Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, tekstas, piešimas, simbolis  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJA

 


 

Pagal gavėjų sąrašą

 

 

DĖL TEISĖS AKTŲ PAKEITIMO projektŲ

Lietuvos Respublikos finansų ministerija parengė ir teikia išvadoms gauti šių Lietuvos Respublikos įstatymų pakeitimo projektus (toliau kartu – Įstatymų projektai):

1)        Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo projektas;

2)        Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 pakeitimo įstatymo projektas;

3)        Vertybinių popierių įstatymo Nr. X-1023 2, 12, 13, 14, 37 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektas;

4)        Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 9, 10, 11, 12, 15 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas;

5)        Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 8, 9, 10, 101 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas;

6)        Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo Nr. I-1232 1, 8, 9, 11, 12 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas;

7)        Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo Nr. VIII-1835 18, 20, 24, 32, 34, 37, 372 55, 58, 601, 65, 74 ir 76 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas;

8) Lietuvos Respublikos žemės ūkio bendrovių įstatymo Nr. I-1222 21 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas;

9) Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių įstatymo Nr. I-164 16 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas;

            10) Lietuvos Respublikos mažųjų bendrijų įstatymo nr. XI-2159 13, 23, 26, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas;

11) Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 33, 223, 321, 325, 327, 401, 4131, 558, 560, 569, 578, 579, 589, 608, 609, 610, 611, 617, 618, 620, 621, 644, 664, 665 straipsnių, XXXIX skyriaus pavadinimo ir priedo pakeitimo ir 323 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-785 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

12) Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 85, 86, 88, 90, 92, 93, 94, 223, 544, 545 straipsnių, XI skyriaus pavadinimo pakeitimo ir Kodekso papildymo 851 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1382 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas.

 

Įstatymų projektai parengti:

            1) įgyvendinant 2022 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2022/2464, kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 537/2014, Direktyva 2004/109/EB, Direktyva 2006/43/EB ir Direktyva 2013/34/ES dėl įmonių informacijos apie tvarumą teikimo (toliau ˗ Tvarumo direktyva);

            2) įgyvendinant Europos Komisijos deleguotąją direktyvą (ES) …/… 2023 10 17[1] kuria dėl labai mažų, mažųjų, vidutinių ir didžiųjų įmonių ar grupių dydžio kriterijų koregavimo iš dalies keičiama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2013/34/ES (toliau – EK deleguotosios direktyvos projektas);

            3) atsižvelgiant į Finansų ministerijos 2022 metais atliktoje finansinių ataskaitų neteikimo ir kokybės problemų analizės apžvalgoje[2] nustatytas finansinių ataskaitų kokybės problemas, sprendžiant teisinio reglamentavimo trūkumus ir siekiant pagerinti Juridinių asmenų registro (toliau – JAR) tvarkytojui teikiamų finansinių ir nefinansinių ataskaitų (metinio pranešimo, veiklos ataskaitos) kokybę.

Įstatymų projektų tikslas – siekti:

            1) didelių įmonių, didelių įmonių grupių ir įmonių, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje skaidrumo tvarumo (aplinkos, socialinių ir žmogaus teisių bei įmonės valdymo) srityse nustatant šioms įmonėms pareigą rengti ir viešinti tvarumo ataskaitas;

            2) įmonių atskaitomybės pareigų supaprastinimo ir administracinės naštos mažinimo;

3) didesnio ataskaitų patikimumo;

4) aiškesnio įmonių atskaitomybės, finansinių ataskaitų audito reglamentavimo.

 

Glausta informacija apie Įstatymų projektus:

I.     Sprendžiamos problemos

1 ˗ 2. Į nacionalinę teisę perkelti Tvarumo direktyvos ir EK deleguotosios direktyvos projekto nuostatas.

 

3. Nepakankama subjektų rengiamų ataskaitų kokybė (ataskaitos parengiamos nesilaikant joms keliamų teisės aktų reikalavimų):

1) nustatyti fragmentuoti, nevienodi, neaktualūs, sunkiai kontroliuojami subjektų finansinių ataskaitų privalomo audito kriterijai;

2) neaiškiai reglamentuotos subjektų auditoriaus išvados kartu su finansinėmis ataskaitomis teikimo visuotiniam narių susirinkimui, JAR tvarkytojui ir skelbimo sąlygos, leidžiančios traktuoti, kad neprivaloma audituotas finansines ataskaitas viešinti kartu su auditoriaus išvada;

3) nenustatyta institucija, atliekanti nefinansinių ataskaitų (metinio pranešimo, veiklos ataskaitos) kokybės stebėseną, nepakankamos sąlygos stebėsenai atlikti;

4) nenustatytas stebėsenos metu nustatyto fakto apie nustatytus ataskaitų trūkumus skelbimas JAR tvarkytojo svetainėje prie atitinkamų ataskaitų;

