LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETO
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 7, 8, 11, 51, 53, 140, 141 straipsnių, 2 ir 4 priedų pakeitimo ir 142 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas NR. XIVP-2927
2023-09-27 Nr. 110-P-29
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Kęstutis Mažeika.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-28 |
2(8) |
(4) |
|
1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Nekilnojamojo turto registre įregistruoto žemės sklypo registro įraše įrašoma informacija apie Nekilnojamojo turto registre įregistruotą šiame įstatyme nurodytą teritoriją, kai žemės sklypo plotas, patenkantis į šią teritoriją, yra 1 kvadratinis metras arba didesnis. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokios teisinės pasekmės žemės sklypo savininkui kyla tuo atveju, kai jo turimo sklypo dalis, mažesnė nei 1 kvadratinis metras, patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, tačiau Nekilnojamojo turto registre šio žemės sklypo registro įraše informacija apie tai, kad sklypas patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nėra įrašoma. Pastebėtina, kad šiuo atveju susidaro situacija, kai teritorija, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, yra nustatoma de jure ir žemės sklypas į ją patenka, o atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 10 straipsnio nuostatas, tokių sklypų savininkai ir (ar) naudotojai specialiųjų žemės naudojimo sąlygų privalėtų laikytis, tačiau de fakto tokių žemės sklypų registro įrašuose ši informacija neatsispindėtų, o apie tai, kad nors ir nedidelėje žemės sklypų dalyje turėtų būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, manytina, kad tokių žemės sklypų savininkai ir (ar) naudotojai nebūtų informuojami. Vadovaujantis nuoseklumo ir teisinio aiškumo principais siūlytina tikslinti projekto nuostatas nurodant, kad tuo atveju, kai žemės sklypo dalis, mažesnė nei 1 kvadratinis metras, patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, ne tik žemės sklypo registro įraše nėra įrašoma informacija apie Nekilnojamojo turto registre įregistruotą šiame įstatyme nurodytą teritoriją, bet ir tai, kad minėtoje teritorijoje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos šiam žemės sklypui nėra taikomos.
|
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-28 |
4(51) 5(53) |
2(4), (11) |
|
2. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje pateikto termino apibrėžtį, projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje vietoj jame vartojamos sąvokos „veiklos“ (vartojama du kartus) įrašytina sąvoka „ūkines veiklos“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalies pirmajam sakiniui (analogiškose nuostatose). |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-28 |
11 |
3 |
|
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje minima Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta, tačiau iš keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra aišku, kuriais atvejais tokia siunta būtų siunčiama. Pažymėtina, kad galiojančio keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nustatyti atvejai, kai pranešama registruotu laišku, t.y. kai šiame įstatyme nurodytų teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija. Tačiau iš teikiamo įstatymo projekto nuostatų nėra aišku, ar Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta būtų siunčiama analogiškais atvejais, ar turimi omenyje kiti atvejai. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-28 |
11 |
2 |
|
4. Svarstytina, ar siekiant aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo bei atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 6 punkto ir kitas nuostatas, projekto 11 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinami <...>“ nereikėtų įrašyti formuluotės „įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos tvirtinami <...>“.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-28 |
9, 10 |
|
T |
5. Projekto 9 pavadinime ir pakeitimų esmės išdėstyme prieš skaičių „2“ įrašytinas žodis „Įstatymo“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 10 straipsniui.
