realizavimą su elektroninių cigarečių skysčiu, tiek ir be skysčio, kas be kita ko leistų aiškiai atriboti siūlomą teisinį reguliavimą nuo ANK 209 straipsnyje nurodyto nusižengimo.

Pritarti iš dalies

Elektroninė cigaretė naudojama ne tik skysčiui, kuriuo užpildomos elektroninėms cigaretės, garinti. Dažnai elektroninė cigaretė naudojama ir kaip įrankis kitoms psichiką veikiančioms medžiagoms vartoti. ANK projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad vien tik elektroninės cigaretės (be skysčio) realizavimas neužtraukia jokios atsakomybės. Kadangi pati elektroninė cigaretė yra ne akcizinė prekė, o akcizais apmokestinamas yra tik skystis, skirtas elektroninėms cigaretėmis pripildyti, todėl tokia veika (pvz., neteisėtas elektroninės cigaretės su skysčiu realizavimas) turėtų būti kvalifikuojama pagal du ANK straipsnius (idealioji sutaptis). Paminėtina, kad ANK 209 straipsnyje atsakomybė diferencijuojama pagal akcizinės prekės vertę, o daugeliu atvejų skysčio, kuris naudojamas elektroninėms cigaretėms užpildyti, vertė neviršys dviejų bazinių bausmių ir nuobaudų dydžių, todėl veika bus kvalifikuojama pagal ANK 209 straipsnio 1 dalį.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-11-13

1

 

 

4. Vertinant pagal įstatymo aiškinamajame rašte siekiamus tikslus, t. y. įtvirtinti atsakomybę ir už elektroninės cigaretės, pripildytos elektroninių cigarečių skysčiu, kuris kaip minėta yra akcizinė prekė ir už kurio įsigijimą, laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką atsakomybė nustatyta ANK 209 straipsnyje svarstytina, ar straipsnio vieta ANK sistemoje parinkta tinkamai. Nusprendus nekeisti šio siūlomo reguliavimo vietos, manytumėme, kad ANK 170 straipsnio dalys turėtų būti nuosekliai išdėliotos pagal sankcijos dydį.

 

Pritarti iš dalies

Patobulintame projekte siūloma Kodeksą papildyti nauju straipsniu, nes ANK 170 straipsnis iš esmės reglamentuoja prekybos neapdorotu tabaku, tabako gaminiais ar susijusiais gaminiais pažeidimus, padarytus įmonėse ir jų darbuotojų.

Tuo tarpu iš Aiškinamojo rašto matyti, kad projekto tikslas nustatyti atsakomybę už socialiniuose tinkluose, skelbimais fizinių asmenų vykdomą prekybą elektroninėmis cigaretėmis ir jų papildymui skirtais skysčiais.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-11-13

 

 

 

5. Pažymėtina, kad vadovaujantis Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 10 straipsniu, licencijos verstis bet kokia tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių didmenine ir mažmenine prekyba gali būti išduodamos Lietuvos Respublikoje įsteigtiems juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, o ne fiziniams asmenims. Taigi pagal galiojantį teisinį reguliavimą, visa fizinių asmenų veikla, susijusi su elektroninių cigarečių, jų dalių ar elektroninių cigarečių pildyklių prekyba ar kitokiu realizavimu yra neteisėta. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 170 straipsnio 3 dalies žodis „neteisėtas“ neturėtų būti brauktinas kaip perteklinis.

 

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-11-13

 

 

 

6. Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 9 d. nutarimu Nr. 851 „Dėl Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7 ir 8.1. punktuose nurodyti Teisingumo ministerijos veiklos tikslai yra, be kita ko, formuoti valstybės politiką administracinių nusižengimų bylų teisenos srityje bei rengti minėtų sričių įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti iš dalies

Seime numatytas šio įstatymo projekto svarstymas skubos tvarka, todėl Komitetas paprašė atskirų institucijų nuomonės: Teisingumo ministerijos, Policijos departamento, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento, Valstybinės mokesčių inspekcijos.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerija

2023-11-28

 

 

 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, pagal kompetenciją įvertino Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 170 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3284 (toliau – Įstatymo projektas) ir teikia nuomonę dėl jo.

