LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSVBES KANCELIARIJOS TEISES DEPARTAMENTAS

 

IVADA

DEL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCINIIJ BENDROVIIJ IR UDARUJLJ  AKCINIIJ BENDROVHJ OBLIGACIJLJ SAVININKIJ INTERESIJ GYNIMO JSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCLNTIJ BENDROVHJ ISTATYMO

NE. VITI-1835 55 STRATPSN PAKEITIMO JSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS

RESPUBLIKOS ADVOKATIJEOS JSTATYMO Nfl. IX-2066 4 IR 29 STRATPSN1IJ PAKEITIMO JSTATYMO PROJEKTO

(Nr. 14-0472-01-I, 14-0473-01-I, 14-0474-01-I) (Nr. 14-8370(3))

 

2O14-11-5Nr.NV- 3(9

Vilnius

 

Jvertinç Lietuvos Respublikos akciniq bendroviq ir udarujq   akciniq bendroviq obligaeijij savininkq interesq  gynimo  statymo   projekto  (toliau —    Projektas), Lietuvos  Respublikos   akciniq bendroviij jstatymo Nr. V11I-1 835 55 straipsnio pakeitimo jstatymo projekto (toliau  ABJ projektas), Lietuvos Respublikos advokatUros jstatymo Nr. IX-2066 4 ir 29 straipsniq pakeitimo jstatymo projekto (toliau Advokaturos jstatymo projektas) ir juos Iydinëio Lietuvos Respublikos Vyriausybes nutarimo projekto atitiktj jstatymams, Vyriausybes nutarimams bel teisés technikos reikalavimams, teikiame ias  pastabas  ir pasifflymus:

1.  I Lietuvos Respublikos akciniq bendroviq jstatymo  1       straipsnio  1      dalies matyti, kad Projektu  siülomij apibreti   teisiniq  santykiij pobodis  priskirtinas  Akciniq  bendroviij jstatymo reguliavimo srièiai,  todd   Projekto  (atskiro  istatymo) sialytina  atsisakyti  ir Projekto   nuostatomis papildyti Akciniij bendroviij jstatymq (pavyzd±iui,    jstatym  papildant nauju skirsniu,  skirtu akciniq bendroviij ir udarujq akciniq bendroviq obligacijij savininkq interesij gynimul).

Taip  pat  atsiveIgiant       Lietuvos  Respublikos  Konstitucinio Teismo  jurisprudencijoje suformuluotus pagrindinius jstatymo poymius  (tai auköiausios  teisinés galios pirminis teisés  aktas,

kuriame reguliuojaxni svarbiausi visuomeniniai santykiai), atsisakytina i esmés tik proceduriniais reikalavimais Iaikytinq dalies  Projekto  nuostatq  (pavyzdiiui,  Projekto  8    straipsnio 3-4,  7   daliq,

9 straipsnio 2, 4 daliq, 10 straipsnio 3, 6, 10 daliij), arba ias  nuostatas perkeliant I  pojstatyminj teisés ak4, arba i viso leithiant obligacijq savininkams procedUrines taisykies nusistatyti savo nuoiüra.

2. Primintina, kad s4vokos apibretis netureN buti ta teisés norma, i  kurios turinio reikèti ar biiti. galima sprçsti apie tam tikro subjekto funkcijas, kompetencijos ribas ir pan. Siuo aspektu siulytina patikslinti Projekto 2 straipsnio 1    dafl (atitinkamai ir Projekto  4 straipsnio  dalyje patikslinant nuorod konkreöiq Projekto nuostat4, apibreianèiq obligacijos savininkq patiketinio veiklq).

3. Jei Projekto 3  straipsnio 1    dalies  3 punkte turimas omenyje obligacijq savininkij patiketinis, kaip jis apibrOtas Projekto 2 straipsnio  dalyje, Projekto 3  straipsnio 1    daiies 3 punkte vietoj  odio

,, iq” jraytinas odis ,,obligacijtf’.

Taip pat Projekto 3  straipsnio 2  dalyje atsisakytina pertekliniu laikytino odiio ,,iW’,  Projekto

5 straipsnio  2 dalies  3 punkte   ±odiio ,,vieai”, o Projekto 4 straipsnio  7 dalyje, 9 straipsnio 4 dalyje ir

13 straipsnio  5 dalyje vietoj odio ,,Juridiniq”  jra ytinas iodis ,,juridiniq”.

4.  Atsive1giant    Projekto  2  straipsnio 1       dalyje  siulomq  jtvirtinti  obligacijij   savininkq patikôtinio s4vokos apibrOitj, Projekto 4 straipsnio 4 dalies pirmajame sakinyje siulytina  patikslinti

formuluotç ,,obligacijq savininkij patikétinis, i1eidçs obligacijq emisij4”.

Be to, svarstytina, ar Projekto 4 straipsnio 4 dalis neturêtq buti papildyta draudimu ne tik ioje

nuostatoje  ivardintiems  asmenims,  bet  ir  su  iais  asmenimis  giminystes,  svainystés  ar partnerystës ryJiais susUusiems asmenims (pagal  Lietuvos Respublikos jmoniq bankroto  jstatymo  11  straipsnio

4 dalies analogijq) arba susUusiems asmenims (kaip jie apibrãti Lietuvos Respublikos pelno mokesóio jstatymo 2 straipsnio 33 dalyje) tapti obligacijq savininkq patikOtiniu.

5. Pastebetina,  kad Projekto 4 straipsnio 5 dalies antrajame sakinyje suformuluoti jpareigojimai jau  yra nustatyti Projekto 2 straipsnio  dalyje ir 11  straipsnyje, todd  Projekto 4 straipsnio 5  dalies antrojo sakinio siulytina atsisakyti ir vietoj ios nuostatos nurodyti, kad sutartimi obligacijij savininkq ir

jq patikétinio santykiai reguliuojami tiek, kiekjq neapibréia Projektas.


 

6. Sekiant  teisinio aigkumo, Projekto 4 straipsnio 5    dalies pirmajame sakinyje siulytina

nurodyti, koldo momentu sudarytina obhgaciji savininkq patikêtinio sutartis su bendrove.

Be to, i Projekto 4 straipsnio 6  dalies 1    punkto néra aiku,   kok subjektas  turOtq  priimti sprendim del to, ar bendrové jvykdè visus jsipareigojimus obligacijq savininkq naudai.

7.  AtsiveIgiant      Projekto 4  straipsnio 2 dali, Projekto  4 straipsnio 6 dalies 2 punkte atsisakytina pertekliniais Iaikytinq odii ,,obligacijq savininkq patikëtinis”.

8.  Paymétina,  kad pagal Teisés aktq projektq rengimo rekomendacijq, patvirtintq  Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodio 23 d. sakymu Nr. IR-298, 12 punkt4 teisès aktuose teikiant nuorodas    kitus teises aktus turi bUti  vardintas  konkreius  teisés aktas.  Atsive1giant    tai, siulytina arba patikslinti Projekto 4 straipsnio 6  dalies 4 punkte vartojam  formuluotç ,,kitq jstatymq nustatytais atvejais”, konkretizuojant kitus jstatymus, arba ios   nuostatos,  kuri suponuoja, kad yra teikiama nuoroda  visus jstatymus, i viso atsisakyti.

9. Svarstytina, del kokiq  prieasiq Projekto 4 straipsnio 7  dalimi siekiama, kad net it gaves obligacijq savininkq sutikim, pavyzdiui, netinkamai ginantis obligacijq savininkq interesus asmuo, ir toliau, tai yra, iki tol, kol bus sudaryta sutartis  su kitu obligacijq savininkq patiketiniu,  turetq teise atstovauti obligaciji4 savininki interesams.

Taip pat pastebetina, kad Projekto 13  straipsnio 5  dalyje nëra nustatyta Evarkos,  pagal  kuri bendrove turôtq  gauti obligacijq savininkq sutikim,  todél siWytina  patikslinti nuorod   j      nuostat  Projekto 4 straipsnio 7  dalyje. Be to, Projekto 4 straipsnio 7  dalyje vietoj skaiiaus  ,,5”  jraytinas

skaiëius ,,6” ir tikslintina teisikai neapibrêta formuluoté ,,jsigalioja i karto pasibaigus galioti”.

10.  Manytina, kad tam, jog bendrovés vadovas galétq utikrinti  Projekto 4 straipsnio 8 dalyje

nustatytq reikalavimq laikym4si, Projekto 5  straipsnio 2 daHs turétq büti papidyta prievole  obligacijq savininki   patikétiniui  nedelsiant praneti   apie  Projekto 4  straipsno   6  dalies 2  punkte  nurodytq aplinkybii4 atsiradim   ir tik nuo tokio praneimo  gavimo galetq btti  skaièiuojamas  5  darbo dienq terminas sutarties nutraukimui.

11. Atsiivelgiant  Projekto 5 straipsnio  7 daI ir 11   straipsnj, atsisakytina Projekto 5 straipsnio

 dalies 6 punkto.

12.  Manytina, kad jei tik dalis  praomos pateikti informacijos sudarytq bendrovés komercine (gamybinc) pasIapt,  tik ta apimtimi  informacija ir neturetq bti pateikiama, todél  siulytina patikslinti Projekto 5  straipsnio  2  dalies 6 punkto formuluote ,joje  yra  bendrovCs komercinc  (gamybinc) paslapt sudaranOios informacfos”. Siuo aspektu tikslintina ir Projekto 5 straipsnio 6 dalis,  6 straipsnio 1 dalies

5 punktas bei  10 straipsnio 10 dalis.

13. Projekto  straipsnio 3  dalis  papidytina paaikinimu, kaip obligacijq savininkq patikôtinis

turétq  elgtis, jei negali  i.vengti   situacjos, kai jo  asmeniniai interesai prietarauja  ar gall  prietarauti

obligacijq savininkq interesams.

14.  Svarstytina, kokiu tikslu Projekto 6 straipsnio  dalies 6 punkte silIoma identifikuoti,  kad

paprastos raytinés  formos ga1iojimas bUtq  duotas bUtent JIziniam  arba juridiniam  asmeniui. Pastebétina, jog  nei Projekto 2 straipsnio 1    dalyje, nei ABJ projekto 1    straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq Istatymo 55 straipsnio 7 dalyje néra konkretizuojamos  asmenq rtys.

Be to, siüiytina Projekto 6 straipsnio  dalies 6 punkto nuostat   suderinti su AB  projekto

 straipsniu keiiamo Akcinii4  bendrovitj statymo 55 straipsnio 7  dalimi (i ios  nuostatos matyti, kad

paprastos raytinés formos galiojimas galotq b(ti duodamas tik vienam i obligacijq savininkq, o ne bet kokiam asmeniui).

15.  Siilytina tarpusavyje suderinti Projekto 5  straipsnio 2 dalies 6 punkte ir 6 straipsnio

2  dalyje  nurodytus  terminus  arba  Projekto, ABJ  projekto  ir  Advokatiros   statymo  projekto aikinamajame rate nurodyti skirtingq terminq nustatymo prieastis.

16. Projekto  straipsnio I  dalies  punkte siulytina nurodyti atvejus, kuriems esant obligacijq savininkq interesus ginants obligacijq savininkq patiketinis turëtq bUti nua1inamas.

Be to, kadangi obligacijq savininkq patiketinis atstovauja obligacijq savininkams, taiau sutart

su  obligacijq  savininkq  patikêtiniu sudaro  bendrové, svarstytina, at   nebutq  tikslinga  Projekto

7  straipsnio 1    dalies papildyti, pavyzdiui,  teise obligaciji4  savininki susirinkimui, nustaius  poreik,

reikalauti bendrovés inicijuoti sutarties su bendrove pakeitimus pagal obligacijq savininkq susirinkimo

pasiulymus.


 

17. Jei Projekto  7 straipsnio 2 dalyje ir kitose Projekto nuostatose bendroves atstovu laikomas bendrovs vadovas (fr. Akciniq bendroviq statymo 19 straipsnio  6 dalI), iose nuostatose sitilytina taip ir nurodyti. Kitu atveju Projekte siülytina paaikinti, koks asmuo laikytinas bendrovês atstovu.

18. Atsisakytina  Projekto 7 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio, kadangi i nuostata nêra susijusi su obligacijq savininkq susirinkimo kompetencija (fr. Projekto 7 straipsnio  pavadinim4).

19.  Si1ytina patikslinti Projekto 8  straipsnio 5  dalies  punklo formuluote, atsk1eidiant ioje

nuostatoje nurodyto obligacijq savininkq susirinkimo suaukimo tikslq.

20. Kadangi Projekto 8  straipsnio 6 dalyje pateikta nuoroda  io straipsnio  dalj, Projekto

8  straipsnio 6 dalyje atsisakytina pertekliniais laikytinq odiq ,,kuriems priklausanëios obligacijos suteikia daugiau kaip 1/3 visq balsq obligacijq savininkq susirinkime”.

21.  Siekiant teisinio  aikumo   ir  s4vokq suderinamumo su  Akciniq  bendroviq   jstatyme

Itvirtintomis svokomis, Projekto  8 straipsnio  6 dalyje prie  odI  ,,vadovo” fraytinas odis ,,bendrovës”.

22. Svarstytina, ko siekiama Projekto 8  straipsnio 7  dalimi (ar turima omenyje, jog kakoks subjektas mrtq  kaikokiam  kitam  subjektui pateikti  Projekto  8  straipsnio  3    dalyje   nustatytus reikalavimus atitinkani paraik? jei taip, siülytina paaikinti, kokie subjektai turimi omenyje).

23. AtsiveIgiant  j  Projekto 8  straipsnio  dalies 2 punkte  numatytas teisines pasekmes, manytina, kad Projekto 9 straipsnio 2  dalyje  turêti  biti  pagal Projekto 8 straipsnio 5  dalies punkto

ana1ogij  patikslintas terminas praneimui  apie obligacij4 savininkq patikotinio priimta sprendim

suaukti arba nesuaukti obligacijq savininki. susirinkimo pateikti.

24. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje prie  odj   ,,kodas” jraytini odiai ,,juridinio asmens”, o p0

odio ,,vieta” jraytinas odis ,,data”.

25. Siulytina tarpusavyje suderinti Projekto 10 straipsnio 1    ir 2-3 dali4 formuluotes ,,dalyvauti”

bei ,,dalyvauti ir balsuoti”.

Be to, nôra aiki  Projekto 10 straipsnio  2 dalies atsiradimo butinybe ir ios nuostatos santykis su Projekto 10 straipsnio I dalimi.

26. Projekto 10 straipsnio 5  dalies antrajame sakinyje siOlytina konkretizuoti nustatymo,  kad

kvorumas yra, momentq.

27. Svarstytina, ar büt skaiiuojami ir, jei taip, prie kuriq balsq bt pridedami susilaikiusiujy

balsai (fr. Projekto 10 straipsnio  7 dali).

28. I Projekto 10 straipsnio 8 dalies néra aiku, ar u sprendim  turi balsuoti ne maiau kaip

3/4    visq tos paëios obligacijos emisijos obligacijq savininki (tokiu atveju, atsive1giant j Projekto

10 straipsnio 1    dalj, ioje  nuostatoje atsisakytina formuluotés ,,susirinkime dalyvaujanëiujq ir balsavimo teise turinëiq”), ar 3/4   skaiiuojami nuo susirinkime dalyvaujaniujq skaiëiaus (tokiu atveju, atsiveJgiant Projekto 6 straipsnio 1 straipsnio 1 ir 2 punktus bei AB projekto 1 straipsniu keiiamo Akciniq

bendroviq statymo  55 straipsnio 3  da1, ioje  nuostatoje atsisakytina formuluotés ,Jr  balsavimo  teisc turini1l”). Siuo aspektu siulytina vertinti  ir Projekto 10  straipsno  7  dalies anaIogikos  formuluotés

tinkamum.

29. Projekto 10  straipsnio 11  dalies antrajame sakinyje p0 odio ,,jeigu” raytini odiai

,,kyla Itarimq, kad”.

30. Projekto 11  straipsnyje sialytina aikiai atskleisti, kokio pobUdio sutartis bus sudaroma su obligacij4 savininkq patikôtiniu (darbo, paslaugq, kt.).

31. Vertinant Projekto 13  straipsnio 4 dalies nuosta4,  svarstytina, ar tai,  jog  nuostata  apie informacijos  teikimo neatlygintinumq  nèra frayta  prie informacijos teikimo obligacijq  savininkams tvarkos (fr., pavyzdiui,  Projekto 5  straipsnio 6 da1), reikia, jog  informacija  obligacijq savininkams ga1ëti büti teikiama atlygintmai.

32. Jei Projekto 13 straipsnio  5  dalies pirmasis  sakinys butq taikomas  tik Projekto 4 straipsnio

7  dalyje numatytu atveju, Projekto  13  straipsnio 5  dalies pirmojo sakinio siulytina atsisakyti kaip perteklinio. Kitu atveju abejotina, ar bütinas obligacijq savininkq susirinkimo pritarimas,  pavyzdiui, nutraukiant sutartj su obligacijq savininkq patikôtiniu pagal Projekto 4 straipsnio 6 dalies 1 punkt4.

33. Projekto 13  straipsnio 5  dalyje siülytina paaikinti,  kokiais atvejais informacija  skeibtina bendrovés interneto  svetainje   ir  kokiais  —   juridiniq  asmenq  registro  tvarkytojo   leidiamame elektroniniame leidinyje vieiems praneimams skeibti (pavyzdiui, pagal Projekto 4 straipsnio 7 dalies treëiojo sakinjo analogij).

34.  Projekto  13   straipsnio 6 dalies pirmajame  saknyje   prie   odius ,,sudaryta sutart!”

fraytinas odis ,,patiketiniu”.


 

Be to, svarstytina, ar Projekto 13 straipsnio  6 dalyje sifliomas nustatyti I  darbo dienos  terminas sutarties su kitu obligacijq savininkq patikëtiniu galetq buti laikomas pagrjstu ir pakankamu. Tokio siülymo pagrindimas turêtii buti nurodytas Projekto, ABJ projekto ir Advokati]ros  jstatymo  projekto aikinamajame ra te.

Pastebetina ir tai, jog Projekte i viso néra apibrêta,  kokia tvarka bus atrenkamas obligacijq savininkq patiketinis.

35.  Svarstytina, ar sutartis del  obligacijq savininkq interesq  gynimo su nauju obllgacijq savininkq patiketiniu neturOtq buti  sudaroma ne maiau   palankiornis sqlygomis ne tik obligacijq savininkams,  bet ir naujajam obligac4y savininky patiketiniui (ias  sqlygas  lyginant su tokios sutarties, sudarytos su ankstesniu obligacijq savininkq patiketiniu, sqlygomis).

36. ABJ projekto  straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio 2 dalyje siutytina  paaikinti,   kokials   atvejais   visuotinio  akcininkq  susirinkimo  sprendime  i1eisti   akcijas nurodytinas rnetinis palükanq dydis ir kokials atvejais  io dydio  apskaiiavimo tvarka.

37. I ABJ projekto 1    straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio 7  dalies formuluotes gaktq buti daroma prielaida, kad obIigacij savininkai visais atvejais galètq duoti paprastos raytines formos jgaliojim4 vienam i  obligacijq savininkq, nors i Projekto  3 straipsnio I  dalies matyti, jog tam tikrais atvejais tokia jgaliojimo forina buN netinkama, todel ioje nuostatoje siulytina atsisakyti od±iq ,jskaitant tuos atvejus”.

Be to, taikant Projekto 6 straipsnio  1      dalies 6 punkto analogijq, siulytina jvertinti ioje nuostatoje numatyti galimybç pavieniams obligacijq savininkams ir kitiems asmenims atstovauti kitus pavienius obligacijq savininkus.

38. I Projekto nuostatq (hj., pavyzdiui, Projekto II  straipsnj) matyti, kad Projektas reguliuoja ne  ilk obligacijq savininkq patikétinio teises Er pareigas, todel ABI projekto  1  straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo  55   straipsnio 6 dalies antrajame sakinyje silhlytina  vartoti bendresnç formuluotç, apibitianëiq Projektu reguliuojamq teisiniq santykiq, susijusiq su obligacijq savininicq patikotinlu, apimtj, prie ml jvertinus galimum4 ios nuostatos i viso atsisakyti, atsiivelgiant j  AB{ projekto 1    straipsniu keiiamo  Akciniq beridroviq  jstatymo 55  straipsnio  dalies antraji sakin  (i4  nuostat vertinant kartu su Projekto  straipsnio  dalimi).

Be to, ABI projekto  straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio 5  dalies antrajame sakinyje p0 odio ,, is” vietoj  othio ,,jstatymas”  jra ytinas odis  ,,jstatyrnas”.

39. Svarstytina, ar obligacijq savininkui, jgaiiotam obligacijq savininkq vardu atlikti veiksmus,

susijusius su jgaiojimq  davusiq obligacijq savininkq interesq gynimu santykiuose su bendrove,  buN atlyginama tokiq fiinkcijq vykdymq (jei taip, i kokiq a1tiniq ir kokia tvarka), taip pat néra aiku, kokios buN io asmens  teisOs ir pareigos bei atsakomybes ribos.

40. ABj projekto  straipsniu keiëiamo Akciniq bendroviq statymo  55 straipsnio 12  daBs papildytina nuoroda j Projekt, kuriame apibrêiama obligacijq savininkq patikètinio sqvoka.

41.  Vertinant Projekto, ABJ projckto ir Advokaturos jstatymo projekto aikinamojo  ragto

9  punkte  pateiktq inforrnacij,   atkreiptinas  demesys, jog   Projekte  apibreiamos   s4vokos ir  jas vardijantys  terminal  tureN  buti  jvertinti Lietuvos  Respublikos  terminq  banko  jstatymo ir  jo jgyvendinamujq teisés aktq nustatyta tvarka iki Projekto pateikimo Vyriausybei.

Be to, Projekto, ABJ projekto ir Advokaturos jstatymo projekto aikinarnojo rato   12 punkte turetq buti pateikti atsakymai j visus Seimo statuto  135  straipsnio 3 dalies  12 punkte nurodytus klausinius.

42. Projekto, AB{ projekto ir Advokaturos jstatymo projekto aikinamajame  rate  siulytina

pagrsti,  kodel Projekq  siulytina taikyti butent Projekto  straipsnio  dalyje nurodyta apimtimi,  dal kokiq  priezasciq  pakartotiniam  obligacijq  savininkq   susirinkimui  siflioma netaikyti   kvorumo reikalavimo (ir.  Projekto 10 straipsnio  dalies treiajj   sakinj), ir paaiMcinti  ABj projekto  I  straipsniu keiiamo Akciniq bendroviq jstatymo 55 straipsnio  ir 2 dalyse siulomq pakeitimq prieastis.

 


 

/

2-ojo teisinés ekspertizës skyriaus vedeja                                   /


Teva Peciukonienê


 

 

 

 

 

Sigita Vasiljevaite,  tel. 8 706 63886, el. p. s.vasi1jevaitelrv.1t