5) reorganizuojant, likviduojant subjektą sudaromos finansinės ataskaitos pagal sprendimo dėl reorganizavimo ar likvidavimo priėmimo dienos duomenis nėra reikalingos vartotojams, sudaromos pavėluotai (perteklinis reglamentavimas);

6) įgaliojimai atlikti administracinio nusižengimo tyrimus dėl Administracinių nusižengimų kodekso 223 str. 2 d. numatytų neteisingų nefinansinių ataskaitų (metinio pranešimo, veiklos ataskaitos, mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos), mokėjimų valdžios institucijoms pateikimo JAR nustatyti JAR tvarkytojui, kuris nėra ėmęsis jokių administracinės teisenos veiksmų.

4. Atsisakyti besidubliuojančio, nenuoseklaus, neaiškaus reglamentavimo Įmonių atskaitomybės įstatyme, Įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatyme, Finansinių ataskaitų audito įstatyme.

II.  Siūlomos priemonės

1. Įgyvendinant Tvarumo direktyvos nuostatas siūloma:

1) nustatyti pareigą didelėms įmonėms, įmonėms, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, didelių įmonių grupių patronuojančiosioms įmonėms rengti tvarumo ataskaitas nustatant reikalavimus šių ataskaitų rengimui ir viešinimui;

2) nustatyti reikalavimą, kad būtų atliktas tvarumo atskaitomybės užtikrinimas, kurį galėtų atlikti auditorius, audito įmonė arba nepriklausomas užtikrinimo paslaugų teikėjas.

3) sudaryti galimybę tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugą teikti ne tik auditoriams, bet ir užtikrinimo paslaugų teikėjams. Kartu nustatomi reikalavimai užtikrinimo paslaugos teikėjams ir reikalavimai tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugai teikti;

4) nustatyti atliktos tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos kokybės priežiūros tvarką.

2. Įgyvendinant EK deleguotosios direktyvos projektą:

1) 25 procentais (atsižvelgiant į bendrus ES infliacijos rodiklius) padidinami įmonių ir įmonių grupių kategoriją apsprendžiančių piniginių kriterijų dydžiai (uždirbtos per metus pajamos ir turtas), tokiu būdu daliai įmonių ir įmonių grupių sumažinant atskaitomybės reikalavimus (suteikiant galimybę rengti paprastesnes finansines ataskaitas, aiškinamajame rašte daryti mažiau atskleidimų, nerengti metinio pranešimo ar jį rengti mažesnės apimties);

2) maždaug 25 procentais padidinami finansinių ataskaitų audito reikalavimą nustatantys subjektų dydžio piniginiai kriterijai (uždirbtos per metus pajamos ir turtas)

3. Siekiant didesnio finansinių ir nefinansinių ataskaitų patikimumo siūloma:

1) nustatyti bendrus privalomo audito kriterijus visiems subjektams nepriklausomai nuo jų teisinės formos ir pelno siekimo, kuriuos viršijus subjektas savo vykdoma veikla laikomas reikšmingu ataskaitų vartotojams ir dėl to reikalaujama, kad būtų atliktas jo finansinių ataskaitų auditas;

2) nustatyti, kad auditoriaus išvada turi būti teikiama ir viešinama kartu su finansinėmis ataskaitomis, kai auditas privalomas pagal įstatymus, numatytas subjekto įstatuose ar atliktas subjekto iniciatyva;

3) nustatyti kompetentingą instituciją, atliekančią metinio pranešimo, veiklos ataskaitos kokybės stebėseną suteikiant jai įgaliojimus kreiptis į subjektą dėl papildomos informacijos pateikimo;

4) nustatyti, kad JAR tvarkytojas skelbtų stebėsenos metu nustatytų ataskaitų kokybės trūkumų faktą prie atitinkamų ataskaitų;

5) perduoti JAR tvarkytojo turimus įgaliojimus imtis administracinės teisenos veiksmų institucijoms, turinčioms tinkamų kompetencijų: dėl neteisingo metinio pranešimo, veiklos ataskaitos pateikimo JAR – stebėseną atliekančiai institucijai; dėl neteisingos mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos pateikimo JAR tvarkytojui arba jos nepateikimo arba nepaskelbimo subjekto interneto svetainėje laiku – Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos;

6) nustatyti, kad subjektų reorganizavimo ir likvidavimo metu būtų rengiamos tik reorganizavimo pabaigos finansinė ataskaita arba likvidavimo pabaigos finansinė ataskaita pagal paskutinės subjekto veiklos dienos iki reorganizavimo ar likvidavimo pabaigos dienos duomenis.

4. Siekiant aiškesnio įmonių atskaitomybės, finansinių ataskaitų audito reglamentavimo:

1) Įmonių atskaitomybės įstatymo nuostatos ir Įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatymo nuostatos sujungiamos teikiamame Įmonių ir įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatymo projekte atsisakant besidubliuojančių nuostatų, peržiūrint galiojančias nuostatas;

2) siūloma Finansinių ataskaitų audito įstatymą dėstyti nauja redakcija kartu keičiant jo pavadinimą į „Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymas“.

III.    Priemonių kaštai

Biudžeto lėšų gali prireikti JAR tvarkytojo informacinei sistemai pritaikyti, kad informacija apie finansinių ataskaitų stebėseną, auditoriaus išvados trūkumus, subjektų likvidavimo pabaigos finansinė ataskaita, reorganizavimo pabaigos finansinė ataskaita būtų teikiamos JAR tvarkytojui ir skelbiamos JAR.

Papildomų lėšų gali prireikti ir AVNT funkcijoms, susijusioms su vadovybės ataskaitų (tvarumo ataskaitų), veiklos ataskaitų kokybės priežiūra.

Juridiniams asmenims, kuriems atsiras pareiga rengti tvarumo ataskaitas, susidarys papildomų lėšų poreikis šių ataskaitų rengimui bei jų patikrinimui – tvarumo atskaitomybės užtikrinimui – atlikti.

IV.    Nauda visuomenei

1. Didelių įmonių, didelių įmonių grupių ir įmonių, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje skaidrumas ir palyginamumas tvarumo srityje įmonėms rengiant ir viešinant tvarumo ataskaitas.

2. Subjektų kokybiškos (parengtos laikantis teisės aktų reikalavimų) ataskaitos ataskaitų vartotojams teikia patikimą informaciją.

3. Nustatytas bendras privalomo audito kriterijus visiems subjektams nepriklausomai nuo jų teisinės formos leis ataskaitų vartotojams gauti patikimas finansines ataskaitas.

 

Įstatymų projektai neprieštarauja Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“.

Įstatymų projektai paskelbti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje.

Įstatymų projektus parengė Finansų ministerijos specialistai. Įstatymų projektų rengimą koordinavo Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamentas (direktorė Ingrida Muckutė, tel. (8 5) 239 0164, vyresnioji patarėja Paulė Svorobovičienė, tel. (8 5) 239 0165), atsakingi asmenys – Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus (vedėja Sonata Lebednykienė, tel. (8 5) 219 4463) vyriausioji specialistė Renata Totorienė, tel. (8 5) 239 9321, vyriausioji specialistė Karolina Lapėnė, tel. (8 5) 219 9337, Audito, turto vertinimo ir nemokumo valdymo skyriaus (vedėja Siuzana Ščerbina-Dalibagienė, tel. (8 5) 239 0052) patarėja Rasa Stanislovaitienė, tel. (8 5) 219 4423).

Pastabas ir pasiūlymus įstatymų projektams maloniai prašome pateikti iki š. m. gruodžio 22 d.

Kartu kviečiame visas suinteresuotas institucijas š. m. gruodžio 8 d. dalyvauti nuotoliniame susitikime, skirtame aptarti Tvarumo direktyvos nuostatų perkėlimo klausimus. Maloniai prašome apie savo dalyvavimą šiame susitikime informuoti el. paštu [email protected] iki š. m. gruodžio 5 d. Vėliau organizuosime kitą susitikimą, skirtą aptarti ataskaitų patikimumo didinimo priemonėms, numatytoms įstatymų projektuose; apie šį susitikimą informuosime suinteresuotas institucijas atskiru raštu.

 

PRIDEDAMA:

1. Lietuvos Vyriausybės nutarimo projektas.

2. Įstatymų projektai.

3. Įstatymų projektų lyginamieji variantai.

4. Aiškinamasis raštas.

5. Atitikties lentelė.

6. Prisitaikymo išlaidų skaičiuoklės.

 

 

Karolina Lapėnė, tel. (8 5) 219 9337, el. p. [email protected]

Rasa Stanislovaitienė, tel. (8 5) 219 4423, el. p. rasa.stanislovaitiene@finmin.lt

Paulė Svorobovičienė, tel. (8 5) 239 0165, el. p. [email protected]

Renata Totorienė, tel. (8 5) 219 9321, el. p. [email protected]

Siuzana Ščerbina-Dalibagienė, tel. (8 5) 239 0052, el.p. s[email protected]



[1] EK deleguotosios direktyvos projektas paskelbtas 2023 m. spalio 17 d. ir ketinamas priimti iki šių metų pabaigos. Projekte nurodoma, kad valstybės narės projekte numatytas naujas piniginių dydžių ribas turi taikyti ne vėliau kaip nuo 2024 finansinių metų, su galimybe pasirinkti jas taikyti anksčiau – 2023 finansiniams metams.

[2] https://finmin.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/apskaita-ir-atskaitomybe