Mazeikiai

 

Mažeikių rajono SAVIVALDYBĖS taryba

 

 

SPRENDIMAS

DĖL MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019–2021 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS IR JOS PRIEMONIŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2019 m. kovo 29 d. Nr. T1-71

Mažeikiai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, 4 dalimi, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsniu ir 16 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, bei atsižvelgdama į Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymo Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ 1 punktu, Mažeikių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Mažeikių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2019–2021 metų programą ir jos įgyvendinimo priemonių planą.

2. Įpareigoti Mažeikių rajono savivaldybės administracijos direktorių, skyrių vedėjus, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės kontroliuojamų įmonių vadovus pagal kompetenciją įgyvendinti priemones, numatytas Mažeikių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2019–2021 metų programos įgyvendinimo priemonių plane.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas ikiteismine tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijos Šiaulių apygardos skyriui (Dvaro g. 81, LT-76299, Šiauliai) arba Regionų apygardos administraciniam teismui Šiaulių rūmams (Dvaro g. 80, LT-76298, Šiauliai) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo šio sprendimo paskelbimo ar įteikimo suinteresuotai šaliai dienos.

 

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                     Antanas Tenys

 

PATVIRTINTA

Mažeikių rajono savivaldybės tarybos

2019 m. kovo 29 d. sprendimu Nr. T1-71

 

 

MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019–2021 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mažeikių rajono savivaldybės 2019–2021 metų korupcijos prevencijos programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2015–2019 metų tarpinstituciniu veiklos planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 648 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2015–2019 metų tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais korupcijos prevencijos veiklą. Taip pat atsižvelgta į Lietuvos Respublikos vietos savivaldos ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymų nuostatas.

2.  Programa skirta korupcijos prevencijai užtikrinti Mažeikių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijose (Savivaldybės taryboje, Savivaldybės administracijoje), Savivaldybės kontroliuojamose įmonėse, biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių viena iš steigėjų (savininkė arba dalininkė) yra Savivaldybė (toliau kartu – Savivaldybės institucijos, įmonės ar įstaigos).

3. Programa siekiama šalinti prielaidas korupcijai atsirasti ir plisti, paskatinti visuomenę aktyviai reikšti nepakantumą korupcijai, teikti paramą numatytoms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti, vykdyti glaudų Savivaldybės bendradarbiavimą su vyriausybinėmis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, kitais asmenimis, ginant prigimtines ir kitas bendras žmogaus teises ir laisves.

4. Programos strateginės kryptys yra:

4.1. korupcijos prevencija;

4.2. antikorupcinis švietimas.

5. Korupcijos prevencija įgyvendinama vadovaujantis šiais principais:

5.1. teisėtumo – korupcijos prevencijos priemonės įgyvendinamos laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų ir užtikrinant pagrindinių asmens teisių ir laisvių apsaugą;

5.2. visuotinio privalomumo – korupcijos prevencijos subjektais gali būti visi asmenys;

5.3. sąveikos – korupcijos prevencijos priemonių veiksmingumas užtikrinamas derinant visų korupcijos prevencijos subjektų veiksmus, keičiantis subjektams reikalinga informacija ir teikiant vienas kitam kitokią pagalbą;

5.4. pastovumo – korupcijos prevencijos priemonių veiksmingumo užtikrinimas nuolat tikrinant ir peržiūrint korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo rezultatus bei teikiant pasiūlymus dėl priemonių veiksmingumo didinimo institucijai, kuri pagal savo kompetenciją įgaliota įgyvendinti tokius pasiūlymus

6. Programa įgyvendinama vadovaujantis Programos įgyvendinimo priemonių planu, kuriame numatytos prevencinės priemonės, skirtos išvengti socialinių, ekonominių grėsmių, ginti visuotinai pripažįstamas žmogaus teises, laisves bei viešąjį interesą.

7. Programos paskirtis – užtikrinti Savivaldybės institucijų veiklos skaidrumą, atvirumą, teisinių ir antikorupcinių principų laikymąsi, ilgalaikėmis priemonėmis ir procedūromis užkirsti kelią korupcijos atsiradimui ir plėtrai Savivaldybės institucijose, įmonėse ir įstaigose.

8. Programos nuostatos yra privalomos visoms Savivaldybės institucijoms, įmonėms ar įstaigoms.  

9. Programoje nurodytų priemonių vykdymą kontroliuoja Savivaldybės tarybos sprendimu sudaryta Mažeikių rajono savivaldybės antikorupcijos komisija (toliau – Antikorupcijos komisija).

10. Programoje vartojamos sąvokos atitinka teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

11. Programą tvirtina Mažeikių rajono savivaldybės taryba.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

12. Korupcija yra viena iš nacionalinių grėsmių valstybei ir tuo pačiu vienas iš pavojingiausių socialinių reiškinių, keliantis grėsmę žmogaus teisėms, demokratijai ir teisinei valstybei, iškreipiantis socialinį teisingumą, sąžiningą konkurenciją, verslo sąlygas, mažinantis ekonomikos augimą, keliantis pavojų valstybės valdymui, savivaldybės institucijų ir įstaigų stabilumui ir visuomenės moralei. Korupcija sietina su pernelyg dideliu biurokratijos ir reglamentavimo mastu, sprendimų diskrecijos ir atskaitingumo pusiausvyros nebuvimu.

13. Savivaldybės administracijoje veikia antikorupcinius teisės aktus atitinkanti korupcijos prevencijos sistema – vykdomi teisės aktų reikalavimai, vyksta antikorupcinis švietimas ir informavimas.

14. Korupcijai įvertinti pasitelkiami sociologiniai ir ekspertiniai vertinimo būdai ir tyrimai, remiamasi įvairių tyrimų visuma ir faktiniais duomenimis apie padarytus korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus.

15. Nuo 2001 m. Lietuvoje vykdomas projektas „Lietuvos korupcijos žemėlapis“. Projekto įgyvendinimo metu, kasmet atliekamas tyrimas, kuris atskleidžia esamą korupcijos lygio situaciją šalyje. 2016 m. rugsėjo–spalio mėnesiais Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centras „Vilmorus“ atliko tyrimą „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2016“. Buvo tiriamos trys tikslinės grupės: 1) 1 002 Lietuvos gyventojai, 2) 503 verslo įmonių vadovai, 3) 502 valstybės tarnautojai. Tyrimo metu, net 27 proc. respondentų (valstybės tarnautojų) įvardijo, kad labiausiai korumpuotos yra savivaldybės. Tačiau, palyginus su 2014 metais atliktu tyrimu, bendra situacija šalies mastu gerėja.

