BIRŽŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ORGANIZAVIMO IR KOORDINAVIMO

BIRŽŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO

TVIRTINIMO

 

2019 m. kovo 8 d. Nr. A-212

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 29 straipsnio. 8 dalies. 2 punktu, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymu, Savivaldybės bendro darbo su šeimomis organizavimo ir koordinavimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2018 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. A1-428/V-894/V-691/1V-579 „Dėl Savivaldybės bendro darbo su šeimomis organizavimo ir koordinavimo rekomendacijų patvirtinimo“, Biržų rajono savivaldybės tarybos 2018 m. birželio 5 d. sprendimu Nr. T-140 „Dėl pavedimo koordinuoti atvejo vadybos procesą“:

1. T v i r t i n u Bendro darbo su šeimomis organizavimo ir koordinavimo Biržų rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Biržų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2012 m. lapkričio 7 d. įsakymą Nr. A-881 „Dėl Biržų rajono savivaldybės kompleksiškai teikiamos pagalbos tarpinstitucinės komandos ir jos veiklos reglamento“  su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                             Rolandas Žagaras

 

PATVIRTINTA

Biržų rajono savivaldybės administracijos

direktoriaus 2019 m. kovo 8 d.

įsakymu Nr. A-212

 

BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ORGANIZAVIMO IR KOORDINAVIMO BIRŽŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Bendro darbo su šeimomis organizavimo ir koordinavimo Biržų rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė) tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato bendro darbo su vaikus auginančiomis ar jų besilaukiančiomis šeimomis (toliau – šeimos) organizavimo ir koordinavimo Savivaldybėje pagrindinius principus, subjektus, dalyvaujančius dirbant su šeimomis, bendro darbo su šeimomis organizavimą ir koordinavimą Savivaldybėje, įstaigų, institucijų keitimąsi informacija.

2. Bendro darbo su šeimomis organizavimo ir koordinavimo tikslas – užtikrinti efektyvų socialinės rizikos prevencijos priemonių (toliau – prevencijos priemonės), taip pat kompleksinės pagalbos ir koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų bei psichologinės, teisėsaugos pagalbos (toliau – pagalba) teikimą šeimoms Savivaldybėje, siekiant stiprinti šeimų gebėjimus, galimybes rūpintis vaikais, savarankiškai spręsti savo šeimos problemas ir taip užtikrinti kokybišką šeimų funkcionavimą, būtiną jų gerovę.

3. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos šeimos stiprinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatyme, Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme apibrėžtas sąvokas.

 

II SKYRIUS

PAGRINDINIAI BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ORGANIZAVIMO IR KOORDINAVIMO SAVIVALDYBĖJE PRINCIPAI

 

4. Bendras darbas su šeimomis organizuojamas ir koordinuojamas laikantis šių pagrindinių principų:

4.1. šeimos atsakomybės – šeima yra atsakinga už jos narių gerovę, o pagalbos teikimo tikslas – įgalinti šeimą savarankiškai rūpintis ir tinkamai prižiūrėti savo vaikus;

4.2. gyvenamosios vietovės bendruomenės įtraukimo – gyvenamosios vietovės bendruomenė (toliau – bendruomenė) imasi iniciatyvos kurti palankią savo bendruomenės nariams ir šeimoms socialinę aplinką, tenkindama bendrus gyvenimo kaimynystėje poreikius, o Savivaldybė stiprina ir telkia bendruomenes;

4.3. subsidiarumo – pagalba šeimoms pirmiausia teikiama ten, kur ji efektyviausia, t. y. seniūnijoje ir bendruomenėje, o aukštesnio (savivaldybės, valstybės) lygmens paslaugos teikiamos ir organizuojamos tik tada, kai bendruomeninės pagalbos šeimoms nepakanka;

 

 

4.4. bendradarbiavimo ir tarpusavio pasitikėjimo – bendras darbas su šeimomis organizuojamas ir koordinuojamas laikantis nuostatos, kad šeimos gali ir turi būti atsakingos už savo gerovę, bendruomenė, bendruomeninės ir kitos nevyriausybinės organizacijos, kiti  pagalbos ir paslaugų teikėjai gali pagalbą šeimoms suteikti, o Savivaldybė visomis priemonėmis telkia bendruomeninių organizacijų, nevyriausybinių organizacijų ir kitų pagalbos teikėjų pastangas, koordinuoja bendrą jų darbą.

 

III SKYRIUS

SUBJEKTAI, DALYVAUJANTYS DIRBANT SU ŠEIMOMIS

 

5. Subjektai, pagal kompetenciją dalyvaujantys darbe su šeimomis:

5.1. Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus specialistai, Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus specialistai, Savivaldybės administracijos tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius (toliau – TBK);

5.2. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Panevėžio apskrities vaiko teisių apsaugos skyriaus Biržų rajono savivaldybėje (toliau – VVTAĮT teritorinis skyrius) darbuotojai;

5.3. seniūnai, seniūnijų specialistai socialiniam darbui bei seniūnaičiai;

5.4. VšĮ Biržų rajono socialinių paslaugų centro (toliau – Centras) atvejo vadybininkai, socialiniai darbuotojai ir kitų Savivaldybėje veikiančių socialinių paslaugų įstaigų (vaikų dienos centrų, globos centro, bendruomeninių šeimos namų, vaikų globos namų ir kt.) socialiniai darbuotojai, psichologai ir kiti socialinių paslaugų srities darbuotojai;

5.5. Savivaldybės sveikatos priežiūros įstaigų, visuomenės sveikatos biuro socialiniai darbuotojai, sveikatos priežiūros specialistai;

5.6. Savivaldybės švietimo pagalbos tarnybos, švietimo įstaigų pedagogai, švietimo pagalbos specialistai;

5.7. policijos pareigūnai;

5.8. Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Biržų skyriaus darbuotojai;

5.9. Savivaldybės bendruomeninių ir kitų nevyriausybinių organizacijų nariai, šiose organizacijose dirbantys darbuotojai, savanoriai;

5.10. kiti specialistai, teikiantys pagalbą šeimoms.

 

IV SKYRIUS

BENDRO DARBO SU ŠEIMOMIS ORGANIZAVIMAS IR KOORDINAVIMAS

SAVIVALDYBĖJE

 

6. Savivaldybė, organizuodama ir koordinuodama bendrą darbą su šeimomis, telkia socialinių paslaugų, švietimo, sveikatos priežiūros įstaigas, teisėsaugos institucijas, seniūnijas, bendruomenines organizacijas, nevyriausybines organizacijas ir kitas su šeimomis dirbančias įstaigas bei organizacijas, šeimų organizacijas, skatina vietos bendruomenių tarybų, neformalius šeimų judėjimus, planuodama ir teikdama pagalbą šeimoms.

7. Organizuojant pagalbos šeimoms teikimą Savivaldybėje, sudaromos sąlygos šeimoms gauti konsultacijas ir informaciją dėl joms reikalingos pagalbos gavimo vadovaujantis vieno langelio principu: Savivaldybės teritorijoje veikia socialinių paslaugų įstaiga (atliekanti bendruomeninių šeimos namų funkciją), kuri teikia informaciją apie visas Savivaldybės teritorijoje teikiamas paslaugas šeimoms.

 

8. Už bendro darbo su šeimomis Savivaldybėje organizavimą atsako Savivaldybės vykdomoji institucija.

9. Už bendro darbo su šeimomis koordinavimą Savivaldybėje atsakingas TBK, kuris tiesiogiai pavaldus Savivaldybės administracijos direktoriui.

10. Savivaldybėje veikia tarpinstitucinė grupė, kurios sudėtį tvirtina Savivaldybės vykdomoji institucija. TBK organizuoja šios grupės pasitarimus pagal poreikį, bet ne rečiau kaip kartą per ketvirtį. Pasitarimuose sprendžiami tarpinstituciniai klausimai, susiję su pagalbos šeimoms planavimu, stebėsena ir plėtra, prevencinių priemonių planavimu ir įgyvendinimu, pagalbos šeimoms poreikių vertinimu, bendruomenės, bendruomeninių ir nevyriausybinių organizacijų telkimu bendram darbui su šeimomis Savivaldybėje. Taip pat aptariami probleminiai klausimai, tariamasi dėl bendrų veiksmų organizuojant ir dirbant su šeimomis bei apsikeitimo informacija. Ši grupė sudaroma iš Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus, Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus atstovų, VVTAĮT teritorinio skyriaus atstovų, policijos pareigūnų, Centro, sveikatos priežiūros, Švietimo pagalbos tarnybos, visuomenės sveikatos biuro atstovų. Jei reikia, atsižvelgiant į numatomo svarstyti klausimo turinį, į tarpinstitucinius pasitarimus gali būti kviečiami ir kiti šeimai paslaugas organizuojantys, jas teikiantys ir koordinuojantys subjektai, Savivaldybės administracijos direktorius ir (ar) jo pavaduotojas, meras, vicemeras, Savivaldybės tarybos nariai, nepriklausomi ekspertai ir kt.

11. Siekdamas nustatyti prevencijos priemonių, pagalbos šeimoms poreikį Savivaldybėje, TBK, pasitelkdamas Savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto, Socialinės paramos skyrių specialistus, Centro atvejo vadybininkus, socialinius darbuotojus, seniūnus, specialistus socialiniam darbui, kasmet organizuoja pagalbos šeimoms ir vaikams paklausos ir pasiūlos įvertinimą. Įvertinama, kokių sunkumų patiria Savivaldybėje gyvenantys vaikai, prioritetą teikiant vaikams, augantiems nepasiturinčiose šeimose (šeima gauna socialinę pašalpą, paramą maisto produktais), fizinių asmenų globėjų (rūpintojų) šeimose, daugiavaikėse šeimose, šeimose, kuriose nustatyti smurto atvejai, šeimose, auginančiose vaikus, turinčius negalią, specialiųjų ugdymosi poreikių. Išvados ir pasiūlymai aptariami Savivaldybės tarpinstitucinėje grupėje ir įtraukiami į pagalbos plėtros plano projektą.

12. Savivaldybės tarpinstitucinės grupės siūlymus ir išvadas, pagalbos plėtros plano projektą TBK teikia Savivaldybės vykdomajai institucijai.

13. Savivaldybės seniūnijose (toliau – seniūnijos) gali veikti komisijos ir (ar) tarpinstitucinės grupės. Komisijai ir (ar) tarpinstitucinei grupei vadovauja seniūnas, dalyvauja Aprašo 5 punkte nurodyti subjektai, veikiantys seniūnijoje.

14. Komisijos ir (ar) tarpinstitucinės grupės bendradarbiaudamos su bendruomene, seniūnaičiais aptaria ir planuoja prevencijos priemones seniūnijose, prireikus aptaria konkrečių šeimų situacijas ir teikia siūlymus Savivaldybės tarpinstitucinei grupei dėl pagalbos šeimai organizavimo ir teikimo tobulinimo. Pasitarimai organizuojami ne rečiau kaip kartą per ketvirtį.

15. Seniūnai, seniūnaičiai, bendruomeninės organizacijos, nevyriausybinės organizacijos, pasitelkdamos savanorius, kartu su Savivaldybės administracija suburia bendruomenę dirbti su šeimomis ir vaikais, organizuoja šeimų užimtumą, inicijuoja saugios kaimynystės veiklas, padeda šeimoms užsitikrinti tinkamas gyvenamojo būsto sąlygas, prisideda prie šeimų švietimo organizavimo.

 

 

 

 

V SKYRIUS

KITŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ DARBO SPECIFIKA, DIRBANT SU ŠEIMOMIS

 

16. Savivaldybės pavaldumo socialinių paslaugų įstaigos priima prašymus dėl socialinių paslaugų gavimo, vertina asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, organizuoja ir teikia šeimoms atvejo vadybos ir socialines paslaugas.

Šeimos poreikių pagalbai vertinimas, pagalbos plano sudarymas ir įgyvendinimas, šeimos stebėsena, pagalbos plano peržiūra bei atvejo vadybos taikymas, inicijavimas ir nagrinėjimas, socialinių darbuotojų, seniūnijų socialinio darbo organizatorių pagalbos šeimai teikimas vykdomas vadovaujantis teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka.

17. Savivaldybės visuomenės sveikatos biuras planuoja Savivaldybės vaikų sveikatai gerinti skirtas priemones, organizuoja renginius, mokymus bendruomenėje, įtraukdami vietos gyventojus į sveikatinimo programas, ypač daug dėmesio skiriant psichikos sveikatai stiprinti, alkoholizmui mažinti, prevenciniam darbui su besilaukiančiomis motinomis, organizuoja ankstyvosios intervencijos mokymus jaunuoliams nuo 14 iki 21 metų ir kt.

18. Savivaldybės švietimo pagalbos tarnybos specialistai teikia socialinę pedagoginę, psichologinę, specialiąją pedagoginę pagalbą, konsultuoja vaiko tėvus ar atstovus pagal įstatymą, tėvams/ globėjams organizuoja bendravimo su vaikais tobulinimo kursus.

19. Savivaldybės švietimo įstaigos organizuoja specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymą, teikia švietimo ir specialiąją pedagoginę pagalbą, konsultuoja tėvus Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo numatyta tvarka. Planuoja ir vykdo tikslines prevencines programas, bendradarbiauja su seniūnijomis, socialines, švietimo pagalbos paslaugas teikiančiomis institucijomis.

20. Savivaldybės institucijos, įstaigos, organizacijos, teikusios ar teikiančios pavienes švietimo pagalbos, socialines ar sveikatos priežiūros, socialines ar viešosios tvarkos užtikrinimo paslaugas, nustačiusios, kad jų teiktų ar taikomų paslaugų šeimai nepakanka arba jos nėra veiksmingos, kreipiasi į TBK dėl koordinuotų teikiamų paslaugų teikimo, vadovaujantis Koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2017 m. rugpjūčio 28 d. įsakymu Nr. V-651/A1-455/V-1004 „Dėl koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų tvarkos aprašo patvirtinimo“.

21. Savivaldybės švietimo, asmens sveikatos priežiūros, socialinių paslaugų ir kitų institucijų bei įstaigų, bendruomeninių ir nevyriausybinių organizacijų, seniūnijų, darbuotojai, vietos bendruomenės nariai, turintys duomenų apie galimą grėsmę vaikui šeimoje, vaiko teisių pažeidimą privalo apie tai nedelsiant informuoti policiją ir (ar) VVTAĮT teritorinį skyrių, kuris imasi veiksmų, numatytų Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme ir kituose teisės aktuose.

22. Kiti šio Aprašo 5 punkte nurodyti subjektai organizuoja ir teikia ar dalyvauja organizuojant ir teikiant pagalbą šeimoms, auginančioms vaikus, pagal šių subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus ar teisės aktais priskirtas funkcijas.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23. Apraše neaptartos nuostatos vykdomos vadovaujantis kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų reglamentuota tvarka.

24. Aprašą gali keisti, pildyti ar pripažinti netekusiu galios Savivaldybės vykdomoji institucija.

 

______________________________