LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSVBES KANCELIARIJOS TEISES DEPARTAMENTAS
IVADA
DEL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCINIIJ BENDROVIIJ IR UDARUJLJ AKCINIIJ BENDROVHJ OBLIGACIJLJ SAVININKIJ INTERESIJ GYNIMO JSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCLNTIJ BENDROVHJ ISTATYMO
NE. VITI-1835 55 STRATPSN PAKEITIMO JSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS
RESPUBLIKOS ADVOKATIJEOS JSTATYMO Nfl. IX-2066 4 IR 29 STRATPSN1IJ PAKEITIMO JSTATYMO PROJEKTO
(Nr. 14-0472-01-I, 14-0473-01-I, 14-0474-01-I) (Nr. 14-8370(3))
2O14-11-5Nr.NV- 3(9
Vilnius
Jvertinç Lietuvos Respublikos akciniq bendroviq ir udarujq akciniq bendroviq obligaeijij savininkq interesq gynimo statymo projekto (toliau — Projektas), Lietuvos Respublikos akciniq bendroviij jstatymo Nr. V11I-1 835 55 straipsnio pakeitimo jstatymo projekto (toliau — ABJ projektas), Lietuvos Respublikos advokatUros jstatymo Nr. IX-2066 4 ir 29 straipsniq pakeitimo jstatymo projekto (toliau — Advokaturos jstatymo projektas) ir juos Iydinëio Lietuvos Respublikos Vyriausybes nutarimo projekto atitiktj jstatymams, Vyriausybes nutarimams bel teisés technikos reikalavimams, teikiame ias pastabas ir pasifflymus:
1. I Lietuvos Respublikos akciniq bendroviq jstatymo 1 straipsnio 1 dalies matyti, kad Projektu siülomij apibreti teisiniq santykiij pobodis priskirtinas Akciniq bendroviij jstatymo reguliavimo srièiai, todd Projekto (atskiro istatymo) sialytina atsisakyti ir Projekto nuostatomis papildyti Akciniij bendroviij jstatymq (pavyzd±iui, jstatym papildant nauju skirsniu, skirtu akciniq bendroviij ir udarujq akciniq bendroviq obligacijij savininkq interesij gynimul).
Taip pat atsiveIgiant Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje suformuluotus pagrindinius jstatymo poymius (tai auköiausios teisinés galios pirminis teisés aktas,
kuriame reguliuojaxni svarbiausi visuomeniniai santykiai), atsisakytina i esmés tik proceduriniais reikalavimais Iaikytinq dalies Projekto nuostatq (pavyzdiiui, Projekto 8 straipsnio 3-4, 7 daliq,
9 straipsnio 2, 4 daliq, 10 straipsnio 3, 6, 10 daliij), arba ias nuostatas perkeliant I pojstatyminj teisés ak4, arba i viso leithiant obligacijq savininkams procedUrines taisykies nusistatyti savo nuoiüra.
2. Primintina, kad s4vokos apibretis netureN buti ta teisés norma, i kurios turinio reikèti ar biiti. galima sprçsti apie tam tikro subjekto funkcijas, kompetencijos ribas ir pan. Siuo aspektu siulytina patikslinti Projekto 2 straipsnio 1 dafl (atitinkamai ir Projekto 4 straipsnio 3 dalyje patikslinant nuorod konkreöiq Projekto nuostat4, apibreianèiq obligacijos savininkq patiketinio veiklq).
3. Jei Projekto 3 straipsnio 1 dalies 3 punkte turimas omenyje obligacijq savininkij patiketinis, kaip jis apibrOtas Projekto 2 straipsnio I dalyje, Projekto 3 straipsnio 1 daiies 3 punkte vietoj odio
,, iq” jraytinas odis ,,obligacijtf’.
Taip pat Projekto 3 straipsnio 2 dalyje atsisakytina pertekliniu laikytino odiio ,,iW’, Projekto
5 straipsnio 2 dalies 3 punkte — ±odiio ,,vieai”, o Projekto 4 straipsnio 7 dalyje, 9 straipsnio 4 dalyje ir
13 straipsnio 5 dalyje vietoj odio ,,Juridiniq” jra ytinas iodis ,,juridiniq”.
4. Atsive1giant j Projekto 2 straipsnio 1 dalyje siulomq jtvirtinti obligacijij savininkq patikôtinio s4vokos apibrOitj, Projekto 4 straipsnio 4 dalies pirmajame sakinyje siulytina patikslinti
formuluotç ,,obligacijq savininkij patikétinis, i1eidçs obligacijq emisij4”.
