LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIŲ PLĖTROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO PROJEKTO
2018-04-11 Nr. XIIIP-1922
Vilnius
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad finansų įstaigoms vykdyti Nacionalinės plėtros įstaigos (toliau – NPĮ) veiklą, kuri apima skatinamojo finansavimo veiklą, paveda Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Iš siūlomų įstatymo projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas ir kokiomis procedūromis vadovaujantis turėtų atrinkti ir pasiūlyti Vyriausybei pavesti tam tikroms finansų įstaigoms vykdyti NPĮ veiklą. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalimi, pavedimai vykdyti NPĮ veiklą panaikinami Vyriausybės įgaliotos institucijos teikimu, todėl jei minėta Vyriausybės įgaliota institucija turėtų teikti ir pasiūlymus Vyriausybei pavesti finansų įstaigoms vykdyti NPĮ veiklą, turėtu būti atitinkamai tikslinama projekto 4 straipsnio 1 dalis.
2. Atsižvelgiant į tai, kad finansų įstaigai vykdyti NPĮ veiklą paveda Vyriausybė ir tokią veiklą finansų įstaiga, kuriai pavesta vykdyti NPĮ veiklą, gali pradėti vykdyti tik tada, kai priežiūros institucija įrašo ją į NPĮ sąrašą, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalyje vietoje žodžių „vykdymas perleidžiamas kitai šio įstatymo reikalavimus atitinkančiai finansų įstaigai“ rašyti „vykdymas perleidžiamas kitai šio įstatymo reikalavimus atitinkančiai NPĮ“.
Be to, iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kas turėtų vykdyti prisiimtus įsipareigojimus tuo laikotarpiu, kol jie bus perduoti kitai NPĮ.
3. Projekto 6 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, jog NPĮ gali veiklai vykdyti pasitelkti finansų tarpininkus. Pastebėtina, jog iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiu būdu ir kieno nustatyta tvarka minėti tarpininkai būtų „pasitelkiami“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.
4. Įstatymo projekto 14 straipsnio 2 dalimi siūloma reglamentuoti, jog nustačius, kad NPĮ nuosavas kapitalas yra mažesnis, nei nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nurodyti subjektai privalo nedelsdami sušaukti neeilinį visuotinį akcininkų susirinkimą. NPĮ visuotinis akcininkų susirinkimas privalo priimti sprendimus, kurie leistų kaip galima greičiau atkurti NPĮ nuosavą kapitalą iki šio straipsnio 1 dalyje nurodyto mažiausio dydžio. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais.
Pirma, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas ir kokiu laikotarpiu turėtų nustatyti, kad NPĮ nuosavas kapitalas neatitinka įstatymo nuostatų. Siekiant teisinio aiškumo, projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą.
Antra, įstatymo projekto nuostata „kaip galima greičiau atkurti NPĮ nuosavą kapitalą“ nėra pakankamai aiški ir gali būti subjektyviai vertinama. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalies 5 punkto nuostatomis, įstatymo projekto V skyriaus reikalavimų neatitikimas būtų pagrindas Vyriausybei panaikinti pavedimą vykdyti NPĮ veiklą. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos, aiškiai nurodant laikotarpį, per kurį turi būti atkurtas NPĮ nuosavas kapitalas.
5. Įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalimi nustatoma, kad specialusis kapitalo rezervas formuojamas kaupimo principu, kiekvienais metais tokiam rezervui formuoti skiriant ne mažiau kaip 10 procentų tų metų paskirstytojo pelno, iki bus pasiektas nustatytas rezervo lygis. Siūloma nuostata diskutuotina.
Iš projekto nuostatų nėra aišku, per kokį terminą NPĮ turi suformuoti specialųjį kapitalo rezervą. Atkreiptinas dėmesys, kad gali susidaryti situacijos, kuomet ne mažesnis kaip 5 procentų NPĮ įstatinio kapitalo dydžio specialusis kapitalo rezervas niekada ir nebūtų suformuotas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalies 5 punkto nuostatomis, įstatymo projekto V skyriaus reikalavimų neatitikimas būtų pagrindas Vyriausybei panaikinti pavedimą vykdyti NPĮ veiklą. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos, aiškiai nurodant laikotarpį, per kurį turi būti pasiektas nustatytas rezervo lygis.
6. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 2, 6, 8, 11, 211, 42, 43, 47 straipsnių, 1 ir 3 priedų pakeitimo ir įstatymo papildymo 171, 421, 431, 432, 433, 434, 435, 436 ir 437 straipsniais ir septintuoju3 skirsniu įstatymo projektas, reg. Nr. XIIIP-1896. Atsižvelgiant į tai, siūlytina įstatymų projekto nuostatas derinti tarpusavyje, įstatymo projekto 17 straipsnio 2 dalyje teikiant nuorodą į Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnio nuostatas, o įstatymo projekto 19 straipsnio 6 dalyje – į Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnio nuostatas.
Privatinės teisės skyriaus vedėja,
pavaduojanti Teisės departamento direktorių Daina Petrauskaitė
J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]