LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL FINANSŲ MINISTRO 2000 M. LIEPOS 21 D. ĮSAKYMO NR. 195 „DĖL VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ IŠDAVIMO IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2017 m. vasario 28 d. Nr. 1K-74
Vilnius
Pakeičiu Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“:
1. Pakeičiu 3 punktą ir jį išdėstau taip:
„3. Asignavimų valdytojų, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškos rengiamos ir valstybės biudžeto lėšos iš valstybės iždo sąskaitos pervedamos tik tada, kai jų reikia konkrečioms išlaidoms apmokėti, neviršijant asignavimų valdytojui, jo pavaldžiai biudžetinei įstaigai ir kitam subjektui patvirtintų valstybės biudžeto asignavimų programai pagal finansavimo šaltinį finansuoti, taip pat neviršijant asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto įmokėtų į valstybės biudžetą biudžetinių įstaigų pajamų (toliau – pajamų įmokos), įmokėtų į valstybės biudžetą tikslinės paskirties lėšų – pajamų iš mokesčių dalies ir kitų lėšų, įstatymais, nutarimais ir kitais teisės aktais skiriamų programoms finansuoti (toliau – tikslinės paskirties lėšos).“
2. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:
„6. Valstybės iždo departamentas valstybės biudžeto lėšas, skirtas asignavimų valdytojų, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų vykdymui patvirtintose programų sąmatose, iš valstybės iždo sąskaitos perveda tiesiogiai į prekių tiekėjų, rangovų, paslaugų teikėjų ir projektų vykdytojų, kurie asignavimų valdytojams, jiems pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams tiekia prekes, atlieka darbus, teikia paslaugas, vykdo projektus, finansuojamus iš Europos Sąjungos (toliau – ES), kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų, taip pat į savivaldybių, mokesčius administruojančių institucijų (toliau – tiekėjas) sąskaitas kredito įstaigose.“
3. Pakeičiu 7.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
4. Pakeičiu 7.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
5. Pakeičiu 10.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„10.1. skirtas darbo užmokesčiui, gyventojų pajamų mokesčiui, socialinio draudimo įmokoms (ekonominės klasifikacijos 2.1 straipsnis) ir komandiruotėms (ekonominės klasifikacijos 2.2.1.1.1.11 straipsnis), – kitą darbo dieną po mokėjimo paraiškų gavimo Valstybės iždo departamente dienos, jeigu šios mokėjimo paraiškos pateikiamos iki 12 valandos, išlaidų apmokėjimo diena jose nurodyta kita darbo diena ir jų suma pagal ekonominės klasifikacijos 2.1 straipsnį, įskaitant anksčiau pateiktų ir neapmokėtų mokėjimo paraiškų pagal šį straipsnį sumas, yra ne daugiau kaip 5 procentais didesnė, lygi arba mažesnė už pagal minėtą straipsnį teiktą paskutinę asignavimų poreikio prognozės, kurią asignavimų valdytojai, jiems pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai teikia Valstybės iždo departamentui, vadovaudamiesi Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2011 m. rugpjūčio 11 d. įsakymu Nr. 1K-275 „Dėl Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklės), sumą. Kitu atveju lėšos pervedamos trečią darbo dieną po mokėjimo paraiškos gavimo Valstybės iždo departamente dienos arba mokėjimo paraiškoje nurodytą išlaidų apmokėjimo dieną, jeigu mokėjimo data yra vėlesnė negu 3 darbo dienos;“.
6. Pakeičiu 10.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
„10.2. skirtas stipendijoms, socialinės paramos išmokoms, skolos valstybės vardu valdymo išlaidoms, ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos bei jų bendrojo finansavimo lėšoms pervesti nepriklausomai nuo mokėtinos sumos dydžio, taip pat kitoms išlaidoms, kai biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vienos dienos mokėtinų išlaidų suma yra iki 2 mln. eurų, – trečią darbo dieną po mokėjimo paraiškos gavimo Valstybės iždo departamente dienos arba mokėjimo paraiškoje nurodytą išlaidų apmokėjimo dieną, kai mokėjimo data yra vėlesnė negu 3 darbo dienos;“.
7. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:
8. Pakeičiu 14 punktą ir jį išdėstau taip:
„14. Asignavimų valdytojų, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vadovų darbui su VBAM sistema paskirti atsakingi asmenys atlieka mokėjimo paraiškų rengimo, tiekėjų duomenų įvedimo ir su asignavimų naudojimu susijusias bendrojo žurnalo pildymo procedūras, užpildo formą VBAMS NK-1 „Naudotojų identifikavimo kortelė“ (2 priedas) (toliau – naudotojų kortelė), kurioje paskirtiems atsakingiems asmenims suteikiami individualūs VBAM sistemos naudotojo identifikavimo kodai ir patvirtinami šių asmenų, vadovo ir vadovo įgaliotų pasirašyti asmenų parašai.
Pasikeitus asmeniui, įtrauktam į naudotojų kortelę, pildoma nauja naudotojų kortelė, kurioje nurodoma ankstesnės naudotojų kortelės keitimo priežastis (įtrauktas naujas naudotojas, pakeista naudotojo pavardė, panaikinamas naudotojas, pakeistas vadovas ar vadovo įgaliotas asmuo ir pan.). Anksčiau pateikta naudotojų kortelė galioja, iki bus pateikta nauja (pagal poreikį) naudotojų kortelė.
Kai anksčiau pateiktoje naudotojų kortelėje nėra pasikeitimų, naujam naudotojui gali būti pildoma nauja naudotojo kortelė, nurodant, kad galioja anksčiau pateikta naudotojų kortelė (data ir Nr.).“
9. Pakeičiu 20 punktą ir jį išdėstau taip:
„20. Valstybės biudžeto programų, finansuojamų iš 2007–2013 metų ES struktūrinės paramos ir 2014–2020 metų ES struktūrinių fondų lėšų, 2009–2014 metų Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų ar kitos tarptautinės finansinės paramos (toliau kartu – kita tarptautinė finansinė parama) ir jų bendrojo finansavimo lėšų, mokėjimo paraiškų elektroninę informaciją paskirtas asmuo importuoja į VBAM sistemą iš ES struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos (toliau – SFMIS), jeigu yra nustatyta jos naudojimo tvarka. Jeigu SFMIS naudojimo tvarka nėra nustatyta, mokėjimo paraiškos pagal šias valstybės biudžeto programas rengiamos tiesiogiai VBAM sistemoje. Mokėjimo paraiškos laukelyje (stulpelyje) „Mokėjimo dokumentas“ nurodomas projekto kodas ir kita informacija, reikalaujama pagal atitinkamos ES ar kitos tarptautinės finansinės paramos administravimo taisykles.
Asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškoje, skirtoje pervesti dotacijas pagal ekonominės klasifikacijos 2.5.3.1.1.01 ir 2.5.3.1.1.02 straipsnius, nurodomas savivaldybės iždo kodas ir atitinkamų biudžetinių metų dotacijų paskirčių kodai, kurie į mokėjimo paraiškas įrašomi pasirenkant iš VBAM sistemos savivaldybių bei dotacijų paskirčių klasifikatorių. Be to, mokėjimo paraiškos laukelyje „Mokėjimo dokumentas“ nurodoma pervedamos dotacijos paskirties informacija (kodas ir suma) savivaldybei.
Paskirtas asmuo pagal importuotus iš SFMIS ir parengtus VBAM sistemoje mokėjimo paraiškų duomenis išspausdina mokėjimo paraiškų formas ir jas sutikrina su išlaidų pagrindimo dokumentais arba mokėjimo atlikimo pagrindimo dokumentais. Kai vadovo paskirtas asmuo, kuriam VBAM sistemoje paskirta atlikti mokėjimo paraiškų tvirtinimo procedūrą, sulyginęs išspausdintų mokėjimo paraiškų informaciją su VBAM sistemoje tvirtinti parengta mokėjimo paraiškų informacija, atlieka tvirtinimo procedūrą VBAM sistemoje ir pasirašo mokėjimo paraiškų eilutėje „mokėjimo paraiškas VBAM sistemoje patvirtino“, mokėjimo paraiškas pasirašo asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vyriausiasis buhalteris (buhalteris) ir vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Vyriausiasis buhalteris (buhalteris) patvirtintas mokėjimo paraiškas užregistruoja VBAM sistemoje.“
10. Pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:
„21. Pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto užregistruota mokėjimo paraiškų elektroninė informacija VBAM sistemoje perduodama asignavimų valdytojui ar ministro valdymo srities įstaigai, vykdančiai atitinkamo asignavimų valdytojo programas, šie ir kiti asignavimų valdytojai minėtą informaciją perduoda Valstybės iždo departamentui. Papildomai vienas patvirtintas ir antspauduotas mokėjimo paraiškų egzempliorius perduodamas Valstybės iždo departamentui, kitą patvirtintą egzempliorių pasilieka mokėjimo paraiškų rengėjas (asignavimų valdytojas, jam pavaldi biudžetinė įstaiga ar kitas subjektas). Mokėjimo paraiškos, pagal kurias išlaidos apmokamos iš ES ar kitos tarptautinės finansinės paramos, turi būti atskirtos nuo visų kitų mokėjimo paraiškų, t. y. išspausdinamos, pasirašomos vadovo paskirto asmens, atlikusio VBAM sistemoje mokėjimo paraiškų tvirtinimo procedūrą, vyriausiojo buhalterio (buhalterio) ir vadovo ar jo įgalioto asmens, antspauduojamos ir teikiamos atskirai. Asignavimų valdytojo ar ministro valdymo srities įstaigos, vykdančios atitinkamo asignavimų valdytojo programas, reikalavimu pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai perduoda jiems patvirtintą mokėjimo paraiškų egzempliorių.“
11. Pakeičiu 27 punktą ir jį išdėstau taip:
„27. Kai reikiamo užsienio tiekėjo arba tiekėjo, kurio sąskaita yra kredito įstaigoje užsienio valstybėje, nėra VBAM sistemos tiekėjų sąraše, asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto paskirtas asmuo reikiamo užsienio tiekėjo duomenis įveda į VBAM sistemą arba perduoda iš SFMIS ir šią informaciją VBAM sistemoje perduoda Valstybės iždo departamentui.
Tuo atveju, kai užsienio tiekėjo elektroninės informacijos perduoti naudojant VBAM sistemą nėra galimybės, asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto paskirtas asmuo, nenaudodamas VBAMS, užpildo formą VAL-07 „Užsienio tiekėjo (gavėjo), siūlomo įtraukti į VBAMS tiekėjų bylą, duomenys“ (6 priedas) (toliau – užsienio tiekėjo pasiūlymo forma), kurioje nurodomi visi būtini užsienio tiekėjo, kuriam pagal sąskaitą reikės pervesti lėšas užsienio valiuta ar atlikti tarptautinį pervedimą eurais, duomenys. Užsienio tiekėjo pasiūlymo forma, patvirtinta asignavimų valdytojo įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens ir vyriausiojo buhalterio (buhalterio) parašais, pateikiama Valstybės iždo departamentui. Valstybės iždo departamento atsakingas asmuo, tvarkantis tiekėjų sąrašą, gautus iš asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto užsienio tiekėjų pasiūlymų formų duomenis įveda ir užregistruoja bendrame VBAM sistemos tiekėjų sąraše.“
12. Pakeičiu 28 punktą ir jį išdėstau taip:
„28. Kitos rengimo VBAM sistemoje, pasirašymo, teikimo ir elektroninės informacijos perdavimo Valstybės iždo departamentui, elektroninės informacijos apie apmokėjimą perdavimo asignavimų valdytojams mokėjimo paraiškos valiuta procedūros atliekamos pagal taisyklėse nustatytas mokėjimo paraiškų procedūras.“
13. Pakeičiu 35 punktą ir jį išdėstau taip:
„35. Valstybės iždo departamento direktoriaus paskirti asmenys priima iš asignavimų valdytojų, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškas ir naudotojų korteles. Asmenys, priimantys mokėjimo paraiškas, patikrina, ar jose esantys parašai atitinka naudotojų identifikavimo kortelėje esančius parašus, mokėjimo paraiškų duomenis palygina su mokėjimo paraiškų elektronine informacija, esančia VBAM sistemoje.“
14. Pakeičiu 40.1.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
„40.1.2. Valstybės iždo departamentas, vadovaudamasis Fiskalinės politikos departamento pateiktomis einamųjų metų valstybės biudžeto pajamų plano vykdymo prognozėmis, Valstybės iždo departamento parengtomis valstybės biudžeto ir skolintų lėšų prognozėmis, asignavimų valdytojų vadovaujantis Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklėmis teikiamomis prognozėmis, parengia finansavimo pažymą, kurioje nurodo galimą finansuotiną einamųjų metų valstybės biudžeto išlaidų sumą. Finansavimo pažymą pasirašo Lietuvos Respublikos finansų ministras, o laikinai jo nesant – finansų viceministras pagal veiklos sritį. Kol nepasikeičia dėl valstybės biudžeto pajamų surinkimo susiklosčiusios taisyklių 40 punkto pirmojoje pastraipoje nurodytos aplinkybės, finansavimo pažyma peržiūrima ne rečiau kaip kas savaitę. Jeigu nepriimamas sprendimas dėl finansavimo pažymos pakeitimo, lieka galioti prieš tai pasirašyta finansavimo pažyma;“.
15. Pakeičiu 42 punktą ir jį išdėstau taip:
„42. Biudžetinė įstaiga ir kitas subjektas, naudodami VBAM sistemą, gauna iš asignavimų valdytojo, kuriam yra pavaldūs, o nesant pavaldumo – iš Valstybės iždo departamento, elektroninę informaciją apie išlaidų pagal mokėjimo paraiškas apmokėjimą, paraiškų atmetimą arba pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas. Informacija apie apmokėtas pagal mokėjimo paraiškas išlaidas pateikiama, atnaujinus mokėjimo paraiškų apmokėjimo būklės informaciją, formoje VBAMS MOK-03 „Valstybės iždo mokėjimai pagal mokėjimo paraiškas“ (9 priedas), mokėjimo paraiškų apžvalgos lange, VBAM sistemos didžiosios knygos įrašuose, tiekėjo įrašų knygoje bei VBAM sistemos ataskaitose. Mokėjimo paraiškose (apmokėjimo žymoje) asignavimų valdytojo, biudžetinės įstaigos ar kito subjekto paskirtas atsakingas asmuo įrašo išlaidų apmokėjimo datą, o jeigu mokėjimo paraiška atmesta – žodį „atmesta“.
Asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto, kurio mokėjimo paraiškos į VBAM sistemą buvo perduotos iš SFMIS, VBAM sistemos atnaujinta mokėjimų būklės informacija turi būti eksportuota į SFMIS ir SFMIS importuota iš VBAM sistemos.“
16. Pakeičiu 45 punktą ir jį išdėstau taip:
„45. Asignavimai, gauti iš atskiros ES, kitos tarptautinės finansinės paramos ar kitos konkrečiam tikslui finansuoti skirtos valstybės iždo sąskaitos atitinkamai valstybės biudžeto programai vykdyti, grąžinami vadovaujantis Europos Sąjungos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir kitų valstybės biudžetui priskirtų lėšų tiesioginio pervedimo į valstybės iždą taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2006 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 1K-429 „Dėl Europos Sąjungos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir kitų valstybės biudžetui priskirtų lėšų tiesioginio pervedimo į valstybės iždą taisyklių ir įmokų kodų sąrašo patvirtinimo“.“
17. Pakeičiu58 punktą ir jį išdėstau taip:
„58. Asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto iš Valstybės iždo departamento per VBAM sistemą gauta informacija apie išlaidų pagal mokėjimo paraiškas apmokėjimą tiesiogiai tiekėjams yra pagrindas tvarkyti atsiskaitymo su tiekėjais, gautų ir panaudotų valstybės biudžeto asignavimų apskaitą.
Lėšų pervedimo iš valstybės iždo sąskaitos tiesiogiai tiekėjui (lėšų gavėjui) įrodymo dokumentas gali būti asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto pasirašytas ir herbiniu antspaudu patvirtintas mokėjimo paraiškų, kurių išlaidos apmokėtos, egzempliorius, esantis pas mokėjimo paraiškų rengėją – asignavimų valdytoją, jam pavaldžią biudžetinę įstaigą ir kitą subjektą ir atitinkantis mokėjimo paraiškos elektroninę versiją VBAM sistemoje pas mokėjimo paraiškų rengėją – asignavimų valdytoją, jam pavaldžią biudžetinę įstaigą ir kitą subjektą, arba mokėjimo paraiškų mokėjimų būklės elektroninės informacijos pagal ataskaitos formą VBAMS MOK-03 asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto parengtas nuorašas. Prireikus asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto lėšų pervedimo įrodymo dokumento duomenys gali būti sutikrinami su asignavimų valdytojo ir Valstybės iždo departamento atitinkama informacija.“
18. Pakeičiu 59 punktą ir jį išdėstau taip: