Komiteto patobulintas įstatymo projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2023 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Lietuvos Respublikoje juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, kurie gamina tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, draudžiama bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis remti visus renginius, veiklas, asmenis ir visuomenės informavimo priemones. Šioje dalyje nurodytiems subjektams leidžiama teikti valstybės institucijoms ir įstaigoms paramą, skirtą kovai su tabako gaminių ir (ar) su jais susijusių gaminių kontrabanda ir nelegalia prekyba, vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu.
· Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-07-12 nutarimas Nr. 557:
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. balandžio 22 d. sprendimo Nr. SV-S-466 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.4 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-486 (toliau – Įstatymo projektas), nes siūlomas reguliavimas padėtų labiau apsaugoti valstybės finansinius ir ekonominius interesus. Nors pastaruoju metu cigarečių kontrabandos mastas ir sudėtis nekinta, tačiau didėja cigarečių slėpimo būdų įvairovė, ieškoma ir atrandama naujų rūkalų gabenimo maršrutų, gausėja sulaikymų geležinkelio transporte. Be to, Lietuvoje jau žinoma praktika, kai tabako gamintojai bendradarbiavo su teisėsaugos institucijomis padedant įsigyti įrangą, kurios reikia nelegaliai cigarečių kontrabandai užkardyti, o šių institucijų vadovai (atstovai) nenurodė rizikų dėl šio bendradarbiavimo neskaidrumo. Kartu pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Lietuva yra ratifikavusi Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvenciją (toliau – Konvencija), kurios 5 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad nustatydamos ir įgyvendindamos savo sveikatos politikos kryptis, susijusias su tabako kontrole, Konvencijos šalys pagal savo nacionalinę teisę stengiasi apsisaugoti nuo komercinių ar kitų tabako pramonės interesų. Analogiška nuostata perkelta į Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 3 straipsnio 12 punktą. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir siekiant vienodos valstybės institucijų ir tabako (jo gaminių) gamintojų bei prekiautojų bendradarbiavimo praktikos, siūlytina Įstatymo projekte nustatyti, kad valstybės institucija ar įstaiga, prieš priimdama paramą iš juridinių asmenų ir užsienio juridinių asmenų filialų, kurie gamina tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka įvertinti gaunamos paramos atitiktį Konvencijai, įskaitant siekį neturėti finansinių interesų tabako pramonėje, tačiau tuo neapsiribojant, ir sutartyje dėl paramos gavimo numatyti atitinkamas nuostatas, užtikrinančias nustatytų reikalavimų laikymąsi.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies:
Argumentai:
Pritarti LR Vyriausybės išvados daliai, kuria pažymima, kad „siūlomas reguliavimas padėtų labiau apsaugoti valstybės finansinius ir ekonominius interesus.“
Atsižvelgiant į tai, kad LR Vyriausybė savo išvadoje pažymi, kad „Lietuvoje jau žinoma praktika, kai tabako gamintojai bendradarbiavo su teisėsaugos institucijomis padedant įsigyti įrangą, kurios reikia nelegaliai cigarečių kontrabandai užkardyti, o šių institucijų vadovai (atstovai) nenurodė rizikų dėl šio bendradarbiavimo neskaidrumo<...>, siūloma nepritarti LR Vyriausybės siūlymui įstatymo projektą papildyti nuostata, kad „valstybės institucija ar įstaiga, prieš priimdama paramą iš juridinių asmenų ir užsienio juridinių asmenų filialų, kurie gamina tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka įvertinti gaunamos paramos atitiktį Konvencijai, įskaitant siekį neturėti finansinių interesų tabako pramonėje, tačiau tuo neapsiribojant, ir sutartyje dėl paramos gavimo numatyti atitinkamas nuostatas, užtikrinančias nustatytų reikalavimų laikymąsi.“
Skelbiu Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
· Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-09-20:
siūlyti pagrindiniam Seimo Ekonomikos komitetui grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-486 iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto nuostatos galimai prieštarauja Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (toliau – Konvencija) 5 straipsnio 3 dalies ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 3 straipsnio 12 punkto nuostatoms (nustatant ir įgyvendinant su tabako kontrole susijusias politikos kryptis, apsaugoti jas nuo komercinių ir kitų tabako pramonės interesų), ir svarstyti toliau šį projektą, tik gavus Konvencijos sekretoriato nuomonę, ar toks įstatymo projektu siūlomas reguliavimas neprieštarautų Konvencijai.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
1. Neneigiant Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (toliau – Konvencija) nuostatų reikšmingumo, tačiau nagrinėjant Konvencijos 24 straipsnį, kuriuo apibrėžiamos sekretoriato funkcijos, atkreiptinas dėmesys, kad siūlymas gauti sekretoriato nuomonę nėra suderinamas ir neatitinka šio sekretoriato funkcijų, kurios iš esmės yra organizacinio, koordinacinio pobūdžio.
2. Pažymėtina, kad Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktikoje (2022 m. vasario 22 d. sprendimas byloje Nr. C‑160/20)[1] yra suformuota teismo pozicija, kad Konvencijos 5 straipsnio 3 dalies gairės nėra teisiškai privalomos ir kad šis straipsnis savaime nedraudžia viso tabako pramonės dalyvavimo tabako kontrolės politikos formavime ir įgyvendinime, tačiau kartu pažymima, kad valstybės institucijos privalo veikti nešališkai ir skaidriai, siekiant apsaugoti viešąjį interesą nuo komercinių ir kitų privačių interesų.
3. Konvencijos šalys savo nuožiūra renkasi priemones aptariamai nuostatai įgyvendinti, kurias jos laiko tinkamomis ir atitinkančiomis jų nacionalinius įstatymus. Daugelis Konvencijos šalių yra nustačiusios konkrečias teisės aktais patvirtintas bendradarbiavimo su tabako pramone taisykles, kurių pagrindu yra nusistovėjęs bendradarbiavimas tarp tabako pramonės verslo subjektų ir teisėsaugos institucijų, numatantis teisėsaugos institucijų bendradarbiavimą keičiantis informacija apie nelegalią veiklą, organizuojant ir finansuojant tarptautinius mokymus, teikiant paramą įvairiomis teisėsaugos veiklai reikalingomis priemonėmis. Pavyzdžiui, tokie susitarimai yra su muitine (Belgijoje, Bulgarijoje, Kroatijoje, Čekijos Respublikoje, Danijoje, Estijoje, Liuksemburge, Norvegijoje, Slovakijoje, Švedijoje, Šveicarijoje), su policija, muitine ir (ar) mokesčių inspekcija (Austrijoje Prancūzijoje, Graikijoje, Vengrijoje, Latvijoje, Lenkijoje, Portugalijoje, Jungtinėje Karalystėje, Ispanijoje).
4. Be to, LR Vyriausybė savo 2023 m. liepos 12 d. Nutarimu Nr. 557 pateiktoje išvadoje pažymi, kad „<...>siūlomas reguliavimas padėtų labiau apsaugoti valstybės finansinius ir ekonominius interesus. Nors pastaruoju metu cigarečių kontrabandos mastas ir sudėtis nekinta, tačiau didėja cigarečių slėpimo būdų įvairovė, ieškoma ir atrandama naujų rūkalų gabenimo maršrutų, gausėja sulaikymų geležinkelio transporte. Lietuvoje jau žinoma praktika, kai tabako gamintojai bendradarbiavo su teisėsaugos institucijomis padedant įsigyti įrangą, kurios reikia nelegaliai cigarečių kontrabandai užkardyti, o šių institucijų vadovai (atstovai) nenurodė rizikų dėl šio bendradarbiavimo neskaidrumo.“
· Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2023-11-16:
pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-486 ir siūlyti pagrindiniam Seimo Ekonomikos komitetui projektą tobulinti, atsižvelgiant pateiktas pastabas ir pasiūlymus, kuriems Biudžeto ir finansų komitetas pritarė.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies:
Argumentai:
Siūloma pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai. Žr. Ekonomikos komiteto sprendimą.