LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 2, 10 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1750(2)

 

2022-12-14 Nr. 111-P-46

Vilnius

 

 

 

 

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, V. Kernagis (pavaduojantis M. Navickienę), P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Oraitė, V. Meldžiukaitė, Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai G. Kacevičius, N. Norkūnaitė-Sasnauskienė, E. Stropus, T. Ragauskas, Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, Lygiagretaus vaistų importo asociacijos atstovas D. Parulis, Lietuvos vaistinių asociacijos atstovė K. Nemaniūtė-Gagė.

 

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-25

4

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šią pastabą.

Tikslintinos projekto 4 straipsnio 1 dalyje pateiktos nuorodos į dalis, t. y. ši dalis dėstytina taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalį ir 3 straipsnį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo narių A. Matulo ir kitų 2022 m. gruodžio 13 d. pasiūlymą, nuostatos tikslintinos (tikslinamas Seimo Sveikatos reikalų komiteto 2022 m. gruodžio 7 d. posėdyje priimtas sprendimas (išvada Nr. 111-P-44).

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 3 dalį, šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir 3 straipsnį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai A. Matulas, R. Žemaitaitis, L. Slušnys, Z. Streikus, M. Danielė, J. Sejonienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, R. Šalaševičiūtė, O. Leiputė, A. Veryga, M. Puidokas,

2022-12-13

2

2

 

 

Argumentai: Projektu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalimi siekiama įtvirtinti paciento „priemokų krepšelį“, kurį pasiekus, priemokos už įsigyjamus vaistinius preparatus su mažiausia priemoka būtų kompensuojamos visiems apdraustiesiems, išskyrus 10 straipsnio 6 dalyje nurodytus asmenis. Kaip nurodyta aiškinamajame rašte, įteisinus paciento priemokų už vaistus su mažiausia priemoka dengimą visiems asmenims, viršijusiems nustatytą sumą, bus skatinama vaistų gamintojų konkurencija, nes daugiau pacientų rinksis gydymui vaistus, kurių paciento priemoka mažiausia, kad sukaupus metinę priemokų sumą vėliau būtų įsigyjami vaistai pacientui nemokant priemokos. Taip pat būtų skatinamas racionalus vaistų vartojimas, nes būtų vartojami generiniai vaistai, už kuriuos priemoka mažiausia, ir nedidėtų namų ūkių išlaidos vaistams įsigyti, net jei asmenys ir nepasiektų dengiamos metinės priemokų sumos. Ši priemonė ypatingai bus naudinga pacientams, vartojantiems daug vaistinių preparatų, tačiau realų PSDF biudžeto lėšų sutaupymą įvertinti sudėtinga, nes sunku prognozuoti, kokia apimtimi pacientai rinksis „pigiausią“ vaistinį preparatą. Atsižvelgiant į tai, siūloma nekeisti šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo, nustatyto keičiamo įstatymo 10 straipsnio 6 dalyje, t. y. atsisakyti projekto nuostatų, kad paciento priemoka mažas pajamas gaunantiems asmenims ir 75 metų ar vyresniems asmenims dengiama tik už kompensuojamąjį vaistinį preparatą ar kompensuojamąją medicinos pagalbos priemonę, už kuriuos paciento priemoka Kompensuojamųjų vaistinių preparatų kainyne ar Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių kainyne grupėse yra mažiausia.

 

Pasiūlymas: Išbraukti projekto 2 straipsnio 2 dalį, buvusią Projekto 2 straipsnio 3 dalį laikyti 2 dalimi.