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad Įstatymo projekto parengimą paskatino „nepilnamečių, įskaitant ypač jauno amžiaus, tarpe masiškai plintantis elektroninių cigarečių vartojimas bei praktikoje kylančios veiksmingos atsakomybės taikymo problemos“. Įstatymo projekte siūloma Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 170 straipsnį papildyti naujomis 3 ir 4 dalimis, atitinkamai numatant administracinę atsakomybę už neteisėtą elektroninės cigaretės ar bet kurios jos dalies, elektroninių cigarečių pildyklės realizavimą ir už tokią veiką, padarytą pakartotinai.

Teisingumo ministerija, pritardama Įstatymo projekto tikslui, nori atkreipti dėmesį į tai, kad administracinė atsakomybė, susijusi su tabako gaminių ar susijusių gaminių tiekimu nepilnamečiams numatyta keliuose ANK straipsniuose. ANK 77 straipsnyje nustatyta administracinė atsakomybė už tabako gaminių ar susijusių gaminių nupirkimą ar kitokį perdavimą nepilnamečiams (šis nusižengimas užtraukia baudą nuo 90 iki 180 eurų, pakartotinai padarius veiką – baudą nuo 180 iki 280 eurų), pagal galiojančio ANK 170 straipsnio 3 ir 4 dalis atsakoma už tabako gaminių ar susijusių gaminių pardavimą prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse nepilnamečiams (užtrauktų baudą nuo 30 iki 120 eurų, pakartotinai padarius veiką – baudą nuo 120 iki 440 eurų). Už Įstatymo projekte nurodytą veiką siūloma nustatyti baudą nuo 140 iki 400 eurų, pakartotinai padarius veiką – nuo 400 iki 500 eurų. Manytina, kad vertėtų sistemiškai įvertinti šių administracinių nusižengimų pavojingumą ir svarstyti klausimą dėl visuose nurodytuose ANK nuostatose įtvirtintų baudų dydžių suderinimo.

Be to, atsižvelgus į tai, kad siūlomas keisti ANK 170 straipsnis yra ANK XV skyriuje Administraciniai nusižengimai, susiję su prekyba, finansų sistema ir oficialiąja statistika, siūlytina įvertinti, ar administracinė atsakomybė už veiką, darančią žalą nepilnamečiui, neturėtų būti įtvirtinama ANK IX skyriuje – Administraciniai nusižengimai, susiję su vaikais ir šeima, kuriame yra ir minėtas ANK 77 straipsnis.

 

Pritarti iš dalies

Patobulintame projekte sankcijose nustatytos baudos suderintos.

Pasiūlymas dėstyti kitame skyriuje, kuris reglamentuoja administracinius nusižengimus, susijusius su vaikais ir šeima nepritartina, nes projekto tikslas reglamentuoti atsakomybę už neteisėtą prekyba elektroninėmis cigaretėmis ne tik nepilnamečiams, bet ir visiems kitiems asmenims. Projektu siūloma papildyti kodeksą nauju straipsniu.

2.

Policijos departamentas

2023-11-27

 

 

 

Policijos departamente prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) išnagrinėjome Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 170 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3284 (toliau – ANK projektas).

Informuojame, kad dėl ANK projekto pastabų neturime.

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2023-11-13 išvadoje Nr. XIVP-3284 „Dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 170 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto“ (toliau – Išvada) pateiktus pasiūlymus, teikiame Policijos departamento nuomonę.

