LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

Dėl Greitosios medicinos pagalbos iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašo patvirtinimo

 

2015 m. rugpjūčio 27 d. Nr. V-1004

Vilnius

 

 

Vykdydama Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros 2014–2016 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 1V-118/V-253 „Dėl Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros 2014–2016 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 1.1.3 priemonę ir Atsakymo į medicinos pagalbos skambučius trumpaisiais pagalbos telefono numeriais funkcijos ir greitosios medicinos pagalbos tarnybų pajėgų operatyviojo valdymo funkcijos integravimo Bendrajame pagalbos centre grafiko, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2015 m. kovo 2 d. įsakymu Nr. V-291/1V-143 „Dėl Atsakymo į medicinos pagalbos skambučius trumpaisiais pagalbos telefono numeriais funkcijos ir greitosios medicinos pagalbos tarnybų pajėgų operatyviojo valdymo funkcijos integravimo Bendrajame pagalbos centre grafiko patvirtinimo“, 6 priemonę:

1. T v i r t i n u Greitosios medicinos pagalbos iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. gruodžio 16 d. įsakymą Nr. V-1075 „Dėl Greitosios medicinos pagalbos iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašo patvirtinimo“;

2.2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. spalio 17 d. įsakymą Nr. V-909 „Dėl Laikinojo greitosios medicinos pagalbos įvykių klasifikatoriaus, skirto Bendrojo pagalbos centro operatoriams, patvirtinimo“.

3. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2015 m. gruodžio 1 d.

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministrė                                                                            Rimantė Šalaševičiūtė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

sveikatos apsaugos ministro

2015 m.  rugpjūčio 27 d.

įsakymu Nr. V-1004

 

 

GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS IŠKVIETIMŲ ĮVERTINIMO IR GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS BRIGADOS SIUNTIMO Į IŠKVIETIMO VIETĄ TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Greitosios medicinos pagalbos (toliau – GMP) iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja GMP dispečerio ir Bendrojo pagalbos centro (toliau – BPC) priimamų iškvietimų klasifikavimą ir rūšiavimą ir GMP brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarką.

2. Aprašas privalomas asmens sveikatos priežiūros įstaigoms (toliau – ASPĮ), teikiančioms GMP paslaugas, nepriklausomai nuo šių įstaigų nuosavybės bei teisinės formos ar pavaldumo.

3. Apraše vartojamos sąvokos:

3.1. GMP dispečerinė– GMP paslaugas teikianti įstaiga arba BPC struktūrinis padalinys, teikiantis GMP dispečerinės paslaugas.

3.2. GMP dispečerinės paslaugos – asmens sveikatos priežiūros paslaugos, apimančios GMP iškvietimų priėmimą, iškvietimų metu gautos informacijos registravimą, įvertinimą ir apibendrinimą, GMP iškvietimų rūšiavimą, informacijos perdavimą GMP brigadoms, kitoms pagalbos tarnyboms ir kitiems civilinės saugos sistemos subjektams bei informacijos saugojimą.

3.3. GMP dispečeris – asmuo, GMP dispečerinėje teikiantis GMP dispečerinės paslaugas.

3.4. BPC operatorius – BPC darbuotojas, atsakantis į pagalbos skambučius  telefono numeriu 112. 

3.5. GMP iškvietimų rūšiavimas – GMP dispečerio atliekamas GMP iškvietimų skirstymas į reagavimo kategorijas.

4. Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

BPC OPERATORIAUS ATLIEKAMAS GMP IŠKVIETIMŲ ĮVERTINIMAS

 

5. BPC operatorius, gavęs pagalbos prašymą, kai skambinantis asmuo praneša apie kompleksinį įvykį, nurodytą Aprašo 12 punkto lentelės 1 punkte (kai įvykio vietoje reikalingos kelios pagalbos tarnybos), ir kai skambinantysis aiškiai nurodo kvietimo priežastį, surinkęs Aprašo 18 punkte nurodytą  informaciją, BPC informacinėje sistemoje (toliau – BPC IS) parengia pranešimą apie GMP poreikį, vadovaudamasis Aprašo 12 punktu priskiria įvykį  įvykio tipui „Kompleksinis įvykis“ ir perduoda informaciją BPC IS bei telefonu į GMP dispečerinę.

6. BPC operatorius, gavęs pranešimą apie GMP poreikį per mobiliąją aplikaciją „GPIS112“ arba trumpąja žinute (SMS), kai pranešėjas negali kalbėti, BPC IS parengia pranešimą apie pagalbos poreikį (su prierašu „Tylusis skambutis“ arba „Gauta 112SMS“), vadovaudamasis Aprašo 12 punktu priskiria įvykį  įvykio tipui ir perduoda informaciją BPC IS bei telefonu į GMP dispečerinę.

7. BPC operatorius, gavęs pagalbos prašymą tik dėl GMP paslaugų (ne kompleksinis įvykis) ar kai skambinantis asmuo negali aiškiai nusakyti esamos situacijos, tačiau reikalauja GMP ir yra sudėtinga įvertinti GMP paslaugų poreikį, surenka Aprašo 19 punkte nurodytą informaciją  ir nedelsdamas konferencijos būdu sujungia skambinantį asmenį su GMP dispečeriu. Prieš sujungimą su GMP dispečeriu BPC IS parengia pranešimą apie GMP pagalbos poreikį ir vadovaudamasis Aprašo 12 punktu priskiria įvykį įvykio tipui „GMP įvykis“.

8. Tais atvejais, kai BPC operatoriui sujungti skambinančiojo su GMP dispečerine nepavyksta ilgiau kaip 30 sekundžių, BPC operatorius BPC IS parengia pranešimą apie GMP pagalbos poreikį, vadovaudamasis Aprašo 12 punktu priskiria įvykį  įvykio tipui ir perduoda jį BPC IS bei telefonu į GMP dispečerinę.

9. Jei pokalbio su skambinančiu asmeniu metu nutrūko ryšys ir yra pagrindas manyti, kad prašymas (pranešimas) galėtų būti laikomas pagalbos prašymu (skambinantysis prašė GMP pagalbos ir ryšys nutrūko nebaigus rinkti informacijos ar bandant sujungti konferencijos būdu), BPC operatorius privalo perskambinti pagalbos prašiusiam asmeniui ne mažiau kaip tris kartus. Nepavykus prisiskambinti, visais atvejais BPC IS parengiamas pranešimas apie pagalbos poreikį, kuris perduodamas į GMP dispečerinę, o pranešime nurodyta informacija perduodama į GMP dispečerinę telefonu.

10. Gavęs informaciją apie padėties įvykio vietoje pasikeitimą ar kitą informaciją, galinčią padėti veiksmingiau suteikti pagalbą, BPC operatorius papildo (patikslina) atitinkamą pranešimą apie pagalbos poreikį ir perduoda informaciją telefonu GMP dispečeriui.

11. Sutrikus BPC IS, kai BPC negali parengti ir perduoti pranešimų apie pagalbos poreikį nustatyta tvarka, pranešimas apie pagalbos poreikį perduodamas fiksuotojo arba mobiliojo ryšio telefonu, konferencinio ryšio būdu sujungiant skambinantį asmenį su GMP dispečeriu.

 

 

Iii skyrius

GmP ĮVYKIŲ KLASIFIKATORIUS

 

12. Pagalbos prašymo skambučiai skirstomi pagal toliau pateiktą klasifikatorių:

 

Įvykio tipas

Įvykio tipo paaiškinimas

1.   Kompleksinis įvykis

 

 

1.1. ekstremalusis įvykis, kurio metu nukentėjo žmonės;

1.2. įvairių transporto priemonių (automobilių, traukinių, laivų, lėktuvų ir t. t.) avarijos, kurių metu nukentėjo žmonės arba įtariama, kad gali būti nukentėjusių žmonių;

1.3. gaisras / sprogimas, per kurį nukentėjo žmonės, arba įtariama, kad gali būti nukentėjusių žmonių (apdegusių, apsinuodijusių dūmais ir kt.);

1.4. skęstantis arba po vandeniu patekęs žmogus;

1.5. nelaimė, kurios metu dėl bet kokio kiekio dujų, skysčio ar kitų medžiagų (cheminių, biologinių, radioaktyvių ir kt.) poveikio kyla pavojus gyvybei ar sveikatai;

1.6. bandymas nusižudyti, agresijos arba smurto atvejai, keliantys pavojų aplinkiniams ar pačiam žmogui;

1.7. užpultas žmogus (durtiniai, šautiniai, kiauryminiai sužalojimai, seksualinė prievarta) arba yra įtarimų, kad patalpose gali būti bejėgiškos būklės žmogus;

1.8. GMP personalas negali iš karto prieiti prie nukentėjusio žmogaus teikti pagalbos ir yra reikalinga policijos ir (ar) priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos pagalba, pavyzdžiui, ant žmogaus užgriuvus žemėms, statybinėms konstrukcijoms ir pan.;

1.9. žmogaus nukritimas iš aukščio;

1.10. pagalbos tarnybų pareigūnų, vykstančių į įvykio vietą ar jau esančių įvykio vietoje, prašymas atsiųsti GMP tarnybą arba BPC operatoriui gavus informacijos apie tai, kad įvykio vietoje gali būti nukentėjusių žmonių (kai įvykio vietoje reikalingos kelios pagalbos tarnybos);

2.   GMP įvykis

Šios lentelės 1 punkte nenurodyti GMP prašymai (pranešimai) dėl nelaimingo atsitikimo, gyvybei ar sveikatai grėsmingos būklės arba kai sudėtinga įvertinti GMP paslaugų poreikį.

 

Pastaba. Įvykio tipas nustatomas pagal pirminę pranešėjo informaciją.

 

IV SKYRIUS

GMP DISPEČERIO ATLIEKAMAS IŠKVIETIMŲ Rūšiavimas ir reagavimas

 

13. GMP dispečeris, gavęs pagalbos prašymą tiesiogiai iš skambinančio asmens arba BPC operatoriaus pranešimą dėl GMP paslaugų, pagal pirminę pranešėjo informaciją turi įvertinti, kuriai reagavimo kategorijai priskirtinas iškvietimas.

14. Jei BPC operatoriui skambinantį asmenį konferencijos būdu sujungus su GMP dispečeriu pokalbio metu ryšys nutrūko, GMP dispečeris privalo perskambinti pagalbos prašiusiam asmeniui ne mažiau kaip tris kartus. Nepavykus prisiskambinti, visais atvejais parengiamas pranešimas apie pagalbos poreikį ir perduodamas arčiausiai įvykio vietos esančiai GMP brigadai.

15. Iškvietimų dėl GMP paslaugų skirstymas:

 

Iškvietimo tipas

Reagavimo kategorija

Iškvietimo tipo paaiškinimas

 

Skubus iškvietimas

 

I

Kreipiamasi dėl neatidėliotinos greitosios medicinos pagalbos poreikio ir GMP brigada siunčiama iš karto kuo skubiau, bet ne vėliau kaip per 3 min. nuo iškvietimo užregistravimo. Šiai reagavimo kategorijai priskiriami:

1. nelaimingi atsitikimai:

1.1. ūmūs apsinuodijimai;

1.2. žaibo ir elektros sukelti pakenkimai;

1.3. užspringimas – ūmus kvėpavimo nepakankamumas (sutrikimas), švokščiantis kvėpavimas ar patologinis seilėtekis;

1.4. įvairių lokalizacijų traumos, kai pažeistos magistralinės kraujagyslės ir yra gausus išorinis kraujavimas;

1.5. gyvūno, vabzdžio, roplio įkandimas (esant gyvybei pavojingų požymių);

1.6. ūmi alerginė reakcija (esant gyvybei pavojingų požymių);

1.7. bendras kūno atšalimas su letargijos požymiais (esant mažesnei kaip 35 0C kūno temperatūrai);

1.8. nudegimas (esant daugiau kaip 5 proc. kūno paviršiaus ploto paviršiniam nudegimui ar daugiau kaip 3 proc. gilesniam nudegimui);

1.9. saulės ar šilumos smūgis (esant didesnei kaip 40 0C kūno temperatūrai, mieguistumui, sąmonės sutrikimui, vėmimui);

1.10. ilgalaikio suspaudimo sindromo atvejai;

1.11. įvairios lokalizacijos svetimkūniai (su gyvybei pavojingais požymiais);

2. gyvybei grėsmingos būklės:

2.1. mirštant;

2.2. esant ūmiam kvėpavimo funkcijos sutrikimui (sustojus kvėpavimui, staiga atsiradus obstrukcijai, dusuliui ir kt.);

2.3. esant ūmiam širdies veiklos sutrikimui (sustojus širdžiai, sutrikus širdies ritmui, ūmiai atsiradus skausmui krūtinėje ir kt.);

2.4. esant ūmiam kraujotakos sutrikimui, staigiam ir pavojingam kraujospūdžio sumažėjimui ar padidėjimui, galvos svaigimui, sutrikus kalbai ar esant kitų centrinės nervų sistemos pažeidimo požymių;

2.5. ūmiai atsiradus kraujagyslių sistemos nepakankamumui (esant šaltai, drėgnai, „marmurinei odai“, staiga atšalus, išbalus galūnėms (-ei);

2.6. staiga sutrikus sąmonei arba jos netekus;

2.7. atsiradus įvairios etiologijos traukuliams;

2.8. tirpstant galūnėms, esant parezei ar paralyžiui;

2.9. esant ūmiam, labai stipriam skausmui dėl įvairių priežasčių;

2.10. esant ūmiam regėjimo sutrikimui;

2.11. esant gausiam išoriniam kraujavimui ar įtarus vidinį kraujavimą;

2.12. esant kūno temperatūros pokyčiams: kūno temperatūra mažesnė kaip 35 0C arba didesnė kaip 39,5 0C;

2.13. kviečiant pas vaiką iki 1 metų amžiaus (esant elgesio pasikeitimams, verkšlenimui, mieguistumui ir kt.);

2.14. esant nėštumo komplikacijoms (kraujavimui, nutekėjus vaisiaus vandenims, kitoms gyvybei pavojingoms būklėms);

2.15. prasidėjus gimdymui (esant kraujavimui, traukuliams, kitoms gyvybei pavojingoms būklėms);

2.16. pakartotinai ir gausiai vemiant ir (ar) profuziškai viduriuojant;

2.17. esant ūmiam psichikos ir elgesio sutrikimui;

2.18. prireikus skubiai pervežti iš namų ar ASPĮ, teikiančios ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, į ASPĮ, teikiančias stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kai vežant reikia teikti skubiąją medicinos pagalbą.

Atidedamas iškvietimas

II

1. GMP brigada gali būti siunčiama per 30 min. nuo iškvietimo užregistravimo:

1.1. nušalus;

1.2. paūmėjus lėtinėms ligoms, tačiau nesant pavojingų gyvybei požymių (jei registruojant kvietimą pavyksta tai nustatyti);

1.3. kai paciento sveikatos būklė nėra pavojinga gyvybei ir kai būtinoji medicinos pagalba nereikalinga, tačiau pacientas arba artimieji kategoriškai reikalauja atvykti.

2. Prireikus pacientą pervežti (kai pacientas yra ASPĮ ir jo būklė stabili), GMP brigada gali būti siunčiama per 60 min. nuo iškvietimo užregistravimo.

Peradresuojamas iškvietimas

 

III

Iškvietimą reikia peradresuoti kitoms institucijoms arba reikia kitų tarnybų pagalbos:

1. kai išsakomi nusiskundimai, susiję su sveikatos išsaugojimo, ligų profilaktikos, gydymo, slaugos ir kitais sveikatos priežiūros klausimais. Pacientams rekomenduojama kreiptis į šeimos gydytoją arba į ASPĮ, su kuria šeimos gydytojas yra sudaręs sutartį, priėmimo-skubios pagalbos skyrių (šeimos gydytojo nedarbo metu) arba patariama telefonu, jei to pakanka pacientui;

2. kai kreipiasi girtaujantys, triukšmą keliantys asmenys, pranešimai / iškvietimai nukreipiami policijai;

3. gavus iškvietimą iš kitos teritorijos, nei nustatyta sutartyje su teritorine ligonių kasa. Iškvietimas priimamas ir perduodamas GMP paslaugas teikiančiai įstaigai toje teritorijoje, iš kurios gautas iškvietimas, arba arčiausiai įvykio vietos esančiai kitos teritorijos GMP brigadai.

Patariamasis iškvietimas

IV

Pacientas nori tik GMP paslaugas teikiančio dispečerio arba kito sveikatos priežiūros specialisto patarimų telefonu. Šiais atvejais GMP brigada nesiunčiama.

 

16. Jei iškvietimų yra daug ir nėra galimybės jų skubiai įvykdyti, GMP brigada siunčiama ten, kur iš kvietimo metu gautos informacijos tikėtina, kad paciento gyvybei gresia pavojus.

17. Jei teritorijoje, kurioje užregistruotas iškvietimas, visos GMP brigados užimtos, o iškvietimas priskiriamas I reagavimo kategorijai, GMP dispečeris, įvertinęs gautą informaciją, perduoda kvietimą kitą teritoriją aptarnaujančiai ir arčiausiai įvykio vietos esančiai GMP brigadai.

 

V SKYRIUS

PRANEŠIMŲ APIE GMP POREIKĮ, KURIUOS RENGIA BPC OPERATORIUS BPC IS, TURINYS

 

18. Kompleksinio įvykio pranešimą apie GMP poreikį sudaro:

18.1. pagrindinė informacija:

18.1.1. įvykio vietos adresas (rajonas, gatvė, namo, buto numeris, kelias (jo kilometras), kiti orientyrai);

18.1.2. telefono, iš kurio skambinama pagalbos, numeris;

18.1.3. įvykio trumpas paaiškinimas, pagrindinis nusiskundimas;

18.2. papildoma informacija:

18.2.1. kiek yra nukentėjusių žmonių;

18.2.2. nukentėjusio (-ių) žmogaus (-ių) būklė:

18.2.3. ar sąmoningas (ar atsimerkia, ar kalba, ar judina galūnes, ar vykdo komandas);

18.2.4. ar kvėpuoja;

18.2.5. ar skambinantis asmuo yra šalia nukentėjusiojo;

18.2.6. koks nukentėjusio (-ių) žmogaus (-ių) amžius, jei nežinomas, nurodoma apytikriai;

18.2.7.           kelintas aukštas (jei pastate), laiptinės durų užrakto kodas.

19. GMP įvykio atveju pranešimą apie GMP poreikį sudaro tik 18.1 papunktyje nurodyta informacija.

20. Papildomos informacijos, kuri renkama tęsiant konferencinį telefoninį pokalbį (BPC operatorius, GMP dispečeris, skambinantysis), turinys priklauso nuo įvykio pobūdžio. Šią informaciją sudaro skambinančio asmens atsakymai į BPC operatoriaus, GMP dispečerio klausimus.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. GMP dispečerinė tarnyba ir BPC pagal savo kompetenciją turi bendradarbiauti ir užtikrinti sąveiką priimdami ir įvertindami pagalbos prašymus, susijusius su GMP poreikiu įvykio vietoje, perduodami pranešimus apie pagalbos poreikį ir į juos reaguodami.

22. ASPĮ, teikianti GMP paslaugas, turi užtikrinti nuolatinį GMP dispečerinės tarnybos ryšį su paribinių rajonų GMP dispečerinėmis tarnybomis ir BPC regioniniais padaliniais.

 

________________

part_c2d7ae7de68246f29225de139606848c_end