Be to, svarstytina, ar Projekto 4 straipsnio 4 dalis neturêtq buti papildyta draudimu ne tik ioje
nuostatoje ivardintiems asmenims, bet ir su iais asmenimis giminystes, svainystés ar partnerystës ryJiais susUusiems asmenims (pagal Lietuvos Respublikos jmoniq bankroto jstatymo 11 straipsnio
4 dalies analogijq) arba susUusiems asmenims (kaip jie apibrãti Lietuvos Respublikos pelno mokesóio jstatymo 2 straipsnio 33 dalyje) tapti obligacijq savininkq patikOtiniu.
5. Pastebetina, kad Projekto 4 straipsnio 5 dalies antrajame sakinyje suformuluoti jpareigojimai jau yra nustatyti Projekto 2 straipsnio I dalyje ir 11 straipsnyje, todd Projekto 4 straipsnio 5 dalies antrojo sakinio siulytina atsisakyti ir vietoj ios nuostatos nurodyti, kad sutartimi obligacijij savininkq ir
jq patikétinio santykiai reguliuojami tiek, kiekjq neapibréia Projektas.
6. Sekiant teisinio aigkumo, Projekto 4 straipsnio 5 dalies pirmajame sakinyje siulytina
nurodyti, koldo momentu sudarytina obhgaciji savininkq patikêtinio sutartis su bendrove.
Be to, i Projekto 4 straipsnio 6 dalies 1 punkto néra aiku, kok subjektas turOtq priimti sprendim del to, ar bendrové jvykdè visus jsipareigojimus obligacijq savininkq naudai.
7. AtsiveIgiant Projekto 4 straipsnio 2 dali, Projekto 4 straipsnio 6 dalies 2 punkte atsisakytina pertekliniais Iaikytinq odii ,,obligacijq savininkq patikëtinis”.
8. Paymétina, kad pagal Teisés aktq projektq rengimo rekomendacijq, patvirtintq Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodio 23 d. sakymu Nr. IR-298, 12 punkt4 teisès aktuose teikiant nuorodas kitus teises aktus turi bUti vardintas konkreius teisés aktas. Atsive1giant tai, siulytina arba patikslinti Projekto 4 straipsnio 6 dalies 4 punkte vartojam formuluotç ,,kitq jstatymq nustatytais atvejais”, konkretizuojant kitus jstatymus, arba ios nuostatos, kuri suponuoja, kad yra teikiama nuoroda visus jstatymus, i viso atsisakyti.
9. Svarstytina, del kokiq prieasiq Projekto 4 straipsnio 7 dalimi siekiama, kad net it gaves obligacijq savininkq sutikim, pavyzdiui, netinkamai ginantis obligacijq savininkq interesus asmuo, ir toliau, tai yra, iki tol, kol bus sudaryta sutartis su kitu obligacijq savininkq patiketiniu, turetq teise atstovauti obligaciji4 savininki interesams.
Taip pat pastebetina, kad Projekto 13 straipsnio 5 dalyje nëra nustatyta Evarkos, pagal kuri bendrove turôtq gauti obligacijq savininkq sutikim, todél siWytina patikslinti nuorod j nuostat Projekto 4 straipsnio 7 dalyje. Be to, Projekto 4 straipsnio 7 dalyje vietoj skaiiaus ,,5” jraytinas
skaiëius ,,6” ir tikslintina teisikai neapibrêta formuluoté ,,jsigalioja i karto pasibaigus galioti”.
10. Manytina, kad tam, jog bendrovés vadovas galétq utikrinti Projekto 4 straipsnio 8 dalyje
nustatytq reikalavimq laikym4si, Projekto 5 straipsnio 2 daHs turétq büti papidyta prievole obligacijq savininki patikétiniui nedelsiant praneti apie Projekto 4 straipsno 6 dalies 2 punkte nurodytq aplinkybii4 atsiradim ir tik nuo tokio praneimo gavimo galetq btti skaièiuojamas 5 darbo dienq terminas sutarties nutraukimui.
11. Atsiivelgiant Projekto 5 straipsnio 7 daI ir 11 straipsnj, atsisakytina Projekto 5 straipsnio
I dalies 6 punkto.
12. Manytina, kad jei tik dalis praomos pateikti informacijos sudarytq bendrovés komercine (gamybinc) pasIapt, tik ta apimtimi informacija ir neturetq bti pateikiama, todél siulytina patikslinti Projekto 5 straipsnio 2 dalies 6 punkto formuluote ,joje yra bendrovCs komercinc (gamybinc) paslapt sudaranOios informacfos”. Siuo aspektu tikslintina ir Projekto 5 straipsnio 6 dalis, 6 straipsnio 1 dalies
5 punktas bei 10 straipsnio 10 dalis.
