Lietuvos Respublikos ĮSTATYMO
„DĖL EUROPOS SĄJUNGOS BEI JOS VALSTYBIŲ NARIŲ IR TAILANDO KARALYSTĖS PAGRINDŲ SUSITARIMO DĖL VISAPUSIŠKOS PARTNERYSTĖS IR BENDRADARBIAVIMO RATIFIKAVIMO“
PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Europos Sąjungos bei jos valstybių narių ir Tailando Karalystės pagrindų susitarimo dėl visapusiškos partnerystės ir bendradarbiavimo ratifikavimo“ (toliau – Ratifikavimo įstatymas) projekto tikslas – ratifikuoti 2022 m. gruodžio 14 d. Briuselyje priimtą Europos Sąjungos bei jos valstybių narių ir Tailando Karalystės pagrindų susitarimą dėl visapusiškos partnerystės ir bendradarbiavimo (toliau – Susitarimas).
Vadovaujantis Susitarimo 59 straipsnio 1 dalies nuostatomis, šis Susitarimas įsigalioja praėjus 30 (trisdešimčiai) dienų nuo tos dienos, kurią paskutinė Šalis pranešė kitai Šaliai apie atitinkamų tam tikslui būtinų vidaus teisinių procedūrų užbaigimą.
Teikiamo Ratifikavimo įstatymo projekto tikslas – įgyvendinti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytas procedūras, būtinas Susitarimui įsigalioti, nes Susitarimas, pagal Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 10 punktą, yra ratifikuotina tarptautinė sutartis.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Ratifikavimo įstatymo projektą parengė Užsienio reikalų ministerijos Teisės ir tarptautinių sutarčių departamento (direktorius Artūras Žurauskas, tel. + 370 706 52 533, el. p. [email protected]) Tarptautinių sutarčių skyriaus (vedėja Ingrida Bačiulienė, tel. + 370 706 52 910, el. p. [email protected]) teisininkė Agnė Jonuškienė (tel. + 370 706 52 511, el. p. [email protected]).
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Iki šiol Europos Sąjungos ir Tailando santykiai buvo reguliuojami 1980 m. Europos ekonominės bendrijos ir Pietryčių Azijos valstybių asociacijos (ASEAN) valstybių narių bendradarbiavimo susitarimu, kuriuo sukurta dabartinė teisinė sistema bus pakeista 2022 m. gruodžio 14 d. priimtu Susitarimu.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Susitarime nustatyti teisiškai privalomi ir Europos Sąjungos užsienio politikai labai svarbūs įpareigojimai, įskaitant nuostatas dėl žmogaus teisių, ginklų neplatinimo, kovos su terorizmu, Tarptautinio Baudžiamojo Teismo, migracijos ir mokesčių.
Susitarimu labai išplečiama tarpusavio veiksmų apimtis teisingumo ir vidaus reikalų srityse, taip pat dialogas ekonomikos ir prekybos srityje. Susitarimu stiprinamas bendradarbiavimas įvairiose politikos srityse, įskaitant žmogaus teisių, masinio naikinimo ginklų neplatinimo, kovos su terorizmu, kovos su korupcija ir organizuotu nusikalstamumu, prekybos, migracijos, aplinkos, energetikos, klimato kaitos, transporto, mokslo ir technologijų, užimtumo ir socialinių reikalų, švietimo, žemės ūkio, kultūros ir kitas sritis. Į Susitarimą taip pat įtrauktos nuostatos, skirtos Europos Sąjungos finansiniams interesams apsaugoti.
Politiniu požiūriu Susitarimas su Tailandu yra svarbus žingsnis, kad, vadovaujantis bendrosiomis visuotinėmis demokratijos ir žmogaus teisių vertybėmis, būtų stiprinamas Europos Sąjungos vaidmuo Pietryčių Azijoje. Jį ratifikavus bus sudaromos sąlygos stiprinti bendrų tikslų siekiančių Susitarimo partnerių politinį, regioninį ir pasaulinį bendradarbiavimą. Įgyvendintas Susitarimas bus politiškai naudingas abiem Šalims, taps pagrindu platesnės apimties politiniams Europos Sąjungos interesams skatinti.
Susitarimu įsteigiamas jungtinis komitetas, kuris vykdys Šalių dvišalių santykių plėtros stebėseną. Į Susitarimą įtraukta nevykdymo sąlyga, pagal kurią, pažeidus esminius punktus, numatoma galimybė sustabdyti Susitarimo taikymą.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jei rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Ratifikavus Susitarimą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas darys kriminogeninei situacijai ir korupcijai
Numatoma, kad Ratifikavimo įstatymas tiesioginio poveikio kriminogeninei situacijai ir korupcijai nedarys.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Ratifikavimo įstatymo įgyvendinimas nepadarys neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai, nes šalių investuotojai savo teises gali įgyvendinti nacionaliniuose teismuose pagal nacionalines procedūras, skirtas toms teisėms veiksmingai apsaugoti.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą. Kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus Ratifikavimo įstatymą, pakeisti ar panaikinti galiojančių teisės aktų nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Ratifikavimo įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Ratifikavimo įstatymo projekte nėra sąvokų ar jas įvardijančių terminų, kuriuos reikėtų įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Ratifikavimo įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Siekiant įgyvendinti Susitarimo nuostatas Lietuvos Respublikoje, priimti naujų, pakeisti ar panaikinti galiojančių teisės aktų nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Ratifikavimo įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant Ratifikavimo įstatymo projektą specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
15. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas ir sritis
Reikšminiai įstatymo projekte vartojami žodžiai pagal Europos žodyną „Eurovoc“: Europos Sąjunga, valstybės narės, Lietuvos Respublika, Tailandas, partnerystė, bendradarbiavimas, pagrindų susitarimas, ratifikavimas.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
____________________