LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO NR. IX-575 1, 2, 3, 26, 29 STRAIPSNIŲ, SEPTINTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO, PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO DEŠIMTUOJU SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2480

 

2023-05-10  Nr. 109-P-17

Vilnius

 

          1. Komiteto / Komisijos posėdyje dalyvavo: Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Valius Ąžuolas,  Antanas Čepononis, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Liudas Jonaitis, Mindaugas Lingė, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis,  Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

           2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-15

 

3

(3)

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 7 straipsniu Įmonių atskaitomybės įstatymas (toliau – keičiamas įstatymas) papildomas nauju dešimtuoju skirsniu, kuriame dėstomos nuostatos apie pelno mokesčio informacijos ataskaitą. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgus į tai, kad įstatymo sąvokos turi būti dėstomos įstatymo pradžioje, prieš nuostatas, nustatančias asmenų, kuriems taikomas įstatymas, teises ir pareigas, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnyje apibrėžti sąvoką „pelno mokesčio informacijos ataskaita“.

Nepritarti

Pažymėtina, kad:

1) Direktyvos 2021/2101, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2013/34/ES, kiek tai susiję su tam tikrų įmonių ir filialų pelno mokesčio informacijos atskleidimu, 10a skyriaus 48a straipsnyje „Terminų apibrėžtys, susijusios su pelno mokesčio informacijos ataskaitos teikimu“ atskiros sąvokos kaip pelno mokesčio informacijos ataskaita apibrėžta nėra;

2) pats šios ataskaitos pavadinimas aiškiai implikuoja joje teiktinos, t. y. su pelno mokesčiu susijusios, informacijos pobūdį ir turinį, kuris bus detaliai reglamentuotas Finansų ministro įsakyme;

3) lyginant su visais subjektais, kuriems taikomas Įmonių atskaitomybės įstatymas (toliau – ĮAĮ), šią ataskaitą privalės parengti ir paviešinti tik nedidelė tokių subjektų dalis;

4) savo esme panaši mokėjimų valdžios institucijoms ataskaita, nustatyta ĮAĮ devintojo skirsnio 29 straipsnyje pagal Direktyvos 2013/34/ES 10 skyriaus reikalavimus, taip pat nėra atskirai apibrėžta,

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą manome, jog atskira pelno mokesčio informacijos ataskaitos apibrėžtis būtų perteklinė.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-15

 

7

(30)

 

 

(11)

 

 

2.    Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio pavadinimas „Pelno mokesčio informacijos ataskaita“, tačiau šiame straipsnyje nesiūloma detaliai reglamentuoti šios ataskaitos turinio – nurodomi tik subjektai, kurie privalo arba neprivalo tokią ataskaitą parengti, o dėl ataskaitos turinio tik šio straipsnio 11 dalyje yra numatyta, kadPelno mokesčio informacijos ataskaitoje pateikiama finansų ministro nustatyta informacija, susijusi su visa atskiros įmonės arba pagrindinės patronuojančiosios įmonės veikla, įskaitant visų įmonių grupės įmonių, įtrauktų į atitinkamų finansinių metų konsoliduotąsias finansines ataskaitas, veiklą“. Manytina, kad šiame straipsnyje turėtų būtų išdėstyti esminiai reikalavimai, kas turi būti pateikta pelno mokesčio informacijos ataskaitoje (jos turinys), nustatant įgaliojimus finansų ministrui detalizuoti, kas turi būti pateikiama vienu ar kitu atveju, taip pat nustatyti atitinkamas šios ataskaitos formas.

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad:

1) pelno mokesčio informacijos ataskaitos turinio atžvilgiu bendro pobūdžio nuostatos, kurios iš dalies ir implikuoja šioje ataskaitoje teiktinos informacijos pobūdį (t. y. nurodo, su kuo tokia teiktina informacija yra susijusi) pateiktos įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 11 dalyje, tuo tarpu  specifinė šios ataskaitos turinį detalizuojanti informacija, nurodyta Direktyvos 2021/2101 48c straipsnyje, bus pateikiama poįstatyminiame teisės akte (Finansų ministro įsakyme);

2) savo esme panašios mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos, nustatytos ĮAĮ devintojo skirsnio 29 straipsnyje pagal Direktyvos 2013/34/ES 10 skyriaus reikalavimus, turinys taip pat detalizuotas poįstatyminiame teisės akte (2015-07-01 Finansų ministro įsakyme Nr. 1K-224);

3) be to, Mokesčių administravimo įstatymo 61 straipsnyje nurodytos Valstybinei mokesčių inspekcijai (toliau – VMI) tarptautinių įmonių ir jų grupių įmonių teiktinos ataskaitos apie pajamas, pelną ir kitus duomenis (kuriai tiek subjektų, tiek teiktinos informacijos atžvilgiu taikomi iš esmės tokie patys kriterijai kaip pelno mokesčio informacijos ataskaitos atveju ir kuri bus vienas iš šaltinių, siekiant identifikuoti pastarąją ataskaitą privalančius teikti subjektus) turinys taip pat detalizuotas poįstatyminiame teisės akte (2017-05-31 VMI viršininko įsakyme Nr. VA-47),

manytina, jog įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 11 dalies bendro pobūdžio nuostatos dėl pelno mokesčio ataskaitos turinio yra pakankamos..

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-15

 

7

(30)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

(30)

 

(1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(4)

 

3.    Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies nuostata „Prieinamumas visuomenei užtikrinamas, kai pagal šio įstatymo reikalavimus parengta pelno mokesčio informacijos ataskaita pateikiama Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir paskelbiama taip, kaip nurodyta šio įstatymo 31 straipsnio 3 ir 4 dalyse. Ši pareiga nebetaikoma, kai pagrindinės patronuojančiosios įmonės metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose nurodytos konsoliduotosios pajamos ir atskiros įmonės metinėse finansinėse ataskaitose nurodytos pajamos kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 750 000 000 eurų“ diskutuotina keliais aspektais.

       Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 31 straipsnio 4 dalyje numatyta, jog „Pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas turi būti nemokamai prieinami visuomenei atitinkamoje interneto svetainėje mažiausiai 5 metus iš eilės“, t. y. šioje nuostatoje kalbama apie ataskaitos prieinamumą, bet ne apie jos paskelbimui taikomus reikalavimus. Atsižvelgus į tai, manytina, kad projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje turėtų būti pateikiama nuoroda tik į projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 3 dalį.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Antra, nėra aišku, apie kokios pareigos nebetaikymą yra kalbama – ar apie prieinamumo visuomenei užtikrinimą, kas apima ataskaitos pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir paskelbimą, ar apie kažkurią konkrečią prieinamumo užtikrinimo visuomenei dalį – pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui arba paskelbimą, kaip tai numatyta keičiamame įstatyme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūloma įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

1. Pagrindinės patronuojančiosios įmonės, kurių konsoliduotosios pajamos, nurodytos jų metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose, ir atskiros įmonės, kurių pajamos, nurodytos jų metinėse finansinėse ataskaitose, kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 750 000 000 eurų, privalo parengti antrųjų iš tų 2 finansinių metų pelno mokesčio informacijos ataskaitą ir užtikrinti jos prieinamumą visuomenei. Prieinamumas visuomenei užtikrinamas, kai pagal šio įstatymo reikalavimus parengta pelno mokesčio informacijos ataskaita pateikiama Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir paskelbiama taip, kaip nurodyta šio įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje. Šioje dalyje nustatytos pareigos nebetaikomos, kai pagrindinės patronuojančiosios įmonės metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose nurodytos konsoliduotosios pajamos ir atskiros įmonės metinėse finansinėse ataskaitose nurodytos pajamos kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 750 000 000 eurų.

 

Siūloma įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

4. Vidutinės ir didelės patronuojamosios įmonės, kontroliuojamos pagrindinės patronuojančiosios įmonės, kuriai netaikomi Lietuvos Respublikos arba kitos valstybės narės teisės aktai ir kurios konsoliduotosios pajamos, nurodytos jos metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose, kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 750 000 000 eurų, privalo užtikrinti antrųjų iš tų 2 finansinių metų pagrindinės patronuojančiosios įmonės pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumą visuomenei. Kai vidutinė arba didelė patronuojamoji įmonė pelno mokesčio informacijos ataskaitai reikalingos informacijos neturi, ji prašo savo pagrindinės patronuojančiosios įmonės pateikti jai informaciją, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti. Jei pagrindinė patronuojančioji įmonė visos reikalingos informacijos nepateikia, vidutinė arba didelė patronuojamoji įmonė parengia pelno mokesčio informacijos ataskaitą, kurioje pateikiama visa jos turima arba gauta informacija, ir pareiškimą, kuriame nurodoma, kad jos pagrindinė patronuojančioji įmonė nepateikė informacijos, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti, bei užtikrina jų prieinamumą visuomenei. Vidutinėms ir didelėms patronuojamosioms įmonėms šioje dalyje nustatytos pareigos nebetaikomos, kai pagrindinės patronuojančiosios visos įmonės konsoliduotosios pajamos, nurodytos jos metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose, kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 750 000 000 eurų.

