image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo

Audito komitetui

E. pristatymo sistema

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 2, 14, 20 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-3801

 

2024 m. rugsėjo   d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis atliko Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 2, 14, 20 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto[1]  Nr.XIVP-3801 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl Projekto teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus:

1.                   Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

1.1.             Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas neužtikrintų Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų įgyvendinimo. Sudarytų sąlygas rizikos veiksnių dėl neracionalaus ir neefektyvaus turto investavimo bei galimų nuostolių ar kitų neigiamų padarinių atsiradimo pasireiškimui. Projekto nuostatos svarstytinos teisinio aiškumo požiūriu

 

Projekto 4 straipsniu siūlomi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – Įstatymas) 22 straipsnio 4 dalies nuostatų pakeitimai (pažymėti išskirtu šriftu), kad:

„4. Valstybė ar savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos arba įstatinį kapitalą didinančios akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų, jeigu įstatymai nenustato kitaip.“

Taigi, Projekto priėmimo atveju būtų sudaromos prielaidos valstybės ar savivaldybės investicijoms įsigyjant  mažiau negu 50 procentų balsų suteikiančių steigiamų arba įstatinį kapitalą didinančių akcinės bendrovių ar uždarųjų akcinių bendrovių akcijų, jeigu tai būtų nustatyta kituose įstatymuose.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto siūlymai svarstytini dėl šių aspektų:

1.1.1.       Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio Įstatymo 9 straipsnis nustato, kad valstybės ir savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis visuomeninės naudos, efektyvumo, racionalumo bei viešosios teisės principais. Taigi, galiojančio Įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje nustatytas reikalavimas (kad valstybė ar savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos arba įstatinį kapitalą didinančios akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcijų tik tuo atveju, jeigu jos visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų) nustatytas tikslingai, siekiant užtikrinti šių principų įgyvendinimą ir valstybės arba savivaldybių institucijoms suteikiant galimybę paveikti sprendimus, kad valstybės ir savivaldybės turtas būtų naudojamas, valdomas arba juo disponuojama racionaliai, efektyviai, užtikrinant visuomenės poreikių tenkinimą.

Tuo tarpu Projekto priėmimo atveju įteisinus galimybę kitų įstatymų pagrindu netaikyti minėto Įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje nustatyto reikalavimo, atvejais, kai investuojanti valstybė ir / ar savivaldybė įsigytų akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei arba joms kartu suteiktų 50 arba mažiau procentų balsų, valstybė ir / ar savivaldybė netektų galimybės užtikrinti minėtų turto valdymo principų įgyvendinimo, o tuo pačiu sudaryt sąlygas rizikos veiksnių dėl neefektyvaus ir neracionalaus valstybės ir/ar savivaldybės turto naudojimo arba net nuostolių valstybei ar savivaldybėms atsiradimo pasireiškimui.

1.1.2.       Projekto aiškinamajame rašte neatskleidžiama kokiems konkretiems tikslams (ar numatomiems įgyvendinti investiciniams projektams) siūlomi Įstatymo pakeitimai. Taip pat Projektu neapibrėžiami kriterijai, kokiais atvejais Projekto nuostatomis numatoma išimtis galėtų būti taikoma.

Tokia situacija, Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimu, svarstytina Projektu siūlomo teisinio reglamentavimo aiškumo aspektu, neužtikrina minėtos teisėkūros iniciatyvos skaidrumo, todėl tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu.

1.1.3.       Projekto nuostatos sudarytų sąlygas investicijoms, kuomet valstybės arba savivaldybė įsigytų 50 procentų akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei arba joms kartu suteiktų 50 procentų balsų. Atkreipiame dėmesį, kad šiuo atveju galimos situacijos, kuomet dėl akcijų turėtojų nuomonių išsiskyrimo sprendimas negalės būti priimamas.

Taigi, tokia aplinkybė taip pat turėtų neigiamų padarinių ir neužtikrintų Įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų įgyvendinimo.

2.                   Kitų antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neturime.

3.         Kitų pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Atlikus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 2, 14, 20 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto   Nr.XIVP-3801 antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad jo nuostatomis nustatytas teisinis reglamentavimas yra ydingas antikorupciniu požiūriu, kadangi:

1)                  Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas neužtikrintų Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų įgyvendinimo;

2)                  Rizikos veiksniai, kad Projektu siūlomų nuostatų įgyvendinimas sudarys sąlygas  neracionaliam ir neefektyviam valstybės ir savivaldybių turto investavimui bei lems nuostolius ar kitus neigiamus padarinius;

3)                  Teisinis neaiškumas dėl Projektu siūlomų nuostatų įgyvendinimo.

 

 

Direktorius                                                                                                                  Linas Pernavas

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 0 706 63 294, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/5809c060173e11ef8e4be9fad87afa59?jfwid=-5maem1h0q.