2. Pakeisti 10 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistus, įrašytus į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą bei į Kompensuojamųjų vaistų sąrašą, ir medicinos pagalbos priemones, įrašytas į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą, skiriamus senatvės pensijos amžių sukakusiems arba Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme nurodytiems neįgaliesiems asmenims, kurių užpraeitą mėnesį gautų socialinio draudimo pensijų, išskyrus socialinio draudimo našlių pensiją (kartu su socialinio draudimo senatvės arba netekto darbingumo (invalidumo) pensijų priemokomis), šalpos išmokų, valstybinių pensijų, užsienio valstybės pensijų, pensijų išmokų, mokamų pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą ir Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymą, kompensacinių išmokų profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams darbuotojams, valstybinių signataro rentų, valstybinių signataro našlių ir našlaičių rentų, rentų buvusiems sportininkams, kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas ir (ar) draudžiamųjų pajamų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme, suma sudaro mažiau kaip 100 procentų einamųjų metų minimalių vartojimo poreikių dydžio, apskaičiuoto Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo nustatyta tvarka, arba 75 metų ir vyresniems asmenims, padengiamos Vyriausybės nustatyta tvarka. Paciento priemoka dengiama tik už tą vaistą, už kurio to paties bendrinio pavadinimo, stiprumo ir tos pačios farmacinės formos vaistinių preparatų dozuotę Kompensuojamųjų vaistinių preparatų kainyno grupėje bazinei kainai apskaičiuoti nustatyta paciento priemoka yra mažiausia, ir už tą medicinos pagalbos priemonę, už kurią Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių kainyno grupėje bazinei kainai apskaičiuoti nustatyta paciento priemoka yra mažiausia. Vaistais, už kuriuos paciento priemoka yra mažiausia, taip pat laikomi Vyriausybės nustatytoje tvarkoje nurodyti vaistai.“

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

2.

Seimo nariai A. Matulas, R. Žemaitaitis, L. Slušnys, Z. Streikus, M. Danielė, J. Sejonienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, R. Šalaševičiūtė, O. Leiputė, A. Veryga, M. Puidokas,

2022-12-13

4

 

 

 

Argumentai: Pritarus pasiūlymui dėl projekto 2 straipsnio 2 dalies išbraukimo, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 3 dalį, šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir 3 straipsnį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnio 3  2 dalis ir 3 straipsnis įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2022 m. gruodžio 31 d. 2023 m. balandžio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

3.

Seimo nariai O. Leiputė, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Z. Streikus,
2022-12-07

2

2

 

 

Argumentai: Papildant Įstatymo 10 straipsnio 6 dalį siūloma nustatyti, kad priemokos nurodytoms socialinėms grupėms būtų padengiamos tik už pigiausią vaistą bei nurodoma, kad įgyvendinus šį pakeitimą norima sutaupyti apie 2,5 mln. Eurų.

Siūlomas pakeitimas gali skaudžiai paveikti itin pažeidžiamus asmenis: labai mažas pajamas gaunančius pensininkus, neįgaliuosius ir 75 metų bei vyresnius asmenis. Šiuo metu tokie asmenys turi galimybę be priemokos pasirinkti jiems geriausiai tinkantį (daugeliu atvejų jau išbandytą ir efektyviai veikiantį) vaistinį preparatą. Tačiau priėmus siūlomą pakeitimą visi jie galės be priemokos gauti tik tuos vaistus ar medicinos pagalbos priemones, kurių priemoka (pagal Kompensuojamųjų vaistinių preparatų ar medicinos pagalbos priemonių kainynus) yra mažiausia. Toks priverstinis vartojamų ir išbandytų vaistų ar medicinos pagalbos priemonių keitimas šiems pažeidžiamiausiems asmenims gali sukelti sunkias pasekmes jų sveikatai (dėl fiziologinių ir psichologinių priežasčių). Numatomas lėšų sutaupymas nepateisina galimo pažeidžiamų asmenų sveikatos pablogėjimo. Be to, dėl pablogėjusios nurodytų asmenų sveikatos jiems gali prireikti papildomų medicinos paslaugų, kas pareikalautų ir papildomų išlaidų.   

 

Pasiūlymas: Pakeisti projekto 2 straipsnio 2 dalį, kuria keičiama Įstatymo 10 str. 6 dalis ir ją išdėstyti taip: 

„6. Paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistus, įrašytus į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą bei į Kompensuojamųjų vaistų sąrašą, ir medicinos pagalbos priemones, įrašytas į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą, skiriamus senatvės pensijos amžių sukakusiems arba Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme nurodytiems neįgaliesiems asmenims, kurių užpraeitą mėnesį gautų socialinio draudimo pensijų, išskyrus socialinio draudimo našlių pensiją (kartu su socialinio draudimo senatvės arba netekto darbingumo (invalidumo) pensijų priemokomis), šalpos išmokų, valstybinių pensijų, užsienio valstybės pensijų, pensijų išmokų, mokamų pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą ir Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymą, kompensacinių išmokų profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams darbuotojams, valstybinių signataro rentų, valstybinių signataro našlių ir našlaičių rentų, rentų buvusiems sportininkams, kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas ir (ar) draudžiamųjų pajamų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme, suma sudaro mažiau kaip 100 procentų einamųjų metų minimalių vartojimo poreikių dydžio, apskaičiuoto Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo nustatyta tvarka, arba 75 metų ir vyresniems asmenims, padengiamos Vyriausybės nustatyta tvarka. Paciento priemoka dengiama tik už tą vaistą, už kurio to paties bendrinio pavadinimo, stiprumo ir tos pačios farmacinės formos vaistinių preparatų dozuotę Kompensuojamųjų vaistinių preparatų kainyno grupėje bazinei kainai apskaičiuoti nustatyta paciento priemoka yra mažiausia, ir už tą medicinos pagalbos priemonę, už kurią Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių kainyno grupėje bazinei kainai apskaičiuoti nustatyta paciento priemoka yra mažiausia. Vaistais, už kuriuos paciento priemoka yra mažiausia, taip pat laikomi Vyriausybės nustatytoje tvarkoje nurodyti vaistai.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai: Pritariant pasiūlymo esmei, tikslintinos projekto nuostatos, t. y. išbrauktina projekto 2 straipsnio 2 dalis ir tikslintinos įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos (taip kaip nurodyta Seimo narių A. Matulo ir kitų 2022 m. gruodžio 13 d. pasiūlyme).

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

 

 

 

 

4.

Seimo narys A. Matulas, 2022-12-06

4

 

 

 

Argumentai: kadangi projekto priėmimas užsitęsė, vietoj 2022 m. II ketv., bus priimtas 2022 m. IV ketv., būtina nustatyti vėlesnį projektu keičiamos Sveikatos draudimo įstatymo 10 straipsnio 6 dalies, kurioje siūloma įteisinti tik mažiausios paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones dengimą mažas pajamas gaunantiems ir 75 metų ir vyresniems asmenims, įsigaliojimą. Šių nuostatų taikymui būtina atlikti informacinių sistemų pakeitimus, kurie gali būti vykdomi tik turint teisinį pagrindą, t. y. priėmus projektą ir poįstatyminius teisės aktus. Atsižvelgiant į šias aplinkybes ir į tai, kad projektu pildomo 10 straipsnio 7 dalies nuostatos dėl mažiausios priemokos už kompensuojamuosius vaistus dengimo visiems asmenims, jei per kalendorinius metus asmens sumokėtų paciento priemokų už vaistus suma yra didesnė negu trijų vidutinių metinių priemokų, apskaičiuotų pagal praėjusių kalendorinių metų duomenis, dydžių suma, tenkanti vienam asmeniui, įsigaliojimas nustatytas 2023 m. liepos 1 d., bei siekiant, kad visi subjektai (vaistinės, valstybės institucijos ir įstaigos) tinkamai pasiruoštų šių nuostatų taikymui, vietoj 2023 m. sausio 1 d. siūloma nustatyti vėlesnę įsigaliojimo datą – 2023 m. liepos 1 d., o Vyriausybei pavesti priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus iki 2023 m. balandžio 1 d.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 3 dalį, šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir 3 dalis ir 3 straipsnį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 ir 3 dalis dalys ir 3 straipsnis įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2022 m. gruodžio 31 d. 2023 m. balandžio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Pritarti iš dalies

Argumentai: Pritarus Seimo narių 2022 m. gruodžio 13 d. pasiūlymui dėl projekto 2 straipsnio 2 dalies išbraukimo, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos (tikslinamas Seimo Sveikatos reikalų komiteto 2022 m. gruodžio 7 d. posėdyje priimtas sprendimas (išvada Nr. 111-P-44).

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 3 dalį, šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir 3 straipsnį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnio 3  2 dalis ir 3 straipsnis įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2022 m. gruodžio 31 d. 2023 m. balandžio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto patarėja (ES) Vesta Valainytė