LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Radiacinės saugos įstatymo Nr. VIII-1019 5, 6, 23, 28 straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo įstatymo projektO NR. XIIIP-5099
2020-09-30 Nr. 107-P-41
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Juozas Imbrasas, Komiteto nariai: pirmininko pavaduotojas Simonas Gentvilas, Kęstutis Bacvinka, Linas Balsys, Aistė Gedvilienė, Andrius Mazuronis, Kęstutis Mažeika, Petras Nevulis, Paulius Saudargas Artūras Skardžius, Virginija Vingrienė;
komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai Jolita Jakučionytė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė.
kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija: Taršos prevencijos politikos grupės vadovas Vitalijus Auglys, patarėja Beata Vilimaitė Šilobritienė, Radiacinės saugos centro direktoriaus pavaduotoja, Likinai vykdanti direktorės funkcijas Ramunė Marija Stasiūnaitienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
1 |
1 |
|
Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 3 punkte vartojama sąvoka „radiologinis aplinkos monitoringas“, kurios turinys nei keičiamame įstatyme, nei teikiamame projekte nėra apibrėžtas. Atsižvelgus į tai, kad šios sąvokos turinys apibrėžtas kartu su šiuo projektu teikiamame Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo Nr. VIII-529 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIIIP-5097), siūlytina projektu pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 60 dalį, nustatančią, kad kitos vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Branduolinės energijos įstatyme, Branduolinės saugos įstatyme, Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
kanceliarija |
|
|
|
Vertinant grėsmes nacionaliniam saugumui, sąlygotas nesaugios branduolinės energetikos plėtojimo šalia Lietuvos valstybės sienos, labai svarbu stiprinti Lietuvos institucijų pasirengimą laiku ir veiksmingai vykdyti efektyvų radiologinį monitoringą, nustatyti ankstyvąjį radioaktyvaus užteršimo pavojų galimos branduolinės ar radiologinės avarijos metu, prognozuoti radioaktyvios taršos sklidimą, įvertinti grėsmę ir laiku perspėti visuomenę. Atsižvelgiant į Jungtinės grėsmių prevencijos ir krizių valdymo grupės 2020 m. rugpjūčio 26 d. posėdyje išreikštą poreikį paspartinti tai užtikrinančių norminių aktų priėmimą ir siekiant iki Astravo atominės elektrinės eksploatacijos pradžios konsoliduoti atitinkamus pajėgumus ir funkcijas Radiacinės saugos centre, kuris taps pagrindine institucija, teikiančia pasiūlymus Sveikatos apsaugos ministerijai dėl apsaugomųjų veiksmų gyventojams taikymo branduolinės ar radiologinės avarijos atveju, pabrėžtina, kad šis funkcijų perskirstymas leis ne tik išvengti tarpinės grandies, kai reikia kuo skubiau pateikti konsoliduotus pasiūlymus, bet ir optimizuoti funkcijas ir efektyviau panaudoti turimus išteklius. Prašytume atkreipti Seimo valdybos dėmesį į poreikį prioriteto tvarka svarstyti ir priimti toliau nurodytų įstatymų (įstatymų projektai Seime registruoti 2020 m. rugpjūčio 5 d.) pataisas, būtinas Radiacinės saugos centrui rengiantis perimti Aplinkos apsaugos agentūros funkcijas valstybinio radiologinio monitoringo atlikimo ir ankstyvojo perspėjimo sistemos administravimo (įskaitant prognozavimą) srityse: 1. Administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas; 2. Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 6, 25, 26 ir 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas 3. Aplinkos monitoringo įstatymo Nr. VIII-529 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas; 4. Branduolinės energijos įstatymo Nr. I-1613 2 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas; 5. Branduolinės saugos įstatymo Nr. XI-1539 25 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas; 6. Radiacinės saugos įstatymo Nr. VIII-1019 5, 6, 23, 28 straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo įstatymo projektas; Manome, kad šie 6 įstatymų pakeitimo įstatymų projektai yra prioritetinės svarbos ir jų spartesnis priėmimas reikšmingai prisidėtų prie Lietuvos pajėgumų stiprinimo užtikrinant veiksmingą monitoringą, vertinimą ir visuomenės perspėjimą galimos branduolinės ar radiologinės avarijos atveju. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Linas Balsys |
2 |
|
|
|
Argumentai: Siekiant teisinio aiškumo, kad žmonių apšvitos kaip visuomenės sveikatos rizikos veiksnio stebėsena planuojamose, esamose ir avarinėse apšvitos situacijose tyrimus atliekama objektuose, kurie gali lemti žmonių apšvitą, siūlome patikslinti Radiacinės saugos įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą Radiacinės saugos centro funkciją. Radiologinės avarijos atveju Radiacinės saugos centras yra atsakingoji institucija, kuriam tenka atsakomybė už valstybės lygio radiologinės avarijos likvidavimą ir jos padarinių šalinimo organizavimą. Todėl tikslinga papildyti Radiacinės saugos įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nurodytas Radiacinės saugos centro funkcijas, funkcija, susijusia su radiologinių avarijų valdymu, dalyvavimu likviduojant jų padarinius ir pagal kompetenciją dalyvaujant valdant branduolines avarijas ir likviduojant jų padarinius. Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje nurodyta, kad ekstremaliųjų įvykių, ypatingo aplinkos užteršimo radioaktyviosiomis medžiagomis nulemta veikla, susijusi su paliktųjų jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių ir radionuklidais užterštų objektų tvarkymu, finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Siekiant teisinio aiškumo, siūloma Radiacinės saugos centrui, kontroliuojančiam bei paliktųjų radioaktyviųjų šaltinių ir radioaktyviosiomis medžiagomis užterštų objektų sutvarkymą, nustatyti prievolę teikti išvadą dėl radioaktyviųjų šaltinių ir radioaktyviosiomis medžiagomis užterštų objektų pripažinimo paliktaisiais, šia funkcija papildant Radiacinės saugos įstatymo 1 dalį. Pasiūlymas: Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Radiacinės saugos centras yra reguliuojančioji institucija, įgyvendinanti valstybės politiką radiacinės saugos srityje, išskyrus šios politikos įgyvendinimą vykdant branduolinės energetikos srities veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais, ir dalyvaujanti formuojant valstybės politiką sveikatos apsaugos ministrui pavestoje radiacinės saugos srityje, kuri atlieka šias funkcijas: 1) vykdo žmonių ir aplinkos apšvitos bei veiklos, išskyrus branduolinės energetikos srities veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais, reguliuojamąją kontrolę; 2) 3) pagal kompetenciją atlieka radiologinių avarijų, išskyrus radiologines avarijas branduolinės energetikos objektuose, pavojų ir rizikos analizę, reikalingą valstybiniam gyventojų apsaugos planui branduolinės ar radiologinės avarijos atveju parengti ar pakeisti; 4) vykdo jonizuojančiosios spinduliuotės dozės galios monitoringą, atlieka radionuklidų pernašos prognozę, įvykus branduolinei ar radiologinei avarijai; 5) Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja radiologinių avarijų valdymą, dalyvauja likviduojant jų padarinius ir pagal kompetenciją dalyvauja valdant branduolines avarijas ir likviduojant jų padarinius; 6) kontroliuoja prevencijos priemonių, kuriomis perspėjama apie paliktųjų radioaktyviųjų šaltinių ir radioaktyviosiomis medžiagomis užterštų objektų atsiradimą, įgyvendinimą bei paliktųjų radioaktyviųjų šaltinių ir radioaktyviosiomis medžiagomis užterštų objektų sutvarkymą, teikia išvadą dėl radioaktyviųjų šaltinių ir radioaktyviosiomis medžiagomis užterštų objektų pripažinimo paliktaisiais;
|
Pritarti |
|
2. |
Seimo narys Linas Balsys |
3 |
|
|
N |
Argumentai: Vadovaujantis galiojančios redakcijos Radiacinės saugos įstatymu, jeigu asmuo vykdo ar planuoja vykdyti veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais (toliau – veikla), kuri turi būti įteisinta išduodant licenciją ar laikinąjį leidimą vykdyti veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais (toliau – licencija ar laikinasis leidimas), ir taip pat vykdo ar planuoja vykdyti veiklą, nurodytą Radiacinės saugos įstatymo 1 priede pateiktame Registruojamos veiklos rūšių sąraše, tai tokiu atveju veikla turi būti dvigubai įteisinta (išduodant licenciją ar laikinąjį leidimą ir atskirai registruojant veiklą, nurodytą Radiacinės saugos įstatymo 1 priede pateiktame Registruojamos veiklos rūšių sąraše). Toks teisinis reglamentavimas sukuria papildomą administracinę naštą verslui. Pritarus pasiūlymui būtų sumažinta administracinė našta verslui, nes veikla būtų vykdoma išduodant licenciją ar laikinąjį leidimą atskirai neregistruojant veiklos, nurodytos Radiacinės saugos įstatymo 1 priede pateiktame Registruojamos veiklos rūšių sąraše.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projektą 3 straipsniu, keičiančiu Radiacinės saugos įstatymo 12 straipsnį, ir jį išdėstyti taip (o įstatymo projekto 3, 4, 5, 6, 7 straipsnius laikyti atitinkamai 4, 5, 6, 7, 8 straipsniais):
„3 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas Pakeisti 12 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Asmuo, atitinkantis šio straipsnio 5 dalyje nustatytus reikalavimus, gali vykdyti veiklą Vyriausybės patvirtintose veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais įteisinimo taisyklėse nustatyta tvarka užregistravęs veiklą, nurodytą šio įstatymo 1 priede pateiktame Registruojamos veiklos rūšių sąraše, arba turėdamas licenciją ar laikinąjį leidimą vykdyti veiklą, nenurodytą šio įstatymo 1 priede pateiktame Registruojamos veiklos rūšių sąraše, pagal šio straipsnio 3 dalyje nurodytas licencijų ar laikinųjų leidimų rūšis, išskyrus veiklas, nurodytas šio straipsnio 2 dalyje. Jeigu asmuo vykdo ar planuoja vykdyti veiklą, kuri turi būti įteisinta išduodant licenciją ar laikinąjį leidimą, ir taip pat vykdo ar planuoja vykdyti veiklą, nurodytą šio įstatymo 1 priede pateiktame Registruojamos veiklos rūšių sąraše, tai asmens vykdoma veikla įteisinama išduodant licenciją ar laikinąjį leidimą arba pakeičiant išduotoje licencijoje ar laikinajame leidime nustatytas veiklos sąlygas, atskirai neregistruojant veiklos, nurodytos šio įstatymo 1 priede pateiktame Registruojamos veiklos rūšių sąraše.“ |
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti Lietuvos Respublikos radiacinės saugos įstatymo Nr. VIII-1019 5, 6, 23, 28 straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5099(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Aplinkos apsaugos komitetas |
|
|
|
|
Argumentai: Pritarus Seimo nario L. Balsio pasiūlymui papildyti svarstomą įstatymo projektą 3 straipsniu, keistinas įstatymo pavadinimas. Pasiūlymas: Keisti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos radiacinės saugos įstatymo Nr. VIII-1019 5, 6, 12, 23, 28 straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo įstatymo projektas“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: P. Saudargas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo / kito Seimo teisės akto projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Juozas Imbrasas
Biuro vedėja Birutė Pūtienė