LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 50 IR 52 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO 2 PRIEDO PAKEITIMO IR PAPILDYMO 5 PRIEDU
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-03-28 Nr. XIVP-3555
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 50 straipsnio 5 punkte siūloma nustatyti, kad sanitarinės apsaugos zonos būtų nustatomos laisvalaikio objektams, kuriose vykdoma laisvalaikio veikla.
Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje yra nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, kurios taikomos keičiamo įstatymo 50 straipsnio 1, 2 ir 4 punktuose nurodytose sanitarinės apsaugos zonose, o 2 dalyje yra nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, kurios taikomos branduolinių energetikos objektų sanitarinės apsaugos zonose. Projektu keičiamo įstatymo 53 straipsnis nėra keičiamas, todėl iš projekto nuostatų nėra aišku, kokios konkrečiai specialiosios žemės naudojimo sąlygos būtų taikomos laisvalaikio objektų sanitarinės apsaugos zonose. Siekiant teisinio aiškumo, projektą reikėtų papildyti atitinkamais keičiamo įstatymo 53 straipsnio nuostatų pakeitimais.
Antra, vertinamojoje projekto nuostatoje vartojamos sąvokos „laisvalaikio objektas“ ir „laisvalaikio veikla“, kurių turinys nei projekte, nei keičiamame įstatyme nėra apibrėžtas. Pažymėtina, kad laisvalaikio veikla nėra nurodyta ir Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriuje. Atsižvelgiant į tai, projekte reikėtų atskleisti sąvokos „laisvalaikio objektas“ turinį, taip pat nuostatą „laisvalaikio veikla“ patikslinti taip, kad ji atitiktų Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriuje nurodytas veiklos rūšis.
2. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos statistikos departamento pavadinimas yra pakeistas į Valstybės duomenų agentūros pavadinimą, atitinkamai tikslintinos projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 52 straipsnio 1 dalies nuostatos, jose tikslinant minėtos įstaigos pavadinimą.
Be to svarstytina, ar šiose projekto nuostatose prieš žodžius „veiklos rūšims“ nereikėtų įrašyti žodžių „ar sandėliavimo“.
3. Siekiant tarpusavyje suderinti įstatymo nuostatas, projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 52 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžių „zonos nurodomos“ įrašytini žodžiai „zonų dydis nurodytas“.
4. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 2 priedą, nustatant konkrečius sandėliavimo objektų sanitarinės apsaugos zonų dydžius. Projekto 4 straipsniu keičiamą įstatymą siūloma papildyti 5 priedu, nustatant laisvalaikio objektų sanitarinės apsaugos zonų dydžius. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo nuostatas sanitarinės apsaugos zonos nustatomos aplink stacionarų taršos šaltinį arba kelis šaltinius esančioje teritorijoje, siekiant išvengti galimo neigiamo planuojamos ar vykdomos ūkinės veiklos poveikio visuomenės sveikatai. Iš projekto aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, ar siūlomi nustatyti konkretūs sanitarinės apsaugos zonų dydžiai yra pakankami ir užtikrintų, kad sandėliavimo objektuose ir laisvalaikio objektuose vykdoma veikla nesukels neigiamo poveikio visuomenės sveikatai. Pažymėtina, kad nėra aišku, kokiais argumentais remiantis pasirenkami būtent tokie sanitarinės apsaugos zonų dydžiai. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nustatant projektu siūlomus sanitarinės apsaugos zonų dydžius, būtų pasiekti tie tikslai, dėl kurių ir yra nustatomos sanitarinės apsaugos zonos.
5. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 priedo lentelės 33 punkte prieš žodį „krova“ įrašytinas žodis „ir“.
6. Projekto 4 straipsnio pakeitimų esmę reikėtų išdėstyti taip: „Papildyti įstatymą 5 priedu:“.
7. Projekto 5 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.
8. Projektu siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama nustatyti sanitarinės apsaugos zonas sandėliavimo ir laisvalaikio objektams, t. y. naujiems objektams, kuriems galiojančiame keičiamame įstatyme sanitarinės apsaugos zonos nebuvo nustatytos. Pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje ir 41 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą sanitarinės apsaugos zonos nustatomos aplink stacionarų taršos šaltinį arba kelis šaltinius esančioje teritorijoje, kurioje dėl galimo neigiamo planuojamos ar vykdomos ūkinės veiklos poveikio visuomenės sveikatai galioja įstatymu nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, t. y. keičiamame įstatyme nustatyti ūkinės ir (ar) kitokios veiklos apribojimai. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar naujos sanitarinės apsaugos zonos būtų taikomos projektuojant naujus sandėliavimo ir laisvalaikio objektus, tvirtinant atitinkamus teritorijų planavimo dokumentus, ar būtų nustatomos ir taikomos jau esantiems (pastatytiems) sandėliavimo ir laisvalaikio objektams, kuriose atitinkama veikla jau vykdoma. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 5 straipsnio nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, kiek lėšų pareikalautų kompensacijų žemės sklypų savininkams ir naudotojams, kurių žemės sklypai patektų į naujai nustatomas sanitarinės apsaugos zonas, mokėjimui. Todėl projekto nuostatos svarstytinos ir pastaruoju aspektu, įvertinant tai, ar kompensacijų mokėjimo taip pat nereikėtų reglamentuoti projekto 5 straipsnyje.
9. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt