LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJA
Pagal gavėjų sąrašą
|
|
DĖL MOKESČIŲ ĮSTATYMŲ PAKEITIMO PROJEKTŲ
|
Lietuvos Respublikos finansų ministerija, įgyvendindama Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, teisingesnės ir augti palankios mokesčių sistemos krypties iniciatyvas įvertinti mokesčių lengvatų tikslingumą ir poveikį, peržiūrėti mokesčių lengvatas ir specialias sąlygas, iškreipiančias apmokestinimo teisingumą ir kuriančias mokestinį arbitražą, įvertinti galimų pokyčių apmokestinant žmonių pajamas poveikį mažinant pajamų nelygybę, skatinti smulkiojo verslo augimą, įvertinti galimybes išplėsti galiojančią pelno mokesčio lengvatą reinvestuojamam pelnui ir skatinti investicijas Lietuvoje, parengė ir teikia išvadoms gauti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 2, 6, 8, 131, 16, 17, 18, 182, 20, 21, 24, 25, 27, 34, 35 ir 37 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 121 straipsniu įstatymo projektą (toliau – Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo Nr. IX-675 2, 5, 12, 17, 172, 18, 19, 461, 47, 561 straipsnių, 1 priedėlio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 302 straipsniu įstatymo projektą (toliau – Pelno mokesčio įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 21, 71, 92 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektą (toliau – PVM įstatymo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai).
Pažymėtina, kad taikomų mokesčių lengvatų ir specialių apmokestinimo sąlygų peržiūra numatyta ir kaip viena iš 2021 m. liepos 20 d. Europos Tarybos sprendimu patvirtinto Lietuvos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano įgyvendinimo priemonių.
Įstatymų projektais siekiama teisingesnės ir augti palankesnės mokesčių sistemos, smulkiojo verslo ir investicijų skatinimo, kartu prisidedant ir prie pajamų nelygybės mažinimo bei aplinkosauginių (žaliojo kurso) tikslų įgyvendinimo.
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo projektu siūloma:
1) peržiūrėti pajamų mokesčio tarifus perskirstant mokesčio naštą tarp su darbo santykiais ir jų esmę atitinkančiais santykiais susijusių pajamų ir kitų rūšių aukštesnių pajamų;
2) keisti individualios veiklos apmokestinimo sąlygas;
3) peržiūrėti mokesčių lengvatas:
a) tikslinti lengvatos, taikomos naudai, gautai pagal pasirinkimo sandorius darbuotojams lengvatine kaina suteikus akcijų, taikymo sąlygas, numatant, kad lengvata taikoma ir tais atvejais, kai akcijų suteikimo momentu gyventojas nebėra įmonės darbuotojas (išlaikant kitas sąlygas);
b) siaurinti iš artimų giminaičių gautoms dovanoms taikomą lengvatą ir neapmokestinamosioms pajamoms priskirti 300 000 eurų per mokestinį laikotarpį neviršijančios dovanų vertės, gautos iš sutuoktinio, tėvų (įtėvių) vaikų (įvaikių), senelių, vaikaičių, 150 000 eurų per mokestinį laikotarpį – gautos iš brolių, seserų;
4) lengvatas ilgalaikio taupymo produktams visa apimtimi taikyti tik pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą (t. y. II pensijų pakopoje) gyventojo mokamoms pensijų įmokoms, o lengvatų ilgalaikio draudimo ir III pakopos pensijų įmokoms siūloma atsisakyti palaipsniui, t. y. lengvatą taikyti ateinančius 10 metų iki 2023 metų pabaigos sudarytoms gyvybės draudimo ar pensijų kaupimo sutartims;
5) supaprastinti pajamoms iš investavimo taikomą apmokestinimo režimą įvedant naują priemonę investicinę sąskaitą, kuri sudarytų galimybes nuolatiniams Lietuvos gyventojams vykdyti tęstines investicijas į tam tikrus vertybinių popierių biržose platinamus vertybinius popierius ar kitas nustatytas investavimo priemones, gyventojų pajamų mokestį mokant tik nuo gautos investicinės grąžos, kuri nepanaudojama reinvestavimui;
6) nustatyti palankesnes nekilnojamojo turto nuomos pajamų apmokestinimo sąlygas, sudarant galimybę šias pajamas sumažinti 20 procentų gautų pajamų dydžio suma (išskyrus žemę);
7) keisti individualios veiklos įsigijus verslo liudijimą apmokestinimo tvarką:
a) mažinti pajamų ribą, kurią viršijus negali būti mokamas fiksuoto dydžio pajamų mokestis, nuo 45 000 eurų iki 20 000 eurų per mokestinį laikotarpį;
b) nustatyti 30 kalendorinių dienų minimalų laikotarpį, kuriam gali būti išduodamas verslo liudijimas;
c) atsisakyti verslo liudijimo gyvenamosios paskirties patalpų nuomai;
8) supaprastinti pajamų mokesčio deklaravimo ir mokesčio permokos grąžinimo tvarką, numatant automatinį Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos suformuotos deklaracijos pateikimą.
Pelno mokesčio įstatymo projektu siūloma:
1) peržiūrėti smulkiojo verslo, kuriam nustatytos palankesnės apmokestinimo sąlygos, kriterijus;
2) suteikti visam verslui teisę taikyti momentinį tam tikro ilgalaikio turto nusidėvėjimą;
3) pratęsti papildomiems 5 metams pelno mokesčio lengvatas:
a) investiciniam projektui;
b) filmų gamybai;
4) nustatyti teisingesnį pelno mokesčio apskaičiavimą:
a) apriboti lengvųjų automobilių įsigijimo kainos, eksploatavimo, remonto ir nuomos išlaidų atskaitymą, taip prisidedant ir prie žaliojo kurso įgyvendinimo;
b) suvienodinti mokestinių nuostolių atskaitymo sąlygas, nepriklausomai nuo to, ar apmokestinamasis vienetas patenka į apmokestinamųjų vienetų grupę;
c) papildomai apriboti prestižo vertės atskaitymą;
d) atsisakyti sektorinio išskirtinumo, taikant apmokestinimo sąlygas;
e) tikslinti rizikos ir privataus kapitalo subjektams, kartu ir jų dalyviams taikomų pelno mokesčio lengvatų, prisidedančių prie alternatyvaus įmonių finansavimo prieinamumo, sąlygas.
PVM įstatymo projektu siūloma:
1) padidinti registravimosi pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) mokėtojais ribą nuo 45 000 iki 55 000 eurų;
2) išplėsti socialinių paslaugų neapmokestinimo PVM apimtį.
Detalesnė informacija apie Įstatymų projektų rengimą paskatinusias priežastis, jų tikslus ir uždavinius pateikta pridedamuose Įstatymų projektų aiškinamuosiuose raštuose.
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo ir Pelno mokesčio įstatymo projektai neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimams, taip pat neperkelia ir neįgyvendina Europos Sąjungos teisės aktų, nėra notifikuotinas Europos Komisijai.
PVM įstatymo projektu įgyvendinamas 2021 m. sausio 22 d. Tarybos įgyvendinimo sprendimas (ES) 2021/86, kuriuo Lietuvos Respublikai leidžiama taikyti specialią priemonę, kuria nukrypstama nuo Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos 287 straipsnio, ir kai kurios 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos nuostatos.
PVM įstatymo projektas yra notifikuotinas Europos Komisijai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“ reikalavimus.
Įstatymų projektai skelbiami Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje.
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
Įstatymų projektus parengė Finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento (direktorė Jūratė Laurikėnaitė, tel. 239 0151) Tiesioginių mokesčių ir tarptautinio apmokestinimo skyriaus (skyriaus vedėjas Evaldas Putrimas, tel. 219 9476, el. p. [email protected]) patarėja Živilė Kvedytė (tel. 219 9301, el. paštas [email protected]), vyriausioji specialistė Giedrė Vaskinienė (tel. 219 9350, el. paštas [email protected]), Netiesioginių mokesčių skyriaus (vedėja Asta Zelo, tel. 219 9383) patarėja Rūta Pileckienė (tel. 219 9359), vyriausioji specialistė Giedrė Morkūnienė (tel. 239 0229) ir Finansų politikos departamento (direktorius Irmantas Mikulėnas, tel. 219 9342) Pajamų analizės ir planavimo skyriaus vedėja Eglė Bajorinienė (tel. 219 9377, el. paštas Egle.Bajoriniene@finmin.lt).
Pasiūlymus ir pastabas dėl Įstatymų projektų prašome pateikti iki 2023 m. balandžio 11 d.
PRIDEDAMA:
1. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 2, 6, 8, 131, 16, 17, 18, 182, 20, 21, 24, 25, 27, 34, 35 ir 37 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 121 straipsniu įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas ir aiškinamasis raštas, 39 lapai.
2. Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo Nr. IX-675 2, 5, 12, 17, 172, 18, 19, 461, 47, 561 straipsnių, 1 priedėlio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 302 straipsniu įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas ir aiškinamasis raštas, 20 lapų.
3. Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 21, 71, 92 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas, aiškinamasis raštas ir atitikties lentelės, 10 lapų.
4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektas, 1 lapas.
Finansų viceministrė Vaida Markevičienė
Diana Kariūnaitė, tel. (8 5) 239 0187, el. p. [email protected]
GAVĖJŲ SĄRAŠAS
Ministerijoms
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
Asociacija „Investorʹs Forum“ – [email protected]
Lietuvos darbdavių konfederacija – [email protected]
Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija – [email protected]
Lietuvos pramonininkų konfederacija – [email protected]
Lietuvos verslo konfederacija – [email protected]
Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba – [email protected]
Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacija – [email protected]
Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacija – [email protected]
Lietuvos mokesčių konsultantų asociacija – [email protected]
Lietuvos savivaldybių asociacija – [email protected]
Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklas – [email protected]
Lietuvos kelionių verslo asociacija – [email protected]
Lietuvos gyvybės draudimo įmonių asociacija – [email protected]
Lietuvos investicijų valdytojų asociacija – agne.dauksiene@gmail.com
Lietuvos bankų asociacija – info@lba.lt
Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmai – [email protected]
Nepriklausomų prodiuserių asociacija – [email protected]
Lietuvos investicinių ir pensijų fondų asociacija – [email protected]
Lietuvos bankas – [email protected]
Lietuvos žemės ūkio taryba – [email protected]
Lietuvos advokatūrai – [email protected]
Lietuvos notarų rūmai – [email protected]
Lietuvos auditorių rūmai – [email protected]
Lietuvos antstolių rūmai – [email protected]
Lietuvos privačių sveikatos priežiūros įstaigų asociacija – [email protected]
Finansų analitikų asociacija – [email protected]
Lietuvos rizikos ir privataus kapitalo asociacija – [email protected]
Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacija – [email protected]
Nacionalinė kūrybinių ir kultūrinių industrijų asociacija – [email protected]
Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacija – [email protected]
Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija – [email protected]
Lietuvos mokesčių mokėtojų asociacija – [email protected]
Lietuvos prekybos įmonių asociacija – [email protected]
_________________________