LIETUVOS RESPUBLIKOS
SAUGOMŲ TERITORIJŲ ĮSTATYMO NR. I-301 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2350 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2350 (toliau – Pakeitimo įstatymas) pakeitimą paskatinusios priežastys – po įstatymo priėmimo pastebėtos techninės klaidos ir nepakankamai išsamiai suformuluotos įstatymo įsigaliojimo nuostatos. Pakeitimo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo naujos redakcijos (toliau – STĮ nauja redakcija) 27 straipsnio 4 dalies 9 punkto nuostatos klaidingai nurodo institucijos funkciją. 28 straipsnio 2 dalies 7 punkte nenurodyta institucija, atsakinga institucija už Pajūrio juostos žemyninės dalies tvarkymo plano tvirtinimą. Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje trūksta nuostatos dėl dabar galiojančių saugomų teritorijų tvarkymo planuose nustatytų kraštovaizdžio tvarkymo zonų apsaugos reglamentavimo galiojimo po STĮ naujos redakcijos įsigaliojimo. Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje klaidingai nurodoma dokumentų rūšis. Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalis po įstatymo projekto svarstymo Seime metu padarytų pakeitimų tapo neaktuali. Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje trūksta nuostatos dėl buvusių sodybų, dėl kurių atstatymo prašymai jau yra išnagrinėti, atstatymo reglamentavimo po 2028 m. sausio 1 d.
Lietuvos Respublikos Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2350 1 ir 2 straipsnių pakeitimo projekto (toliau – Projektas) tikslas - patikslinti STĮ naujos redakcijos, įsigaliosiančios 2024 m. liepos 1 d., atskirų straipsnių nuostatas ir įstatymo įsigaliojimo, taikymo ir įgyvendinimo nuostatas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projekto iniciatorius – Lietuvos Respublikos Seimo narys Romualdas Vaitkus.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu Pakeitimo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto STĮ naujos redakcijos 27 straipsnio 4 dalies 9 punkte nustatyta, kad Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba išmoka šio ir kitų įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka kompensacijas už saugomose teritorijose nustatytus veiklos apribojimus, saugomų rūšių individų padarytą žalą. Tokia nuostata prieštarauja kitoms teisės aktų nuostatoms, nes funkcija mokėti kompensacijas už saugomose teritorijose nustatytus veiklos apribojimus ir saugomų rūšių individų padarytą žalą yra perduota kitai Aplinkos ministerijos įgaliotai institucijai (Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai).
STĮ naujos redakcijos 28 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatyta, kad Pajūrio juostos žemyninės dalies tvarkymo planas rengiamas pajūrio juostos žemyninės dalies riboms ir kraštovaizdžio tvarkymo zonoms joje nustatyti ir keisti. Iki 2020 m. sausio 1 d. galiojusioje Pajūrio juostos įstatymo 5 straipsnio 3 dalies redakcijoje buvo nustatyta, kad Pajūrio juostos žemyninės dalies tvarkymo plano rengimo organizatorė ir tvirtinančioji institucija yra Aplinkos ministerija. Tačiau 2019 m. birželio 6 d. priimtame Lietuvos Respublikos pajūrio juostos įstatymo Nr. IX-1016 1, 4, 5, 6, 7 straipsnių ir trečiojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatyme Nr. XIII-2185 nuostata dėl Pajūrio juostos žemyninės dalies tvarkymo plano tvirtinančios institucijos buvo panaikinta ir šiuo metu jokie kiti galiojantys teisės aktai nesuteikia įgaliojimų Aplinkos ministerijai tvirtinti minėto planavimo dokumento.
Šiuo metu Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti teritorijų planavimo dokumentai, dėl kurių rengimo kreiptasi planavimo sąlygų, baigiami rengti, derinami, viešinami, tikrinami ir tvirtinami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reglamentavimą. Tokia nuostata nepakankamai apibrėžia iki įstatymo įsigaliojimo jau patvirtintuose ir pradėtuose rengti saugomų teritorijų tvarkymo planuose nurodytų kraštovaizdžio tvarkymo zonų apsaugos tipinio reglamento taikymą, nes STĮ naujoje redakcijoje neliko įpareigojimo tvirtinti atskirą teisės aktą - Saugomų teritorijų tipinį apsaugos reglamentą.
Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti statybą leidžiantys dokumentai, dėl kurių rengimo kreiptasi planavimo sąlygų, baigiami rengti, derinami, viešinami, tikrinami ir tvirtinami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reglamentavimą. Šioje nuostatoje klaidingai nurodoma ne teritorijų planavimo, o statybą leidžiančių dokumentų rūšis.
Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Vyriausybės patvirtinti valstybinių draustinių ribų planai išlieka privalomi, kol bus patvirtinti juos keičiantys šių saugomų teritorijų ribų planai. Prireikus koreguoti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Vyriausybės patvirtintus valstybinių draustinių ribų planus, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme nustatyta tvarka pakoreguotus planus tvirtina Vyriausybė. Tokia nuostata, STĮ naujoje redakcijoje nesuteikus aplinkos ministrui teisės steigti valstybinus draustinius ir nustatyti jų ribas, Pakeitimo įstatyme neaktuali.
Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad prašymai dėl buvusios sodybos atstatymo saugomoje teritorijoje teikiami iki 2028 m. sausio 1 d. Prašymai dėl buvusios sodybos atstatymo, pateikti iki 2028 m. sausio 1 d., nagrinėjami ir sprendimai priimami pagal iki 2028 m. sausio 1 d. galiojusį teisinį reglamentavimą dėl buvusių sodybų atstatymo. Tokia nuostata nepakankamai apibrėžia buvusių sodybų atstatymo tais atvejais, kai prašymai jau yra išnagrinėti.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Siūloma išbraukti STĮ naujos redakcijos 27 straipsnio 4 dalies 9 punkto nuostatas, panaikinant nuostatą, kad VSTT išmoka kompensacijas už saugomose teritorijose nustatytus veiklos apribojimus ir saugomų rūšių individų padarytą žalą, sudarant sąlygas įstatymą įgyvendinančiais teisės aktais nustatyti šias kompensacijas išmokančią instituciją.
Taip būtų pašalintas prieštaravimas ir galimas funkcijų dubliavimas, nes ši funkcija yra perduota kitai Aplinkos ministerijos įgaliotai institucijai – Aplinkos projektų valdymo agentūrai.
Siūloma papildyti STĮ naujos redakcijos 28 straipsnio 2 dalies 7 punktą nuostata, kad Pajūrio juostos žemyninės dalies tvarkymo planą tvirtina aplinkos ministras. Aiškus už plano tvirtinimą atsakingos institucijos nurodymas įstatyme padės išvengti nesusipratimų dėl plano rengimo, keitimo, koregavimo procesų organizavimo.
Siūloma papildyti Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 3 dalį nuostata, kad iki Pakeitimo įstatymo įsigaliojimo pradėti rengti teritorijų planavimo dokumentai, dėl kurių rengimo kreiptasi planavimo sąlygų, ir iki šio įstatymo įsigaliojimo parengtuose ir patvirtintuose saugomų teritorijų specialiojo teritorijų planavimo dokumentuose nurodytos kraštovaizdžio tvarkymo zonos, kurių kraštovaizdžio apsaugai, naudojimui ir tvarkymui taikomas saugomų teritorijų tipinis apsaugos reglamentas, galioja kol bus patvirtinti juos keičiantys teritorijų planavimo dokumentai.
Taip būtų nustatytas teisinis pagrindas šiuo metu galiojančiuose saugomų teritorijų tvarkymo planuose nurodytų kraštovaizdžio tvarkymo zonų apsaugos tipinio reglamento taikymui iki bus parengti bei patvirtinti nauji saugomų teritorijų tvarkymo planai ir seni planavimo dokumentai pakeisti pilna apimtimi naujais.
Siūloma ištaisyti techninę klaidą Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje.
Šioje dalyje, aptariančioje teritorijų planavimo dokumentų, dėl kurių rengimo buvo kreiptasi planavimo sąlygų, rengimą po įstatymo įsigaliojimo, vietoje žodžių „teritorijų planavimo“ per klaidą įrašyti žodžiai „statybą leidžiantys“.
Siūloma pripažinti netekusia galios Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalį.
Kadangi Seimas nepritarė Vyriausybės pateiktame STĮ naujos redakcijos projekte siūlymui nustatyti, kad valstybinus draustinius steigia ir jų ribas nustato aplinkos ministras, ir paliko valstybinių draustinių ribų nustatymo įgaliojimus Vyriausybei, ši Pakeitimo įstatymo nuostata yra neaktuali, gali klaidinti, todėl ją reikia išbraukti.
Siūloma papildyti Pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį nuostata, kad po 2028 m. sausio 1 d. buvusios sodybos atstatomos pagal iki 2028 m. sausio 1 d. galiojusį teisinį reglamentavimą dėl buvusių sodybų atstatymo.
Taip būtų nustatytas buvusių sodybų, dėl kurių atstatymo prašymai jau yra išnagrinėti, atstatymo reglamentavimas po 2028m. sausio 1 d., nes Pakeitimo įstatyme nustatytas prašymų dėl buvusių sodybų atstatymo priėmimas ir nagrinėjimas iki 2028m. sausio 1 d.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Neigiamų priimto įstatymo pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Verslo sąlygoms ir jo plėtrai priimtas įstatymas neigiamos įtakos neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus įstatymą, nereikės priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios kitų teisės aktų.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Projektas parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Projekte nepateikiama sąvokų ir nėra sąvokas įvardijančių terminų, todėl Projektas nevertintinas Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Įstatymo įgyvendinimui nereikės priimti įgyvendinamųjų teisės aktų.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymo įgyvendinimui neprireiks valstybės biudžeto lėšų.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Nėra gauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
„Aplinkos apsauga“, „saugoma teritorija“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia Seimo narys
Romualdas Vaitkus
Simonas Gentvilas