LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 2 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.    Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso Nr. I-1628 2, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) rengimą paskatinusi priežastis – siekis sudaryti galimybes savivaldybėms funikulierių ir (ar) kabamųjų lynų kelių trasas pripažinti reguliariais miesto susisiekimo maršrutais, su tikslu taikyti vienodą bilietų sistemą tarp dabartinių viešojo transporto maršrutų ir dar neįtrauktų į viešąjį maršrutų tinklą – funikulierių ir (ar) kabamųjų lynų kelių keltuvų (pvz.: bilieto sistema X į kurią įeina miesto, dalies priemiesčio autobusų, keltų, funikulieriaus, priemiestinių traukinių maršrutai ir pan.), taip pat taikyti platesnį maršrutų tinklą – funikulierių ir (ar) kabamųjų lynų keltuvų maršrutus, pastaruosius įtraukiant į savivaldybių ir vežėjų viešųjų paslaugų sutarties apimtį, vykdant viešųjų paslaugų įsipareigojimus bei mažinti oro taršą, triukšmo lygį ir populiarinti bei didinti ekologišką transporto priemonių sistemos paklausą tarp gyventojų (keleivių). Įgyvendinant šiuos pakeitimus, kyla poreikis funikulierius ir kabamuosius lynų kelių keltuvus  įtraukti į bendrą miestų viešojo transporto maršrutų tinklą (sistemą), sujungiant funikulierių ir/ar keltuvų ir autobusų maršrutus į bendrą maršrutų tinklą, funikulierius ir keltuvus pripažįstant viešojo transporto priemonėmis bei atitinkamomis nuostatomis papildant Įstatymo projektą. Šiuo metu Lietuvoje yra veikiantys trys funikulieriai ir vienas kabamųjų lynų keltuvas. Du funikulieriai yra Kauno mieste ir vienas Vilniuje. Kauno mieste yra „Žaliakalnio“ ir „Aleksoto“ funikulieriai, Vilniuje - „Gedimino kalno“ funikulierius, o kabamųjų lynų keleivinis keltuvas „Lynų kelias“ yra įrengtas Druskininkuose.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Seimo 2021 m. birželio 30 d. nutarimu „Dėl nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“ Nr. XIV-490, kuriuo buvo patvirtinta nacionalinė klimato kaitos valdymo darbotvarkės 27.1.5.1. papunktyje yra nustatyta didinti viešojo transporto priemonių patrauklumą diegiant intelektinių transporto sistemų, technologinius ir kitus sprendimus viešojo transporto eismo pirmumui, miesto ir priemiesčio įvairių rūšių viešojo transporto maršrutų suderinamumui, įvairių rūšių viešojo ir privataus transporto sąsajoms užtikrinti.

Įstatymo projekto tikslas – pripažinti funikulierius ir kabamųjų lynų kelių keltuvus keleivinėmis transporto priemonėmis, kuriomis keleiviai galėtų būti vežami reguliariais reisais. Įstatymo lygiu būtų įtvirtinama savivaldybėms galimybė funikulierių ir (ar) kabamųjų lynų trasas pripažinti viešojo transporto maršrutais, nustatyti bilietų kainas, įtraukti šiuos maršrutus į bendra savivaldybės vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo tinklą.

 

2.    Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą inicijavo Lietuvos keleivių vežimo asociacija (LKVA).

Įstatymo projektą parengė LR Seimo narys Romualdas Vaitkus.

