LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETO

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 7, 8, 11, 51, 53, 140, 141 straipsnių, 2 ir 4 priedų pakeitimo ir 142 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas NR. XIVP-2927

 

2023-09-27  Nr. 110-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus  Jovaiša, Kęstutis Mažeika.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-28

2(8)

(4)

 

1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Nekilnojamojo turto registre įregistruoto žemės sklypo registro įraše įrašoma informacija apie Nekilnojamojo turto registre įregistruotą šiame įstatyme nurodytą teritoriją, kai žemės sklypo plotas, patenkantis į šią teritoriją, yra 1 kvadratinis metras arba didesnis. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokios teisinės pasekmės žemės sklypo savininkui kyla tuo atveju, kai jo turimo sklypo dalis, mažesnė nei 1 kvadratinis metras, patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, tačiau Nekilnojamojo turto registre šio žemės sklypo registro įraše informacija apie tai, kad sklypas patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nėra įrašoma. Pastebėtina, kad šiuo atveju susidaro situacija, kai teritorija, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, yra nustatoma de jure ir žemės sklypas į ją patenka, o atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 10 straipsnio nuostatas, tokių sklypų savininkai ir (ar) naudotojai specialiųjų žemės naudojimo sąlygų privalėtų laikytis, tačiau de fakto tokių žemės sklypų registro įrašuose ši informacija neatsispindėtų, o apie tai, kad nors ir nedidelėje žemės sklypų dalyje turėtų būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, manytina, kad tokių žemės sklypų savininkai ir (ar) naudotojai nebūtų informuojami. Vadovaujantis nuoseklumo ir teisinio aiškumo principais siūlytina tikslinti projekto nuostatas nurodant, kad tuo atveju, kai žemės sklypo dalis, mažesnė nei 1 kvadratinis metras, patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, ne tik žemės sklypo registro įraše nėra įrašoma informacija apie Nekilnojamojo turto registre įregistruotą šiame įstatyme nurodytą teritoriją, bet ir tai, kad minėtoje teritorijoje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos šiam žemės sklypui nėra taikomos. 

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-28

4(51)

5(53)

2(4),

(11)

 

2. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje pateikto termino apibrėžtį, projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje vietoj jame vartojamos sąvokos „veiklos“ (vartojama du kartus) įrašytina sąvoka „ūkines veiklos“.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalies pirmajam sakiniui (analogiškose nuostatose).

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-28

11

3

 

3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje minima Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta, tačiau iš keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra aišku, kuriais atvejais tokia siunta būtų siunčiama. Pažymėtina, kad galiojančio keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nustatyti atvejai, kai pranešama registruotu laišku, t.y. kai šiame įstatyme nurodytų teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija. Tačiau iš teikiamo įstatymo projekto nuostatų nėra aišku, ar Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta būtų siunčiama analogiškais atvejais, ar turimi omenyje kiti atvejai. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-28

11

2

 

4. Svarstytina, ar siekiant aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo bei atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 6 punkto ir kitas nuostatas, projekto 11 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinami <...>“ nereikėtų įrašyti formuluotės „įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos tvirtinami <...>“. 

 

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-28

9, 10

 

T

5. Projekto 9 pavadinime ir pakeitimų esmės išdėstyme prieš skaičių „2“ įrašytinas žodis „Įstatymo“.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 10 straipsniui.

 

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-28

10

 

4 priedas

6. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 4 priedo lentelės penktojoje pastraipoje siūloma sumažinti pastatų, kuriose laikomos kiaulės (nuo 500) sanitarinės apsaugos zonos plotį nuo 1500 metrų iki 1000 metrų. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad toks siūlymas teikiamas „atsižvelgus į turimą informaciją apie geriausius prieinamus gamybos būdus, naudojamas technologijas (pvz., turimos technologijos padeda geriau suvaldyti kiaulių ūkių skleidžiamus kvapus ir nebereikia nustatyti 1 500 m dydžio SAZ)“. Atkreiptinas dėmesys, kad nei galiojančiame įstatyme, nei projektu siūlomose keičiamo įstatymo nuostatose, sanitarinės apsaugos zonos dydžio sumažinimas nėra siejamas su naujų technologijų, leidžiančių geriau suvaldyti kiaulių ūkių skleidžiamus kvapus, įdiegimu, o sanitarinės apsaugos zonos dydis projekte siejamas tik su laikomų kiaulių skaičiumi (nuo 500), nenustatant maksimalaus laikomų kiaulių skaičiaus. Taigi, pagal projekto nuostatas pastatuose, kuriuose galėtų būti laikomas santykinai didelis kiaulių skaičius, sanitarinės apsaugos zonos ploto dydis būtų sumažintas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka keičiamo įstatymo tikslus, nustatytus keičiamo įstatymo 1 straipsnyje, bei teisėkūros proporcingumo principą.

 

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-06-28

7

(9, 10)

 

N

7. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnyje atsisakoma nuostatų, susijusių su tam tikros informacijos paskelbimu viename iš nacionalinių ir viename iš vietinių laikraščių, jeigu toks leidžiamas numatomos nustatyti teritorijos vietoje, svarstytina, ar siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo ir aiškumo, projekto 7 straipsnyje nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 9 ir 10 dalių nuostatų (jos projektu nėra keičiamos), kuriose minimas projektu atsisakomas informavimo būdas. Kitu atveju, nėra aiškios keičiamo įstatymo 141 straipsnio 10 dalies nuostatos, nustatančios, kad „jeigu nežinoma žemės sklypo savininko deklaruota gyvenamoji vieta, – nuo šio įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nurodyto skelbimo išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija,

2023-09-25 Nr. 37                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3(11)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1)

 

1. Būtinas aiškus ir nedviprasmiškas informavimo apie SŽNS nustatymą mechanizmas. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje minima Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta, tačiau iš keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra aišku, kuriais atvejais tokia siunta būtų siunčiama. Būtina taipogi nurodyti, kad prieš 20 d. d. visi žemės sklypų ir kitų NT daiktų, kuriuose numatoma taikyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas,  savininkai informuojami registruotu laišku pasirašytinai. Tai yra būtina, nes žemės sklypų ir kitų NT savininkas turi teisę žinoti informaciją iš anksto ir esant reikalui teikti informaciją ar paaiškinimus. Pvz., jei jau keli metai nebėra pievos, o jos vietoje pasodintas sodas.

 

1.1. Siūlome papildyti įstatymo 11 straipsnio 1 dalį

3 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas.

„11 straipsnis. „11. Informavimas apie šiame įstatyme nurodytas teritorijas, nustatomas ir (ar) nustatytas tenkinant viešąjį interesą

1. Kai šiame įstatyme nurodytų teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas tenkinant viešąjį interesą tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto, informacija apie priimtą sprendimą nustatyti šiame įstatyme nurodytas teritorijas, likus ne mažiau kaip 20 darbo dienų iki planuojamo sprendimo ar kito dokumento dėl šių teritorijų planų, žemėlapių ir (ar) schemų patvirtinimo priėmimo dienos, turi būti pranešta žemės sklypų ir kitų nekilnojamo turto daiktų, kuriuose numatoma taikyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, savininkams registruotu laišku, įteikiamu pasirašytinai, paskelbta savivaldybės, kurios teritorijoje nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija, ir Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos, priėmusios sprendimą nustatyti šiame įstatyme nurodytą teritoriją, interneto svetainėje. Sprendimo ar kito dokumento dėl šių teritorijų planų, žemėlapių ir (ar) schemų patvirtinimo projektas ar nuoroda, kur galima susipažinti su šiuo projektu, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki sprendimo ar kito dokumento priėmimo dienos, turi būti paskelbtas viename iš nacionalinių ir viename iš vietinių laikraščių, jeigu toks leidžiamas numatomos nustatyti teritorijos vietoje, savivaldybės, kurios teritorijoje nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija,  ir Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos, priėmusios sprendimą nustatyti šiame įstatyme nurodytą teritoriją, interneto svetainėje nurodant nustatomas teritorijas ir jose taikytinas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas (išskyrus atvejus, kai šio sprendimo ar kito dokumento negalima skelbti dėl valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios informacijos). [...]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

2.

Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija,

2023-09-25 Nr. 37

1(7)

(3)

N

2. Dėl SŽNS įsigaliojimo privalu vadovautis LR Konstitucinio teismo sprendimais ir Valstybės kontrolės rekomendacijomis. 

Būtina papildyti įstatymą aiškia nuostata, kad teisė taikyti nustatytą SŽNS atsiranda tik sumokėjus kompensaciją. Šiuo metu tai yra palikta paties savininko iniciatyvai, tačiau Konstitucinis teismas yra aiškiai pasisakę, kad ribojimai galimi tik teisingai atlyginus, todėl reikalingas įstatymo 10 str. patikslinimas.  LR Konstitucinis teismas 2023 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. KT60-N7/2023, nagrinėdamas SŽNSĮ galiojančių nuostatų atitikimą Konstitucijai, patvirtino, kad SŽNS apribojimai konkrečiam žemės sklypui/teritorijai taikomi nuo jų įrašymo į Nekilnojamojo turto registrą, o kompensacijos dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo už įvestus apribojimus privalo būti mokamos. Po Konstitucinio teismo sprendimo privalu peržiūrėti SŽNSĮ, kad neliktų Konstitucijai prieštaraujančio teisinio reglamentavimo atskiruose įstatymo straipsniuose, analogiškai kaip nagrinėtoje 141 str 3 d. Konstitucinio teisingumo įgyvendinimas suponuoja tai, kad Konstitucijai prieštaraujantis teisės aktas (jo dalis) turi būti pašalintas iš teisės sistemos (inter alia 2001 m. lapkričio 29 d., 2015 m. rugsėjo 22 d., 2020 m. rugsėjo 11 d. Konstitucinio teismo nutarimai).

Su tuo siejasi ir būtinybė remtis Valstybės kontrolės  Valstybinio audito ataskaitoje 2014 m. liepos 4 d. Nr. VA-P-20-7-8 “NACIONALINIŲ PARKŲ VEIKLA” įvardintais interesų balanso užtikrinimo principais bei LR Konstitucinio teismo 2020 m. liepos 8 d. Nr. KT117-N9/2020 sprendimu byloje Nr. 3/2019 ir šią bylą nagrinėjant pateiktais išaiškinimais.

2. 1. Siūlome tikslinti 7str. 3 d. 7 ir 10 p., apribojant atvejus, kada nėra būtina gauti rašytinio sutikimo iš žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio dėl šiuose įstatymo punktuose nurodytų teritorijų nustatymo:

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

„ [...] 3. Žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, kai, [...]

7) natūralių pievų ir ganyklų, pajūrio juostos, paviršinių vandens telkinių ir jų apsaugos zonų bei juostų, pelkių ir šaltinynų apsaugai;

10) saugomų teritorijų, gamtos ir kultūros paveldo objektų ir jų teritorijų, kultūros paveldo vietovių apsaugai; [...]“

Paaiškinimas: Valstybės kontrolės Valstybinio audito ataskaitoje 2014 m. liepos 4 d. Nr. VA-P-20-7-8 “NACIONALINIŲ PARKŲ VEIKLA” (psl.14) pažymi, kad vadovaujantis minimų ES šalių praktika, steigiant saugomas teritorijas (o būtent 7 ir 10p. išvardintos teritorijos ir yra Saugomų teritorijų įst. numatytosios) vietos gyventojų, žemės savininkų ir valdytojų pritarimas yra svarbesnis negu gamtos vertybių išsaugojimas. Su žemės savininkais, nustatant apribojimus jų valdose esančioms teritorijoms bei saugotinoms buveinėms,  ES šalyse sudaromos rašytinės apsaugos sutartys. Ta pati nuostata yra įtvirtinta ir Lietuvoje, bet iki šiol pilnai nevykdoma: 2004 m. gegužės 28 d. Nr. 484 priimto Vyriausybės nutarimas įtvirtina teisinį reglamentavimą, kad nustatant veiklos apribojimus dėl konkrečių žemės, miško ir vandens telkinio naudojimo sąlygų yra būtinos apsaugos priemonės – sudaryti rašytines apsaugos sutartis su privačios žemės savininkais ir valstybinės žemės valdytojais.

 

Pritarti

 

3.

Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija,

2023-09-25 Nr. 37

3(10)

 

N

2.2. Siūlome papildyti projektą ir tikslinti įstatymo Antrojo skirsnio 10 straipsnį:

X straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas.

„10 straipsnis. Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymas

Specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikomos nuo nustatytų šiame įstatyme nurodytų teritorijų įregistravimo Nekilnojamojo turto registre dienos ir sumokėjus kompensaciją pagal šį įstatymą.“

 

Pritarti

 

4.

Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija,

2023-09-25 Nr. 37

5(13)

(1)

N

2.3. Siūlome papildyti projektą ir tikslinti įstatymo Antrojo skirsnio 13 straipsnio 1 ir 4 d.:

X straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas.

„13 straipsnis. Kompensacijos dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo nustatytose šiame įstatyme nurodytose teritorijose

1. Kompensacijos dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo šiame įstatyme nurodytose teritorijose, nustatytose tenkinant viešąjį interesą, kai žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas (toliau – kompensacijos), apskaičiuojamos ir išmokamos Vyriausybės nustatyta tvarka vadovaujantis šio straipsnio 4 dalimi. Kompensacijos išmokamos vieną kartą arba mokamos kasmet ne ilgiau kaip 3 metus periodiškai, iki specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatyti apribojimai bus panaikinti.

 

Pritarti

 

5.

Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija,

2023-09-25 Nr. 37

5(13)

(4)

N

Pasiūlymas:

„4. Kompensacijos dydis apskaičiuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka įvertinus žemės sklype ar teritorijoje, kurioje nesuformuoti žemės sklypai, patenkančiuose į nustatytas šiame įstatyme nurodytas teritorijas, taikomų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų visumą: nuostolius, patiriamus dėl vykdomos veiklos, suplanuotos veiklos (kai buvo pradėtos vykdyti procedūros, reikalingos šiai veiklai) ir (ar) galimybės valdyti, naudoti ir (ar) disponuoti Nekilnojamojo turto registre įregistruotu nekilnojamuoju daiktu ir jo rinkos vertės sumažėjimo, galimybės naudoti žemės sklypą pagal pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, žemės sklypo naudojimo būdą (būdus) praradimo, triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo, kitus nuostolius. Kai viena ar abi šalys nesutinka su apskaičiuotu kompensacijos dydžiu ir (ar) kai dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo turi būti kompensuojama valstybinės žemės patikėtiniui teritorijose, kuriose nesuformuoti žemės sklypai, nuostolių dydis apskaičiuojamas taikant Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatyme nustatytą individualų turto ir (ar) verslo vertinimą (turto vertinimo metodas parenkamas atsižvelgiant į Vyriausybės nustatytus kriterijus), kurį užsako ir už vertinimo darbus sumoka šiuo vertinimu suinteresuota šalis, o sumoka neteisi ginčo šalis. Tais atvejais, kai kompensacijos apskaičiuojamos teritorijose, kuriose nesuformuoti žemės sklypai, individualų turto ir (ar) verslo vertinimą užsako ir už vertinimo darbus sumoka asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, ar šio asmens teisių ir pareigų perėmėjas, o, kai tokio nėra, – institucija, nustačiusi šią teritoriją. [...]“

 

Paaiškinimai: 1. Nėra teisinių argumentų, kodėl kompensacijos neturėtų būti mokamos tuomet, kai žemės savininkas ar valdytojas sutinka, kad jo nuosavybėje būtų nustatomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos. Tokia diskriminacija prieštarauja konstituciniam asmenų lygybės ir nediskriminavimo prieš įstatymus principams.

2. Kasmetinės kompensacijos terminas – ne ilgiau kaip 3 metai, prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23 str., kuriame teigiama, jog atlyginama turi būti teisingai. Tai reiškia, kad turi būti mokama kompensacija periodiškai už tuo laikotarpiu patirtus suvaržymus, o jei suvaržymai yra nuolatinio pobūdžio – tokia žemės (žemės sklypas ar jo dalis) paimama visuomenės poreikiams, ir atlyginama rinkos verte, jei dėl nustatytų apribojimų, žemės sklypu, jo dalimi nebegalima naudotis pagal paskirtį. Teisinio tikrumo ir sąžiningumo principai reikalauja, kad kompensacijos turėtų būti mokamos tol, kol nuosavybei yra taikomi apribojimai, nes tai ne tik sąlygoja tiesioginius ūkinės veiklos nuostolius, bet ir sumažina nuosavybės vertę.

3. LR Konstitucijos 23 str. už nuosavybę numato teisingą atlyginimą, kas teismų praktikoje yra suprantama kaip rinkos vertė. Įstatymo projekte būtina įtvirtinti, kad dėl specialiųjų žemės sąlygų patiriami nuostoliai apskaičiuojami pagal rinkos vertę. Bandymai reglamentuoti kitaip prieštarauja LR Konstitucijai. Tą iliustruoja, pavyzdžiui,  kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis teismas priėmė nagrinėti prašymą ištirti, ar Konstitucijai neprieštarauja teisinis reguliavimas, kuriuo nustatytas maksimalus vienkartinės kompensacijos, mokamos už naudojimąsi tinklų operatorių naudai nustatytu žemės servitutu, dydis (prašymo Nr. 1B-27/2018).  LR Konstitucinis teismas 2020 m. liepos 8 d. priėmė sprendimą Nr. KT117-N9/2020  šioje  byloje Nr. 3/2019, aiškiai konstatuodamas teisinio reglamentavimo prieštaravimus LR Konstitucijai.

 

Pritarti

 

6.

Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija,

2023-09-25 Nr. 37

*

 

 

3. Siūlome apvarstyti nuostatą, ar valstybė gali nustatyti SŽNS ribojimus nedarydama PAV arba Poveikio visuomenės sveikatai vertinimo, nes iš esmė tokie ribojimai nustatomi siekiant saugoti aplinką, gamtą arba žmonių sveikatą.

Atsižvelgti.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2023-09-18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1(7)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(5)

 

Argumentai:

Projekto 1 straipsniu keičiamo 7 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybinės žemės patikėtinio sutikimas duodamas Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus nustatyta tvarka. Įgyvendinus žemės pertvarkos reformą, sutikimų išdavimo tvarka bus decentralizuota, t. y. kiekvienas valstybinės žemės patikėtinis sutikimus dėl valstybinės žemės naudojimo išduos jo nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, ir į tai, kad siūloma įstatymo įsigaliojimo data (2024 m. sausio 1 d.) sutampa su valstybinės žemės miestų ir miestelių teritorijose perdavimu patikėjimo teise savivaldybėms, siūlytina pakoreguoti projekto 1 straipsnį ir numatyti, kad valstybinės žemės patikėtinio sutikimas duodamas šio patikėtinio nustatyta tvarka.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas nurodyti valstybinės žemės patikėtinio sutikimas duodamas Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus patikėtinių sutikimai duodami atitinkamo patikėtinio nustatyta tvarka, savivaldybės žemės patikėtinio patikėtinių – atitinkamos savivaldybės tarybos nustatyta tvarka. Kai dėl teritorijų, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nustatymo buvo gautas valstybinės žemės patikėtinio sutikimas, jo patiriamų  nuostolių  dydis  apskaičiuojamas ir  šie  nuostoliai  atlyginami   šio  įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nurodyta tvarka vadovaujantis šio įstatymo 13 straipsnio 4 dalimi. Kai dėl teritorijų, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nustatymo buvo gautas savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas, jo patiriamų nuostolių dydis apskaičiuojamas ir šie nuostoliai atlyginami savivaldybės tarybos nustatyta tvarka vadovaujantis šio įstatymo 13 straipsnio 4 dalimi. Kai šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodyti nuostoliai mokėtini iš valstybės valdomų juridinių asmenų lėšų, šių nuostolių dydis apskaičiuojamas pagal kituose (pagal atitinkamas reguliavimo sritis) įstatymuose nurodytas Vyriausybės patvirtintas kompensacijų nuostoliams atlyginti apskaičiavimo metodikas. Kai šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodyti nuostoliai mokėtini iš savivaldybės valdomų juridinių asmenų lėšų, šių nuostolių dydis apskaičiuojamas pagal savivaldybės tarybos patvirtintas kompensacijų nuostoliams atlyginti apskaičiavimo metodikas.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2023-09-18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7(141)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2023 m. birželio 29 d. nutarime Nr. KT60-N7/2023 nurodė, kad Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 141 straipsnio 3 dalis tiek, kiek pagal ją kompensacija dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo neturėjo būti mokama, kai specialiosios žemės naudojimo sąlygos žemės sklypui buvo taikomos dėl ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, kuriai statybą leidžiantys dokumentai buvo išduoti, projektai, kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, suderinti ir (ar) ši veikla pradėta vykdyti iki 1992 m. gegužės 11 d., prieštaravo Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams.

Atsižvelgus į tai, siūloma atsisakyti šiame nutarime nurodytos keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies nuostatos, prieštaraujančios Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ūkinei ir (ar) kitokiai veiklai, dėl kurios turėjo būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, statybą leidžiantys dokumentai išduoti, projektai, kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, suderinti ir ši veikla vykdoma, bet šiame įstatyme nurodytos teritorijos nenustatytos ir neįrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, jas nustato Vyriausybė ar Vyriausybės įgaliota institucija Vyriausybės ar Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinamuose planuose, žemėlapiuose ir (ar) schemose. Šioms teritorijoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas. Šioje dalyje nurodytos teritorijos nustatomos ir šio įstatymo (įstatymo redakcija iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 8 straipsnio 1 dalyje ir 9 straipsnio 2 dalyje nurodyti pranešimai ir prašymai pateikiami iki 2022 m. gruodžio 31 d. šio įstatymo (įstatymo redakcija iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 8 straipsnio 3 dalies 6 punkte nustatyta tvarka arba, pateikus šio įstatymo (įstatymo redakcija iki 2022 m. gruodžio 31 d.) 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą iki 2022 m. gruodžio 31 d., gali būti pateikiami šio įstatymo 9 straipsnio  1 dalyje nurodyti prašymai. Jeigu šioje dalyje nurodytos teritorijos buvo nustatytos, bet nebuvo įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą iki 2022 m. gruodžio  31 d. ir (ar) nustatomos po 2022 m. gruodžio 31 d., šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai pateikiami arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys perduodami iki 2024 m. gruodžio 31 d. Pranešimus ir prašymus Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, o kai tokio nėra, – įstatymų ar atitinkamos srities ministro (pagal jam pavestas valdymo sritis) įgaliota institucija. Žemės savininkas, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinis, taip pat fizinis ar juridinis asmuo arba kita organizacija ar jų padaliniai, naudojantys žemę pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą sutartį, ir (ar) nustatytoje šiame įstatyme nurodytoje teritorijoje esančių Nekilnojamojo turto registre įregistruotų nekilnojamųjų daiktų savininkai ar patikėtiniai apie nustatytas šioje dalyje nurodytas teritorijas ir jose taikomas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, o asmenys, turintys teisę į kompensacijas, – apie teisę kreiptis į konkretų subjektą dėl šios kompensacijos sumokėjimo informuojami šio įstatymo 11 straipsnyje nustatyta tvarka. Šioje dalyje nurodytais atvejais žemės sklypo savininkui, valstybinės ar savivaldybės žemės sklypo patikėtiniui išmokamos kompensacijos, kurių dydis apskaičiuojamas pagal žemės sklypo vidutinę rinkos vertę, nustatytą Vyriausybės nustatyta tvarka taikant masinį turto vertinimą., išskyrus atvejus, kai šioje dalyje nurodytai veiklai statybą leidžiantys dokumentai buvo išduoti, projektai, kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, buvo suderinti ir (ar) ši veikla buvo pradėta vykdyti iki 1992 m. gegužės 11 d. Šios kompensacijos nemokamos, kai dėl tų pačių ar skirtingų apribojimų taikymo buvo atlyginta, jeigu teritorija (jos dalis), dėl kurios nustatymo atsiradusių apribojimų taikymo buvo atlyginta, sutampa su naujai nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija (jos dalimi), kai šiame įstatyme nurodyta teritorija nustatoma tik dėl šio žemės savininko naudai vykdomos veiklos, kitais įstatymų numatytais atvejais. Šios dalies nuostatos netaikomos nustatant sanitarinės apsaugos zonas.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2023-09-18

 

 

 

 

 

7(141)

 

 

 

 

 

(14, 15)

 

Argumentai:

Nuo 2023-01-01 teritorijos, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nebėra kadastro duomuo, jos registruojamos Nekilnojamojo turto registre. Atsižvelgus į tai, siūlytina Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 141 straipsnio 14 ir 15 dalis patikslinti taip, kad šiose nuostatose nebeliktų nuorodos į Nekilnojamojo turto kadastro nuostatus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

1412. Iki 2023 m. sausio 1 d. žemės sklypui taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikomos ir po 2023 m. sausio 1 d., iki šiame įstatyme nurodytos teritorijos, kuriose taikomos šios specialiosios žemės naudojimo sąlygos, bus įregistruotos Nekilnojamojo turto registre pakeistos ir (ar) Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka patikslinti jų duomenys.“

Pakeisti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

1513. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos patvirtintuose teritorijų planavimo dokumentuose, žemės valdos projektuose ir (ar) statinių, kuriems išduoti statybą leidžiantys dokumentai, projektuose teritorijos, kuriose turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos (ar tos pačios teritorijos pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos) nurodytos teritorijose, kuriose nesuformuoti žemės sklypai, specialiosios žemės naudojimo sąlygos šiose teritorijose taikomos nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos, iki šiame įstatyme nurodytos teritorijos, kuriose taikomos šios specialiosios žemės naudojimo sąlygos, bus įregistruotos Nekilnojamojo turto registre pakeistos ir (ar) Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka patikslinti jų duomenys.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2023-09-18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

11

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1,

6,

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

Argumentai:

Atsisakius Konstitucinio Teismo nutarime nurodytos keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies nuostatos, prieštaraujančios Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23, 29 straipsniams, siūlytina papildyti projekto 11 straipsnį „Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas“ ir nustatyti, kad šiais atvejais asmenys, turintys teisę į kompensacijas, turi būti informuojami apie teisę kreiptis į konkretų subjektą dėl šios kompensacijos sumokėjimo.

Atitinkamai siūlytina projekto 11 straipsnio 6 dalį laikyti 7 dalimi ir pakeisti projekto 11 straipsnio 1 dalį nustatant įstatymo įsigaliojimo išimtį ne šio straipsnio 6, bet 7 daliai.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 11 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 6 7 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“

 

Pakeisti projekto 11 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Vyriausybė, aplinkos ministras, energetikos ministras, susisiekimo ministras, krašto apsaugos ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šį įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.  Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nurodytos teritorijos nustatytos Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 141 straipsnio 3 dalyje nurodyta tvarka dėl veiklos, kuriai statybą leidžiantys dokumentai buvo išduoti, projektai, kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, buvo suderinti ir (ar) ši veikla buvo pradėta vykdyti iki 1992 m. gegužės 11 d., asmenys, turintys teisę į kompensacijas, apie teisę kreiptis į konkretų subjektą dėl šios kompensacijos sumokėjimo iki 2024 m. gegužės 1 d. informuojami Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 11 straipsnio 2–4 dalyse nustatyta tvarka.

Papildyti projekto 11 straipsnį 7 dalimi:

7. Vyriausybė, aplinkos ministras, energetikos ministras, susisiekimo ministras, krašto apsaugos ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šį įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.“ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 7, 8, 11, 51, 53, 140, 141 straipsnių, 2 ir 4 priedų pakeitimo ir 142 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. XIVP-2927 ir Komiteto išvadoms;

6.2. Pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, Seimo nario S. Gentvilo, Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacijos pasiūlymus, kuriems Kaimo reikalų komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Pranckietis.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Simantė Kairienė

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė