LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
DĖL PRELIMINARAUS ĮVERTINIMO, AR LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. i-446 9 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTAS NR. XIIIP-5357 NEPRIEŠTARAUJA LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI
2020-12-02 Nr. 102-P-46(5)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, nariai: Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis, Agnė Širinskienė.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Institucijų atstovai: Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas Saulius Švedas, patarėja Neringa Azguridinė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-11-12 |
1 |
2 |
1, 2 |
1. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi Žemės įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 81 dalies 1 ir 2 punktuose siūloma įtvirtinti, kad vienas iš rodiklių, nustatant fizinių asmenų pirmumo teisę išsinuomoti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę, yra jų amžius. Jeigu asmuo yra iki 40 metų, jam būtų skiriama 10 balų. Tuo tarpu asmenys nuo 40 iki 60 metų, siekiantys išsinuomoti valstybinę žemę, gautų tik 5 balus. Taigi pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą asmenims iki 40 metų amžiaus įstatyme būtų nustatytos palankesnės sąlygos išsinuomoti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę nei vyresnio amžiaus pretendentams. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 81 dalies nuostatas fiziniams asmenims įstatyme būtų nustatytos palankesnės sąlygos išsinuomoti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę nei juridiniams asmenims, nes fiziniai asmenys nustatant pirmumo teisę priklausomai nuo jų amžiaus galėtų gauti daugiau (5 ar 10) balų nei juridiniai asmenys, kuriems amžiaus rodikliai nebūtų taikomi. Konstitucinis Teismas 2020 m. vasario 10 d. nutarime yra pažymėjęs, kad vienas iš pagal Konstitucijos 29 straipsnį draudžiamo diskriminavimo pagrindų yra žmogaus teisių varžymas dėl jo amžiaus. Konstitucinis Teismas 2020 m. birželio 3 d. nutarime taip pat pažymėjo, kad pagal Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintą asmenų lygiateisiškumo principą reikalaujama, kad teisėje pagrindinės teisės ir pareigos būtų įtvirtintos visiems vienodai; konstitucinis asmenų lygybės principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas; vienas iš pagal Konstitucijos 29 straipsnį draudžiamo diskriminavimo pagrindų yra žmogaus teisių varžymas dėl jo amžiaus. Atsižvelgus į tai, projektu siūlomas teisinis reguliavimas galimai prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 daliai. |
Pritarti |
Siūloma nuostata yra aiškiai diskriminacinė nuostata dėl amžiaus. Pagal ją skirstomi asmenys į amžiaus grupes, ir pagal tai teikiamas didesnis balas išsinuomojant valstybinę žemės ūkio paskirties žemę, tai yra teikiama privilegija, todėl siūlomos 1 straipsnio 2 dalies 1, 2 punktų nuostatos galimai prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 daliai.
Pastebėtina, kad Ūkininko ūkio įstatymo 10
straipsnio 2 dalyje yra paminėta: „2. Vyriausybė, teikdama prioritetą
jauniesiems (iki 40 metų) ūkininkams, nustato jų įsikūrimo ir kvalifikacijos
kėlimo paramos formą ir dydį.“ Vyriausybė remia jaunus ūkininkus, tačiau
proj. siūloma nuostata aiškiai diskriminacinė ir neatitinka Konstitucijos 29
straipsnio esmės: “Įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar
pareigūnams visi asmenys lygūs. |
3. Komiteto sprendimas:
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 67 straipsnio 3 punktu, Teisės ir teisėtvarkos komitetas preliminariai įvertino, kad Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. i-446 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XIIIP-5357) 1 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktų nuostatos prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnio 1 daliai.
4. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
5. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
6. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Dalia Latvelienė