LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-03-27 Nr. XIVP-2576

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma pakeisti kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių apibrėžimą ir jame nustatyti, kad kompensuojamosiomis medicinos pagalbos priemonėmis yra laikomi ir specialiosios medicininės paskirties maisto produktai (kaip ši sąvoka suprantama Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatyme). Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad projekto tikslas – suderinti Farmacijos įstatymo sąvokas su Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-865 siūlomomis Sveikatos draudimo įstatymo nuostatomis. Vertinant projekto bei projekto aiškinamojo rašto nuostatas, pažymime, kad siūlomas pakeitimas yra ginčytinas dėl kelių priežasčių.       

Pirma, svarstytina, ar savo pobūdžiu, specifika bei vartojimo paskirtimi maisto papildą galima prilyginti medicinos pagalbos priemonei, kuri suprantama dažniausiai kaip medicininis prietaisas ar kita su medicininės pagalbos paslauga betarpiškai susijusi priemonė.

Antra, ir pačiame Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-865 medicinos pagalbos priemonės bei specialiosios paskirties maisto papildai yra išskiriami kaip du savarankiški kompensuojamieji objektai.

Trečia, manytina, kad siūlomas reguliavimas būtų apskritai perteklinis, nes Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-865 keičiamo Sveikatos draudimo įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje jau ir taip siūloma nustatyti, kad į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą įrašomi tik Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka Lietuvos rinkoje notifikuoti specialiosios medicininės paskirties maisto produktai. Specialiosios medicininės paskirties maisto produktai apdraustiesiems kompensuojami pagal šio straipsnio 1, 3 ir 6 dalių nuostatas, taikant mutatis mutandis Farmacijos įstatyme nustatytą medicinos pagalbos priemonių kompensavimo tvarką.

Atsižvelgiant į tai, manytina, kad būtų tikslingiau ir tiksliau keisti ne kompensuojamosios medicinos pagalbos priemonės apibrėžimą, o papildyti keičiamo Farmacijos įstatymo 57-59 straipsnius, reglamentuojančius kompensuojamųjų vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių kainodarą, juose įtvirtinant, kad į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą įrašomi ir specialiosios paskirties maisto papildai. Taip pat reikėtų revizuoti minėtų straipsnių nuostatas, nustatant, ar medicinos pagalbos priemonių kompensavimo tvarka pilna apimtimi būtų taikoma ir maisto papildų kompensavimo tvarkai. Jeigu būtų nustatyti tam tikri skirtumai, šie skirtumai turėtų būti aiškiai sureglamentuoti.

2.    Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 232 dalyje brauktini pertekliniai žodžiai skliaustuose „(kaip ši sąvoka suprantama Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatyme)“, nes Farmacijos įstatymo 2 straipsnio 83 dalyje jau nustatyta, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos ir Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatyme. Be to, projekto 2 straipsnio 232 dalyje siūloma sąvoka ir ją įvardijantis terminas turi būti suderintas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

3.    Pažymėtina, kad teikiamo projekto ir Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-865 įsigaliojimo datos turėtų būti suderintos tarpusavyje.

4.    Atsižvelgiant į tai, kad Sveikatos apsaugos ministerija formuoja valstybės politiką farmacinės veiklos srityje, manytina, jog dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]