13. Projekto 5 straipsnio 3 dalis papidytina paaikinimu, kaip obligacijq savininkq patikôtinis
turétq elgtis, jei negali i.vengti situacjos, kai jo asmeniniai interesai prietarauja ar gall prietarauti
obligacijq savininkq interesams.
14. Svarstytina, kokiu tikslu Projekto 6 straipsnio I dalies 6 punkte silIoma identifikuoti, kad
paprastos raytinés formos ga1iojimas bUtq duotas bUtent JIziniam arba juridiniam asmeniui. Pastebétina, jog nei Projekto 2 straipsnio 1 dalyje, nei ABJ projekto 1 straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq Istatymo 55 straipsnio 7 dalyje néra konkretizuojamos asmenq rtys.
Be to, siüiytina Projekto 6 straipsnio I dalies 6 punkto nuostat suderinti su AB projekto
] straipsniu keiiamo Akcinii4 bendrovitj statymo 55 straipsnio 7 dalimi (i ios nuostatos matyti, kad
paprastos raytinés formos galiojimas galotq b(ti duodamas tik vienam i obligacijq savininkq, o ne bet kokiam asmeniui).
15. Siilytina tarpusavyje suderinti Projekto 5 straipsnio 2 dalies 6 punkte ir 6 straipsnio
2 dalyje nurodytus terminus arba Projekto, ABJ projekto ir Advokatiros statymo projekto aikinamajame rate nurodyti skirtingq terminq nustatymo prieastis.
16. Projekto 7 straipsnio I dalies I punkte siulytina nurodyti atvejus, kuriems esant obligacijq savininkq interesus ginants obligacijq savininkq patiketinis turëtq bUti nua1inamas.
Be to, kadangi obligacijq savininkq patiketinis atstovauja obligacijq savininkams, taiau sutart
su obligacijq savininkq patikêtiniu sudaro bendrové, svarstytina, at nebutq tikslinga Projekto
7 straipsnio 1 dalies papildyti, pavyzdiui, teise obligaciji4 savininki susirinkimui, nustaius poreik,
reikalauti bendrovés inicijuoti sutarties su bendrove pakeitimus pagal obligacijq savininkq susirinkimo
pasiulymus.
17. Jei Projekto 7 straipsnio 2 dalyje ir kitose Projekto nuostatose bendroves atstovu laikomas bendrovs vadovas (fr. Akciniq bendroviq statymo 19 straipsnio 6 dalI), iose nuostatose sitilytina taip ir nurodyti. Kitu atveju Projekte siülytina paaikinti, koks asmuo laikytinas bendrovês atstovu.
18. Atsisakytina Projekto 7 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio, kadangi i nuostata nêra susijusi su obligacijq savininkq susirinkimo kompetencija (fr. Projekto 7 straipsnio pavadinim4).
19. Si1ytina patikslinti Projekto 8 straipsnio 5 dalies 1 punklo formuluote, atsk1eidiant ioje
nuostatoje nurodyto obligacijq savininkq susirinkimo suaukimo tikslq.
20. Kadangi Projekto 8 straipsnio 6 dalyje pateikta nuoroda io straipsnio 5 dalj, Projekto
8 straipsnio 6 dalyje atsisakytina pertekliniais laikytinq odiq ,,kuriems priklausanëios obligacijos suteikia daugiau kaip 1/3 visq balsq obligacijq savininkq susirinkime”.
21. Siekiant teisinio aikumo ir s4vokq suderinamumo su Akciniq bendroviq jstatyme
Itvirtintomis svokomis, Projekto 8 straipsnio 6 dalyje prie odI ,,vadovo” fraytinas odis ,,bendrovës”.
22. Svarstytina, ko siekiama Projekto 8 straipsnio 7 dalimi (ar turima omenyje, jog kakoks subjektas mrtq kaikokiam kitam subjektui pateikti Projekto 8 straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus atitinkani paraik? jei taip, siülytina paaikinti, kokie subjektai turimi omenyje).
23. AtsiveIgiant j Projekto 8 straipsnio 5 dalies 2 punkte numatytas teisines pasekmes, manytina, kad Projekto 9 straipsnio 2 dalyje turêti biti pagal Projekto 8 straipsnio 5 dalies 2 punkto
ana1ogij patikslintas terminas praneimui apie obligacij4 savininkq patikotinio priimta sprendim
suaukti arba nesuaukti obligacijq savininki. susirinkimo pateikti.
24. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje prie odj ,,kodas” jraytini odiai ,,juridinio asmens”, o p0
odio ,,vieta” jraytinas odis ,,data”.
25. Siulytina tarpusavyje suderinti Projekto 10 straipsnio 1 ir 2-3 dali4 formuluotes ,,dalyvauti”
bei ,,dalyvauti ir balsuoti”.
Be to, nôra aiki Projekto 10 straipsnio 2 dalies atsiradimo butinybe ir ios nuostatos santykis su Projekto 10 straipsnio I dalimi.
26. Projekto 10 straipsnio 5 dalies antrajame sakinyje siOlytina konkretizuoti nustatymo, kad
kvorumas yra, momentq.
27. Svarstytina, ar büt skaiiuojami ir, jei taip, prie kuriq balsq bt pridedami susilaikiusiujy
balsai (fr. Projekto 10 straipsnio 7 dali).
28. I Projekto 10 straipsnio 8 dalies néra aiku, ar u sprendim turi balsuoti ne maiau kaip
3/4 visq tos paëios obligacijos emisijos obligacijq savininki (tokiu atveju, atsive1giant j Projekto
10 straipsnio 1 dalj, ioje nuostatoje atsisakytina formuluotés ,,susirinkime dalyvaujanëiujq ir balsavimo teise turinëiq”), ar 3/4 skaiiuojami nuo susirinkime dalyvaujaniujq skaiëiaus (tokiu atveju, atsiveJgiant j Projekto 6 straipsnio 1 straipsnio 1 ir 2 punktus bei AB projekto 1 straipsniu keiiamo Akciniq
bendroviq statymo 55 straipsnio 3 da1, ioje nuostatoje atsisakytina formuluotés ,Jr balsavimo teisc turini1l”). Siuo aspektu siulytina vertinti ir Projekto 10 straipsno 7 dalies anaIogikos formuluotés
tinkamum.
29. Projekto 10 straipsnio 11 dalies antrajame sakinyje p0 odio ,,jeigu” raytini odiai
,,kyla Itarimq, kad”.
30. Projekto 11 straipsnyje sialytina aikiai atskleisti, kokio pobUdio sutartis bus sudaroma su obligacij4 savininkq patikôtiniu (darbo, paslaugq, kt.).
31. Vertinant Projekto 13 straipsnio 4 dalies nuosta4, svarstytina, ar tai, jog nuostata apie informacijos teikimo neatlygintinumq nèra frayta prie informacijos teikimo obligacijq savininkams tvarkos (fr., pavyzdiui, Projekto 5 straipsnio 6 da1), reikia, jog informacija obligacijq savininkams ga1ëti büti teikiama atlygintmai.
32. Jei Projekto 13 straipsnio 5 dalies pirmasis sakinys butq taikomas tik Projekto 4 straipsnio
7 dalyje numatytu atveju, Projekto 13 straipsnio 5 dalies pirmojo sakinio siulytina atsisakyti kaip perteklinio. Kitu atveju abejotina, ar bütinas obligacijq savininkq susirinkimo pritarimas, pavyzdiui, nutraukiant sutartj su obligacijq savininkq patikôtiniu pagal Projekto 4 straipsnio 6 dalies 1 punkt4.
33. Projekto 13 straipsnio 5 dalyje siülytina paaikinti, kokiais atvejais informacija skeibtina bendrovés interneto svetainje ir kokiais — juridiniq asmenq registro tvarkytojo leidiamame elektroniniame leidinyje vieiems praneimams skeibti (pavyzdiui, pagal Projekto 4 straipsnio 7 dalies treëiojo sakinjo analogij).
34. Projekto 13 straipsnio 6 dalies pirmajame saknyje prie odius ,,sudaryta sutart!”
fraytinas odis ,,patiketiniu”.
Be to, svarstytina, ar Projekto 13 straipsnio 6 dalyje sifliomas nustatyti I darbo dienos terminas sutarties su kitu obligacijq savininkq patikëtiniu galetq buti laikomas pagrjstu ir pakankamu. Tokio siülymo pagrindimas turêtii buti nurodytas Projekto, ABJ projekto ir Advokati]ros jstatymo projekto aikinamajame ra te.
Pastebetina ir tai, jog Projekte i viso néra apibrêta, kokia tvarka bus atrenkamas obligacijq savininkq patiketinis.
35. Svarstytina, ar sutartis del obligacijq savininkq interesq gynimo su nauju obllgacijq savininkq patiketiniu neturOtq buti sudaroma ne maiau palankiornis sqlygomis ne tik obligacijq savininkams, bet ir naujajam obligac4y savininky patiketiniui (ias sqlygas lyginant su tokios sutarties, sudarytos su ankstesniu obligacijq savininkq patiketiniu, sqlygomis).
36. ABJ projekto I straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio 2 dalyje siutytina paaikinti, kokials atvejais visuotinio akcininkq susirinkimo sprendime i1eisti akcijas nurodytinas rnetinis palükanq dydis ir kokials atvejais — io dydio apskaiiavimo tvarka.
37. I ABJ projekto 1 straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio 7 dalies formuluotes gaktq buti daroma prielaida, kad obIigacij savininkai visais atvejais galètq duoti paprastos raytines formos jgaliojim4 vienam i obligacijq savininkq, nors i Projekto 3 straipsnio I dalies matyti, jog tam tikrais atvejais tokia jgaliojimo forina buN netinkama, todel ioje nuostatoje siulytina atsisakyti od±iq ,jskaitant tuos atvejus”.
Be to, taikant Projekto 6 straipsnio 1 dalies 6 punkto analogijq, siulytina jvertinti ioje nuostatoje numatyti galimybç pavieniams obligacijq savininkams ir kitiems asmenims atstovauti kitus pavienius obligacijq savininkus.
38. I Projekto nuostatq (hj., pavyzdiui, Projekto II straipsnj) matyti, kad Projektas reguliuoja ne ilk obligacijq savininkq patikétinio teises Er pareigas, todel ABI projekto 1 straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio 6 dalies antrajame sakinyje silhlytina vartoti bendresnç formuluotç, apibitianëiq Projektu reguliuojamq teisiniq santykiq, susijusiq su obligacijq savininicq patikotinlu, apimtj, prie ml jvertinus galimum4 ios nuostatos i viso atsisakyti, atsiivelgiant j AB{ projekto 1 straipsniu keiiamo Akciniq beridroviq jstatymo 55 straipsnio 5 dalies antraji sakin (i4 nuostat vertinant kartu su Projekto I straipsnio I dalimi).
Be to, ABI projekto I straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio 5 dalies antrajame sakinyje p0 odio ,, is” vietoj othio ,,jstatymas” jra ytinas odis ,,jstatyrnas”.
39. Svarstytina, ar obligacijq savininkui, jgaiiotam obligacijq savininkq vardu atlikti veiksmus,
susijusius su jgaiojimq davusiq obligacijq savininkq interesq gynimu santykiuose su bendrove, buN atlyginama u± tokiq fiinkcijq vykdymq (jei taip, i kokiq a1tiniq ir kokia tvarka), taip pat néra aiku, kokios buN io asmens teisOs ir pareigos bei atsakomybes ribos.
40. ABj projekto 1 straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq statymo 55 straipsnio 12 daBs papildytina nuoroda j Projekt, kuriame apibrêiama obligacijq savininkq patikètinio sqvoka.
41. Vertinant Projekto, ABJ projckto ir Advokaturos jstatymo projekto aikinamojo ragto
9 punkte pateiktq inforrnacij, atkreiptinas demesys, jog Projekte apibreiamos s4vokos ir jas vardijantys terminal tureN buti jvertinti Lietuvos Respublikos terminq banko jstatymo ir jo jgyvendinamujq teisés aktq nustatyta tvarka iki Projekto pateikimo Vyriausybei.
Be to, Projekto, ABJ projekto ir Advokaturos jstatymo projekto aikinarnojo rato 12 punkte turetq buti pateikti atsakymai j visus Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 12 punkte nurodytus klausinius.
42. Projekto, AB{ projekto ir Advokaturos jstatymo projekto aikinamajame rate siulytina
pagrsti, kodel Projekq siulytina taikyti butent Projekto 3 straipsnio I dalyje nurodyta apimtimi, dal kokiq priezasciq pakartotiniam obligacijq savininkq susirinkimui siflioma netaikyti kvorumo reikalavimo (ir. Projekto 10 straipsnio 5 dalies treiajj sakinj), ir paaiMcinti ABj projekto I straipsniu keiiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio I ir 2 dalyse siulomq pakeitimq prieastis.
/
2-ojo teisinés ekspertizës skyriaus vedeja /
Teva Peciukonienê
Sigita Vasiljevaite, tel. 8 706 63886, el. p. s.vasi1jevaitelrv.1t