LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centrO veiklos aprašo patvirtinimo

 

 

 

2016 m. balandžio 21 d. Nr. V-367 

 Vilnius

 

 

 

 

 

Siekdama įgyvendinti Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrojo veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. V-895 „Dėl Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrojo veiksmų plano patvirtinimo“, 23.3 papunktį,

 

t v i r t i n u Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro veiklos aprašą (pridedama). 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                                 Audronė Pitrėnienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir

mokslo ministro 2016 m. balandžio 21 d.

įsakymu Nr. V-367

 

 

GAMTOS MOKSLŲ, TECHNOLOGIJŲ, INŽINERIJOS, MATEMATIKOS TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS VEIKLOS

ATVIROS PRIEIGOS CENTRO VEIKLOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro veiklos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro (toliau – Centras) veiklos tikslus, uždavinius, kūrimą ir valdymą, veiklas ir finansavimą.

2. Centras kuriamas vadovaujantis prieinamumo, aktualumo apskrities teritorijai ir šalies tvariajai plėtrai (įskaitant siekį atitikti Sumaniosios specializacijos strategijos prioritetus), gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos mokslų ir kūrybiškumo ugdymo (STEAMangl. Science, Technnology, Engineering, Art (creative activities), Mathematics) (toliau – STEAM) integralumo ir sistemiškumo principais.             

3. Savivaldybių, mokslo ir studijų, verslo atstovų ir kitų suinteresuotų šalių tarpusavio bendradarbiavimas kuriant Centrą skatins visų lygių ir formų partnerystę ir prisidės prie STEAM mokslų populiarinimo ir jų ugdymo kokybės gerinimo mokyklose.

4. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

CENTRO VEIKLOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

5. Centro veiklos tikslai:

5.1. ugdyti mokinius, kaip ateities STEAM mokslų sričių tyrėjus, inovacijų kūrėjus ir diegėjus, naujų aukštos pridėtinės vertės produktų bei paslaugų kūrėjus ir gamintojus, stiprinant dalykines, kūrybiškumo, iniciatyvumo, verslumo ir lyderystės kompetencijas, reikalingas sėkmingai profesinei jų karjerai;

5.2. ugdyti mokinių kompetencijas, gerinti pasiekimus ir stiprinti praktinius gebėjimus STEAM mokslų srityse;

5.3. ugdyti inovacijų kultūrą, skatinant mokinių ir visuomenės domėjimąsi STEAM mokslų laimėjimais, su jais susijusių pramonės šakų pasiekimais bei galimybėmis Lietuvoje ir pasaulyje.

6. Centro veiklos uždaviniai:

6.1. skatinti mokinių domėjimąsi ir pasirengimą mokytis ar studijuoti STEAM mokslų srityse, sukurti sąlygas gerinti ugdymo(si) kokybę;

6.2. ugdyti mokinių žinių integravimo ir taikymo, iniciatyvumo, verslumo ir lyderystės kompetencijas mokslinių tyrimų ir techninės kūrybos srityse;

6.3. sukurti STEAM mokslinių tyrimų ir techninės kūrybos mokomąsias aplinkas, kurios būtų aprūpintos šiuolaikinėmis technologijomis ir būtų viešai prieinamos;

6.4. tobulinti mokytojų dalykinę, mokslinių tyrimų ir techninės kūrybos kompetencijas STEAM mokslų srityse;

6.5. vykdyti mokinių profesinį orientavimą;

6.6. populiarinti STEAM mokslinių tyrimų, inovacijų ir techninės kūrybos, ypač Lietuvos sumaniosios specializacijos srityse, laimėjimus.

III SKYRIUS

Centro KŪRIMAS IR Valdymas

 

7. Kuriant Centrą dalyvauja savivaldybių administracijos, mokslo ir studijų institucijos, asocijuotos verslo struktūros, verslo įmonės (toliau  ̶  Šalys) ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija (toliau – ministerija).

8. Centro juridinį statusą pasirenka jo kūrime dalyvaujančios Šalys.

9. Visos apskrities teritorijai atstovaujančios Šalys susitaria dėl savo įsipareigojimų, Centro valdymo ir įformina tai pasirašydamos bendradarbiavimo sutartį (toliau – Bendradarbiavimo sutartis). Bendradarbiavimo sutartyje nurodoma Centrui atstovaujanti šalis, kuri įgaliojama pasirašyti susitarimą (toliau – Susitarimas) su ministerija ir (ar) jos įgaliota įstaiga dėl Centro kūrimo koordinavimo apskrities teritorijoje ir dalyvavimo partnerio teisėmis 20142020 metų laikotarpio Europos Sąjungos fondų lėšomis finansuojamo projekto veiklose.

10. Centro kūrime ir valdyme dalyvaujančių Šalių galimi įsipareigojimai, numatomi Bendradarbiavimo sutartyje:

10.1. finansuoti visas ar dalį Centro veiklų ir (ar) patalpų eksploatacinių išlaidų;

10.2. prisidėti prie Centro žmogiškųjų išteklių išlaikymo, skiriant lėšas darbuotojų etatams išlaikyti;

10.3. užtikrinti savo teritorijoje gyvenančių mokinių vežimą transportu ir bendradarbiauti su tos apskrities teritorijos savivaldybių administracijomis organizuojant mokinių vežimą į Centrą ir iš Centro namo;

10.4. padėti Centrui vykdyti tikslinio mokytojų kvalifikacijos tobulinimo ir mokinių profesinio orientavimo veiklas, rengti viešus renginius mokiniams ir visuomenei;

10.5. įgyvendinant Centro veiklas leisti sutartomis sąlygomis naudotis turima moksline ir mokomąja įranga, taip pat kitais materialiniais ištekliais;

10.6. į Centro veiklas įtraukti savo darbuotojus, tyrėjus, mokslininkus, dėstytojus, doktorantus, studentus;

10.7. teikti pagalbą Centro darbuotojams rengiantiems STEAM ugdymo metodiką ir metodines priemones;

10.8. pagal savo kompetenciją skirti lėšų neformaliojo švietimo programoms įgyvendinti;

10.9. pagal savo kompetenciją bendradarbiauti su kitomis STEAM veiklas įgyvendinančiomis įstaigomis šalyje ir užsienyje;

10.10. viešinti Centro veiklą.

11. Ministerija ir (ar) jos įgaliota įstaiga su Centrui atstovaujančia šalimi pasirašo Susitarimą, kuriame nurodomos pasirašančiųjų Šalių teisės ir įsipareigojimai kuriant ir valdant Centrą.

12. Ministerija ir (ar) jos įgaliota įstaiga:

12.1. aprūpina Centrą įranga ir priemonėmis, finansuoja smulkius patalpų remonto darbus, naudodama 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 1 prioriteto „Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų skatinimas“ lėšas, numatytas 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioriteto įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. V-380 „Dėl 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioriteto įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo plano ir nacionalinio stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“, 01.1.1-CPVA-V-701 priemonės „Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų raidos infrastruktūros plėtra ir integracija į europines infrastruktūras“ veiklai „Mokiniams pritaikytų gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos ir matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centrų sukūrimas“ įgyvendinti;

12.2. koordinuoja metodinę ir ugdomąją veiklą, konsultuoja dėl Centro metodinės veiklos ir  mokytojų kompetencijų tobulinimo;

12.3. kartu su partneriais iš regionų dalyvauja renkant ar skiriant Centro vadovą.

13. Sprendimą dėl Centro kūrimo vietos priima regiono plėtros taryba. Centras kuriamas teritoriniame apskrities centre, jeigu apskrities regiono plėtros taryba nenusprendžia kitaip.

14. Centras gali būti kuriamas panaudojant esamą integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) infrastruktūrą.

15. Kiekviename Centre gali būti įrengiamos keturios laboratorijos:

15.1. specializuota laboratorija ̶ atliepianti tos apskrities teritorijos specifiką (mokslo, technologijų arba verslo tendenciją);

15.2. standartizuotos laboratorijos: viena  ̶  biologijos ir chemijos; antra  ̶  fizikos ir inžinerijos; trečia  ̶  robotikos ir informacinių technologijų.

16. Jeigu Centras kuriamas panaudojant mokslo ir studijų institucijos infrastruktūrą, standartizuotų laboratorijų įranga ir priemonės gali skirtis nuo Aprašo 15.2 papunktyje išvardytų standartizuotų laboratorijų ir turi būti derinama su tos mokslo ir studijų institucijos turima baze.

17. Jeigu apskrities teritoriniame centre kuriami du Centrai, jų ugdymo sritys ir laboratorijų įranga turi būti suderintos tarpusavyje, kad jos nedubliuotų viena kitos ir kartu visiškai aprėptų ir išplėstų Aprašo 15.1. ir 15.2 papunkčiuose išvardytų laboratorijų veiklos sritis.

18. Parenkant Centro vietą, pirmenybė teikiama patalpoms, išdėstytoms viename aukšte, ir turi būti užtikrinta galimybė į jas patekti judėjimo negalią turintiems asmenims.

19. Centro patalpose turi būti sąlygos įrengti keturias laboratorijas, o kiekvienoje laboratorijoje – galimybė įrengti ne mažiau kaip po 15 darbo vietų.

 

IV SKYRIUS

CENTRO VEIKLOS

 

20. Centras vykdo šias veiklas:

20.1. rengia ir įgyvendina neformaliojo švietimo programas įvairaus amžiaus, skirtingų gebėjimų vaikams;

20.2. sudaro galimybes organizuoti veiklas bendrojo ugdymo bendrosiose programose numatytiems tikslams pasiekti, pvz., projektinių darbų, laboratorinių darbų, brandos darbo ir kitoms veikloms atlikti;

20.3. organizuoja mokinių atliekamus mokslinius tyrimus, eksperimentinę veiklą, laboratorinius darbus, techninės kūrybos veiklas;

20.4. organizuoja mokinių grupinę ir individualią veiklą;

20.5. organizuoja mokinių konkursus, olimpiadas, stovyklas ir kitus renginius, rengia jiems užduotis, vertina rezultatus;

20.6. organizuoja mokiniams profesinio orientavimo renginius, susitikimus su mokslo, pramonės ir paslaugų sektorių atstovais, pažintinius mokinių vizitus į mokslo institucijas, pramonės, paslaugų verslo įmones;

20.7. organizuoja ir vykdo mokytojų seminarus, stažuotes, pažintinius vizitus ir kitas mokytojų kvalifikacijos tobulinimo veiklas;

20.8. mokytojams rengia metodinę medžiagą, padedančią ugdyti mokinių mokslinius tyrimus ir plėtoti techninę kūrybą;

20.9. skatina mokytojų įsitraukimą į Centro vykdomas ugdymo ir metodines veiklas;

20.10. kuria ir palaiko virtualias tyrimų ir konstravimo laboratorijas, organizuoja mokymą nuotoliniu būdu;

20.11. kuria ir palaiko mokinių mokslinių tyrimų gebėjimų ugdymo ir techninės kūrybos plėtros aplinką;

20.12. visuomenei organizuoja viešus renginius pristatydamas mokslinius tyrimus ir inovatyvaus verslo pasiekimus, taip pat populiarindamas inovacijas ir techninę kūrybą;

20.13. nuolat analizuoja tarptautinę patirtį ir ją taiko savo veikloje.

 

V SKYRIUS

CENTRO FINANSAVIMAS

 

21. Centro veiklų finansavimą sudaro:

21.1. Lietuvos Respublikos biudžeto lėšos;

21.2. savivaldybių biudžetų lėšos;

21.3. Europos Sąjungos, užsienio šalių finansinės paramos lėšos;

21.4. kitos teisėtai gaunamos lėšos.

22. Centro veiklų finansavimo lėšos nurodomos Bendradarbiavimo sutartyje.

 

–––––––––––––––––––