LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2020 METŲ VALSTYBĖS KONSOLIDUOTŲJŲ ATASKAITŲ RINKINIO PATVIRTINIMO“

PROJEKTO NR. XIVP-917

 

2021-11-03  Nr. 113-P-27

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

            Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos atstovai: Valstybės turto valdymo departamento direktorė Aušra Vičkačkienė, Valstybės iždo departamento direktorius Audrius Želionis; Valstybės kontrolės Finansinio audito 1-ojo departamento atstovai: direktorė Danguolė Krištopavičienė, vyresnioji valstybinė auditorė  Rita Povilauskienė, Valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Lina Balėnaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-10-12

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Valstybės kontrolė,

2021-10-01

 

 

 

Valstybinio audito išvada Nr. FAE-12 ir ataskaita „2020 metų valstybės konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių teisingumo vertinimas“.

 

Neigiama nuomonė dėl valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio

Mes atlikome 2020 metų valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio auditą. Mūsų nuomone, dėl mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti neigiamą nuomonę dėl valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio“ aptartų dalykų reikšmingumo 2020 metų valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais neparodo tikros ir teisingos įtrauktų į valstybės grupę viešojo sektoriaus subjektų 2020 m. gruodžio 31 d. finansinės būklės, 2020 metų veiklos rezultatų, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus.

Pagrindas pareikšti neigiamą nuomonę dėl valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio

Nustatėme finansinės būklės ataskaitos ilgalaikio ir trumpalaikio turto, įsipareigojimų, finansavimo sumų, grynojo turto straipsnių, veiklos rezultatų ataskaitos pagrindinės veiklos pajamų, sąnaudų ir grynojo perviršio ar deficito straipsnių, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų ataskaitų duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 1.1 poskyryje ir 1 lentelėje), kuriuos lėmė iškraipymai žemesniojo konsolidavimo lygio viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkiniuose (82-iem iš 97 audituotų įstaigų teikti pastebėjimai) ir iškraipymai atliekant konsolidavimo procedūras:

1) 98 proc. (8 598,8 mln. Eur) duomenų apie mokesčių pajamas ir su jomis susijusių gautinų ir mokėtinų sumų teisingumo negalime patvirtinti, nes 2020 m. aplinkybės, susijusios su Valstybinės mokesčių inspekcijos mokesčių fondo apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų trūkumais, dėl kurių vis dar neteisingai registruojamos gautinos ir mokėtinos sumos ir neteisingai sudaromos finansinės ataskaitos, liko nepakitusios.

2) Negalėjome patvirtinti įsipareigojimų būsimoms Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo ir giluminio atliekyno įrengimo išlaidoms (ilgalaikių atidėjinių) likučio – 2 690,6 mln. Eur teisingumo, nes atidėjinys nepagrįstai sumažintas 612,1 mln. Eur iš ES gautina lėšų suma, o, perskaičiuojant 2018–2020 m. šių įsipareigojimų dabartinę vertę ir su jais susijusių ilgalaikių gautinų sumų amortizuotą savikainą, neteisingai pritaikyta palūkanų norma. Europos Komisijai priėmus sprendimą skirti lėšų Ignalinos atominės elektrinės uždarymui, neužregistruota 612,1 mln. Eur ilgalaikė iš ES gautina suma.

3) Negalėjome patvirtinti Susisiekimo ministerijos 2020 m. finansinių ataskaitų rinkinio (2020-12-31 turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai, grynojo turto ir mažumos dalis sudarė 5 267,5 mln. Eur) duomenų teisingumo, nes nustatėme, kad 2020 m. dalis turto ir įsipareigojimų neinventorizuota arba inventorizuota formaliai: duomenys žiniaraščiuose ir apskaitos registruose skyrėsi; nesudaryti išankstinių apmokėjimų, per vienerius metus gautinų sumų ir trumpalaikių įsipareigojimų inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai, nenurodyta skolų atsiradimo ir tarpusavio suderinimo data, sumos su ne viešojo sektoriaus subjektais nesuderintos; nebuvo pateikti apskaitos registrai, reikalingi pinigų srautų ataskaitos teisingumui įvertinti. Pati ministerija nustatė reikšmingų klaidų ir rinkinio nepasirašė iki 2021-09-28, kai Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras ėmėsi taisyti klaidas 2021 m. apskaitos registruose.

4) Teismų apskaitoje neregistruojamos su teismų žyminio mokesčio ir paskirtų baudų pajamomis susijusios ūkinės operacijos ir ši informacija neatskleidžiama finansinėse ataskaitose (Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, valstybės biudžetas 2020 m. gavo 18 mln. Eur žyminio mokesčio ir baudų įplaukų).

5) 9 proc. (apie 51,1 mln. Eur skaičiuojant pagal vidutinę paskutinių septynerių metų kilnojamųjų kultūros vertybių vertę) kilnojamųjų kultūros vertybių Kultūros ministerijai pavaldžių ir jos valdymo sričiai priskirtų įstaigų apskaitoje užregistruota ne tikrąja, o simboline vieno euro verte.

6) Negalėjome patvirtinti duomenų apie miško žemę (apie 206 mln. Eur, arba 1 proc. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinyje nurodytos žemės vertės) teisingumo, nes Aplinkos ministerijos apskaitoje neužregistruoti ir neišregistruoti iš Nacionalinės žemės tarnybos perimti ir jai perduoti valstybinės miškų ūkio paskirties žemės sklypai, neteisingai nustatyta ir sudarant finansines ataskaitas nepatikslinta žemės tikroji vertė, netinkamai atlikta žemės inventorizacija.

7) Negalėjome patvirtinti dalies tikrosios vertės rezervo likučio teisingumo, nes biologinio turto apskaita Nacionalinėje žemės tarnyboje tvarkoma ne pagal atskirus turto vienetus, todėl nėra galimybės identifikuoti turto (medynų) vertės pokyčių priežasčių: dėl įsigijimo ar perdavimo, ar dėl tikrosios vertės pokyčio.

8) Įsipareigojimai finansuoti daugiabučių namų modernizavimą ir atnaujinimą neužregistruoti, nes jų neregistravo VšĮ Būsto energijos taupymo agentūra, nuo 2014 m. teikianti šiam tikslui valstybės paramą (11 mln. Eur įsipareigojimų buvo užregistruota 2021 m. agentūros finansinėse ataskaitose, o dėl 172 mln. Eur – laukiama Finansų ministerijos išaiškinimo).

9) Finansavimo sumos iš ES padidintos 20,4 mln. Eur, o iš kitų šaltinių – 276,8 mln. Eur dėl ataskaitų konsolidavimo metu neteisingai padarytų įrašų.

10) Į valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį neįtraukti dviejų jos grupei priklausančių subjektų duomenys.

[...]

 

Besąlyginė nuomonė dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio

Mes atlikome 2020 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų auditą. Mūsų nuomone, 2020 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais parengtas ir pateiktas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą.

 

Pabrėžtini dalykai dėl valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio

Atkreipiame dėmesį į pastebėjimą, kuris neturi įtakos nuomonei, tačiau yra svarbus. Valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio aiškinamajame rašte nurodyta, jog asignavimų planas 2020 m. buvo padidintas 3 616,2 mln. Eur. Biudžeto sandaros įstatymas leidžia tam tikrų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatytiems tikslams valstybės vardu pasiskolintas lėšas naudoti viršijant Seimo patvirtintas bendras asignavimų sumas, tačiau Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad „įstatymas gali būti keičiamas tik įstatymu“; „Konstitucijoje įstatymų leidybos delegavimas nenumatytas“; „pagal Konstituciją Vyriausybei nesuteikiama galių pačiai pakeisti biudžetą“ (žr. ataskaitos 2.2 poskyrį).

 

Vadovybės atsakomybė už valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinius

Lietuvos Respublikos finansų ministras yra atsakingas už valstybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio parengimą ir teisingą pateikimą pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus bei valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio parengimą ir teisingą pateikimą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą. Už žemesniojo lygio ataskaitų rinkinių sudarymą atsakingi asignavimų valdytojai ir ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas, vadovai.

[...].

Atsižvelgti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

1. Iš esmės pritarti Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-917 ir Komiteto išvadoms.

2. Atsižvelgiant į valstybinio audito ataskaitą Nr. FAE-12, įvertinant, kad dalis audito metu nustatytų trūkumų kartojasi kiekvienais metais, siūlyti Vyriausybei stiprinti apskaitos kontrolę, ištaisyti audito metu nustatytus trūkumus ir įgyvendinti auditorių pateiktas rekomendacijas.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: alternatyvus balsavimas: A (Iš esmės pritarti Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-917 ir Komiteto išvadoms.) – 5; B (1. Iš esmės pritarti Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-917 ir Komiteto išvadoms. 2. Atsižvelgiant į valstybinio audito ataskaitą Nr. FAE-12, įvertinant, kad dalis audito metu nustatytų trūkumų kartojasi kiekvienais metais, siūlyti Vyriausybei stiprinti apskaitos kontrolę, ištaisyti audito metu nustatytus trūkumus ir įgyvendinti auditorių pateiktas rekomendacijas). – 5. Pritarta B (lemiamas Komiteto pirmininko balsas).

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Valentinas Bukauskas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                             Ričardas Juška

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Ieva Lavišienė

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas