LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. IX-886 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5094

 

2020-10-14  Nr. 111-P-29

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, Komiteto pirmininkės pavaduotojas R. Martinėlis, Komiteto nariai K. Bartkevičius, I. Degutienė, D. Kaminskas, A. Kirkutis, J. Liesys, L. Matkevičienė, A. Matulas, Seimo narys A. Skardžius, pavaduojantis Komiteto narį A. Vinkų, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjas A. Astrauskas, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja V. Valainytė, padėjėja D. Žukauskė, Sveikatos apsaugos  viceministrė K. Garuolienė, viceministras A. Šešelgis, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinių paslaugų skyriaus vedėja V. Toleikienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-08-19

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, pastabų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai V. Čmilytė-Nielsen, K. Glaveckas, V. Alekna, 2020-09-22

1

 

 

 

Argumentai:

Visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo Nr. IX- 886 21 straipsnio įstatymo pakeitimo Nr. XIIIP-5094 aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo pakeitimu siekiama panaikinti dvigubą licencijavimą ir sumažinti reguliavimo, administracinę naštą asmens sveikatos priežiūros, stacionarių socialinių paslaugų, papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstaigų veiklą vykdantiems ūkio subjektams, atsisakyti leidimų-higienos pasų šioms veikloms išdavimo. Taip pat įstatymo projektu siekiama užtikrinti efektyvų ūkio subjektų priežiūrai skirtų resursų panaudojimą, atsisakyti leidimo-higienos paso išdavimo stacionarių triukšmo šaltinių veiklai triukšmo prevencijos zonose. Dėl šių priežasčių, vadovaujantis tais pačiais argumentais bei siekiant įstatymo vientisumo,  teikiamas pasiūlymas, kuriuo būtų panaikintas dvigubas licencijavimas, atsisakant leidimų – higienos pasų ugdymo veikla: ikimokyklinio ugdymo veikla, bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo veikla, vaikų neformaliojo švietimo mokyklų ugdymo veikla, profesinių mokyklų ugdymo veikla, aukštųjų mokyklų ugdymo veikla bei žmogaus palaikų laidojimo paslaugų (žmogaus palaikų laikymo, paruošimo šarvoti, šarvojimo) teikimo veikla, kremavimo veikla, balzamavimo veikla užsiimantiems ūkio subjektams.

Pasiūlymas:

 

1. Papildyti 1 straipsnį nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

4.   Pripažinti netekusiu galios 21 straipsnio 4 dalies 4 punktą.

2. Papildyti 1 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

5. Pripažinti netekusiu galios 21 straipsnio 4 dalies 13 punktą.

 

Nepritarti

Dėl švietimo įstaigų:

Įstatymo projekto tikslas – panaikinti dvigubą licencijavimą.

Ikimokyklinio ugdymo veikla, bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo veikla, vaikų neformaliojo švietimo mokyklų ugdymo veikla nėra licencijuojama, licencijos (leidimai) šioms veikloms neišduodamos.

Leidimas-higienos pasas yra vienintelė ikimokyklinio, bendrojo lavinimo mokyklų, vaikų neformaliojo švietimo mokyklų ugdymo veiklai valstybės institucijos išduodamas leidimas (licencija). Atsisakius leidimo-higienos paso šių veiklų vykdymui, jų priežiūrą būtų itin sunku vykdyti ir tai galėtų atsiliepti pažeidžiamos grupės (vaikų ir jaunimo) saugos užtikrinimui ugdymo proceso metu.

Profesinėms ir aukštosioms mokykloms išduodama licencija vykdyti formalųjį profesinį mokymą (Profesinio mokymo įstatymo 14 straipsnis) ir išduodamas leidimas vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą (Mokslo ir studijų įstatymo 42 straipsnis). Nei Profesinio mokymo įstatymas nei Mokslo ir studijų įstatymas nenumato pareigos švietimo teikėjams turėti higienos normas atitinkančias mokymo patalpas. Todėl nekeičiant minėtų įstatymų susidarytų teisinis vakuumas ir švietimo teikėjams nebūtų galimybės deklaruoti veiklos atitiktį higienos normoms.

Išdavus licenciją vykdyti formalųjį profesinį mokymą ar leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą, pradedama švietimo veikla, kuri yra tęstinė ir susijusi su mokinių ir studentų pagrįstais lūkesčiais baigti atitinkamą programą. Nustačius, kad švietimo teikėjas neužtikrina higienos normų, vykdant veiklą, ir stabdant švietimo procesus nukentėtų mokiniai ir studentai.

Dėl žmogaus palaikų laidojimo paslaugų (žmogaus palaikų laikymo, paruošimo šarvoti, šarvojimo) teikimo veiklos, kremavimo veiklos, balzamavimo veiklos:

Žmogaus palaikų laidojimo paslaugų (žmogaus palaikų laikymo, paruošimo šarvoti, šarvojimo) teikimo veiklai, balzamavimo veiklai licencijos neišduodamos (2011 m. buvo atsisakyta laidojimo paslaugų teikimo veiklos licencijavimo, o 2015 m. – balzamavimo veiklos licencijavimo)

Kremavimo veiklai išduodama licencija. Aplinkos ministerija ar jos įgaliota institucija, išduodama licenciją kremavimo veiklai, vertina pareiškėjo personalo kvalifikaciją, pareiškėjo įrangos ir patalpų, kuriose bus vykdoma kremavimo veikla,  atitikimą aplinkosaugos reikalavimams (pvz., kremavimo įrenginio projektavimo ir eksploatavimo, išmetamų ir išleidžiamų į aplinką teršalų normas ir reikalavimus monitoringui). Visuomenės sveikatos saugos aspektai nevertinami.

Todėl dabartinis reglamentavimas atitinka būtinumo (reikalavimas pateisinamas svarbiais visuomenės interesais) ir proporcingumo (reikalavimas yra proporcingas ir tinkamas siekiamam tikslui įgyvendinti) principus.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): grąžinti įstatymo projektą Nr. XIIIP-5094 iniciatoriams tobulinti.

8. Balsavimo rezultatai: 1 balsavimas (balsuota už pritarimą įstatymo projektui): už –3, prieš –0, susilaikė –6. Nepritarta.

                                          2 balsavimas (balsuota už projekto grąžinimą iniciatoriams tobulinti): pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kubilienė, A. Vinkus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Asta Kubilienė

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas