LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

Dėl NUOTOLINIŲ medicininių konsultacijų teikimo GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS DISPEČERINĖSE tvarkos aprašo patvirtinimo

 

2023 m. birželio 19 d. Nr. V-705

Vilnius

 

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 3 punktu:

1. T v i r t i n u Nuotolinių medicininių konsultacijų teikimo greitosios medicinos pagalbos dispečerinėse tvarkos aprašą (pridedama).

2. P a v e d u įsakymo vykdymą kontroliuoti viceministrui pagal veiklos sritį.

3. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                                                              Arūnas Dulkys


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos

ministro 2023 m. birželio 19 d.

įsakymu Nr. V- 705

 

 

NUOTOLINIŲ medicininių konsultacijų  TEIKIMO GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS DISPEČERINĖSE TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nuotolinių medicininių konsultacijų teikimo greitosios medicinos pagalbos dispečerinėse tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato greitosios medicinos pagalbos (toliau – GMP) konsultantų nuotolinių medicininių konsultacijų teikimo skambinantiems asmenims, kai nėra poreikio aktyvuoti GMP brigadą ir teikti GMP paslaugą įvykio vietoje tvarką, reikalavimus GMP konsultaciniam centrui ir GMP konsultantams.

2. Apraše vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys:

2.1. GMP konsultantas (toliau – konsultantas) – sveikatos priežiūros specialistas, dirbantis GMP tarnybos struktūrinio padalinio dispečerinėje, atitinkantis Apraše nustatytus reikalavimus ir asmenims telefonu ar kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis teikiantis medicinines konsultacijas.

2.2. Nuotolinė medicininė konsultacija telefonu ar kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis teikiama konsultacija, per kurią asmenims suteikiama reikiama medicininė informacija arba pasiūloma kreiptis į atitinkamą asmens sveikatos priežiūros įstaigą, arba, įvertinus situaciją, į įvykio vietą siunčiama greitosios medicinos pagalbos brigada, arba ji siunčiama, kai asmuo nori gauti mokamą paciento pervežimo paslaugą.

2.3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. gruodžio 27 d. įsakyme Nr. V-1131 „Dėl Greitosios medicinos pagalbos paslaugų teikimo išlaidų apmokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. lapkričio 7 d. įsakyme Nr. V-996 „Dėl Greitosios medicinos pagalbos dispečerinių tarnybų veiklos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Greitosios medicinos pagalbos dispečerinių tarnybų veiklos aprašas), Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2007 m. lapkričio 6 d. įsakyme Nr. V-895 „Dėl greitosios medicinos pagalbos paslaugų teikimo reikalavimų patvirtinimo“ ir kituose asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

NUOTOLINIŲ medicininių konsultacijų TEIKIMO TVARKA

 

3. Nuotolinės medicininės konsultacijos teikiamos GMP tarnybos telefono numeriu 113 visą parą visomis savaitės dienomis (darbo, švenčių ir poilsio dienomis). 

4. Trumpasis numeris 113 skirtas neskubiai nuotolinei medicininei konsultacijai gauti. Juo galima skambinti, kai reikalinga tik nuotolinė medicininė konsultacija, t. y. situacija nekelia pavojaus žmogaus gyvybei ar sveikatai ir pagal  Greitosios medicinos pagalbos iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu Nr. V-1004 „Dėl Greitosios medicinos pagalbos iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašo patvirtinimo“, (toliau – Greitosios medicinos pagalbos iškvietimų įvertinimo ir greitosios medicinos pagalbos brigados siuntimo į iškvietimo vietą tvarkos aprašas) atitinka IV reagavimo kategoriją arba  kai norima gauti mokamą  paciento pervežimo paslaugą.

5. Nuotolinės medicininės konsultacijos teikiamos GMP tarnybos vadovo nustatyta tvarka identifikavus skambinantįjį. Nuotolinės medicininės konsultacijos teikiamos valstybine ir bent viena iš šių kalbų – anglų, rusų, lenkų, ukrainiečių. .

6. Nuotolinės medicininės konsultacijos telefonu darbo organizavimo tvarką ir struktūrą tvirtina GMP tarnybos vadovas.

7. Konsultantas, teikdamas nuotolinę medicininę konsultaciją, vadovaujasi standartizuotais GMP tarnybos vadovo patvirtintais protokolais.

8. Nuotolinės medicininės konsultacijos telefonu skambučiai priimami ir nuotolinė medicininė konsultacija teikiama naudojant GMP tarnybos kompiuterinę techninę ir programinę įrangą.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI GMP KONSULTANTAMS

 

9. GMP konsultantais  gali būti skubiosios medicinos pagalbos slaugos specialistai, skubiosios medicinos pagalbos paramedikai, skubiosios medicinos pagalbos specializacijos išplėstinės praktikos slaugytojai (toliau – išplėstinės praktikos slaugytojai), medicinos gydytojai, gydytojai anesteziologai reanimatologai, gydytojai chirurgai, gydytojai kardiologai, gydytojai neurologai, gydytojai psichiatrai, šeimos gydytojai, vidaus ligų gydytojai, vaikų ligų gydytojai ir skubiosios medicinos gydytojai.  

10. GMP konsultantas per paskutinius penkerius metus (išskyrus jei atitinkamą profesinę kvalifikaciją įgijo arba atitinkamą slaugos specializacijos programą baigė ne seniau nei prieš 5 metus) turi būti išklausęs Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro nustatytus reikalavimus atitinkančią ne trumpesnę kaip 36 val. trukmės skubiosios medicinos pagalbos teikimo vaikams ir suaugusiesiems profesinės kvalifikacijos tobulinimo programą.

11. . Konsultantas turi nuolat tobulinti profesinę kvalifikaciją, atsižvelgdamas į nuolatinę mokslo ir praktikos pažangą, ir būti susipažinęs su GMP tarnybos vadovo patvirtintais protokolais bei  darbo tvarkos aprašais.

 

IV SKYRIUS

REIKALAVIMAI GREITOSIOS MEDICINOS PAGALBOS KONSULTACIJŲ CENTRUI

 

12. GMP tarnybos struktūrinio padalinio dispečerinės nuotolines medicinines konsultacijas teikiantis padalinys –  GMP konsultacinis centras (toliau – Centras), kuriame  turi būti kompiuterizuotos darbo vietos, skirtos darbui su GMP informacine sistema, arba kita technine ir programine įranga, įgalinančia teikti nuotolinę medicininę konsultaciją.

13. Ryšiui palaikyti gali būti naudojama skaitmeninė mobiliojo radijo ryšio sistema, mobilusis ar stacionarus telefonas bei kitos ryšio priemonės.

14. Informacija (paciento vardas, pavardė, amžius, adresas, telefono numeris, informacija apie sveikatos būklę) apie suteiktą nuotolinę medicininę konsultaciją saugoma 3 metus nuo nuotolinės medicininės konsultacijos suteikimo dienos GMP tarnybos kompiuterinėje duomenų bazėje.

15. Centras privalo turėti rezervinį autonominį elektros energijos šaltinį.

 

V SKYRIUS

KONSULTANTO FUNKCIJOS

 

16.  Konsultanto funkcijos:

16.1. registruoti skambučius;

16.2. įvertinti asmens nusiskundimus, susirgimo arba sužalojimo pobūdį ir būklės sunkumą;

16.3. skirstyti pacientus pagal jų būklės sunkumą (kritinės, vidutinio sunkumo ir lengvos būklės) ir užtikrinti būklės sunkumą atitinkančią konsultaciją;

16.4. nustatyti vyraujančią sveikatos būklę;

16.5. surinkti tikslią informaciją apie pacientą;

16.6. įvertinti vyraujančius simptomus ir ligos anamnezę;

16.7. pagal savo kompetenciją, esant poreikiui, konsultuoti pacientus telefonu, iki atvyks greitoji medicinos pagalba;

16.8. teikti patarimus vadovaujantis GMP tarnybos vadovo patvirtintais protokolais;

 

16.9. esant poreikiui ar kritinei ar nestabiliai paciento būklei, perduoti kvietimą GMP dispečeriui, kad būtų skubiai išsiųsta artimiausia GMP brigada pagalbai iki GMP atvykimo teikti;

16.10. valdyti skambinančiųjų srautus, parinkti medicininės pagalbos lygį ir reaguoti į paciento pagalbos poreikius.

17. Konsultantas, atsižvelgdamas į konsultuojamojo išsakomas problemas, privalo:

17.1. teikti savipagalbos instrukcijas;

17.2. pasiūlyti kreiptis į pirmines ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančią asmens sveikatos priežiūros įstaigą (toliau – PASPĮ), prie kurios skambinantysis yra prisirašęs, gydytojo konsultacijai gauti tos įstaigos darbo metu tą pačią dieną, PASPĮ ne darbo metu – kreiptis į stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios asmens sveikatos priežiūros įstaigos, su kuria PASPĮ, prie kurios yra prisirašęs pacientas, yra sudariusi sutartį, skubiosios pagalbos skyrių;

17.3. surinkti informaciją apie paciento sveikatos būklę, paciento informaciją (vardas, pavardė, amžius)r medicininę anamnezę, tai įvesti į GMP informacinę sistemą ar kitą GMP naudojamą programinę įrangą;

17.4. naudoti GMP tarnybos vadovo patvirtintus klausimynus / protokolus, skirtus užtikrinti, kad konsultantas užduos visus reikiamus klausimus ir nepraleis svarbių požymių ar simptomų, pagal savo kompetenciją vertindamas paciento sveikatos būklę, nusiskundimus ir anamnezę;

17.5. paaiškinti, kaip elgtis, jeigu būklė negerėja arba blogėja;

18. Nuotolinė medicininė konsultacija telefonu teikiama, jeigu:

18.1. asmuo kreipiasi pats (pirmos eilės skambinantysis);

18.2. skambinantysis yra šalia konsultuojamo asmens ir gali padėti GMP konsultantui įvertinti konsultuojamojo būklę (antros eilės skambinantysis).

19. Jei suteikus nutolinę medicininę konsultaciją GMP brigada nesiunčiama, konsultantas, baigdamas pokalbį, turi informuoti skambinantįjį, kad GMP brigados nesiunčia, o tuo atveju, jei paciento sveikatos būklė pablogėtų, skambinantysis arba pacientas turėtų pakartotinai skambinti trumpuoju skubiosios pagalbos numeriu 112 arba į GMP dispečerinę ir kviesti GMP brigadą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

20. Centras pagal savo kompetenciją turi bendradarbiauti su GMP dispečerine, kad nuotolinės medicininės konsultacijos metu nustačius GMP paslaugos poreikį ši informacija laiku būtų perduota GMP dispečerinei.

________________

part_47d68deb132e42edb4a0020773bdf09b_end