Tyrimas atskleidė, kad:

15.1. didėja korupcijos ir kyšininkavimo nepakantumas, nes:

- mažėja respondentų manančių, kad kyšis padeda spręsti problemas – 53,66 % (palyginus su 2014 m. – 55,33 %);

- mažėja respondentų nusiteikusių duoti kyšį 24 % (2014 m. – 30,6 %);

15.2. didėja visuomenės informuotumas, kur kreiptis dėl korupcinių įvykių:

- 57,3 % respondentų (2014 m. – 41,66 %), žino, kur reikėtų pranešti apie korupciją.

15.3. didėja respondentų, kurie praneštų apie korupciją: 33,3 % (2014 m. – 27,33 %).

15.4. didėja visuomenės dalyvavimo antikorupcinėse iniciatyvose potencialas: – 20,3 % respondentų (2014 m. – 18,3 %) norėtų dalyvauti antikorupcinėje veikloje.

16. Tarptautinė organizacija „Transparency International“ 2018 m. vasario 21 d. pristatė 2017 m. „Korupcijos suvokimo indekso“ (toliau – KSI) rezultatus. Atlikus tyrimą buvo pateikta išvada, kad tiek privačios tiek viešos įstaigos turėtų skirti daugiau dėmesio tvarios institucinės aplinkos kūrimui diegdamos vidinius savikontrolės mechanizmus (etikos kodeksus, nulinės tolerancijos politiką ir pan.). Tyrimo metu taip pat nustatyta, jos savivaldos lygmenyje prioritetinis dėmesys turėtų būti skiriamas nepotizmo, protekcionizmo, interesų konfliktų, politinės korupcijos kontrolei ir prevencijai. Būtina užtikrinti pilietinės visuomenės įtraukimą į pastarųjų klausimų sprendimą.

17. Kitas „Transparency International“ atliekamas tyrimas „Pasaulinis korupcijos barometras“  – tai tyrimas apie požiūrį į korupciją ir korupcijos patirtį. Pasaulinio korupcijos barometro 2016 metų duomenimis, kas ketvirtas Lietuvos gyventojas per pastaruosius metus yra davęs kyšį, t. y. į klausimą „Ar jūs / jūsų šeimos narys davėte kyšį naudodamiesi tokiomis paslaugomis (sveikatos apsaugos, teismų, policijos, nedarbingumo lengvatos, kitos socialinės lengvatos, valstybės apmokamo išsilavinimo, oficialių dokumentų gavimas) per pastaruosius 12 mėnesių“ teigiamai atsakė 24 proc. apklaustų Lietuvos respondentų.

18. 2018 m. spalio 12 d. Bertelsmano fondas paskelbė „Tvaraus valdymo rodikliai, 2018“ (Sustainable Governance Indicators, toliau – SGI) ataskaitą[1], Lietuva į šiuos vertinamus įtraukiama nuo 2014 m. Šis tarptautinis tyrimas vertina valdymo ir politikos formavimo procesus 41 EBPO ir ES valstybėje. Juo siekiama nustatyti valstybių silpnąsias bei stipriąsias puses, poreikius ir reformų įgyvendinimo galimybes demokratijos plėtojimo, ekonominės, socialinės ir aplinkosaugos politikos, valdymo pajėgumo ir atskaitingumo srityse. Indeksai yra skaičiuojami naudojant kiekybinius tarptautinių organizacijų duomenis ir kokybinius nacionalinių ekspertų vertinimus.

Korupcijos prevencijos rodiklis šiais metais įvertintas 6 balais iš 10, Lietuvai skirta 22 vieta. Tai minimali riba, kurią peržengus, valstybė yra priskirtina prie tų, kuriose veikia dauguma antikorupcinių mechanizmų, užkertančių kelią valstybės tarnautojams išnaudoti turimą galią asmeniniai naudai gauti. Vertinant Lietuvą, šis rodiklis nesikeitė nuo 2014 m.

2018 m. ataskaitoje yra teigiama, kad Lietuvoje korupcija labiausiai paplitusi sveikatos apsaugos sektoriuje, Seime, teismuose, policijoje ir vietos valdžios įstaigose. Kaip labiausiai paplitusios korupcijos formos įvardijami kyšininkavimas (gyventojų nuomone) ir nepotizmas bei partinis protekcionizmas (verslo atstovų ir valstybės tarnautojų nuomone). Teigiama, kad įmonės suvokia korupciją kaip vieną iš didžiausių problemų vystant verslą Lietuvoje.

Vertinime akcentuojama, kad valstybės antikorupcinė politika yra dvikryptė: siekiama sumažinti korupcijos pasireiškimo sąlygas ir užtikrinti veiksmingą bausmių už korupcines veikas įgyvendinimą. Įstatymų projektų antikorupcinis vertinimas paminėtas kaip pagrindinė korupcijos prevencijos priemonė. Kartu išreiškiama kritika nacionalinės valdžios ir savivaldos institucijų antikorupcinėms programoms: teigiama, kad institucijos nepakankamai įvertina korupcijos pasireiškimo tikimybes ir dėl to dalis korupcijos priežasčių ir pasireiškimo sąlygų nepatenka į programas. Ataskaitoje atkreipiamas dėmesys į Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos (toliau – STT) vykdytą politinės korupcijos tyrimą. Taip pat paminėta, kad 2017 m. Lietuva prisijungė prie EBPO kovos su kyšininkavimu konvencijos.

Verta pastebėti, kad dalis šaltinių, kuriais ekspertai remiasi 2014–2018 m. SGI ataskaitose vertindami korupcijos prevencijos rodiklį, siekia 2011 m. ir nėra atnaujinami. Ataskaitų šaltiniuose nurodyti 2011 m. Lietuvos korupcijos žemėlapio duomenys, 2013 m. Eurobarometro gyventojų apklausa; taip pat visais vertinimo laikotarpiais referuojama į 2011–2014 m. Nacionalinę kovos su korupcija programą; remiamasi 2014 m. Europos Komisijos pristatyta antikorupcijos ataskaita[2]. Kiti 2018 m. vertinime naudoti šaltiniai: Pasaulio banko „Pasauliniai valdymo rodikliai“ 2016 m., Pasaulio ekonomikos forumo „Pasaulio konkurencingumo tyrimas“ 2017–2018 m., Transparency International „Korupcijos suvokimo indeksas“ 2016 m. ir „Viešojo sektoriaus integralumo indeksas“.

19. 2016 m. kovo mėn.– 2017 m. vasario mėn. STT buvo atliktas tyrimas ir pateikti Lietuvos savivaldybių antikorupcijos komisijų veiklos rezultatai bei išvados, kad nors ir ne visais atvejais Komisijų vykdoma veikla buvo rezultatyvi ir efektyvi, tačiau palyginti su ankstesniu laikotarpiu, 2016–2017 m. dauguma savivaldybėse veikiančių Komisijų vykdė antikorupcinę veiklą aktyviau.

Nepaisant to, dažnu atveju dar gajus ir formalus požiūris į korupcijos prevenciją bei jos naudą, juntamas Komisijos ar atskirų jos narių atlikti korupcinio pobūdžio veikų tyrėjo ir baudėjo vaidmenį, mažai dėmesio skiriant švietimui bei prevencijai. Dėl šių priežasčių galima teigti, kad Komisijos vis dar nepakankamai naudojasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo suteikta galimybe skaidrinti ir tobulinti administracines procedūras, savivaldybės veiklą, nuosekliai įgyvendinant priemones, didinančias korupcijos prevencijos veiksmingumą.

20. Siekiant įvertinti Savivaldybės antikorupcinę aplinką, nustatyti specifinius korupcijos rizikos veiksnius ir suformuoti specialiąsias Savivaldybės antikorupcinės politikos nuostatas, Savivaldybės administracija 2018 m. lapkričio mėn. atlikto sociologinius tyrimus „Mažeikių rajono savivaldybės gyventojų antikorupcinė aplinka“, „Jaunimo sąžiningumo tyrimas“. Tyrimo tikslas – nustatyti Mažeikių rajono gyventojų, Savivaldybės institucijų, įstaigų valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, jaunimo požiūrį į korupciją, antikorupcinį potencialą, korupcinę patirtį, korupcijos paplitimą ir labiausiai korupcijos paveiktas sritis Savivaldybės administracijos veikloje, didinti visuomenės nepakantumą korupcijai ir skatinti visuomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą, bei pateikti juos atsižvelgiant į respondentų demografines charakteristikas.

Sociologinio tyrimo „Mažeikių rajono savivaldybės antikorupcinė aplinka“ duomenys:

21. Gyventojų apklausos duomenys

Gyventojų požiūris į korupciją:

21.1. didžioji respondentų dalis sutinka su teiginiu, kad kyšis padeda (iš dalies) išspręsti iškilusias problemas ar gauti norimas paslaugas (55 proc.) arba iš vis nepadeda (45 proc.).

21.2. labiausiai korumpuotais Savivaldybės administracijos padaliniais gyventojai nurodė: Statybos ir remonto skyriuje (3,9 proc.), Architektūros ir urbanistikos skyriuje (3,8 proc.), Aplinkos apsaugos, asmens ir visuomenės sveikatos skyrius (3,8 proc.).

21.3. apklaustųjų nuomone, korupcijos problema aktualiausia sveikatos paslaugas teikiančiose įstaigose (nurodė 16 proc.), kitos institucijos korumpuotos mažiau: valstybinės teisėtvarkos institucijos (6 proc.), policija (6 proc.), Savivaldybės administracija ir jos padaliniai (12 proc.).

Gyventojų antikorupcinis potencialas:

21.4. apklausos rezultatai rodo, kad (88 proc.) apklaustųjų žino kas yra korupcija ir kaip ji pasireiškia, 74 proc. žino, kad „duoti kyšį“ yra nusikaltimas, tačiau net (20 proc.) respondentų vienomis ar kitomis aplinkybėmis (paprašyti tiesiogiai, užsiminta ar kt.) įteiktų atlygį, kurio prašo už suteiktą paslaugą.

21.5. daugiau nei pusė respondentų (62 proc.)  žino, kur reiktų kreiptis norint pranešti apie galimą / esamą korupcijos atvejį.

21.6. daugiau nei pusė respondentų (56 proc.) teigia, kad praneštų apie korupciją, beveik ketvirtadalis gyventojų (22 proc.) teigia, jog tai ne jų reikalas apie tai pranešti, o apie (30 proc.) teigia, kad ateityje duotų kyšį problemoms išspręsti.

21.7. visuomenės aktyvumo stoka kovojant su korupcija, per didelis biurokratizmas kaip korupcijos paplitimo priežastį nurodė (22 proc.) gyventojų, apie (20 proc.) teigė, kad per didelės pareigūnų ir valstybės tarnautojų galios.

21.8. (69 proc.) apklaustųjų žino kas Savivaldybėje dirba Savivaldybės Tarybos Antikorupcinė komisija, tačiau net (60 proc.) respondentų nežino, kad Savivaldybėje yra pasitikėjimo telefonas ir pašto dėžutė, kur anonimiškai galima pranešti apie korupcijos apraiškas.

Gyventojų korupcinė patirtis:

21.9. Daugiau nei pusė respondentų (66 proc.) nurodė, jog per pastaruosius metus jiems teko apsilankyti Savivaldybėje ir kituose įmonėse, įstaigose ir duoti kyšį už suteiktas paslaugas. Dažniausiai už paslaugas atsilygindavo medicinos darbuotojui (28 proc.), valstybės tarnautojui (14 proc.), pareigūnui (12 proc.).

21.10. Į klausimą, kas daro įtaką korupcijos paplitimui, sugrupavus gyventojų atsakymus buvo išskirtos trys pagrindinės grupės:

21.10.1. valdininkai,

21.10.2. gyventojai,

21.10.3. politikai.

21.10.4. beveik ketvirtadalis apklaustųjų (24 proc.) teigia, jog priėmė sprendimą duoti kyšį, kai buvo apie tai užsiminta.

22. Sociologinio tyrimo „Mažeikių rajono savivaldybės gyventojų korupcinio lygio nustatymas“ statistinė ataskaita skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje, skyriuje „Apklausų archyvas“. Nuoroda internete: https://www.mazeikiai.lt

23. Moksleivių apklausos duomenys.

Požiūris į korupciją:

23.1. didžioji moksleivių dalis sutinka su teiginiu, kad pasinaudojus pažintimis lengviau išsprendžiamos iškilusios problemos (70 proc.) ar pasinaudojus pažintimis įsidarbinant (71 proc.).

23.2. apie pusė apklaustųjų pritaria nuomonei vykdyti susitarimą „paslauga už paslaugą“ (48 proc.), toleruoja tiesos nesakymą arba melą siekiant apsaugoti save nuo galimų pasekmių (42 proc.). 

23.3. daugiausiai bendraamžių sąžiningam elgesiui įtakos turi šeima (23,2 proc.) ir draugai (24,3 proc.).

23.4. atsakant į klausimą, kokios vertybės svarbios moksleivių gyvenime (12,5 proc.) nurodė darnią šeimą, sąžiningumą (12,7 proc.), visuomenės gerovę (10,9 proc.)

 

Antikorupcinis potencialas:

23.5. apklausos rezultatai rodo, kad apklaustieji moksleiviai žino kokios konkrečios priemonės būtų veiksmingos užkertant kelią nesąžiningam jaunimo elgesiui: auklėjimas, šeimos įtaka (12,6 proc.), teigiami pavyzdžiai, autoritetas (8,8 proc.), švietimas, mokslo įstaigų įtaka (8,6 proc.).  

23.6. beveik (15,1 proc.) apklaustųjų moksleivių pasisakė, kad griežtos bausmės, kaip viena iš priemonių, galinčių padėti užkirsti kelią nesąžiningam elgesiui nepadėtų, o auklėjimas, švietimas, sąžiningo elgesio pavyzdžiai (53 proc.) sudarytų kertines nuostatas užkertant kelią nesąžiningam elgesiui. 

23.7. daugiau nei pusė respondentų (56,9 proc.) teigia, kad mokyklose reikalingos antikorupcinės programos susijusios su antikorupciniu ugdymu (pamokos, projektai ir pan.), bet (69 proc.) nurodo, kad neteko dalyvauti rengiamose antikorupcinėse programose.

Korupcinė patirtis:

23.8. labiausiai įtaka nesąžiningam bendraamžių elgesiui daro: šalies politika (22 proc.), gerbūvio lygis (19,8 proc.) bei žiniasklaidos informavimo priemonių skleidžiama informacija (19,8 proc.).

23.9. Daugiau nei pusė moksleivių (75 proc.) nurodė, jog šeimoje mažiausiai paplitęs nesąžiningas elgesys, o mokykloje (pagrindinėje, vidurinėje) daugiausia (44,4 proc.)

23.10. Į klausimą, ar Jums teko nesąžiningai elgtis išskirti trys pagrindiniai veiksniai:

23.10.1. nesakyti tiesos arba meluoti siekiant apsaugoti kitus nuo neigiamų pasekmių,

23.10.2. vykdyti susitarimą „paslauga už paslaugą“,

23.10.3. pasinaudoti darbine patirtimi, kad padėtumėte pažįstamiems, artimiesiems.

23.11. (92 proc) apklaustųjų moksleivių nurodė, kad jiems teko duoti nusirašyti, o (80 proc.) nusirašinėti nuo kito mokinio.

23.12. atsakant į klausimą, kas dažniausiai bando užkirsti kelią nesąžiningam elgesiui (nusirašinėjimui, rašto darbų pirkimui) mokymo įstaigose (41 proc.) apklaustųjų nurodė mokytojus dėstytojus, o tik (6,8 proc.) patys mokiniai

 

24. Savivaldybėje nuo 2017-03-02 iki 2018-12-31 įvertinta 412 teisės aktų (Tarybos sprendimų) projektų (2017 m. – 196, 2018 – 216). Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo pažymos skelbiamos Teisės aktų informacinėje sistemoje.

25. Savivaldybės interneto svetainėje korupcijos prevencijai skirtame skyriuje skelbiama Korupcijos prevencijos programa, informacija apie Savivaldybės tarybos narių, Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų nusišalinimą nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, vykdant jiems pavestas užduotis.

26. 2017 - 2018 m. Savivaldybės tarybos nariai, Savivaldybės administracijos darbuotojai ir Savivaldybės įstaigų ir įmonių darbuotojai dalyvavo mokymuose, seminaruose korupcijos prevencijos ir teisės aktų antikorupcinio vertinimo temomis.

27. 2015–2018 metais organizuoti Tarptautinės antikorupcijos dienos renginiai, akcijos, kurių tikslas ugdyti gebėjimus kurti ir meninės raiškos priemonėmis atskleisti nepakantumą korupcijai ir jos apraiškoms – kyšininkavimui, papirkimui, piktnaudžiavimui tarnyba, didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti Savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą.

28. Savivaldybės interneto svetainėje www.mazeikiai.lt skelbiami Savivaldybės tarybos sprendimai ir sprendimų projektai, rengimo medžiaga, Savivaldybės mero potvarkiai, Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymai (nuorodos į internetą: e-tar.lt), taip pat kita teisinė informacija.

29. Siekiant didinti viešumą ir atskaitingumą visuomenei Savivaldybės tarybos posėdžiai transliuojami tiesiogiai internetu.

30. Buvo įgyvendinamas Savivaldybės 2015 –2018 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių planas, patvirtintas Mažeikių rajono savivaldybės tarybos 2015 m. spalio 30 d. sprendimu Nr. T1-297 „Dėl Mažeikių rajono savivaldybės 2015 – 2018 metų korupcijos prevencijos programos ir jos priemonių plano patvirtinimo“. Buvo patikslintas ir Taryboje patvirtintas kovos su korupcija 2015-2018 metų programos priemonių planas. (2017-09-22 Nr. T1-278).

Pranešimų, susijusių su korupcija, Mažeikių rajono savivaldybės administracijoje užfiksuota nebuvo.

Savivaldybės 2015 –2018 metų korupcijos prevencijos programos priemonė Nr. 9 „Organizuoti savivaldybės institucijų darbuotojų mokymus susijusius su etikos, drausmės laikymusi viešajame sektoriuje ir antikorupcine veikla“ nebuvo pilnai įgyvendinta. Atsižvelgiant į tai, kad tikslo rezultato kriterijai yra nepasiekti, tikslinga didinti gyventojų informuotumą apie korupcijos prevenciją ir jos kontrolę, sudaryti galimybės anonimiškai, konfidencialiai pranešti apie galimus korupcijos atvejus.

Šios problemos sprendimui reikia tęstinumo, patikslinta priemonė yra įkelta į 2019-2021 m programos priemonių planą (priemonė Nr. 19).

31. Vykdant antikorupcinę veiklą per 2016 - 2018 m. įvyko 17 Antikorupcijos komisijos posėdžių, kurių metu buvo svarstomi ir pradėti galimi korupcijos pasireiškimo tyrimai.

32. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, savivaldybėje įgyvendintos Mažeikių rajono savivaldybės 2015–2018 metų korupcijos prevencijos programos priemonių plane numatytos priemonės, pasiekti numatyti tikslai.

33. 2015–2018 metais organizuoti Tarptautinės antikorupcijos dienos renginiai, akcijos, kurių tikslas ugdyti gebėjimus kurti ir meninės raiškos priemonėmis atskleisti nepakantumą korupcijai ir jos apraiškoms – kyšininkavimui, papirkimui, piktnaudžiavimui tarnyba, didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti Savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą:

33.1. organizuoti Mažeikių rajono savivaldybės tarybos narių ir jai pavaldžių įstaigų vadovų/darbuotojų mokymai antikorupcijos temomis.

33.2. gimnazistų susitikimas – diskusija su Antikorupcijos komisijos pirmininku, asmeniu atsakingu už korupcijos prevenciją,

33.3. pamokinės veiklos projektas „Korupcijos piramidė“,

33.4. vykdomas antikorupcinio ugdymo integravimas į mokomuosius dalykus,

33.5. kino forumas „Sąžinės balsas“, teatro forumas Melagėlių pasakos“,

33.6. gimnazijos plakatų ir ketureilių stendas- instaliacija „Korupcijos LT žemėlapis“,

33.7. tyrimas „Mokyklos bendruomenės narių pilietiškumo skatinimas“,

33.8. pokalbiai tema „Ką aš žinau apie korupciją“,

33.9. projektas „Pažink valstybę“.   

34. Atsižvelgiant į Mažeikių rajono savivaldybės Antikorupcijos komisijos ir Savivaldybės administracijos direktoriaus siūlymus, 2016 m. atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas Savivaldybės žemės ūkio skyriaus veikloje vykdant valstybės politiką melioracijos srityje, organizuojant viešuosius pirkimus ir vykdant jų kontrolę, bei įvertintas Savivaldybės kovos su korupcija 2015-2018 metų programos priemonių plano vykdymas, 2017 m.  – Turto valdymo skyriaus veikloje, vykdant  Savivaldybės vidaus administracinių teisės aktų, kuriuose atsispindi vykdomų funkcijų Savivaldybės socialinio būsto administravimo srityje teisinis reglamentavimas, bei nustatyti galimus korupcijos rizikos veiksnius, 2018 m. – Mažeikių rajono savivaldybės Mažeikių seniūnijos veikloje įvertinant vidaus administracinius teisės aktus, kuriuose atsispindi vykdomų funkcijų: sutarčių administravimo srityje teisinis reglamentavimas, bei nustatyti galimus korupcijos rizikos veiksnius, išanalizuojant ir nustatant antikorupciniu požiūriu ydingas procedūras Administracijai organizuojant pirkimo sutarčių vykdymą ir jų kontrolę, darbuotojų savarankiškumą priimant sprendimus ir sprendimų priėmimo diskrecijos galimybę, atliekamos veiklos ir sudaromų sutarčių dokumentavimo reikalavimus.

Atsižvelgiant į atliktus sociologinius tyrimus, būtų tikslinga pagal Programos priemonių plano priemone Nr. 1, pamečiui atlikti Savivaldybės Statybos ir remonto, Architektūros ir urbanistikos, Aplinkos apsaugos, asmens ir visuomenės sveikatos skyrių veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą.    

35. 2017 m. sausio 1 d.  įsigaliojus Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio nuostatoms, vadovaujantis Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 2-170 „Dėl Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“, 2017, 2018 metų III ketvirtį savivaldybės įstaigose ir įmonėse buvo atliekamas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas. Savivaldybės išvados pateiktos Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai.

36. Savivaldybė, savivaldybės institucijos, įmonės ar įstaigos kreipėsi į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį savivaldybės įstaigoje ar įmonėje pareigas, numatytas Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje (2016 m. – 7, 2017 m. – 4, 2018 m. - 3).

37. Savivaldybės interneto svetainėje http://mazeikiai.lt korupcijos prevencijai skirtame skyriuje skelbiama Mažeikių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos programa, jos įgyvendinimo priemonių planas, taip pat informacija dėl pranešimų apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ar pasiūlymų korupcijos prevencijos klausimais pateikimą, atsakingus už korupcijos prevenciją asmenis bei kita aktuali informacija.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

38. Savivaldybės korupcijos prevencijos programos tikslas – užtikrinti veiksmingą ir kryptingą korupcijos prevencijos ir kontrolės sistemą Savivaldybėje, Savivaldybės administracijoje, jos struktūriniuose padaliniuose, Savivaldybės viešosiose ir biudžetinėse įstaigose, taip pat Savivaldybės įmonėse,  šalinti neigiamas sąlygas, skatinančias korupcijos atsiradimą, stiprinti pilietiškumą ir netoleranciją korupcijai ir diegti sąžiningo elgesio standartus.

39. Pirmasis tikslas – atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti Savivaldybės institucijose ir įstaigose ir jas šalinti.

40. Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:

40.1. užtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą;

40.2. efektyviai organizuoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, veiklą;

40.3. nustatyti įstaigose, įmonėse dirbančių asmenų atsparumą (toleranciją) korupcijai. 48. Antrasis tikslas – diegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Savivaldybės institucijų veiklos srityse.

41. Uždaviniai antrajam Programos tikslui pasiekti:

41.1. organizuoti viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymą;

41.2. didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei;

41.3. gerinti viešųjų  paslaugų teikimo kokybę, užtikrinti informacijos gyventojams sklaidą;

42. Trečiasis tikslas – supažindinti valstybės tarnyboje dirbančius asmenis, Savivaldybės bendruomenę su korupcijos keliamu pavojumi, skatinti pilietiškumą ir nepakantumą korupcijos apraiškoms.

43. Uždaviniai trečiajam Programos tikslui pasiekti:

43.1. įgyvendinti antikorupcinio ugdymo programas;

43.2. didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti Savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą;

43.3. šviesti darbuotojus antikorupcinėmis temomis.

44. Ketvirtas tikslas –  sklandus ir efektyvus 2019-2021 m. Programos ir jos priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

45. Uždaviniai ketvirtajam Programos tikslui pasiekti:

45.1. Programos ir jos priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

46. Programoje nustatytų tikslų pasiekimas vertinamas pagal Programos priemonių plane nustatytus tikslo rezultato kriterijus.

47. Programos uždavinių įgyvendinimas vertinamas pagal nustatytus laukiamo rezultato kriterijus. Už duomenų, reikalingų nustatyti, ar šie kriterijai pasiekti, surinkimą pagal kompetenciją atsako Programos priemonių plane nurodyti vykdytojai.

48. Atskiros Programos įgyvendinimo priemonės vertinamos pagal jų įgyvendinimo būklę. Priemonių, susijusių su teisinio reglamentavimo nustatymu, pakeitimu ir pripažinimu netekusiu galios, įgyvendinimas išskiriamas į du etapus – teisės aktų projektų parengimą ir teisės aktų projektų priėmimą, nustatant konkrečius subjektus, atsakingus už atitinkamus įgyvendinimo etapus. Tokios priemonės laikomos įgyvendintomis tada, kai priimami jose numatyti teisės aktai.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖS KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

49. Už antikorupcinės politikos įgyvendinimą Savivaldybėje pagal kompetenciją atsako Savivaldybės įstaigos, įmonės vadovas.

50. Programa įgyvendinama pagal Savivaldybės tarybos patvirtintą Programos įgyvendinimo priemonių planą.

51. Už Programos įgyvendinimą atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius. Programos įgyvendinimą koordinuoja Savivaldybės administracijos darbuotojas, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę.

52. Programos uždavinių įgyvendinimo vertinimą ir Programos įgyvendinimo kontrolę vykdo Savivaldybės tarybos sudaryta Antikorupcijos komisija  šios komisijos nuostatuose ir kituose teisės aktuose nustatyta tvarka.

53. Už konkrečių Programos priemonių įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako priemonių plane nurodyti vykdytojai (Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, kiti Programos įgyvendinimo priemonių plane nurodyti asmenys).

54. Programoje dalyvaujančios Savivaldybės įstaigos vykdytinas Programos priemones numato savo veiklos planuose arba įtraukia į įstaigos ar įmonės korupcijos prevencijos programos priemonių planus, jei tokie rengiami.

55. Programos įgyvendinimo priemonių vykdytojai pasibaigus pusmečiui, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 d., pateikia Savivaldybės administracijos darbuotojui, atsakingam už korupcijos prevenciją ir kontrolę, apibendrintą informaciją apie jiems priskirtų Programos priemonių įgyvendinimo eigą, pasiektus rezultatus.

56. Už korupcijos prevenciją ir kontrolę atsakingas asmuo pasibaigus pusmečiui apibendrina iš vykdytojų gautą informaciją apie priemonių įgyvendinimą, pasiektus rezultatus ir susistemintus duomenis pateikia Antikorupcijos komisijai. Informacija skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.

57. Antikorupcijos komisija pagal reikalą išklauso Programos vykdytojų ataskaitas ir  ne vėliau kaip iki gegužės 1 d.  apibendrintą praėjusių metų Programos vykdymo ataskaitą kartu su savo veiklos ataskaita teikia Savivaldybės tarybai.

58. Programos veiksmingumo stebėseną, korupcijos rizikos valdymo vertinimą Savivaldybėje atlieka Savivaldybės centralizuota vidaus audito tarnyba.

59. Programos įgyvendinimo priemonių vykdytojai, atsižvelgdami į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtaką Programos priemonėms įgyvendinti, teikia Antikorupcijos komisijai motyvuotus pasiūlymus dėl įgyvendinamų Programos priemonių koregavimo ar pakeitimo efektyvesnėmis, detalizuodami jų tikslus, vykdymo procesą ir vertinimo kriterijus.

60. Savivaldybės institucijos, įmonės ar įstaigos, nevyriausybinės organizacijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys iki einamųjų metų III ketvirčio pabaigos gali teikti Antikorupcijos komisijai pasiūlymus dėl Programos nuostatų, tikslų ir uždavinių atnaujinimo, priemonių plano keitimo ar / ir pildymo. Pasiūlymai skelbiami Savivaldybės interneto svetainės www.mazeikiai.lt skyriuje „Korupcijos prevencija“. Nurodomi siūlymo autoriai, turinys ir Antikorupcijos komisijos komentaras.

61. Atsižvelgus į Antikorupcijos komisijos veiklos ir Programos įgyvendinimo ataskaitą ar sociologų tyrimų rezultatus, kitą reikšmingą informaciją, Programa ir jos įgyvendinimo priemonių planas pagal reikalą Savivaldybės tarybos sprendimu gali būti atnaujinami, tačiau ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki Programos įgyvendinimo pabaigos.

62. Programa finansuojama iš patvirtintų bendrųjų Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių.

63. Prireikus atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

64. Programai įgyvendinti sudaromas Programos įgyvendinimo priemonių planas (Programos priedas), kuriame nustatytos korupcijos prevencijos priemonės, vykdytojai, vykdymo terminai, laukiami rezultatai, įgyvendinimo vertinimo rodikliai ir finansavimas.

65. Atsižvelgiant į antikorupcinių teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų ir asmenų išvadas ir rekomendacijas, sociologinių tyrimų rezultatus, kitą reikšmingą informaciją, Programa gali būti keičiama Savivaldybės tarybos sprendimu.

66. Programos įgyvendinimo ataskaita viešai paskelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.

 

 

____________________

 

 

MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2019–2021 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

I. Tikslas – atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti savivaldybės institucijose ir įstaigose ir jas šalinti

Tikslo rezultato kriterijai:

1.  Įvertinta situacija Mažeikių rajono savivaldybėje biudžetinių, viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) ir (ar) savivaldybės kontroliuojamų įmonių

(toliau –  savivaldybės įstaiga) veiklos srityse, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo rizika, ir parengtos išvados.

2. Nustatyti bendrą darbuotojų požiūrį į korupciją, įvertinti kiek plačiai paplitęs korupcijos reiškinys įstaigose ir įmonėse.

Eil. Nr.

Problema

Priemonė

Vykdytojas (-ai)

Įvykdymo terminas

Laukiamo rezultato vertinimo kriterijai

1 uždavinys. Užtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą

1.

Neužtikrinama

Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnyje nustatyta pareiga atlikti veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą

Atlikti savivaldybės įstaigų ir įmonių veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą

Savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės įstaigų ir įmonių vadovai

Kasmet iki III ketvirčio pabaigos

Nustatytos veiklos sritys, kuriose yra didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės įvertinimas, parengta išvada

2.

Neužtikrinamas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio nuostatų įgyvendinimas.

Nustatyta tvarka kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį savivaldybės įstaigoje ar įmonėje pareigas, numatytas Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje.

Aktualizuoti savivaldybės interneto svetainėje pareigų, kurias siekiantys eiti arba einantys asmenys privalomai tikrinami kreipiantis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, sąrašai

 

Savivaldybės meras,

savivaldybės administracijos direktorius,

savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

Sąrašai aktualizuojami kas ketvirtį.

Korupcijos tikimybės sumažėjimas priimant į įstaigą nepriekaištingos reputacijos asmenis.

Savivaldybės interneto svetainėje aktualizuojami pareigų, kurias siekiantys eiti arba einantys asmenys privalomai tikrinami kreipiantis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, sąrašai.

Kreiptasi dėl visų asmenų, siekusių eiti pareigas, kai kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą informacijos yra privaloma (100 proc.), kreipimųsi skaičius

3.

Tikrinant Savivaldybei priklausančių įmonių bei  įstaigų veiklą, nustačius korupcijos atsiradimo prielaidas, neįnformuojama Antikorupcinė Komisiją.

Pateikti informaciją apie nustatytas korupcijos atsiradimo prielaidas.

Savivaldybės Centralizuotas vidaus audito skyriaus vedėjas.

Informaciją pateikti nedelsiant, paaiškėjus

apie nustatytas korupcijos atsiradimo prielaidas.

Nustatytų atvejų skaičius.

2   uždavinys. Efektyviai organizuoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, veiklą

4.

Neužtikrintas veiksmingas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo nuostatų įgyvendinimas

Paskirti asmenį, atsakingą už korupcijos prevencijos, kontrolės ir bendradarbiavimo funkcijų, nustatytų Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklėse, patvirtintose  Lietuvos Respublikos

Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 607, vykdymą

Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

Iki 2019 m. III ketvirčio pabaigos

Savivaldybės įstaigose, įmonėse paskirti asmenys, atsakingi už korupcijos prevenciją ir kontrolės funkcijų vykdymą. Informacija apie atsakingą asmenį skelbiama savivaldybės įstaigos, įmonės interneto svetainėje

 

 

3 uždavinys. Nustatyti įstaigose, įmonėse dirbančių asmenų atsparumą (toleranciją) korupcijai

5.

Nenustatytas darbuotojų atsparumo korupcijai lygis

Nustatyti darbuotojų atsparumą korupcijai

Savivaldybės administracijos Bendrojo skyriaus vedėjas, Švietimo skyriaus vedėjas, Kultūros ir sporto skyriaus vedėjas,

savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

Kiekvienų metų IV ketvirtyje.

Savivaldybės įstaigose, įmonėse nustatytas atsparumo korupcijai lygis

II. Tikslas – diegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Mažeikių rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Užtikrintas nuoseklus, sklandus ir veiksmingas korupcijos rizikos valdymas.

2. Asmenų, pagal apklausos duomenis davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas, sumažėjimas 10 proc.

1 uždavinys. Organizuoti viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymą

6.

Nepakankamas visuomenės pasitikėjimas savivaldybės įstaigomis

Skelbti interneto svetainėje informaciją apie savivaldybės tarybos narių, savivaldybės administracijos, savivaldybės įstaigų ir įmonių darbuotojų nusišalinimus nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, vykdant jiems pavestas užduotis, kad būtų išvengta viešųjų ir privačių interesų konflikto.

Savivaldybės administracijos Bendrojo skyriaus vedėjas, savivaldybės įstaigų ir įmonių  vadovai, Savivaldybės tarybos sekretorius.

 

 

 

 

 

 

Kas ketvirtį

Bus išvengta interesų konflikto, padidės visuomenės pasitikėjimas savivaldybės institucijomis.

Kartą per ketvirtį parengta apibendrinta informacija apie Mažeikių rajono savivaldybės tarybos narius, savivaldybės administracijoje, savivaldybės įstaigose  ir įmonėse

dirbančių asmenų nusišalinimo ir nušalinimo atvejus

7.

Būtina skatinti Savivaldybės valstybės tarnautojų (darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) sąžiningumą ir veiklos skaidrumą, užtikrinti tinkamą viešųjų ir privačių interesų derinimą valstybės tarnyboje.

Atrinkti darbuotojus privačių interesų deklaracijose pateiktų duomenų įvertinimui, kontroliuoti, kad visi valstybės tarnautojai (darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis), Savivaldybės įstaigų ir kontroliuojamų įmonių vadovai būtų laiku ir tinkamai pateikę privačių interesų deklaracijas, o pasikeitus aplinkybėms per nustatytą terminą šiuos deklaracijos duomenis atnaujintų. Užtikrinti deklaracijų tvarkymą, pateiktų duomenų teisėtumą ir atsakomybės taikymą.

Savivaldybės administracijos Personalo skyrius.

Kasmet 2019-2021 m.

Visi valstybės tarnautojai ir jiems prilyginti asmenys laiku pateikę privačių interesų deklaracijas ir apie tai informavę administracijos direktoriaus įgaliotą valstybės tarnautoją. Ne mažiau 10 procentų nuo visų darbuotojų.

8.

Savivaldybės interneto svetainėje neskelbiama informaciją apie Savivaldybės mero ir tarybos narių nusišalinimų nuo Savivaldybės tarybai teikiamų svarstyti  klausimų nepriėmimą.

 

Užtikrinti visuomenės informavimą apie  Savivaldybės tarybos narių nepriimtus nusišalinimus nuo Savivaldybės tarybai teikiamų svarstyti  klausimų, vadovaujantis Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2016 m. sausio 27 d. sprendimu Nr. KS-8 „Dėl kriterijų valstybinėje tarnyboje  dirbančio asmens pareikštam nusišalinimui nepriimti patvirtinimo“.

 

Savivaldybės tarybos sekretorius

 

Esant poreikiui

Nepriimtų nusišalinimų skaičiaus bei paviešintos informacijos apie nusišalinimu nepriėmimą skaičiaus santykis.

2 uždavinys. Didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei

9.

Interneto svetainėje  neskelbiama informacija apie savivaldybės įstaigų darbuotojų tarnybines komandiruotes

Skelbti interneto svetainėje informaciją apie įstaigų ir įmonių darbuotojų tarnybines komandiruotes, nurodant komandiruotės tikslą, išlaidas bei rezultatą

Savivaldybės administracijos Personalo administravimo skyriaus vedėjas, savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

Nuolat (kiekvieną mėnesį)

Interneto svetainėje skelbiama informacija apie darbuotojų tarnybines komandiruotes, nurodant komandiruotės tikslą, išlaidas bei rezultatą.

10.

Mažinti prielaidas galimam korupcijos pasireiškimui įmonėse / įstaigose

Sukurti (atnaujinti) savivaldybės įmonių / įstaigų savo interneto svetainėse korupcijos prevencijos skiltį

Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

Iki 2020 metų II ketvirčio pabaigos

Užtikrinta, kad visos savivaldybės įmonės / įstaigų savo interneto svetainėse sukurti korupcijos prevencijos skiltį su reikšminga informacija apie korupcijos prevencijos planus, programų įgyvendinimą, atsakingus specialistus ir viešinti jų kontaktus

11.

Visuomenė nepasitiki Savivaldybe

 

Savivaldybės interneto svetainėje vykdyti visuomenės nuomonės apklausas antikorupcinėmis temomis

Asmuo atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę, Antikorupcijos komisija.

Kiekvienų metų IV ketvirtį

Apklaustų respondentų ir įvykdytų apklausų skaičius

3  uždavinys.  Gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo kokybę, užtikrinti informacijos gyventojams sklaidą

12.

Dažnai visuomenei nėra žinoma aktuali informacija apie savivaldybėje teikiamas administracines ir viešąsias paslaugas arba skelbiama informacija neaktuali

Užtikrinti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies ir 16 straipsnio 3 dalies įgyvendinimą.

Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai, savivaldybės įstaigų ir įmonių vadovai

Iki 2020 metų pabaigos

Tinkamai organizuojamas asmenų aptarnavimas, išsamiai išdėstyta informacija apie savivaldybės teritorijoje teikiamas administracines ir viešąsias paslaugas ir jų teikimo tvarka. Parengti ir interneto svetainėse paskelbti administracinių ir viešųjų paslaugų aprašymai (100 proc.)

13.

Galimas neracionalus tarnybinių lengvųjų automobilių panaudojimas.

Pateikti informaciją už kalendorinius metus apie vadovui,  pavaduotojui ir seniūnams priskirtų turimų tarnybinių lengvųjų automobilių panaudojimą (kelionės lapų kopijos).

Antikorupcijos komisijos pasirinktos Savivaldybės kontroliuojamos įmonės, viešosios ir biudžetinės įstaigos, seniūnijos.

Kasmet iki vasario 1 d. už praėjusius metus

Pateikta informacija apie tarnybinių lengvųjų automobilių panaudojimą.

 

 

 

 

 

 

III. Tikslas – supažindinti valstybės tarnyboje dirbančius asmenis, savivaldybės bendruomenę su korupcijos keliamu pavojumi, skatinti nepakantumą korupcijos apraiškoms

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino, kur reikia kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

2. Užtikrintas Korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymo viešumas, informacijos aktualumas.

3. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino kokia atsakomybė gresia už korupcinius nusižengimus, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

4. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie korupcijos atvejį, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

1 uždavinys. Įgyvendinti antikorupcinio ugdymo programas

14.

Nepakankamas savivaldybės bendruomenės narių pilietinės sąmonės lygis ir nepakantumas korupcijai

Organizuoti antikorupcinės kultūros ugdymo dienas, savaites, Tarptautinės antikorupcijos dienos renginius, dalyvauti šalies ir regiono lygiu skelbiamuose konkursuose antikorupcijos tema

Asmuo atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę, Švietimo skyriaus vedėjas, Kultūros ir sporto skyriaus vedėjas,

savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai.

Kiekvienais metais

Įstaigų, kuriose buvo organizuoti renginiai, skaičius, dalyvių skaičius. Konkursuose dalyvavusių asmenų skaičius.

15.

Nebendradarbiaujama su kitų savivaldybių Antikorupcijos komisijomis dėl gerosios praktikos pasidalijimo.

Bendradarbiauti su kitų savivaldybių Antikorupcijos komisijomis ir keistis informacija korupcijos prevencijos srityje.

Antikorupcijos komisija.

Kiekvienais metais

Susitikimų su kitų savivaldybių Antikorupcijos komisijomis skaičius (ne mažiau kaip 2 susitikimai per metus).

16.

Nebendradarbiaujama su bendruomenių, nevyriausybinių organizacijų atstovais.

Vykdyti antikorupcinį švietimą ir skatinti antikorupcines iniciatyvas su bendruomenių, nevyriausybinių organizacijų atstovais.

Antikorupcijos komisija.

Kiekvienais metais

Susitikimų skaičius (ne mažiau kaip 2 susitikimai per metus).

2 uždavinys. Didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą

17.

Asmenys, nemotyvuoti pranešti apie korupcijos atvejus, per mažai informuojami apie galimus pranešimo apie korupcijos atvejus būdus

Organizuoti viešas prevencines, švietimo veiklas korupcijos tema

Antikorupcijos komisija, asmuo atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę, savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

Nuolat

Įgyvendinta vieša antikorupcinė veikla.

Veiklos tema, trukmė, dalyvių skaičius

18.

Jaunimo pasyvumas antikorupcinėje veikloje, nepakankamas Savivaldybės institucijų bendradarbiavimas su gyventojais, organizacijomis ir pan.

Inicijuoti Savivaldybės švietimo įstaigų ir jaunimo organizacijų dalyvavimą korupcijos prevencijos renginiuose, projektuose, iniciatyvose korupcijos prevencijos tema.

Antikorupcijos komisija, asmuo  atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę, Švietimo ir sporto skyrius, Savivaldybės administracijos jaunimo reikalų koordinatorius.

Kiekvienais metais

Surengtų / sudalyvauta renginių (projektų) skaičius, jaunimo, supažindinto su antikorupcinėmis iniciatyvomis ir korupcijos grėsmėmis skaičius

19.

Nesukurta anoniminė telefono linija Savivaldybės administracijoje, kad gyventojai galėtų paskambinti ir pranešti apie galimus pažeidimus.

Užtikrinti Savivaldybės administracijos anoniminių pranešimų linijos (karštosios linijos) veikimą ir populiarinimą.

Informacinių technologijų skyriaus vedėjas, asmuo  atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę,

Antikorupcijos komisija.

iki 2020 m. liepos 1 d.

Užregistruotų anoniminių ir kitų pranešimų skaičius.

20.

Visuomenės pateikti siūlymai/pastabos vykdant Savivaldybės korupcijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių planą nėra skelbiami.

Sudaryti galimybę Savivaldybės bendruomenei Savivaldybės interneto svetainėje, skiltyje „Korupcijos prevencija“ pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių plano, įgyvendinimo

Bendrojo skyriaus vedėjas, asmuo atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę.

Nuolat

Gautų Savivaldybės bendruomenės narių pasiūlymų ir pastabų skaičius

3 uždavinys. Šviesti darbuotojus antikorupcinėmis temomis

21.

Nepakankamas darbuotojų antikorupcinis sąmoningumas ir netolerancija korupcijos reiškiniams

Organizuoti Savivaldybės tarybos narių, Savivaldybės administracijos, savivaldybės įstaigų darbuotojų kursus, mokymus, susijusius su antikorupcine veikla

Savivaldybės meras,

savivaldybės administracijos Bendrojo skyriaus vedėjas,

įstaigų, įmonių vadovai, asmuo  atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę

Kiekvienais metais

Kursuose, mokymuose dalyvavusių asmenų skaičius, kursų, mokymų valandų skaičius, tenkantis vienam kursus išklausiusiam asmeniui

IV. Tikslas – sklandus ir efektyvus 2019-2021 m. Programos ir jos priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

Tikslo rezultato kriterijai:

1 Užtikrintas Korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymo tęstinumas, informacijos aktualumas, tobulintinų teisės aktų savalaikis pakeitimas.

1 uždavinys. Programos ir jos priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

22.

Neužtikrinamas savalaikis informacijos apie priemonių plano įgyvendinimą, pateikimas

Atsakingi vykdytojai pateikia informaciją apie Programos įgyvendinimo priemonių vykdymą.

Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai, įstaigų, įmonių vadovai

2019-07-01

2020-07-01

2021-07-01

Pateikta informacija apie priemonių, numatytų, Programos įgyvendinimo priemonių plane, įvykdymo rezultatus.

23.

Interneto svetainėje neskelbiamos ataskaitos apie priemonių plano vykdymą.

Parengiama ir Antikorupcijos komisijoje apsvarstoma Programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymo ataskaita.

Antikorupcijos komisija, asmuo atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę, Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai.

Kasmet iki gegužės 1 d.

Antikorupcijos komisijai pritarus ataskaitai, ji paskelbiama Mažeikių rajono savivaldybės interneto svetainėje.

 

 

____________________

 

 

 



[1] Prieiga per internetą: http://www.sgi-network.org/2018/

[2] Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu prieinami naujesni informacijos apie korupciją šaltiniai.

Sociologinės apklausos: Lietuvos korupcijos žemėlapis 2016 m., prieiga per internetą: http://www.stt.lt/lt/menu/tyrimai-ir-analizes/; Specialusis Eurobarometras 470, 2017 m., prieiga per internetą: ec.europa.eu; Flash Eurobarometras 457, 2017 m., prieiga per internetą: ec.europe.eu

Antikorupcinės politikos įgyvendinimo dokumentai: EBPO Lietuvos II etapo vertinimo ataskaita, 2017 m., prieiga per internetą: oecd.org; Nacionalinė kovos su korupcija programa 2015–2025 m., prieiga per internetą: e-tar.lt; Nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2015–2019 metų tarpinstitucinis veiklos planas, prieiga per internetą: e-tar.lt; Nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo dokumentai, prieiga per internetą: stt.lt