LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL KARYBOS SRITIES STANDARTIZACIJOS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. liepos 1 d. Nr. V-499

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2 straipsnio 15 dalimi ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 19 d. nutarimo Nr. 1564 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymą“ 1.6  papunktį:

1. T v i r t i n u Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2011 m. spalio 12 d. įsakymą Nr. V-1146 „Dėl Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Krašto apsaugos ministras                                                                                     Arvydas Anušauskas

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro

2022 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. V-499

 

 

KARYBOS SRITIES STANDARTIZACIJOS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Karybos srities standartizacijos tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) reglamentuoja krašto apsaugos sistemos (toliau – KAS) institucijų dalyvavimo NATO standartizacijos procese ir Lietuvos karybos standartų rengimo, skelbimo ir peržiūros tvarką.

2. Tvarkos aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos karybos standartu LKS AAP-03 (K) „NATO standartizacijos dokumentų rengimo, priežiūros ir tvarkymo direktyva – AAP-03(K)“ (toliau – LKS AAP-03).

3. Šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Lietuvos karybos standartasLietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos įgaliotos institucijos patvirtintas karybos standartas.

            3.2. NATO standartizacija ‒ procedūrų, specifikacijų ir terminijos kūrimas ir diegimas reikiamam NATO valstybių narių sąveikumo lygiui pasiekti arba rekomendacijų dėl NATO valstybių tarptautinio bendradarbiavimo teikimas.

            3.3. NATO standartizacijos dokumentas – NATO standartizacijos susitarimas, NATO standartizacijos rekomendacija, NATO valstybių narių standartas ar pagalbinis standartizacijos dokumentas.

3.4. NATO standartizacijos dokumentų duomenų bazė – elektroninė duomenų bazė, kurioje kaupiami NATO standartizacijos dokumentai.

3.5. NATO standartizacijos rekomendacija ‒ materialinių išteklių standartizacijos srityje taikomas NATO standartizacijos dokumentas, kuriuo nustatomi vienas ar keli su sąveikumu nesusiję  standartai ir kuris neįpareigoja NATO valstybių narių šių standartų įdiegti.

3.6. NATO standartizacijos susitarimas – NATO standartizacijos dokumentas, kuriuo NATO valstybės narės sąveikumui užtikrinti sutaria įdiegti standartą (-us) visiškai arba iš dalies, su išlygomis arba be jų.

3.7. Ratifikavimas – procedūra, kai Lietuvos Respublika pareiškia poziciją dėl NATO standartizacijos susitarime nustatyto (-ų) standarto (-ų) įdiegimo.

3.8. Standartizacijos siūlymasNATO atsakingajai institucijai perduodamas dokumentas, kuriame nustatomas standartizavimo poreikis.

 

II SKYRIUS

DALYVAVIMAS NATO STANDARTIZACIJOS VEIKLOJE

 

PIRMASIS SKIRSNIS

STANDARTIZACIJOS SIŪLYMO RENGIMAS IR TEIKIMAS

 

4. KAS institucija, nustačiusi poreikį rengti NATO standartizacijos dokumentą, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos įgaliotai institucijai – Gynybos resursų agentūrai prie Krašto apsaugos ministerijai (toliau – Agentūra) pateikia standartizacijos siūlymą dėl NATO standartizacijos dokumento rengimo (Tvarkos aprašo 1 priedas). Standartizacijos siūlyme turi būti pateikta toliau nurodyta informacija:

4.1. temos pavadinimas;

4.2. standartizavimo poreikis ir kokį poveikį tai turės sąveikumui;

4.3. siūlomas standartizacijos sprendimas;

4.4. terminas, iki kada standartizacijos dokumentas turėtų būti parengtas.

5. Agentūra, gavusi standartizacijos siūlymą dėl NATO standartizacijos dokumento rengimo, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo standartizacijos siūlymo gavimo dienos jį įvertina. Jeigu standartizacijos siūlymas pagrįstas, Agentūra, remdamasi standartizacijos siūlyme pateikta informacija, užpildo ir NATO Standartizacijos biurui pateikia LKS AAP-03 A priede nurodytą standartizacijos siūlymo formą. Jeigu KAS institucijos pateiktas standartizacijos siūlymas nepagrįstas ar pateikta nepakankama informacija, Agentūra apie tai raštu informuoja standartizacijos siūlymą pateikusią KAS instituciją.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

ATSTOVŲ SKYRIMAS Į NATO STANDARTIZACIJOS KOMITETUS IR DARBO GRUPES

 

6. KAS institucija, kuriai krašto apsaugos ministro įsakymu pavesta atstovauti NATO standartizacijos komitete ar darbo grupėje (toliau – atsakingoji KAS institucija), paskiria atstovą dalyvauti komiteto ar darbo grupės veikloje ir apie tai praneša NATO standartizacijos komiteto ar darbo grupės pirmininkui ir Agentūrai.

7. Atsakingosios KAS institucijos paskirtas atstovas NATO standartizacijos komitete svarstomais klausimais pristato su atsakingosios KAS institucijos vadovu suderintą poziciją. Standartizacijos darbo grupėse paskirti atstovai dalyvauja kaip dalyko ekspertai ir vadovaujasi
LKS AAP-03 nustatytomis
NATO standartizacijos dokumentų rengimo, priežiūros ir tvarkymo procedūromis.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

NATO STANDARTIZACIJOS suSITARIMŲ PROJEKTŲ RATIFIKAVIMO IR NATO STANDARTIZACIJOS REKOMENDACIJŲ PROJEKTŲ PATVIRTINIMO PROCEDŪRA

 

8. Agentūra ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo NATO standartizacijos dokumentų projektų paskelbimo NATO standartizacijos dokumentų duomenų bazėje (toliau – NSDD) dienos raštu kreipiasi į atsakingąją KAS instituciją su prašymu iki rašte nurodytos dienos pateikti išvadą dėl NATO standartizacijos susitarimo projekto ratifikavimo ar pateikti siūlymą dėl NATO standartizacijos rekomendacijos projekto tvirtinimo.

9. Atsakingoji KAS institucija išnagrinėja NATO standartizacijos susitarime nustatyto (-ų) standarto (-ų) galutinį (-ius) projektą (-us) ir pateikia Agentūrai  išvadą dėl NATO standartizacijos susitarimo ratifikavimo (Tvarkos aprašo 2 priedas). Atsakingoji KAS institucija turi išsiaiškinti standartų projektuose išdėstytus reikalavimus ir įvertinti jiems įdiegti reikalingus resursus, nustatyti reikalingus veiksmus ir priemones, įdiegimo terminą. Atsakingoji KAS institucija gali kreiptis informacijos į kitas KAS, valstybės ar savivaldybių institucijas ar įstaigas, dalyvaujančias diegiant standartus.

10. Jeigu atsakingoji KAS institucija dėl objektyvių priežasčių negali pateikti Agentūrai iki jos rašte nurodytos dienos išvados dėl NATO standartizacijos susitarimo ratifikavimo, apie tai ji raštu informuoja Agentūrą, nurodydama vėlavimo priežastį.

11. Agentūra įvertina KAS atsakingosios institucijos išvadą dėl NATO standartizacijos susitarimo ratifikavimo ir remdamasi išvadoje pateiktais duomenimis ir informacija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jos gavimo dienos parengia ratifikavimo atsakymą, jį suderina su atsakingąja KAS institucija ir pateikia NATO Standartizacijos biurui, Lietuvos Respublikos atstovybės prie NATO ir Europos Sąjungos atstovavimo grupei. Tais atvejais, kai dėl nurodytų priežasčių nespėjama parengti ir pateikti ratifikavimo atsakymo iki NATO Standartizacijos biuro nustatyto ratifikavimo termino pabaigos, atsakymas pateikiamas paskelbus NATO standartizacijos susitarimą.

12. Agentūra ratifikavimo atsakyme pateikia vieną iš toliau nurodytų atsakymų:

12.1. „Ratifikuoja ir įdiegia“, kai visiškai sutinkama su NATO standartizacijos susitarimu ir numatoma įdiegti NATO standartizacijos susitarime nustatytą (-us) standartą (-us) (toliau – standartai) per nurodytą terminą. Nurodomos kariuomenės pajėgų rūšys, kurios įdiegs standartus, ir planuojamas arba konkretus jų įdiegimo terminas.

12.2. „Ratifikuoja ir įdiegia su išlygomis“, kai iš esmės sutinkama su NATO standartizacijos susitarimu, tačiau nėra galimybių įdiegti NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų visa apimtimi. Nurodomos kariuomenės pajėgų rūšys, kurios įdiegs standartus, ir planuojamas arba konkretus jų įdiegimo terminas ir išlygos.

12.3. „Ratifikuoja ir įdiegs vėliau“, kai visiškai sutinkama su NATO standartizacijos susitarimu ir planuojama įdiegti NATO standartizacijos susitarime nustatytus standartus vėliau, bet nenurodomas jų įdiegimo terminas. Nurodomos kariuomenės pajėgų rūšys, kurios įdiegs standartus.

12.4. „Ratifikuoja ir įdiegs vėliau su išlygomis“, kai iš esmės sutinkama su NATO standartizacijos susitarimu ir planuojama įdiegti NATO standartizacijos susitarime nustatytus standartus ne visa apimtimi vėliau, bet nenurodomas jų įdiegimo terminas. Nurodomos kariuomenės pajėgų rūšys, kurios įdiegs standartus, ir išlygos.

12.5. „Neratifikuoja“, kai nesutinkama su NATO standartizacijos susitarimu ir nėra galimybių  įdiegti NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų. Nurodomos prieštaravimo dėl paskelbimo  priežastys.

12.6. „Nedalyvauja“, kai NATO standartizacijos susitarimas neaktualus arba nėra pajėgumų įvertinti NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų reikalavimų.

13. Atsakingoji KAS institucija Agentūrai pateikia patikslintą išvadą dėl NATO standartizacijos susitarimo ratifikavimo (Tvarkos aprašo 2 priedas) tais atvejais, kai:

13.1. paaiškėja, kad nėra galimybių įdiegti NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų laikantis ratifikavimo atsakyme nurodyto termino ir apimties;

13.2. nustatomas NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų įdiegimo terminas.

14. Agentūra įvertina KAS atsakingosios institucijos patikslintą išvadą dėl NATO standartizacijos susitarimo ratifikavimo ir, remdamasi išvadoje pateiktais duomenimis ir informacija, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jos gavimo dienos parengia patikslintą atsakymą, jį suderina su atsakingąja KAS institucija ir pateikia NATO Standartizacijos biurui, Lietuvos Respublikos atstovybės prie NATO ir Europos Sąjungos atstovavimo grupei.

15. Atsakingoji KAS institucija Agentūrai iki jos nustatyto, bet ne trumpesnio kaip 35 darbo dienos termino pateikia pagrįstą siūlymą dėl NATO standartizacijos rekomendacijos projekto tuo atveju, jei siūlo projekto netvirtinti. Jei NATO standartizacijos rekomendacijos projektą siūloma tvirtinti, Agentūrai siūlymas neteikiamas. Agentūra, gavusi atsakingosios KAS institucijos siūlymą, ne vėliau kaip iki NATO Standartizacijos biuro nustatyto patvirtinimo termino pabaigos parengia oficialų prieštaravimą ir jį pateikia NATO Standartizacijos biurui.

16. NATO valstybių narių ratifikuoti ar patvirtinti NATO standartizacijos dokumentai  skelbiami NSDD.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

NATO STANDARTIZACIJOS DOKUMENTŲ ĮDIEGIMAS IR TAIKYMAS

 

17. NATO standartizacijos susitarime nustatyti standartai įdiegiami laikantis ratifikavimo atsakyme nurodyto termino bei apimties. Tais atvejais, kai NATO standartizacijos susitarimo skyriuje „Įsigaliojimo NATO data“ nustatoma NATO standartizacijos susitarimo įsigaliojimo data, standartai įdiegiami ne anksčiau nei nustatytą dieną, neatsižvelgiant į ratifikavimo atsakyme nurodytą  įdiegimo terminą. NATO standartizacijos susitarime nustatyti standartai įdiegiami, kai įvykdomi NATO standartizacijos susitarimo skyriuje „Susitarimo įdiegimas“ išdėstyti reikalavimai.

18. Agentūra per 10 darbo dienų nuo NATO susitarimo paskelbimo NSDD dienos informuoja atsakingąją KAS instituciją apie jo paskelbimą. Atsakingoji KAS institucija įdiegia NATO susitarime nustatytus standartus ir Agentūrai pateikia pranešimą dėl NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų įdiegimo (Tvarkos aprašo 3 priedas). Jei atsakingoji KAS institucija neįdiegia NATO susitarime nustatytų standartų laikydamasi ratifikavimo atsakyme nurodyto termino, ji pateikia Agentūrai patikslintą išvadą dėl NATO standartizacijos susitarimo ratifikavimo, kaip numatyta Aprašo 14 punkte.

19. Agentūra ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pranešimo dėl NATO standartizacijos susitarimu nustatytų sąjungininkų standartų įdiegimo dienos pagal LKS AAP-03 E priedą parengia įdiegimo pranešimą ir jį pateikia NATO Standartizacijos biurui.

20. Agentūra kas 3 metai nuo NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų įdiegimo su išlygomis dienos organizuoja išlygų peržiūrėjimą, siekdama išsiaiškinti jų aktualumą. Jeigu atsakingoji KAS institucija nustato, kad išlygos nebeaktualios, ji Agentūrai pateikia patikslintą pranešimą dėl NATO standartizacijos susitarime nustatytų standartų įdiegimo (Tvarkos aprašo 3 priedas).

21. Jeigu NATO standartizacijos dokumentai paskelbiami negaliojančiais, Agentūra per 10 darbo dienų nuo jų paskelbimo negaliojančiais dienos informuoja atsakingąją KAS instituciją. Ji priima sprendimą dėl dokumentų, kuriais įdiegti NATO standartizacijos susitarime nustatyti standartai, peržiūrėjimo ar tolesnio jų galiojimo.

22. NATO standartizacijos rekomendacijose nustatyti standartai taikomi pagal poreikį. Atsakingoji KAS institucija iki kiekvienų einamųjų metų gruodžio 15 d. pateikia Agentūrai pranešimą dėl per einamuosius metus paskelbtų NATO standartizacijos rekomendacijų taikymo (Tvarkos aprašo 4 priedas). Dėl kiekvienos NATO standartizacijos rekomendacijos teikiamas atskiras pranešimas. Agentūra, remdamasi atsakingosios KAS institucijos gautu pranešimu, per 5 darbo dienas nuo jo gavimo dienos užpildo ir NATO Standartizacijos biurui pateikia LKS AAP-03 F priede nurodytą NATO standartizacijos rekomendacijos taikymo formą.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

KARYBOS TERMINŲ STRAIPSNIŲ LIETUVIŲ KALBA RENGIMAS IR SKELBIMAS

 

23. Agentūra rengia standartizuotų karybos terminų straipsnių lietuvių kalba projektus ir krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka juos teikia KAS Terminijos komisijai svarstyti.

24. KAS Terminijos komisijos apsvarstyti karybos srities terminų straipsniai teikiami Valstybinei lietuvių kalbos komisijai vertinti. Teigiamai įvertinti karybos terminų straipsniai skelbiami Lietuvos Respublikos terminų banke.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

SIŪLYMŲ DĖL NATO STANDARTIZACIJOS DOKUMENTŲ KEITIMO TEIKIMAS

 

25. KAS institucija, nustačiusi poreikį keisti NATO standartizacijos dokumentą, pateikia Agentūrai siūlymą dėl NATO standartizacijos dokumento keitimo (Tvarkos aprašo 5 priedas).

26. Agentūra, gavusi siūlymą dėl NATO standartizacijos dokumento keitimo, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo siūlymo gavimo dienos jį įvertina. Jeigu siūlymas pagrįstas, Agentūra, remdamasi siūlyme pateikta informacija, užpildo ir NATO Standartizacijos biurui pateikia LKS AAP-03 G priede pateiktą siūlymo dėl NATO standartizacijos dokumento keitimo formą. Jeigu KAS institucijos pateiktas siūlymas nepagrįstas ar pateikta nepakankama informacija, Agentūra apie tai raštu informuoja siūlymą pateikusią KAS instituciją.

 

II SKYRIUS

LIETUVOS KARYBOS STANDARTŲ RENGIMAS, SKELBIMAS IR PERŽIŪRĖJIMAS

 

27. Inicijuoti Lietuvos karybos standarto rengimą gali bet kuri KAS institucija, pateikdama Agentūrai pagrįstą siūlymą dėl standartizacijos dokumento rengimo (Tvarkos aprašo 1 priedas). 

28. Lietuvos karybos standartui rengti krašto apsaugos ministro įsakymu sudaroma darbo grupė iš KAS institucijų ir kitų suinteresuotųjų subjektų, kuriems rengiamas standartas gali turėti tiesioginį ar netiesioginį poveikį, atstovų.

29. Darbo grupė Lietuvos karybos standarto projektą priima sutarimu. Jei sutarimas pasiekiamas, projektas teikiamas suinteresuotosioms institucijoms derinti. Jei darbo grupei nepavyksta pasiekti sutarimo, ji bendru sutarimu gali priimti sprendimą projekto rengimą stabdyti. Agentūra per 5 darbo dienas apie darbo grupės veiklos sustabdymą raštu informuoja į darbo grupę savo atstovus skyrusias institucijas. KAS institucija, inicijuojanti procedūros atnaujinimą, pateikia raštą Agentūrai.

30. Jei derinimo metu esminių pastabų dėl projekto negaunama, darbo grupė galutinį projektą per 10 darbo dienų pateikia Agentūros direktoriui tvirtinti. Jei derinimo metu gaunama esminių pastabų dėl projekto, darbo grupė jas įvertina ir parengia kitą standarto projekto versiją, kurią teikia suinteresuotosioms institucijoms pakartotinai derinti.

31. Agentūra kas 5 metai nuo Lietuvos karybos standarto paskelbimo dienos organizuoja standarto peržiūrėjimą, kurio metu nustatoma, ar standartą palikti galioti dar 5 metams, jį keisti ar skelbti negaliojančiu. Jei gaunamas siūlymas Lietuvos karybos standartą keisti, rengiamas naujas jo leidimas. Lietuvos karybos standartas skelbiamas negaliojančiu Agentūros direktoriaus raštu.

32. Lietuvos karybos standartai gali būti rengiami kitų šalių karybos standartų pagrindu, jeigu nepažeidžiamos kūrinio autorių teisės ir, jei reikia, gavus oficialų leidimą jį naudoti.

33. Lietuvos karybos standartai ir jų projektai yra autorių teisių objektai. Jie Lietuvos Respublikos autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo nustatyta tvarka žymimi autoriaus teisių apsaugos ženklu.

34. Lietuvos karybos standartai ir jų projektai esant pagrįstam poreikiui žymimi slaptumo žyma, tačiau turi būti siekiama, kad jie būtų viešai prieinami arba jiems būtų suteikiamas kaip įmanoma žemesnis informacijos apsaugos lygis.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

35. Agentūros Karybos standartizacijos ir kodifikavimo biuro vyr. specialistas administruoja karybos srities standartų duomenų bazę. Informacija apie standartus, įskaitant viešai prieinamus standartus elektroniniu formatu vieną kartą per ketvirtį skelbiama Krašto apsaugos ministerijos intraneto svetainėje ir Agentūros interneto svetainėje.

36. Suinteresuotieji subjektai, pageidaujantys gauti viešai neskelbiamus NATO standartizacijos dokumentus ir Lietuvos karybos standartus, gali raštu kreiptis į Agentūrą nurodydami, kokiu tikslu prašoma juos pateikti. 

 

____________________

 

part_7c9286981a11406c9972cedcc5e5017a_end