LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
|
|||
|
|||
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai E. pristatymo informacinė sistema
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR JĮ LYDINČIŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ
2017 m. spalio d. Nr. 4-01-
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2017-09-27 raštą Nr. (1.1.3-141) 10-7768, savo iniciatyva atlikome Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 (toliau – Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymas) pakeitimo įstatymo projekto Nr. 16-12395(2)[1] (toliau – Projektas) ir jį lydinčių teisės aktų projektų[2] antikorupcinį vertinimą.
Projektu siekiama nustatyti aiškesnę ir efektyvesnę Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) viešųjų įstaigų valdymo ir veiklos priežiūros tvarką, užtikrinti vidaus administravimo įgaliojimus turinčių asmenų kompetenciją bei priėmimo į pareigas skaidrumą ir suderinti sveikatos srities įstatymų ir atskirų teisinių formų juridinių asmenų veiklą reglamentuojančių įstatymų nuostatas.
Atlikę minėtų teisės aktų antikorupcinį vertinimą, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovai į darbą priimami penkerių metų kadencijai, tačiau skirtingai nei LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovams[3], jiems nėra numatytas kadencijų skaičiaus ribojimas.
Atkreipiame dėmesį, kad 2016 m. liepos 19 d. atlikę Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 15, 22, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 37, 38, 46, 53 ir 55 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. 16-8141 antikorupcinį vertinimą[4], siūlėme nustatyti kadencijų skaičių LNSS viešųjų ir biudžetinių įstaigų vadovams, vadovų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams, tačiau kaip matyti iš Projektų nuostatų, į šį pasiūlymą buvo atsižvelgta tik iš dalies.
Mūsų nuomone, vadovaujančias pareigas einančių asmenų kadencijų skaičiaus ribojimas yra viena iš atsparumo korupcijai priemonių, mažinančių korupcijos pasireiškimo tikimybę, užkertančių kelią asmeninių ilgalaikių ryšių, kurie trukdo priimti objektyvius sprendimus, susiformavimui, užtikrinančių skaidresnę įstaigų veiklą ir didinančių visuomenės pasitikėjimą viešąsias paslaugas teikiančiomis įstaigomis. Dėl šių priežasčių manome, kad kadencijų skaičiaus ribojimas turėtų būti nustatytas ne tik LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovams, bet ir šių įstaigų padalinių ir filialų vadovams.
Siekdami išvengti korupcijos rizikos veiksnių, siūlome Projekte nustatyti kadencijų skaičių LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovams.
2. Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 7 dalies 3 punkte siūloma įtvirtinti, kad asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu nustatoma, jog jis yra pripažintas kaltu dėl baudžiamojo nusižengimo valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio baudžiamojo nusižengimo padarymo ir nuo apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo 3 metai.
Mūsų nuomone, siūlomoje nuostatoje lieka spraga tuo požiūriu, kad asmenys, padarę nusikalstamas veikas valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ir atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės, toliau galės eiti ar pretenduoti į LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų, vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų ir vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) pareigas. Tokia situacija susidaro todėl, kad siūlomame projekte nepriekaištinga reputacija siejama tik su apkaltinamuoju nuosprendžiu ir teistumu už tyčinių nusikaltimų padarymą, bet ne su nuosprendžio, kuriuo nurodoma, kad asmuo, padaręs nusikalstamą veiką, atleidžiamas nuo baudžiamosios atsakomybės ar bausmės, priėmimu. Manome, kad tikslinga yra tobulinti Projekto nuostatas ir reikiamai įvertinti kitas situacijas, susijusias su nusikalstamų veikų, nesuderinamų su keliamais reikalavimais, padarymu, kad asmenys, paėmę kyšį, tarpininkavę priimant kyšį ir atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės (pagal Baudžiamojo kodekso 39, 40 straipsnius), nebūtų laikomi nepriekaištingos reputacijos.
Siekdami užtikrinti, kad LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų, vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų ir vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) pareigas eitų sąžiningi ir korupcijai atsparūs asmenys ir jie skaidriai bei efektyviai naudotų valstybės biudžeto lėšas, siūlome papildyti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 7 dalies 3 punktą ir į jį įtraukti atleidimą nuo atsakomybės už korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas.
3. Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 7 dalies 8 punkte nustatyta, kad asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis yra atleistas iš valstybės tarnautojo pareigų paskyrus tarnybinę nuobaudą – atleidimą iš pareigų arba Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka pripažintas padaręs tarnybinį nusižengimą, už kurį turėtų būti skirta tarnybinė nuobauda – atleidimas iš pareigų, atleistas iš statutinio valstybės tarnautojo pareigų paskyrus tarnybinę nuobaudą – atleidimą iš tarnybos statutų nustatyta tvarka, arba atleistas iš pareigų dėl šiurkštaus darbo pareigų pažeidimo ir nuo atleidimo iš pareigų ar tarnybos dienos, pripažinimo padarius tarnybinį nusižengimą dienos nepraėjo 3 metai.
Mūsų nuomone, ši nuostata galėtų būti taikoma plačiau, įtraukiant ne tik valstybės tarnautojus ir statutinius valstybės tarnautojus, o taip ir teisėjus, valstybės pareigūnus ir kitus valstybės įstaigose ar institucijose dirbančius ar valstybės deleguotas funkcijas atliekančius asmenis. Siūlome šiuo atveju taikyti Lietuvos Respublikos teismų įstatymo[5] 52 straipsnio 2 punkto analogiją.
4. Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 7 dalies 10 ir 11 punktuose siūloma įtvirtinti, kad asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu nustatoma, kad: (10) jo asmens savybės, ryšiai ar kitos su juo ar jo aplinka susijusios aplinkybės ar faktai jį į pareigas priimančiam asmeniui sudaro pagrindą padaryti išvadą, kad asmuo akivaizdžiai žemina sveikatos sistemos autoritetą, griauna pasitikėjimą asmens sveikatos priežiūros įstaiga arba ją kompromituoja (taikoma tik LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovams); (11) ikiteisminio tyrimo institucijos jam yra pareiškusios įtarimą padarius šios dalies 1, 2 arba 4 punkte nurodytą nusikaltimą arba šios dalies 3 punkte nurodytą baudžiamąjį nusižengimą (taikoma tik LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovams).
Atkreipiame dėmesį, kad nei iš Projekto nuostatų, nei iš Projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, dėl kokių priežasčių analizuojamo straipsnio punktai taikomi tik LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovams. Mūsų nuomone, LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, o taip pat šių įstaigų padalinių ir filialų aukšto lygio pareigas turėtų eiti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys, atitinkantys aukščiausius skaidrumo reikalavimus, todėl svarstytina Projekte nustatyta išimtis netaikyti minėtų punktų LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovams bei vyriausiems finansininkams (buhalteriams).
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome, kad Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 7 dalies 10 ir 11 punktai taip pat būtų taikomi LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojams, kitiems tiesiogiai įstaigos vadovui pavaldiems darbuotojams, padalinių ir filialų vadovams ir vyriausiesiems finansininkams (buhalteriams).
5. Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 1 ir 2 dalys suformuluotos taip, kad neapima LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vyriausiųjų finansininkų (buhalterių), o tik LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vyriausius finansininkus (buhalterius). Dėl šios priežasties nėra aišku kokia tvarka ir kokiai trukmei į darbą priimami LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vyriausieji finansininkai (buhalteriai).
Siekdami teisinio aiškumo, siūlome tobulinti Projekto nuostatas ir aiškiai apibrėžti LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) priėmimą į darbą.
6. Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsniu siūloma reglamentuoti LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių (paryškinta mūsų) ir filialų vadovų, vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) ir sveikatos priežiūros specialistų priėmimą į darbą. Pažymėtina, kad nagrinėjamu atveju nėra pilnai aišku, kas yra LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinys, kadangi be šios sąvokos Sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme taip pat minimi „savarankiški funkciniai padaliniai“, „padaliniai (filialai)“. Dėl šios priežasties, mūsų nuomone, praktikoje gali kilti neaiškumų, ar Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnyje nustatytas priėmimas į darbą taikytinas asmenims, pretenduojantiems eiti vadovo, vyriausiojo finansininko (buhalterio) ar sveikatos priežiūros specialisto pareigas tik LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų savarankiškame funkciniame padalinyje ar šių įstaigų visuose padaliniuose, įskaitant visus skyrius, poskyrius ir kitus mažesnius struktūrinius vienetus.
Siekdami teisinio aiškumo, siūlome apibrėžti LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinius.
Kitų pastabų ir pasiūlymų projektams neturime.
Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta į šioje išvadoje pateiktas pastabas. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktoriaus pavaduotojas Egidijus Radzevičius
Edvinas Chorostinas, tel. (8 706) 62 743, el. p. [email protected]
[1] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/3bb2afb0a42911e7a65c90dfe4655c64?jfwid=5w7av zu2e.
[2] Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 11, 12, 42, 51, 53, 60, 61 ir 63 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. 16-12210(2), Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. 17-11281, Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo Nr. IX-886 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. 16-12212(2), Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo Nr. I-1555 6 straipsnio pakeitimo įstatymo papildymo 101 straipsniu įstatymo projektas Nr. 16-12209(2).
[3] Projekto 7 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai pareigas gali eiti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
[4] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/cd2f6c204e3111e68f45bcf65e0a17ee?jfwid=5w 7aw0i9f.
[5] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.5825/KslRSEaYiz.