|
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-28 |
10 |
|
4 priedas |
6. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 4 priedo lentelės penktojoje pastraipoje siūloma sumažinti pastatų, kuriose laikomos kiaulės (nuo 500) sanitarinės apsaugos zonos plotį nuo 1500 metrų iki 1000 metrų. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad toks siūlymas teikiamas „atsižvelgus į turimą informaciją apie geriausius prieinamus gamybos būdus, naudojamas technologijas (pvz., turimos technologijos padeda geriau suvaldyti kiaulių ūkių skleidžiamus kvapus ir nebereikia nustatyti 1 500 m dydžio SAZ)“. Atkreiptinas dėmesys, kad nei galiojančiame įstatyme, nei projektu siūlomose keičiamo įstatymo nuostatose, sanitarinės apsaugos zonos dydžio sumažinimas nėra siejamas su naujų technologijų, leidžiančių geriau suvaldyti kiaulių ūkių skleidžiamus kvapus, įdiegimu, o sanitarinės apsaugos zonos dydis projekte siejamas tik su laikomų kiaulių skaičiumi (nuo 500), nenustatant maksimalaus laikomų kiaulių skaičiaus. Taigi, pagal projekto nuostatas pastatuose, kuriuose galėtų būti laikomas santykinai didelis kiaulių skaičius, sanitarinės apsaugos zonos ploto dydis būtų sumažintas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka keičiamo įstatymo tikslus, nustatytus keičiamo įstatymo 1 straipsnyje, bei teisėkūros proporcingumo principą.
|
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-28 |
7 (9, 10) |
|
N |
7. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnyje atsisakoma nuostatų, susijusių su tam tikros informacijos paskelbimu viename iš nacionalinių ir viename iš vietinių laikraščių, jeigu toks leidžiamas numatomos nustatyti teritorijos vietoje, svarstytina, ar siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo ir aiškumo, projekto 7 straipsnyje nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 9 ir 10 dalių nuostatų (jos projektu nėra keičiamos), kuriose minimas projektu atsisakomas informavimo būdas. Kitu atveju, nėra aiškios keičiamo įstatymo 141 straipsnio 10 dalies nuostatos, nustatančios, kad „jeigu nežinoma žemės sklypo savininko deklaruota gyvenamoji vieta, – nuo šio įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nurodyto skelbimo išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių“. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija, 2023-09-25 Nr. 37 |
3(11) |
(1) |
|
1. Būtinas aiškus ir nedviprasmiškas informavimo apie SŽNS nustatymą mechanizmas. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje minima Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta, tačiau iš keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra aišku, kuriais atvejais tokia siunta būtų siunčiama. Būtina taipogi nurodyti, kad prieš 20 d. d. visi žemės sklypų ir kitų NT daiktų, kuriuose numatoma taikyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, savininkai informuojami registruotu laišku pasirašytinai. Tai yra būtina, nes žemės sklypų ir kitų NT savininkas turi teisę žinoti informaciją iš anksto ir esant reikalui teikti informaciją ar paaiškinimus. Pvz., jei jau keli metai nebėra pievos, o jos vietoje pasodintas sodas.
1.1. Siūlome papildyti įstatymo 11 straipsnio 1 dalį 3 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas. „11 straipsnis. „11. Informavimas apie šiame įstatyme nurodytas teritorijas, nustatomas ir (ar) nustatytas tenkinant viešąjį interesą 1. Kai šiame įstatyme nurodytų teritorijų planus,
žemėlapius ir (ar) schemas tenkinant viešąjį interesą tvirtina Vyriausybė,
įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo
dokumento ar žemės valdos projekto, informacija apie priimtą sprendimą
nustatyti šiame įstatyme nurodytas teritorijas, likus ne mažiau kaip 20 darbo
dienų iki planuojamo sprendimo ar kito dokumento dėl šių teritorijų planų,
žemėlapių ir (ar) schemų patvirtinimo priėmimo dienos, turi būti pranešta
žemės sklypų ir kitų nekilnojamo turto daiktų, kuriuose numatoma taikyti
specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, savininkams registruotu laišku,
įteikiamu pasirašytinai, paskelbta savivaldybės, kurios teritorijoje
nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija, ir Vyriausybės,
įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos, priėmusios sprendimą
nustatyti šiame įstatyme nurodytą teritoriją, interneto svetainėje.
Sprendimo ar kito dokumento dėl šių teritorijų planų, žemėlapių ir (ar)
schemų patvirtinimo projektas ar nuoroda, kur galima susipažinti su šiuo
projektu, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki sprendimo ar kito dokumento
priėmimo dienos, turi būti paskelbtas |
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija, 2023-09-25 Nr. 37 |
1(7) |
(3) |
N |
2. Dėl SŽNS įsigaliojimo privalu vadovautis LR Konstitucinio teismo sprendimais ir Valstybės kontrolės rekomendacijomis. Būtina papildyti įstatymą aiškia nuostata, kad teisė taikyti nustatytą SŽNS atsiranda tik sumokėjus kompensaciją. Šiuo metu tai yra palikta paties savininko iniciatyvai, tačiau Konstitucinis teismas yra aiškiai pasisakę, kad ribojimai galimi tik teisingai atlyginus, todėl reikalingas įstatymo 10 str. patikslinimas. LR Konstitucinis teismas 2023 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. KT60-N7/2023, nagrinėdamas SŽNSĮ galiojančių nuostatų atitikimą Konstitucijai, patvirtino, kad SŽNS apribojimai konkrečiam žemės sklypui/teritorijai taikomi nuo jų įrašymo į Nekilnojamojo turto registrą, o kompensacijos dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo už įvestus apribojimus privalo būti mokamos. Po Konstitucinio teismo sprendimo privalu peržiūrėti SŽNSĮ, kad neliktų Konstitucijai prieštaraujančio teisinio reglamentavimo atskiruose įstatymo straipsniuose, analogiškai kaip nagrinėtoje 141 str 3 d. Konstitucinio teisingumo įgyvendinimas suponuoja tai, kad Konstitucijai prieštaraujantis teisės aktas (jo dalis) turi būti pašalintas iš teisės sistemos (inter alia 2001 m. lapkričio 29 d., 2015 m. rugsėjo 22 d., 2020 m. rugsėjo 11 d. Konstitucinio teismo nutarimai). Su tuo siejasi ir būtinybė remtis Valstybės kontrolės Valstybinio audito ataskaitoje 2014 m. liepos 4 d. Nr. VA-P-20-7-8 “NACIONALINIŲ PARKŲ VEIKLA” įvardintais interesų balanso užtikrinimo principais bei LR Konstitucinio teismo 2020 m. liepos 8 d. Nr. KT117-N9/2020 sprendimu byloje Nr. 3/2019 ir šią bylą nagrinėjant pateiktais išaiškinimais. 2. 1. Siūlome tikslinti 7str. 3 d. 7 ir 10 p., apribojant atvejus, kada nėra būtina gauti rašytinio sutikimo iš žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio dėl šiuose įstatymo punktuose nurodytų teritorijų nustatymo: 1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas „ [...] 3. Žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, kai, [...] 7) 10) Paaiškinimas: Valstybės kontrolės Valstybinio audito ataskaitoje 2014 m. liepos 4 d. Nr. VA-P-20-7-8 “NACIONALINIŲ PARKŲ VEIKLA” (psl.14) pažymi, kad vadovaujantis minimų ES šalių praktika, steigiant saugomas teritorijas (o būtent 7 ir 10p. išvardintos teritorijos ir yra Saugomų teritorijų įst. numatytosios) vietos gyventojų, žemės savininkų ir valdytojų pritarimas yra svarbesnis negu gamtos vertybių išsaugojimas. Su žemės savininkais, nustatant apribojimus jų valdose esančioms teritorijoms bei saugotinoms buveinėms, ES šalyse sudaromos rašytinės apsaugos sutartys. Ta pati nuostata yra įtvirtinta ir Lietuvoje, bet iki šiol pilnai nevykdoma: 2004 m. gegužės 28 d. Nr. 484 priimto Vyriausybės nutarimas įtvirtina teisinį reglamentavimą, kad nustatant veiklos apribojimus dėl konkrečių žemės, miško ir vandens telkinio naudojimo sąlygų yra būtinos apsaugos priemonės – sudaryti rašytines apsaugos sutartis su privačios žemės savininkais ir valstybinės žemės valdytojais.
|
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija, 2023-09-25 Nr. 37 |
3(10) |
|
N |
2.2. Siūlome papildyti projektą ir tikslinti įstatymo Antrojo skirsnio 10 straipsnį: X straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas. „10 straipsnis. Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymas Specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikomos nuo nustatytų šiame įstatyme nurodytų teritorijų įregistravimo Nekilnojamojo turto registre dienos ir sumokėjus kompensaciją pagal šį įstatymą.“
|
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija, 2023-09-25 Nr. 37 |
5(13) |
(1) |
N |
2.3. Siūlome papildyti projektą ir tikslinti įstatymo Antrojo skirsnio 13 straipsnio 1 ir 4 d.: X straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas. „13 straipsnis. Kompensacijos dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo nustatytose šiame įstatyme nurodytose teritorijose 1. Kompensacijos dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų
taikymo šiame įstatyme nurodytose teritorijose, nustatytose tenkinant viešąjį
interesą,
|
Pritarti |
|
5. |
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija, 2023-09-25 Nr. 37 |
5(13) |
(4) |
N |
Pasiūlymas: „4. Kompensacijos dydis apskaičiuojamas
Vyriausybės nustatyta tvarka įvertinus žemės sklype ar teritorijoje, kurioje
nesuformuoti žemės sklypai, patenkančiuose į nustatytas šiame įstatyme
nurodytas teritorijas, taikomų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų visumą:
nuostolius, patiriamus dėl vykdomos veiklos, suplanuotos veiklos (kai buvo
pradėtos vykdyti procedūros, reikalingos šiai veiklai) ir (ar) galimybės
valdyti, naudoti ir (ar) disponuoti Nekilnojamojo turto registre įregistruotu
nekilnojamuoju daiktu ir jo rinkos vertės sumažėjimo, galimybės
naudoti žemės sklypą pagal pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, žemės sklypo
naudojimo būdą (būdus) praradimo, triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo,
kitus nuostolius. Kai viena ar abi šalys nesutinka su apskaičiuotu
kompensacijos dydžiu ir (ar) kai dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų
taikymo turi būti kompensuojama valstybinės žemės patikėtiniui teritorijose,
kuriose nesuformuoti žemės sklypai, nuostolių dydis apskaičiuojamas taikant
Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatyme nustatytą
individualų turto ir (ar) verslo vertinimą (turto vertinimo metodas
parenkamas atsižvelgiant į Vyriausybės nustatytus kriterijus), kurį užsako
Paaiškinimai: 1. Nėra teisinių argumentų, kodėl kompensacijos neturėtų būti mokamos tuomet, kai žemės savininkas ar valdytojas sutinka, kad jo nuosavybėje būtų nustatomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos. Tokia diskriminacija prieštarauja konstituciniam asmenų lygybės ir nediskriminavimo prieš įstatymus principams. 2. Kasmetinės kompensacijos terminas – ne ilgiau kaip 3 metai, prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23 str., kuriame teigiama, jog atlyginama turi būti teisingai. Tai reiškia, kad turi būti mokama kompensacija periodiškai už tuo laikotarpiu patirtus suvaržymus, o jei suvaržymai yra nuolatinio pobūdžio – tokia žemės (žemės sklypas ar jo dalis) paimama visuomenės poreikiams, ir atlyginama rinkos verte, jei dėl nustatytų apribojimų, žemės sklypu, jo dalimi nebegalima naudotis pagal paskirtį. Teisinio tikrumo ir sąžiningumo principai reikalauja, kad kompensacijos turėtų būti mokamos tol, kol nuosavybei yra taikomi apribojimai, nes tai ne tik sąlygoja tiesioginius ūkinės veiklos nuostolius, bet ir sumažina nuosavybės vertę. 3. LR Konstitucijos 23 str. už nuosavybę numato teisingą atlyginimą, kas teismų praktikoje yra suprantama kaip rinkos vertė. Įstatymo projekte būtina įtvirtinti, kad dėl specialiųjų žemės sąlygų patiriami nuostoliai apskaičiuojami pagal rinkos vertę. Bandymai reglamentuoti kitaip prieštarauja LR Konstitucijai. Tą iliustruoja, pavyzdžiui, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis teismas priėmė nagrinėti prašymą ištirti, ar Konstitucijai neprieštarauja teisinis reguliavimas, kuriuo nustatytas maksimalus vienkartinės kompensacijos, mokamos už naudojimąsi tinklų operatorių naudai nustatytu žemės servitutu, dydis (prašymo Nr. 1B-27/2018). LR Konstitucinis teismas 2020 m. liepos 8 d. priėmė sprendimą Nr. KT117-N9/2020 šioje byloje Nr. 3/2019, aiškiai konstatuodamas teisinio reglamentavimo prieštaravimus LR Konstitucijai.
|
Pritarti |
|
6. |
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija, 2023-09-25 Nr. 37 |
* |
|
|
3. Siūlome apvarstyti nuostatą, ar valstybė gali nustatyti SŽNS ribojimus nedarydama PAV arba Poveikio visuomenės sveikatai vertinimo, nes iš esmė tokie ribojimai nustatomi siekiant saugoti aplinką, gamtą arba žmonių sveikatą. |
Atsižvelgti. |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narys Simonas Gentvilas 2023-09-18 |
1(7) |
(5) |
|
Argumentai: Projekto 1 straipsniu keičiamo 7 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybinės žemės patikėtinio sutikimas duodamas Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus nustatyta tvarka. Įgyvendinus žemės pertvarkos reformą, sutikimų išdavimo tvarka bus decentralizuota, t. y. kiekvienas valstybinės žemės patikėtinis sutikimus dėl valstybinės žemės naudojimo išduos jo nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, ir į tai, kad siūloma įstatymo įsigaliojimo data (2024 m. sausio 1 d.) sutampa su valstybinės žemės miestų ir miestelių teritorijose perdavimu patikėjimo teise savivaldybėms, siūlytina pakoreguoti projekto 1 straipsnį ir numatyti, kad valstybinės žemės patikėtinio sutikimas duodamas šio patikėtinio nustatyta tvarka.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas Pakeisti 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Šio straipsnio 1 dalyje
|
Pritarti. |
|
2. |
Seimo narys Simonas Gentvilas 2023-09-18 |
7(141) |
(3) |
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2023 m. birželio 29 d. nutarime Nr. KT60-N7/2023 nurodė, kad Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 141 straipsnio 3 dalis tiek, kiek pagal ją kompensacija dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo neturėjo būti mokama, kai specialiosios žemės naudojimo sąlygos žemės sklypui buvo taikomos dėl ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, kuriai statybą leidžiantys dokumentai buvo išduoti, projektai, kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, suderinti ir (ar) ši veikla pradėta vykdyti iki 1992 m. gegužės 11 d., prieštaravo Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams. Atsižvelgus į tai, siūloma atsisakyti šiame nutarime nurodytos keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies nuostatos, prieštaraujančios Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ūkinei ir
(ar) kitokiai veiklai, dėl kurios turėjo būti nustatytos šiame įstatyme
nurodytos teritorijos, statybą leidžiantys dokumentai išduoti, projektai,
kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, suderinti
ir ši veikla vykdoma, bet šiame įstatyme nurodytos teritorijos nenustatytos
ir neįrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą,
jas nustato Vyriausybė ar Vyriausybės įgaliota institucija Vyriausybės ar
Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinamuose planuose,
žemėlapiuose ir (ar) schemose. Šioms teritorijoms nustatyti žemės savininko,
valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas. Šioje
dalyje nurodytos teritorijos nustatomos ir šio įstatymo (įstatymo redakcija
iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 8 straipsnio 1 dalyje ir 9 straipsnio 2 dalyje
nurodyti pranešimai ir prašymai pateikiami iki 2022 m. gruodžio 31 d. šio
įstatymo (įstatymo redakcija iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 8 straipsnio 3
dalies 6 punkte nustatyta tvarka arba, pateikus šio įstatymo (įstatymo
redakcija iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą
pranešimą iki 2022 m. gruodžio 31 d., gali būti pateikiami šio įstatymo 9
straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai. Jeigu šioje dalyje nurodytos
teritorijos buvo nustatytos, bet nebuvo įrašytos į Nekilnojamojo turto
kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą iki 2022 m. gruodžio 31 d. ir (ar)
nustatomos po 2022 m. gruodžio 31 d., šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje
nurodyti prašymai pateikiami arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi
duomenys perduodami iki 2024 m. gruodžio 31 d. Pranešimus ir prašymus
Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui
pateikia asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios
turi būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, o kai
tokio nėra, – įstatymų ar atitinkamos srities ministro (pagal jam pavestas
valdymo sritis) įgaliota institucija. Žemės savininkas, valstybinės ar
savivaldybės žemės patikėtinis, taip pat fizinis ar juridinis asmuo arba kita
organizacija ar jų padaliniai, naudojantys žemę pagal Nekilnojamojo turto
registre įregistruotą sutartį, ir (ar) nustatytoje šiame įstatyme nurodytoje
teritorijoje esančių Nekilnojamojo turto registre įregistruotų nekilnojamųjų
daiktų savininkai ar patikėtiniai apie nustatytas šioje dalyje nurodytas
teritorijas ir jose taikomas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, o
asmenys, turintys teisę į kompensacijas, – apie teisę kreiptis į konkretų
subjektą dėl šios kompensacijos sumokėjimo informuojami šio įstatymo 11
straipsnyje nustatyta tvarka. Šioje dalyje nurodytais atvejais žemės sklypo
savininkui, valstybinės ar savivaldybės žemės sklypo patikėtiniui išmokamos
kompensacijos, kurių dydis apskaičiuojamas pagal žemės sklypo vidutinę rinkos
vertę, nustatytą Vyriausybės nustatyta tvarka taikant masinį turto vertinimą.
|
Pritarti. |
|
3. |
Seimo narys Simonas Gentvilas 2023-09-18 |
7(141) |
(14, 15) |
|
Argumentai: Nuo 2023-01-01 teritorijos, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nebėra kadastro duomuo, jos registruojamos Nekilnojamojo turto registre. Atsižvelgus į tai, siūlytina Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 141 straipsnio 14 ir 15 dalis patikslinti taip, kad šiose nuostatose nebeliktų nuorodos į Nekilnojamojo turto kadastro nuostatus.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip: „ Pakeisti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip: „
|
Pritarti.
|
|
4. |
Seimo narys Simonas Gentvilas 2023-09-18 |
11 11 11 |
1, 6, 7 |
N |
Argumentai: Atsisakius Konstitucinio Teismo nutarime nurodytos keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies nuostatos, prieštaraujančios Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams, siūlytina papildyti projekto 11 straipsnį „Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas“ ir nustatyti, kad šiais atvejais asmenys, turintys teisę į kompensacijas, turi būti informuojami apie teisę kreiptis į konkretų subjektą dėl šios kompensacijos sumokėjimo. Atitinkamai siūlytina projekto 11 straipsnio 6 dalį laikyti 7 dalimi ir pakeisti projekto 11 straipsnio 1 dalį nustatant įstatymo įsigaliojimo išimtį ne šio straipsnio 6, bet 7 daliai.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 11 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio
Pakeisti projekto 11 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Papildyti projekto 11 straipsnį 7 dalimi: „7. Vyriausybė, aplinkos ministras, energetikos ministras, susisiekimo ministras, krašto apsaugos ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šį įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.“ |
Pritarti.
|
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 7, 8, 11, 51, 53, 140, 141 straipsnių, 2 ir 4 priedų pakeitimo ir 142 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. XIVP-2927 ir Komiteto išvadoms;
6.2. Pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, Seimo nario S. Gentvilo, Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacijos pasiūlymus, kuriems Kaimo reikalų komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Pranckietis.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėja Simantė Kairienė
Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė