AIŠKINAMASIS RAŠTAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

STATUTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 155 STRAIPSNIO PAKEITIMO PROJEKTO

1. Projektų rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai įstatymo projekto siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ir tobulinant projektą.

Galiojantys teisės aktai numato, kad Seimo nariui išmokama tiek vidutinių mėnesinių Seimo nario atlyginimų dydžio išeitinė išmoka, kiek metų iš eilės jis buvo Seimo nariu, bet ne mažesnė kaip 2 ir ne didesnė kaip 6 vidutinių mėnesinių Seimo nario atlyginimų dydžio išeitinė išmoka. Į kitą Seimo kadenciją neperrinktam Seimo nariui, paskutinę jo įgaliojimų dieną išmokama išeitinė išmoka.

Seimo rinkimuose išrinkti Seimo nariai yra nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu. Seimo nariui, kuris buvo išrinktas kitai kadencijai, tačiau neprisiekė - Seimo nario mandatas naikinamas (vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 59 straipsnio, 3 dalimi).

Vėliau Vyriausioji rinkimų komisija priima sprendimą, kas užims Seimo nario mandato netekusio Seimo nario vietą.

Ta aplinkybė, kad Seimo narys, vėliau užima kito Seimo nario vietą, kuris buvo išrinktas, tačiau neprisiekė, nenaikina jau įvykusio fakto, kad šis Seimo narys nebuvo išrinktas eilinių rinkimų metu. Neišrinktasis gauna išeitinę išmoką, nes taip nustato Seimo statutas. Tai, kad jis vėliau patenka į Seimą pagal sąrašą kažkam neprisiekus, nekeičia aplinkybės, kad jis nebuvo išrinktas. Išeitinė išmoka jam lieka, nes į Seimą jis patenka jau pagal kitą teisinę aplinkybę, t. y. dėl to, jog kažkas atsisakė mandato. Tokia situacija yra taisytina. Išeitinės išmokos prasmė yra pagalba Seimo nariui prisitaikyti prie naujų aplinkybių, kai jis nebeišrenkamas Seimo nariu, kai tenka ieškoti naujo darbo. Tačiau šių pagrindų nebelieka, jei neišrinktam Seimo nariui atsiranda galimybė vėl tapti Seimo nariu.

 

            2. Projektų tikslai ir uždaviniai.

            Teikiama pataisa, siekiama spręsti situaciją kad, vėliau, jau po Vyriausiosios Rinkimų komisijos paskelbtų rinkimų rezultatų, tapusiam Seimo nariu buvusiam ankstesnės kadencijos Seimo nariui kažkam iš išrinktų Seimo narių neprisiekus ar atsisakius mandato, nebūtų išmokama visa išeitinė išmoka. Būtų išmokama vieno mėnesio išeitinė išmoka ir lygiomis dalimis mokama tik tol, kol asmuo neužima Seimo nario pareigų. Pažymėtina, kad ankstesnės kadencijos Seime panaši, kiek platesnio turinio Seimo statuto pataisa buvo teikiama, deja, ji nesulaukė Seimo narių palaikymo.

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami projektuose aptarti klausimai.

Šiuo metu Seimo statute nėra nuostatų, kurios apribotų išeitinės išmokos skyrimą pasibaigusios kadencijos Seimo nariui, jeigu jis nėra vėl išrenkamas, bet susiklosto minėtos aplinkybės jam vėl greitai tapti Seimo nariu.

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokiu rezultatų laukiama.

             Teikiamu projektu siūloma nustatyti, kad neperrinktam seimo nariui pradžiai būtų išmokama tik vieno mėnesio atlyginimo dydžio išeitinė išmoka, toliau ji gali būti mokama lygiomis dalimis kas mėnesį, tačiau jos mokėjimas nutraukiamas, jei buvęs ankstesnės kadencijos Seimo narys dėl susiklosčiusių aplinkybių vėl užima Seimo nario pareigas. Priėmus teikiamą projektą būtų taupomos valstybės biudžeto lėšos, išeitinės išmokos mokėjimas taptų teisiškai ir etiškai labiau pagrįstas.

5. Galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

            Priėmus teikiamus įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

            6. Projektų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Teikiami projektai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijos lygiui.

 

7. Projektų įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai priimtas projektai neturės.

 

8. Projekto inkorporavimas į teisinę sistemą.

Priimti naujų, pakeisti ar panaikinti kitų galiojančių teisės aktų nereikės.

 

9. Įstatymo atitikimas Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams, bendrinės lietuvių kalbos normoms.

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10. Projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei.

Projektas neprieštarauja Lietuvos Respublikos tarptautinėms sutartims, Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Įstatymo įgyvendinimui reikalingi lydimieji aktai.

Projektui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Projekto įgyvendinimo poveikis biudžeto lėšoms.

Projektų įgyvendinimas papildomų lėšų nereikalaus.

 

13. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Negauta.

 

14. Projekto rengėjai.

Projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo nariai ...

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną.

 Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai „išeitinė išmoka“, „neperrinktasis Seimo narys“.

 

 

 

 

Seimo nariai                                                                Vytautas Juozapaitis

Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė

Paulė Kuzmickienė

Jurgis Razma

Dalia Asanavičiūtė

Mindaugas Lingė