Žr. Audito komiteto 2 pasiūlymą.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-15

 

7

(30),

(31)

 

 

(1),

(4)

 

 

4.    Be to, nėra aiškus šios nuostatos santykis su projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 4 dalimi, numatančia būtiną ataskaitos prieinamumą visuomenei 5 metus iš eilės. Atsižvelgus į tai, projektas koreguotinas.

Nepritarti

Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta nurodytus reikalavimus atitinkančioms pagrindinėms patronuojančiosioms įmonėms ir atskiroms įmonėms taikytina pareiga parengti pelno mokesčio informacijos ataskaitą ir užtikrinti jos prieinamumą visuomenei (t. y. pateikti ją Juridinių asmenų registro (toliau – JAR) tvarkytojui ir paskelbti savo interneto puslapyje). Šioje dalyje taip pat nurodyta sąlyga, kuriai atsiradus tokia pareiga minėtiems subjektams nebetaikoma, t. y. jiems rengti ir viešinti tokios ataskaitos už kitą ataskaitinį laikotarpį nebereikia. Tuo tarpu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 4 dalies nuostata, kad pelno mokesčio informacijos ataskaita turi būti skelbiama atitinkamo subjekto interneto svetainėje mažiausiai 5 m. iš eilės, taikytina minėtiems subjektams, tik esant pareigai. Todėl manytina, kad tikslinti įstatymo projekto šiuo atžvilgiu netikslinga.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-15

 

7

(30),

 

 

(31)

 

 

(4),

(5),

(7)

(4)

 

 

5.    Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad „Vidutinėms ir didelėms patronuojamosioms įmonėms šioje dalyje nustatytos pareigos nebetaikomos, kai pagrindinės patronuojančiosios įmonės visos konsoliduotosios pajamos, nurodytos jos metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose, kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 750 000 000 eurų“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 4 dalyje numatyta, jog „Pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas turi būti nemokamai prieinami visuomenei atitinkamoje interneto svetainėje mažiausiai 5 metus iš eilės“. Pastebėtina, kad nėra aiškus šių dviejų projekto nuostatų santykis. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 5 ir 7 dalims.

Nepritarti

Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta nurodytus reikalavimus atitinkančioms pagrindinėms patronuojančiosioms įmonėms ir atskiroms įmonėms taikytina pareiga parengti pelno mokesčio informacijos ataskaitą ir užtikrinti jos prieinamumą visuomenei (t. y. pateikti ją Juridinių asmenų registro (toliau – JAR) tvarkytojui ir paskelbti savo interneto puslapyje). Šioje dalyje taip pat nurodyta sąlyga, kuriai atsiradus tokia pareiga minėtiems subjektams nebetaikoma, t. y. jiems rengti ir viešinti tokios ataskaitos už kitą ataskaitinį laikotarpį nebereikia. Tuo tarpu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 4 dalies nuostata, kad pelno mokesčio informacijos ataskaita turi būti skelbiama atitinkamo subjekto interneto svetainėje mažiausiai 5 m. iš eilės, taikytina minėtiems subjektams, tik esant pareigai. Todėl manytina, kad tikslinti įstatymo projekto šiuo atžvilgiu netikslinga.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-15

 

7

(31)

 

(1),

(2),

(3),

(4),

(5)

 

6.    Atsižvelgus į tai, kad pagal projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio nuostatas pareiškimas privalo būti teikiamas tik tam tikrais atvejais, siūlytina visose projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio dalyse atitinkamais linksniais vartoti konstrukciją „Pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas“. Be to, siekiant teisinio aiškumo projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 31 straipsnyje minint pareiškimą turėtų būti pateikiamos nuorodos į keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse nurodytus pareiškimus, kad būtų aišku, jog kalbama apie tuos pačius pareiškimus.

Pritarti

Patikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1, 2, 3, 4 ir 5 dalis:

Žr. Audito komiteto 6 pasiūlymą.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Audito komitetas,

2023-05-03

1

(1)

 

1

(1)

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamas įstatymas papildomas dešimtuoju skirsniu, kurio 30 straipsnio 1 dalyje paaiškinama, kaip suprantamas pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumo visuomenei užtikrinimas, t. y. šios ataskaitos pateikimas JAR tvarkytojui ir jos paviešinimas subjekto interneto svetainėje, kas savo esme reiškia atitinkamą šios ataskaitos paskelbimą. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje, apibrėžiančioje įstatymo paskirtį, žodis „skelbimas“ jau yra nurodytas, taip pat į tai, kad šis žodis naudojamas ir įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio pavadinime („Pelno mokesčio informacijos ataskaitos pasirašymas, teikimas, skelbimas ir atsakomybė“), siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalį, išbraukiant perteklinius žodžius dėl minėtos ataskaitos prieinamumo visuomenei užtikrinimo.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas nustato įmonių finansinę atskaitomybę, reikalavimą atlikti įmonių finansinių ataskaitų auditą, įmonių finansinių ataskaitų teikimo ir skelbimo tvarką, metinio pranešimo, mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos, pelno mokesčio informacijos ataskaitos parengimo, teikimo, ir skelbimo ir prieinamumo visuomenei užtikrinimo tvarką, atsakomybę už įmonių finansinių ataskaitų, metinio pranešimo, mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos, pelno mokesčio informacijos ataskaitos rengimą, teikimą, ir skelbimą ir prieinamumo visuomenei užtikrinimą.“

Pritarti

 

 

 

 

2.

Audito komitetas,

2023-05-03

7

(30)

 

(1)

 

 

 

Argumentai:

1. Pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabai, kurioje akcentuojama, jog įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 4 dalyje kalbama apie pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumą, bet ne apie jos paskelbimui taikomus reikalavimus (t. y. jie nurodyti to paties 31 straipsnio 3 dalyje), siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalį, išbraukiant nuorodą į minėto 31 straipsnio 4 dalį.

2. Atsižvelgiant į tai, jog keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nustatyta įmonės pareiga iš esmės susideda iš dviejų sudedamųjų dalių – pelno mokesčio informacijos ataskaitos parengimo ir jos prieinamumo visuomenei užtikrinimo (t. y. jos pateikimo JAR tvarkytojui ir paviešinimo subjekto interneto svetainėje), taip pat įvertinus tai, kad keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse, kalbant iš esmės apie tokias pačias, tik kitiems subjektams taikytinas prievoles, naudojamas žodis ne „pareiga“, o „pareigos“, taip pat pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalį, suvienodinant žodžio „pareiga“ naudojimą su to paties keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 dalimi.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Pagrindinės patronuojančiosios įmonės, kurių konsoliduotosios pajamos, nurodytos jų metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose, ir atskiros įmonės, kurių pajamos, nurodytos jų metinėse finansinėse ataskaitose, kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 750 000 000 eurų, privalo parengti antrųjų iš tų 2 finansinių metų pelno mokesčio informacijos ataskaitą ir užtikrinti jos prieinamumą visuomenei. Prieinamumas visuomenei užtikrinamas, kai pagal šio įstatymo reikalavimus parengta pelno mokesčio informacijos ataskaita pateikiama Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir paskelbiama taip, kaip nurodyta šio įstatymo 31 straipsnio 3 ir 4 dalyse dalyje. Ši pareiga nebetaikoma Šioje dalyje nustatytos pareigos nebetaikomos, kai pagrindinės patronuojančiosios įmonės metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose nurodytos konsoliduotosios pajamos ir atskiros įmonės metinėse finansinėse ataskaitose nurodytos pajamos kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 750 000 000 eurų.“

Pritarti

 

3.

Audito komitetas,

2023-05-03

7

(30)

 

(4)

 

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad praktiškai visose keičiamo įstatymo 30 straipsnio dalyse subjekto konsoliduotųjų pajamų atžvilgiu iš esmės naudojama ta pati formuluotė, apibrėžianti, kokios tai pajamos (t. y. subjekto konsoliduotosios pajamos, kurios nurodytos jo metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose), siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Vidutinės ir didelės patronuojamosios įmonės, kontroliuojamos pagrindinės patronuojančiosios įmonės, kuriai netaikomi Lietuvos Respublikos arba kitos valstybės narės teisės aktai ir kurios konsoliduotosios pajamos, nurodytos jos metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose, kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 750 000 000 eurų, privalo užtikrinti antrųjų iš tų 2 finansinių metų pagrindinės patronuojančiosios įmonės pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumą visuomenei. Kai vidutinė arba didelė patronuojamoji įmonė pelno mokesčio informacijos ataskaitai reikalingos informacijos neturi, ji prašo savo pagrindinės patronuojančiosios įmonės pateikti jai informaciją, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti. Jei pagrindinė patronuojančioji įmonė visos reikalingos informacijos nepateikia, vidutinė arba didelė patronuojamoji įmonė parengia pelno mokesčio informacijos ataskaitą, kurioje pateikiama visa jos turima arba gauta informacija, ir pareiškimą, kuriame nurodoma, kad jos pagrindinė patronuojančioji įmonė nepateikė informacijos, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti, bei užtikrina jų prieinamumą visuomenei. Vidutinėms ir didelėms patronuojamosioms įmonėms šioje dalyje nustatytos pareigos nebetaikomos, kai pagrindinės patronuojančiosios įmonės visos konsoliduotosios pajamos, nurodytos jos metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose, kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 750 000 000 eurų.“

Pritarti

 

4.

Audito komitetas,

2023-05-03

7

(30)

 

(5)

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 dalyje nurodytų subjektų (tam tikrus reikalavimus atitinkančių vidutinių ir didelių patronuojamųjų įmonių) atžvilgiu nustatytos sąlygos formuluotė (t. y. ką turi daryti toks subjektas, jeigu neturi pelno mokesčio informacijos ataskaitai reikalingos informacijos) savo esme turėtų sutapti su formuluote, apibrėžiančia tokią pačią sąlygą, tik taikytiną kitiems subjektams (tam tikrus reikalavimus atitinkantiems filialams), siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 5 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Ne Lietuvos Respublikoje arba ne kitoje valstybėje narėje įsteigtų juridinių asmenų Lietuvos Respublikoje įsteigti filialai (toliau – filialas) privalo užtikrinti antrųjų iš 2 pastarųjų finansinių metų šio straipsnio 6 dalies 1 punkte nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės arba atskiros įmonės pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumą visuomenei. Kai filialas tokios ataskaitos pelno mokesčio informacijos ataskaitai reikalingos informacijos neturi, asmuo (asmenys), paskirtas (paskirti) vykdyti informacijos atskleidimo reikalavimus filiale, prašo šio straipsnio 6 dalies 1 punkte nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės arba atskiros įmonės pateikti jam (jiems) visą informaciją, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti. Jeigu visa prašoma informacija nepateikiama, filialas parengia pelno mokesčio informacijos ataskaitą, kurioje pateikiama visa jo turima arba gauta informacija, ir pareiškimą, kuriame nurodoma, kad pagrindinė patronuojančioji įmonė arba atskira įmonė nepateikė informacijos, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti, bei užtikrina jų prieinamumą visuomenei. Šioje dalyje nustatytos pareigos taikomos tik tiems filialams, kurių pardavimo grynosios pajamos kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 8 000 000 eurų. Filialui šioje dalyje nustatytos pareigos nebetaikomos, kai pardavimo grynosios pajamos kiekvienais iš 2 pastarųjų finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 8 000 000 eurų.“

Pritarti

 

5.

Audito komitetas,

2023-05-03

7

(30)

 

(9)

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad praktiškai visose keičiamo įstatymo 30 straipsnio dalyse, kurios yra susijusios su tam tikrus reikalavimus atitinkančiomis patronuojamosiomis įmonėmis, iš esmės naudojama ta pati formuluotė, apibrėžianti, kokios tai patronuojamosios įmonės (t. y. vidutinės ir didelės), siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 9 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 30 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Vidutinės ir didelės Patronuojamosios patronuojamosios įmonės, kurioms netaikomos šio straipsnio 4 dalies nuostatos, arba filialai, kuriems netaikomos šio straipsnio 5–7 dalių nuostatos, privalo užtikrinti pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumą visuomenei, jei tokios patronuojamosios įmonės arba filialai veikia tik tam, kad būtų išvengta šiame skirsnyje nustatytų atskaitomybės reikalavimų vykdymo.“

Pritarti

 

6.

Audito komitetas,

2023-05-03

7

(31)

 

(1),

(2),

(3),

(4),

(5)

 

 

Argumentai:

Keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse nustatyta, kad tam tikrus reikalavimus atitinkantis subjektas, negavęs iš savo pagrindinės patronuojančiosios įmonės arba atskiros įmonės visos informacijos, reikalingos išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti, privalo pats parengti ir paskelbti ne tik šią ataskaitą, bet ir pareiškimą, kuriame būtų pažymėtas toks informacijos nepateikimo faktas. Atsižvelgiant į tai, taip pat pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 6 pastabai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1, 2, 3, 4 ir 5 dalis, prieš šiose dalyse naudojamą žodį „pareiškimas“ įrašant „kai taikytina“ bei po jo pridedant nuorodą į keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalis, taip pat to paties 30 straipsnio 5 dalyje šalia pelno mokesčio informacijos ataskaitos įrašant ir pareiškimą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. Pelno mokesčio informacijos ataskaitos pasirašymas, teikimas, skelbimas ir atsakomybė

1. Pelno mokesčio informacijos ataskaitą ir, kai taikytina, pareiškimą, nurodytą šio įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse, pasirašo įmonės vadovas arba asmuo, paskirtas vykdyti informacijos atskleidimo reikalavimus filiale.

2. Pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse, per 12 mėnesių nuo finansinių metų, už kuriuos parengta ataskaita, paskutinės dienos pateikiami Juridinių asmenų registro tvarkytojui.

3. Pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse, turi būti paskelbti bent viena iš oficialiųjų Europos Sąjungos kalbų ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo finansinių metų, už kuriuos parengta pelno mokesčio informacijos ataskaita, paskutinės dienos:

1) įmonės interneto svetainėje, kai taikoma šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalis;

2) patronuojamosios įmonės interneto svetainėje arba įmonių grupės įmonės interneto svetainėje, kai taikoma šio įstatymo 30 straipsnio 4 dalis;

3) filialo arba jį įsteigusios įmonės interneto svetainėje arba įmonių grupės įmonės interneto svetainėje, kai taikoma šio įstatymo 30 straipsnio 5 dalis.

4. Pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse, turi būti nemokamai prieinami visuomenei atitinkamoje interneto svetainėje mažiausiai 5 metus iš eilės.

5. Už pelno mokesčio informacijos ataskaitos ir, kai taikytina, pareiškimo, nurodyto šio įstatymo 30 straipsnio 4 ir 5 dalyse, parengimą ir prieinamumo visuomenei užtikrinimą pagal įstatymuose priskirtą kompetenciją atsako šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės ar atskiros įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai arba šio įstatymo 30 straipsnio 4 dalyje nurodytos patronuojamosios įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai arba asmuo (asmenys), paskirtas (paskirti) vykdyti informacijos atskleidimo reikalavimus filiale.

6. Atlikdami auditą, auditorius arba audito įmonė patikrina, ar už finansinius metus, einančius prieš finansinius metus, už kuriuos parengtos metinės finansinės ataskaitos, įmonė privalėjo užtikrinti pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumą visuomenei ir, jei taip, ar buvo užtikrintas šios ataskaitos prieinamumas visuomenei, bei tai nurodo auditoriaus išvadoje.“

Pritarti

 

7.

Audito komitetas,

2023-05-03

9

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyta įstatymo nuostatų, išskyrus to paties straipsnio 2 dalį, įsigaliojimo data yra 2023 m. birželio 22 d., siūlytina atitinkamai suderinti įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo datą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir finansų ministras arba jos įgaliota institucija iki 2023 m. balandžio birželio 30 21 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti iš dalies

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Finansų ministras iki 2023 m. balandžio birželio 30 21 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

7. Komiteto / Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas Pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 1, 2, 3, 26, 29 straipsnių, septintojo skirsnio pavadinimo, priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo dešimtuoju skirsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-2480 ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: negauta.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto / Komisijos paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Andrius Palionis.

10. Komiteto / Komisijos narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 1, 2, 3, 26, 29 straipsnių, septintojo skirsnio pavadinimo, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo dešimtuoju skirsniu įstatymo projektas Nr. XIVP-2480(2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                Mindaugas Lingė                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyriausioji specialistė Audronė Čekanavičienė