 

3.    Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso Nr. I-1628 2 straipsnyje nustatyti kelių transporto ir kelių transporto priemonių sąvokų apibrėžimai, t.y. keleivinėmis transporto priemonėmis pripažįstami autobusai, troleibusai, lengvieji automobiliai, lengvieji automobiliai taksi, o kodekso 18 straipsnyje nustatyta, kad keleiviai reguliariais reisais vežami tik autobusais, troleibusais ir maršrutiniais taksi. Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso Nr. I-1628 18 straipsnyje nustatytos keleivių vežimas už atlygį autobusais, sąlygos. Pažymėtina, kad platesnis maršrutų tinklas, įtraukiant ir pripažįstant funikulierius ir kabamuosius lynų kelių keltuvus viešojo transporto priemonėmis (išplečiant viešojo transporto priemonių sąrašą), padėtų užtikrinti ekologišką transporto priemonių sistemos paklausą tarp gyventojų (keleivių), pritraukiant naujus, didesnius gyventojų (keleivių) srautus, užtikrinant gyventojų (keleivių) poreikius bei mažintų avaringumą, triukšmo lygį bei oro taršą.

 

4.    Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

 

Įstatymo projektu siūloma nustatyti funikulierių ir kabamųjų lynų kelių keltuvų sąvokas, pripažįstant jas keleivinėmis transporto priemonėmis, taip pat siūloma nustatyti, kad keleiviai reguliariais reisais vežami ne tik autobusais, troleibusais ar maršrutiniais taksi, bet ir funikulieriais bei kabamųjų lynų kelių keltuvais.

Priėmus Įstatymo projektą, funikulieriai ir kabamųjų lynų kelių keltuvai būtų pripažinti viešojo transporto priemonėmis ir savivaldybėms būtų sudarytos galimybės išplėsti maršrutų tinklą naujais funikulierių ar kabamųjų lynų kelių keltuvų maršrutais.

Įstatymo projektu būtų reglamentuotos esminės viešojo transporto priemonių sąvokos, išplečiamas viešojo transporto priemonių sąrašas, kas vėliau lemtų ekologišką transporto priemonių pasirinkimą tarp gyventojų (keleivių), pritrauktų naujus gyventojų (keleivių) srautus, mažintų avaringumą, triukšmo lygį bei oro taršą.

Pažymėtina, kad Čekijos Respublikos sostinėje – Prahoje - funikulieriai yra įtraukti į bendrą metro, tramvajų, priemiestinių traukinių ir autobusų maršrutų tinklą (žr.: https://ewikilt.top/wiki/Trams_in_Prague), juose galioja viešojo transporto bilietai, o Italijos kalnų kurortuose kai kurie kabamųjų lynų keltuvai taip pat yra integruoti į vietinio susisiekimo maršrutų tinklą, taip siekiant didinti viešojo susisiekimo potencialą bei užtikrinti poreikį tarp gyventojų (keleivių), mažinti triukšmo lygį, avaringumą bei oro taršą.

 

5.    Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.    Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7.    Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo projekto įgyvendinimas turės teigiamą įtaką verslo sąlygoms ir jo plėtrai, kadangi priėmus Įstatymo projektą bus išplėstas maršrutų tinklas (viešojo transporto priemonių sąrašas), ko pasėkoje bus įtvirtinta galimybė gyventojams (keleiviams) rinktis platesnį maršrutų tinklą, taip patenkinant ir užtikrinant gyventojų (keleivių) poreikius ir didinant ekologišką transporto priemonių sistemos paklausą tarp gyventojų (keleivių).

 

8.    Ar Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9.    Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą kitų Lietuvos Respublikos įstatymų keisti nereikės.
 

10.          Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrines lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nėra naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.

 

11.    Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

12.    Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymo projektui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

13.    Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

14.    Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

15.    Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„Funikulierius“, „Kabamųjų lynų keltuvas“.

 

16.    Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra. 

 

 

 

Teikia

Seimo nariai:

 

Romualdas Vaitkus                                                                      

Juozas Baublys

Kasparas Adomaitis

Monika Ošmianskienė

Andrius Bagdonas

Andrius Kupčinskas

Justinas Urbanavičius

Laima Nagienė

Gintautas Paluckas

Linas Jonauskas

Sergejus Jovaiša

Jonas Gudauskas

Virgilijus Alekna

Aušrinė Norkienė