Išvados 2 pasiūlyme nurodoma, kad „nėra aiškus ANK projektu siūlomo teisinio reguliavimo ir keičiamo ANK 170 straipsnio „santykis tuo atveju, kai asmuo perduotų (pagal projekto nuostatas – „realizuotų“) elektroninę cigaretę, jos dalį ar elektroninių cigarečių pildyklę nepilnamečiui asmeniui, t. y. nėra aišku, kuris iš ANK straipsnių turėtų būti taikomas – ANK 77 straipsnis ar ANK 170 straipsnis. Pastebėtina ir tai, kad jei ANK 77 straipsnis būtų traktuojamas kaip specialusis straipsnis ANK 170 straipsnio atžvilgiu, susiklostytų tokia situacija, kai už tą pačią veiką nepilnamečio subjekto atžvilgiu būtų taikoma gerokai mažesnė sankcija – bauda nuo devyniasdešimt iki vieno šimto aštuoniasdešimt eurų (administracinį nusižengimą padarius pakartotinai – nuo vieno šimto aštuoniasdešimt iki dviejų šimtų aštuoniasdešimt eurų). Atsižvelgiant į tai projekto nuostatas bei ANK 77 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą siūlytina sistemiškai derinti tarpusavyje.“ Paaiškiname, kad ANK projektu siūloma nustatyti atsakomybę už elektroninės cigaretės realizavimą ), o ANK 77 straipsnyje nustatyta atsakomybė už tabako gaminių ar susijusių gaminių nupirkimą ir perdavimą nepilnamečiui. Taigi, ANK 170 ir 77 straipsniuose numatoma atsakomybė už skirtingas veikas. 

Išvados 3 pasiūlyme nurodoma, kad „iš įstatymo aiškinamojo rašto matyti, kad siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama įtvirtinti „specializuotą teisės normą, nustatančią atsakomybę už neteisėtą elektroninių cigarečių pardavimą, nepriklausomai ar ji su ar be skysčio“. Vadovaujantis Akcizų įstatymo nuostatomis elektroninių cigarečių skystis yra akcizais apmokestinama prekė už kurios įsigijimą, laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką numatyta atsakomybė ANK 209 straipsnyje. Pagal Tabako įstatyme pateiktą elektroninės cigaretės sąvokos apibrėžtį, elektroninė cigaretė yra gaminys, naudojamas garams vartoti per kandiklį, arba bet kuri tokio gaminio sudedamoji dalis. Elektroninės cigaretės gali būti vienkartinės arba užpildomos iš pildomosios talpyklos ir rezervuaro, arba daugkartinės su keičiamomis vienkartinėmis kapsulėmis. Detaliau analizuojant elektroninės cigaretės veikimo principą reiktų paminėti, kad elektroninės cigaretės rūkymo metu skystis, esantis elektroninėje cigaretėje, kaitinamas aukštesnėje nei 2000 C temperatūroje (priklausomai nuo cigaretės modelio). Susidaro aerozolis, kuris įkvepiamas. Šiuo būdu garų pavidalu į organizmą patenka elektroninės cigaretės skystyje esančios medžiagos. Skystis, elektroninėms cigaretėms prilipdyti yra elektroninių cigarečių pildyklėje. Visa tai suponuoja, kad elektroninė cigaretė neužpildyta skysčiu pati savaime nėra pavojinga, taip pat abejotinas ir elektroninių dalių bei elektroninių cigarečių pildyklės be skysčio pavojingumas, taip pat keltinas klausimas ar elektroninės cigaretės bei jos dalių be skysčio realizavimas yra pavojingesnis už akcizinės prekės – elektroninių cigarečių skysčio įsigijimą, laikymą, gabenimą ar realizavimą už ką atsakomybė numatoma ANK 209 straipsnyje. Šiuo atveju siekiant teisinio aiškumo svarstytina, ar neturėtų siūlomos normos dispozicija patikslinta, aiškiai nustatant atsakomybę tiek už tokių gaminių realizavimą su elektroninių cigarečių skysčiu, tiek ir be skysčio, kas be kita ko leistų aiškiai atriboti siūlomą teisinį reguliavimą nuo ANK 209 straipsnyje nurodyto nusižengimo.“ Paaiškiname, kad elektroninė cigaretė naudojama ne tik skysčiui, kuriuo užpildomos elektroninėms cigaretės, garinti. Dažnai elektroninė cigaretė naudojama ir kaip įrankis kitoms psichiką veikiančioms medžiagoms vartoti. ANK projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad vien tik elektroninės cigaretės (be skysčio) realizavimas neužtraukia jokios atsakomybės. Kadangi pati elektroninė cigaretė yra ne akcizinė prekė, o akcizais apmokestinamas yra tik skystis, skirtas elektroninėms cigaretėmis pripildyti, todėl tokia veika (pvz., neteisėtas elektroninės cigaretės su skysčiu realizavimas) turėtų būti kvalifikuojama pagal du ANK straipsnius (idealioji sutaptis). Paminėtina, kad ANK 209 straipsnyje atsakomybė diferencijuojama pagal akcizinės prekės vertę, o daugeliu atvejų skysčio, kuris naudojamas elektroninėms cigaretėms užpildyti, vertė neviršys dviejų bazinių bausmių ir nuobaudų dydžių, todėl veika bus kvalifikuojama pagal ANK 209 straipsnio 1 dalį.

Pritarti iš dalies

Projektu siūloma papildyti kodeksą nauju straipsniu, nustatančiu atsakomybę už elektroninių cigarečių ir (ar) pildyklių pardavimą ar kitokį realizavimą.

3.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas

2023-11-27

 

 

 

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (toliau – Departamentas), atsakydamas į Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2023 m. lapkričio 22 d. raštą Nr. 5243 „Dėl įstatymo projekto Nr. XIVP-3284“, informuoja, kad susipažino su Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau ir – ANK) 170 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3284 (toliau ir – Įstatymo projektas).

Departamentas pagal kompetenciją pritaria Įstatymo projekto tikslams ir uždaviniams, nurodytiems Įstatymo projekto aiškinamajame rašte, tačiau, Departamento nuomone, tikslinga būtų sistemiškai peržiūrėti  atsakomybę už elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių pildyklių ir (ar) skysčių prekybą (pardavimą), disponavimą jais, reklamą ir kt., reglamentuojančias teisės normas, pradedant šį procesą nuo Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme nustatytos atsakomybės ir ekonominių sankcijų dydžio, kurios ūkio subjektų neatgraso nuo daugkartinio pažeidimų darymo, ir šiuo metu susidaro paradoksali situacija, kai teisėtai veikiantis verslas pats sąmoningai kuria nelegalią antrinę rinką, per  interneto svetaines teisės aktais draudžiamu nuotoliniu būdu pardavinėdamas elektronines cigaretes ar jų pildykles su skysčiais fiziniams asmenims, įskaitant  vaikams ir paaugliams, kurie šiuos gaminius perparduoda kitiems fiziniams asmenims. Taip pat, Departamento nuomone, Įstatymo projektu siūlomi baudų dydžiai yra per maži ir  neatgrasys fizinių asmenų nuo administracinių nusižengimų darymo, kadangi iš šios neteisėtos veiklos gaunamos pajamos yra žymiai didesnės. Todėl tik atsakomybę reglamentuojančių teisės normų sisteminė peržiūra ir nuoseklus sankcijų sugriežtinimas tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims duotų didžiausią efektą ir padėtų pasiektų šio Įstatymo projekto tikslus, tad Departamentas siūlo neapsiriboti vien tik ANK korekcijomis.

Departamentas pritaria Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktoms pastaboms dėl Įstatymo projekto tikslinimo. Kaip rašoma šio departamento išvadoje, „Vertinant pagal įstatymo aiškinamajame rašte siekiamus tikslus, t. y. įtvirtinti atsakomybę ir už elektroninės cigaretės, pripildytos elektroninių cigarečių skysčiu, kuris kaip minėta yra akcizinė prekė ir už kurio įsigijimą, laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką atsakomybė nustatyta ANK 209 straipsnyje svarstytina, ar straipsnio vieta ANK sistemoje parinkta tinkamai.“ todėl, įvertinus ir tą aplinkybę, kad nėra aiškumo ką daryti, kai yra elektroninių cigarečių ar jų pildyklių su skysčiais perdavimas nepilnamečiams, Departamentas siūlo administracinę atsakomybę fiziniams asmenims numatyti atskirame ANK straipsnyje, atitinkamai sprendžiant klausimą dėl subjektų, kurie galėtų taikyti atsakomybę. Jei siūlymas dėl fizinių asmenų atsakomybės liktų ANK 170 straipsnyje, Departamentas būtų nepajėgus užtikrinti šio straipsnio tinkamos priežiūros dėl žmogiškųjų išteklių trūkumo bei dėl ribotų galimybių ir įgaliojimų nustatant fizinių asmenų tapatybes, nes dažniausiai prekyba elektroninėmis cigaretėmis ar jų pildyklėmis su skysčiais  vykdoma interneto, įvairių programėlių pagalba bei kitaip siekiant nuslėpti savo tapatybę.

Departamento nuomone, už tokių pažeidimų priežiūrą turėtų būti atsakinga Valstybinė mokesčių inspekcija, kadangi tai susieta su mokestinėmis prievolėmis už akcizines prekes, o elektroninių cigarečių skystis yra akcizų objektas. Taip pat šio straipsnio priežiūrą turėtų vykdyti policija, nes turi atitinkamus pajėgumus ir įgaliojimus – sulaikyti fizinį asmenį, atlikti jo apžiūrą, nustatyti fizinio asmens tapatybę, o svarbiausia – elektroninių cigarečių skystį perduoti ištirti dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų nustatymo jame, nes nustačius jų buvimą, veika jau būtų kvalifikuojama pagal Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse taikomą atsakomybę už narkotinių medžiagų platinimą.

Papildomai atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje nustatyta, kad elektroninė cigaretė – gaminys, kuris gali būti naudojamas garams, kuriuose yra nikotino, vartoti per kandiklį, arba bet kuri tokio gaminio sudedamoji dalis, įskaitant kapsulę, rezervuarą ir įtaisą be kapsulės ar rezervuaro, todėl Įstatymo projekte iš siūlomos straipsnio dispozicijos formuluotės, Departamento nuomone, šalintini žodžiai „ar bet kurios jos dalies“, nes yra pertekliniai.

Apibendrindami pažymime, kad Departamentas pritaria Įstatymo projekto tikslams ir uždaviniams, tačiau siūlo  tinkamai nustatyti fizinių asmenų  ANK  atsakomybę  šioje srityje ir ją griežtinti sistemiškai kartu su juridinių asmenų atsakomybe bei numatant tinkamus subjektus, kurie sugebės užtikrinti fizinių asmenų priežiūrą ir teisės aktų laikymąsi.

 

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas yra daugiau sisteminio pobūdžio ir ne Komiteto kompetencijos klausimas. Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimai, jame nustatytos atsakomybės ir ekonominių sankcijų dydžių klausimus kuruoja kitas Seimo komitetas. Pritartina, kad vykdomosios institucijos peržiūrėtų esamą reglamentavimą ir pateiktų Vyriausybei siūlymus dėl atitinkamų įstatymų tobulinimo būtinybės.

Yra pateiktas konkretus projektas, kurį komitetas svarsto ir teikia patobulintą jo variantą. Kodekso naujame straipsnyje nustatyto administracinio nusižengimo atsakomybės klausimai, bylos nagrinėjimas pavedamas Policijos pareigūnams.

 

 

4.

Valstybinė mokesčių inspekcija

2023-11-27

 

 

 

Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, išnagrinėjusi Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau — ANK) 170 straipsnio pakeitimo projektą Nr. XIVP-3284 (toliau — Projektas), informuoja, kad pastabų ir pasiūlymų Projektui neturi, tačiau atkreipia dėmesį į Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento išvadoje pateiktą pasiūlymą apsvarstyti, ar neturėtų būti patikslinta siūlomos ANK 170 straipsnio normos dispozicija, aiškiai nustatant atsakomybę tiek už tokių gaminių realizavimą su elektroninių cigarečių skysčiu, tiek ir be skysčio, kas be kita ko leistų aiškiai atriboti siūlomą teisinį reguliavimą nuo ANK 209 straipsnyje nurodyto nusižengimo.

 

Pritarti

Siūloma Kodeksą papildyti nauju straipsniu.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 2.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                  Irena Haase

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė