Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AVIACIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-2066
16 straipsnio PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-3444
2024 m. gegužės 29 d. Nr. 402
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. kovo 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1329 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.8 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo Nr. VIII-2066 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3444 (toliau – Įstatymo projektas), bet pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį patobulinti, atsižvelgiant į toliau pateiktas pastabas ir pasiūlymus.
1. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad vienas iš pagrindinių Lietuvos kariuomenės uždavinių yra oro erdvės stebėjimas, kontrolė ir gynyba, o 13 straipsnio 7 dalies 2 punkte nurodyta, kad Lietuvos kariuomenės vadas (toliau – Vadas) taikos metu, be kita ko, nustato ir oro erdvės kontrolės bei apsaugos užduotis. Įvertinant tai ir atsižvelgiant į išskirtinę Vado kompetenciją saugant oro erdvę, Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme (toliau – Įstatymas) karinės aviacijos teisinis reguliavimas yra atskirtas nuo civilinės aviacijos teisinio reguliavimo: Įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Vadas įgyvendina karinės aviacijos politiką; Įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad karinė aviacija yra Vado ir jo įgaliotų asmenų reguliuojama aviacinė veikla. Įstatymo projektu teikiama teisės norma, numatanti, kad Lietuvos šaulių sąjungos naudojamų bepiločių orlaivių, kurie yra priskirtini civiliniams bepiločiams orlaiviams, naudojimo tvarką nustatys Vadas, sistemiškai vertinant, nedera su paminėtomis Įstatymo nuostatomis, todėl Vadas turėtų nustatyti tik Lietuvos šaulių sąjungos naudojamų bepiločių orlaivių, naudojamų kariniais tikslais, naudojimo tvarką. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos strateginių prekių kontrolės įstatymo 2 straipsnio 2 dalimi nustatytą karinės įrangos apibrėžtį, kad tai yra gynybai skirti arba su ja susiję produktai, įtraukti į Strateginių prekių kontrolės įstatymo 4 straipsnyje nurodytą Europos Sąjungos bendrąjį karinės įrangos sąrašą, siūlytina pavesti Vadui nustatyti karinei įrangai priskiriamų Lietuvos šaulių sąjungos naudojamų bepiločių orlaivių naudojimo tvarką. Pažymėtina, kad Įstatymo 16 straipsnis reglamentuoja valstybės bepiločių orlaivių naudojimą. Vadovaujantis Įstatymo 2 straipsnio 431 dalimi, Lietuvos šaulių sąjungos bepilotis orlaivis nelaikytinas valstybės bepiločiu orlaiviu. Atsižvelgiant į tai, kartu su Įstatymo projektu siūlomu reguliavimu turėtų būti tikslinamas ir Įstatymo 16 straipsnio pavadinimas, jame nurodant ir karinei įrangai priskiriamus Lietuvos šaulių sąjungos bepiločius orlaivius ir Įstatymo projekto 1 straipsnis išdėstytinas taip:
„1 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 16 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„16 straipsnis. Valstybės orlaivių registravimas ir eksploatavimas, valstybės bepiločių orlaivių ir karinei įrangai priskiriamų Lietuvos šaulių sąjungos bepiločių orlaivių naudojimas“.
„10. Valstybės bepiločių orlaivių, kuriuos naudoja krašto apsaugos sistemos institucijos, taip pat karinei įrangai priskiriamų Lietuvos šaulių sąjungos naudojamų bepiločių orlaivių naudojimo tvarką nustato kariuomenės vadas.“
2. Tikslintinos Įstatymo projekto 2 straipsnyje siūlomos nustatyti įsigaliojimo ir įgyvendinimo datos, kurios jau suėjusios. Siūlytina nustatyti tokią priimto Įstatymo projekto įsigaliojimo datą, kuria būtų užtikrintas ne trumpesnis kaip mėnesio laikas priimto Įstatymo projekto įgyvendinamiesiems teisės aktams parengti ir priimti.