PASIŪLYMAI
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
RIBOJAMŲJŲ PRIEMONIŲ DĖL KARINĖS AGRESIJOS PRIEŠ UKRAINĄ NUSTATYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2496(2) 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO
2023-03-28
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
3 |
3 |
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos Ribojamųjų priemonių dėl karinės agresijos prieš Ukrainą nustatymo įstatymo projekte nustatomas draudimas Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje priėmimas per išorės paslaugų teikėją užsienyje, išskyrus užsieniečius, dėl kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytais atvejais tarpininkauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, ir Lietuvos Respublikoje, išskyrus Rusijos Federacijos ir Baltarusijos piliečius, kurie turi galiojančią Lietuvos Respublikos vizų tarnybos užsienyje ar Lietuvos Respublikoje išduotą Šengeno ar nacionalinę vizą, arba leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje, arba kitos Europos Sąjungos valstybės narės išduotą leidimą gyventi.
Konstitucinio Teismo 2010 m. liepos 2 d. sprendimas (bylos Nr. 16/03-17/03-18/03) Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad neatsiejamas teisinės valstybės principo elementas inter alia yra teisėtų lūkesčių apsauga. Teisėtų lūkesčių apsaugos principas suponuoja valstybės, taip pat valstybės valdžią įgyvendinančių bei kitų valstybės institucijų pareigą laikytis valstybės prisiimtų įsipareigojimų. Šis principas taip pat reiškia įgytų teisių apsaugą (Kontitucinio Teismo inter alia 2008 m. gruodžio 24 d., 2009 m. rugsėjo 2 d., 20210 m. vasario 3 d. nutarimai). Taigi pagal oficialiąją konstitucinę doktriną vienas iš teisėtų lūkesčių apsaugos principo elementų yra teisių, įgytų pagal įstatymus ir kitus teisės aktus, apsauga.
Galimybė kreiptis dėl leidimo gyventi su galiojančia bet kurios ES valstybės narės Šengeno arba nacionaline viza leis Rusijos ir Baltarusijos šeimos nariams susijungti su Lietuvos Respublikoje gyvenančiomis šeimomis. Priešingu atveju būtų neįmanoma susijungti tiems, kurie neturi galiojančios Šengeno ar nacionalinės Lietuvos Respublikos vizos ir kuriems šiuo metu neleidžiama jos gauti, o tai prieštarautų ES humanitarinei politikai.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio 3 dalį ir išdėstyti jį taip: „3. Sustabdomas Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų išduoti leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje priėmimas per išorės paslaugų teikėją užsienyje, išskyrus užsieniečius, dėl kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytais atvejais tarpininkauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, ir Lietuvos Respublikoje, išskyrus Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečius, kurie turi galiojančią Lietuvos Respublikos vizų tarnybos užsienyje ar Lietuvos Respublikoje išduotą Šengeno ar nacionalinę vizą, arba leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje, arba kitos Europos Sąjungos valstybės narės išduotą leidimą gyventi, arba turintis galiojančią bet kurios Europos Sąjungos valstybės narės išduotą Šengeno ar nacionalinę vizą ir kurio šeimos narys jau turi leidimą laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje arba Lietuvos Respublikos pilietybę, arba lietuvių kilmės asmenų, turinčių galiojančią bet kurios Europos Sąjungos valstybės narės išduotą Šengeno ar nacionalinę vizą.“
|
2. |
3 |
5 |
|
Argumentai: Ribojamųjų priemonių dėl karinės agresijos prieš Ukrainą nustatymo įstatymo projekto (toliau – Projektas) 3 straipsnio 5 dalyje nustatomas visų Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų dėl Lietuvos Respublikos elektroninio rezidento statuso suteikimo priėmimas ir Lietuvos Respublikos elektroninio rezidento elektroninės atpažinties ir elektroninio parašo priemonėse, išduotose Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečiams, įrašytų galiojančių elektroninės atpažinties sertifikatų ir kvalifikuotų elektroninio parašo sertifikatų galiojimo sustabdymas neatitinka konstitucinio proporcingumo ir teisėtų lūkesčių, teisinio tikrumo principo.
Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečiai kuriems bus taikomas draudimas ne kartą buvo tikrinti valstybės institucijų ir atitinka visus valstybės keliamus reikalavimus. Draudimas naudotis elektroniniu parašu panaikina galimybes mokesčiams mokėti, banko sąskaitai tvarkyti, įmonei valdyti, bendrauti su valstybinėmis įstaigomis, migracijos tarnyba, išlaikyti lietuvių kalbos ir konstitucijos žinių egzaminus, prisijungti prie e-sveikat ir gauti visų rūšių sertifikatus ir daugybę kitų kasdienių kasdieninių užduočių, sandorių, taip pat pasirašyti Lietuvos valstybės institucijų reikalaujamus dokumentus, kuriems pagal Lietuvos įstatymus reikalingas skaitmeninis parašas
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 3 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Sustabdomas Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų dėl Lietuvos Respublikos elektroninio rezidento statuso suteikimo priėmimas ir Lietuvos Respublikos elektroninio rezidento elektroninės atpažinties ir elektroninio parašo priemonėse, išduotose Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečiams, įrašytų galiojančių elektroninės atpažinties sertifikatų ir kvalifikuotų elektroninio parašo sertifikatų galiojimas, išskyrus Rusijos ir Baltarusijos piliečius, turinčius leidimą nuolat arba laikinai gyventi Lietuvoje.“
|
3. |
3 |
6 |
|
Argumentai: Ribojamų priemonių dėl karinės agresijos prieš Ukrainą nustatymo įstatymo projekto (toliau – Projektas) 3 straipsnio 6 dalyje nustatomas absoliutus beveik visų Rusijos Federacijos ar Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų dėl Lietuvos Respublikos pilietybės priėmimo ir sprendimų dėl jų priėmimo galimai prieštarauja konstitucinio proporcingumo ir lygiateisiškumo principui.
Pasiūlymas: Išbraukti Projekto 3 straipsnio 6 dalį. „
|
4. |
3 |
8 |
|
Argumentai: Projekto 3 straipsnio 8 dalyje nustatomas absoliutus Rusijos Federacijos ar Baltarusijos Respublikos piliečių ar jų įsteigtų/kontroliuojamų juridinių asmenų teisės įsigyti Lietuvoje nekilnojamąjį turtą ribojimas neatitinka konstitucinio proporcingumo principo.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 3 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Sustabdoma Rusijos Federacijos piliečių ir jų
įsteigtų ar kontroliuojamų juridinių asmenų, kaip tai apibrėžiama Lietuvos
Respublikos konkurencijos įstatyme, teisė įsigyti nuosavybės teise
nekilnojamąjį turtą, esantį Lietuvos Respublikos teritorijoje, išskyrus atvejus,
kai Rusijos Federacijos piliečiui yra išduotas leidimas laikinai arba
nuolat gyventi Lietuvoje, taip pat kai juridinis asmuo yra tokio
Rusijos Federacijos piliečio įsteigtas ar kontroliuojamas.
|
Teikia
Seimo nariai Algirdas Sysas
Orinta Leiputė Kęstutis Vilkauskas
Rasa Budbergytė
Liudas Jonaitis
Vidmantas Kanopa