Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 19 STRAIPSNIO 4 DALIES PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-298 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIVP-408(2)
2023 m. birželio 21 d. Nr. 495
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. kovo 23 d. sprendimo Nr. SV-S-425 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą ir Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. liepos 5 d. sprendimo Nr. SV-S-599 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-298 ir Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-408(2) (toliau kartu – Įstatymų projektai) dėl šių priežasčių:
1. Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės biudžetas patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo (Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas), todėl pajamų iš pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) netekimai dėl Įstatymų projektuose siūlomų PVM lengvatų, šių netekimų nekompensuojant kitomis pajamas didinančiomis ar išlaidas mažinančiomis priemonėmis (pavyzdžiui, naujo mokesčio įvedimu, mokesčio bazės išplėtimu, kitų ilgalaikių išlaidų mažinimu ir panašiai), lemtų valdžios sektoriaus balanso blogėjimą ir apsunkintų fiskalinių tikslų pasiekimą.
2. Siekiant didinti Įstatymų projektuose nurodytų prekių prieinamumą gyventojams, tinkamesnis sprendimas būtų didinti namų ūkių, ypač mažas pajamas gaunančių asmenų, pajamas, taip suteikiant gyventojams daugiau galimybių patiems pasirinkti, kur išleisti padidėjusias pajamas. Valstybės mastu jau imtasi tokių priemonių: padidintas neapmokestinamasis pajamų dydis, minimalioji mėnesinė alga, socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių dydžiai, padidėjo socialinio draudimo pensijos, valstybinės pensijos, šalpos pensijos, išmokos vaikams ir kitos socialinės išmokos, be to, padidėjo asmenų, įgyjančių teisę į būsto šildymo išlaidų kompensaciją, aprėptis, iš dalies kompensuojamos išaugusios elektros energijos ir gamtinių dujų kainos.
3. Nereceptinių vaistų, kurie dažniausiai skirti tik lėtinių ligų trumpalaikiam gydymui ar trumpalaikiam ligų simptomų mažinimui, pirkimo skatinimas gali lemti didesnį ir kartais nereikalingą šių vaistų vartojimą bei tam tikrais atvejais turėti neigiamų pasekmių gyventojų sveikatai, o asmenims, kuriems diagnozuota lėtinių ligų arba kitų susirgimų ir kuriems reikalingas ilgalaikis gydymas ir nuolatinė gydytojų priežiūra bei vaistai, vartojami dažnai ir dideliu mastu, dažniausiai taikomas gydymas receptiniais vaistais, kurie jau šiuo metu pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 19 straipsnio 4 dalies 1 punktą apmokestinami taikant lengvatinį 5 procentų PVM tarifą.