Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, iliustracija, simbolis  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL NACIONALINIŲ MOKINIŲ PASIEKIMŲ, PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMŲ IR VALSTYBINIŲ BRANDOS EGZAMINŲ PRITAIKYMO MOKINIAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. lapkričio 29 d. Nr. V-1345

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 38 straipsnio 3 ir 4 dalimis:

1. T v i r t i n u Nacionalinių mokinių pasiekimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų ir valstybinių brandos egzaminų pritaikymo mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašą (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad Pažymos dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir valstybinių brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo forma, nurodyta Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir  valstybinių brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2012 m. vasario 13 d. įsakymu Nr. V-258 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir  valstybinių brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo patvirtinimo“, priede, taikoma 2024–2025 mokslo metais, jei pedagoginės psichologinės tarnybos yra ją išdavusios mokiniui, kuris 2023–2024 mokslo metais dalyvavo vykdytuose tarpiniuose patikrinimuose, ar yra pradėjusios ją rengti iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos.

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2012 m. vasario 13 d. įsakymą Nr. V-258 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir valstybinių brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Laikinai einanti finansų ministro pareigas,

laikinai einanti švietimo, mokslo ir sporto ministro pareigas                                  Gintarė Skaistė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir

sporto ministro 2024 m. lapkričio 29 d.

įsakymu Nr. V-1345

 

 

NACIONALINIŲ MOKINIŲ PASIEKIMŲ, PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMŲ IR VALSTYBINIŲ BRANDOS EGZAMINŲ PRITAIKYMO MOKINIAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nacionalinių mokinių pasiekimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų ir valstybinių brandos egzaminų pritaikymo mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato nacionalinių mokinių pasiekimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų, valstybinių brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymą atitinkamuose pasiekimų patikrinimuose dalyvaujantiems asmenims, atsižvelgus į jų specialiuosius ugdymosi poreikius.

2. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme.

3. Mokinio, besimokančio pagal pradinio, pagrindinio ar vidurinio ugdymo programą (išskyrus mokinio, kuris mokosi pagal individualizuotą pradinio ar pagrindinio ugdymo programą, socialinių įgūdžių programą), asmens, turinčio mokymosi pasiekimų pažymėjimą ar kitą dokumentą, patvirtinantį mokymąsi pagrindinio ugdymo programos baigiamojoje klasėje, bet neįgijusio pagrindinio išsilavinimo, ir asmens, nesimokančio pagal vidurinio ugdymo programą, turinčio mokymosi pasiekimų pažymėjimą, liudijantį tai, kad yra mokęsis šios programos baigiamojoje klasėje, asmens, įgijusio vidurinį ar jam lygiavertį išsilavinimą Lietuvoje ar užsienyje, arba užsienio valstybės ar tarptautinės organizacijos vidurinio ugdymo programos mokinio, pageidaujančio laikyti dalyko valstybinio brandos egzamino dalį (toliau – asmenys), turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių, nacionalinių mokinių pasiekimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų ir valstybinių brandos egzaminų dalių užduoties formos, vykdymo instrukcijos ir vertinimo instrukcijos pritaikomos pagal mokyklos pateiktą pedagoginės psichologinės tarnybos išrašą, suformuotą iš Mokinių registre pateiktos asmens Specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo formos, parengtos pagal Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, ugdymo pritaikymo ir (ar) reikalingos švietimo pagalbos skyrimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2024 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. V-928 „Dėl Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, ugdymo pritaikymo ir (ar) reikalingos švietimo pagalbos skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 2 priedą (toliau – PPT vertinimo išrašas).

 

II SKYRIUS

PRAŠYMŲ PATEIKIMAS

 

4. Prašymai dėl nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų užduoties formos ir vykdymo instrukcijų pritaikymo teikiami mokyklos vadovui ar jo įgaliotam kitam mokyklos darbuotojui, vadovaujantis Nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2017 m. sausio 4 d. įsakymu Nr. V-6 „Dėl Nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

5. Prašymai dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami mokyklos vadovui ar jo įgaliotam kitam mokyklos darbuotojui, vadovaujantis Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

6. Prašymai dėl valstybinių brandos egzaminų dalių užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami mokyklos vadovui, vadovaujantis Valstybinių brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2023 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. V-1187 „Dėl Valstybinių brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

7. Užduoties formos, vykdymo ir (ar) vertinimo instrukcijos pritaikomos asmenims, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl:

7.1. regos sutrikimų:

7.1.1. silpnaregystės (vidutinės, žymios);

7.1.2. aklumo (su regėjimo likučiu, praktiško aklumo, visiško aklumo);

7.1.3. kitų regėjimo sutrikimų;

7.2. klausos sutrikimų:

7.2.1. klausos sutrikimo (vidutinio, žymaus, labai žymaus, gilaus (kurtumo);

7.2.2. turintiems kochlearinius implantus;

7.3. judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų:

7.3.1. judesio ir padėties (vidutinių, sunkių, labai sunkių);

7.3.2. lėtinių neurologinių sutrikimų;

7.4. įvairiapusių raidos sutrikimų;

7.5. mokymosi sutrikimų:

7.5.1. bendrųjų;

7.5.2. specifinių (skaitymo, rašymo, matematikos);

7.5.3. neverbalinių sutrikimų;

7.6. elgesio ar (ir) emocijų sutrikimų:

7.6.1. aktyvumo ir (ar) dėmesio;

7.6.2. nerimo spektro;

7.6.3. nuotaikos spektro;

7.7. kalbėjimo ir kalbos sutrikimų:

7.7.1. sklandaus kalbėjimo (ritmo);

7.7.2. dizartrijos;

7.7.3. kalbos netekimo (afazijos);

7.8. kompleksinės negalios, kurios derinyje yra Aprašo 7.1–7.4 papunkčiuose nurodyti sutrikimai;

7.9. kompleksinio sutrikimo, kurio derinyje yra Aprašo 7.5–7.7 papunkčiuose nurodyti sutrikimai.

8. Atleidimo nuo nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų atvejai reglamentuoti Nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše, nuo pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo – Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše, nuo valstybinių brandos egzaminų dalių – Valstybinių brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše.

9. Asmuo, turintis vidutinį, žymų, labai žymų ar gilų klausos sutrikimą (kurtumą) ar kochlearinį implantą (esant vidutiniams, dideliems ar labai dideliems specialiesiems ugdymosi poreikiams), mokyklos vadovo sprendimu gali būti atleidžiamas nuo lietuvių kalbos ir literatūros (A) arba lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino pirmosios dalies laikymo, pasirinkęs laikyti užsienio (anglų) kalbos, užsienio (prancūzų) kalbos, užsienio (vokiečių) kalbos valstybinio brandos egzamino pirmąją ir / ar antrąją dalį – nuo pasirinkto užsienio (anglų) kalbos, užsienio (prancūzų) kalbos, užsienio (vokiečių) kalbos valstybinio brandos egzamino pirmosios dalies klausymo dalies ir / ar valstybinio brandos egzamino antrosios dalies kalbėjimo dalies.

10. Asmuo gali nuspręsti neprašyti atleisti nuo nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, valstybinio brandos egzamino ar jo dalies laikymo. Tokiu atveju šiam asmeniui taikomi toliau Apraše numatyti pritaikymai.

 

III SKYRIUS

UŽDUOTIES FORMOS PRITAIKYMAS

 

11. Nacionalinių mokinių pasiekimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų užduoties forma pritaikoma mokyklos vadovo sprendimu, valstybinių brandos egzaminų dalių užduoties forma Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus sprendimu pritaikoma asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, dėl:

11.1. regos sutrikimų:

11.1.1. silpnaregystę turinčiajam:

11.1.1.1. tradiciniu būdu užduotys pateikiamos 14 dydžio Verdana šriftu, jeigu PPT vertinimo išraše nenurodyta kitaip;

11.1.1.2. užduočių iliustracijose (piešiniuose, nuotraukose ir kt.) naudojamos skirtingo storio, tipų linijos, kontūrai ir didesnis esančių detalių kontrastingumas. Įklijuotas iliustracijas, kurių neįmanoma pritaikyti, turi būti sudaroma galimybė pateikti el. formatu, o pateiktas tradiciniu – apžiūrėti naudojant didinimo priemones;

11.1.2. rašančiajam Brailio raštu:

11.1.2.1. tradiciniu būdu pateiktos užduotys pateikiamos Brailio raštu;

11.1.2.2. užduotyse pateikiamų piešinių, nuotraukų, kuriais būtina naudotis atliekant užduotį, pateikiami maketai arba piešinių, nuotraukų žodiniai apibūdinimai;

11.1.2.3. užduotys pateikiamos el. laikmenoje WORD formatu;

11.2. klausos sutrikimų:

11.2.1. užduotys gali būti pateikiamos gestų kalba;

11.3. klausos sutrikimų ar turinčiajam kochlearinius implantus, įvairiapusių raidos, bendrųjų mokymosi sutrikimų, specifinių mokymosi (rašymo) sutrikimų turinčiajam asmeniui lietuvių kalbos ir literatūros, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, rusų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, baltarusių tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, vokiečių tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo teksto kūrimo užduotys:

11.3.1. tekstai teksto suvokimo užduočiai trumpinami ne daugiau kaip trečdaliu; sutrumpinus tekstus pagal tai adaptuojami klausimai;

11.3.2. teksto kūrimo užduotyse pateikiama įvestis ir (ar) planas, ir (ar) nukreipiamieji klausimai;

11.3.3. kuriamo teksto apimtis – ne mažiau kaip 150 žodžių;

11.4. klausos sutrikimų ar turinčiajam kochlearinius implantus, įvairiapusių raidos, bendrųjų mokymosi sutrikimų pritaikoma lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino antroji dalis, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, rusų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, baltarusių tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, vokiečių tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros valstybinio brandos egzamino antrosios dalies rašto darbo dalis:

11.4.1. rašytinio teksto kūrimo užduotyse pateikiama įvestis ir (ar) planas, ir (ar) nukreipiamieji klausimai;

11.4.2. rašytinio kuriamo teksto apimtis – ne mažiau kaip 250 žodžių.

12. Nesant galimybės pritaikyti užduoties (-ių) formos, šios užduoties galimų surinkti taškų suma kompensuojama asmeniui vadovaujantis Aprašo 32 punktu.

 

 

 

 

IV SKYRIUS

VYKDYMO INSTRUKCIJOS PRITAIKYMAS

 

13. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų, valstybinių brandos egzaminų dalių vykdymo instrukcijos pritaikomos užduočių atlikimo laiką pratęsiat 25 procentais nustatyto laiko (laiką skaičiuojant nuo kiekvienos užduoties atlikimo pradžios) dėl:

13.1. regos sutrikimų;

13.2. klausos sutrikimų ir turinčiam kochlearinius implantus;

13.3. judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų;

13.4. mokymosi (bendrųjų, specifinių, neverbalinių) sutrikimų;

13.5. kalbėjimo ir kalbos sutrikimo (dizartrijos);

13.6. įvairiapusių raidos sutrikimų;

13.7. elgesio ar (ir) emocijų sutrikimo (nuotaikos spektro).

14. Nacionalinių mokinių pasiekimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų, valstybinių brandos egzaminų dalių užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 50 procentų nustatyto laiko (laiką skaičiuojant nuo kiekvienos užduoties atlikimo pradžios) dėl:

14.1. vidutinio, žymaus sutrikimo laipsnio (negalių grupė);

14.2. kompleksinės negalios;

14.3. kompleksinio sutrikimo;

14.4. aktyvumo, dėmesio, nerimo spektro sutrikimo;

14.5. rašantiesiems Brailio raštu ir turintiesiems regos sutrikimą (su regėjimo likučiu, praktiško aklumo, visiško aklumo);

14.6. kalbos netekimo (afazijos).

15. Valstybinių brandos egzaminų lietuvių kalbos ir literatūros (A) ir lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino pirmoji dalis, užsienio (anglų) kalbos, užsienio (prancūzų) kalbos, užsienio (vokiečių) kalbos valstybinio brandos egzamino antrosios dalies kalbėjimo dalis dalių užduočių atlikimo laikas gali būti pratęsiamas iki 100 procentų skirto laiko dėl:

15.1. sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimo;

15.2. įvairiapusių raidos sutrikimų;

15.3. regos sutrikimo (su regėjimo likučiu, praktiško aklumo, visiško aklumo) rašantiesiems Brailio raštu.

16. Mokyklos vadovo sprendimu asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, dėl:

16.1. judesio ir padėties bei neurologinių, aktyvumo ir (ar) dėmesio, specifinių mokymosi (rašymo), įvairiapusių raidos sutrikimų, kai neįskaitomas ar sunkiai įskaitomas raštas yra nulemtas sutrikimo, leidžiama organizuoti nacionalinius mokinių pasiekimų patikrinimus, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimus ar valstybinio brandos egzamino dalį atskiroje patalpoje ir naudotis kompiuteriu, kuriame neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa;

16.2. sunkių judesio ir padėties bei neurologinių, aktyvumo, dėmesio sutrikimų leidžiama turėti fizinio aktyvumo pertraukas;

16.3. įvairiapusių raidos sutrikimų, leidžiama turėti sensorines pertraukas, kurių trukmė ir dažnumas nurodytas PPT vertinimo išraše, atsižvelgiant į mokinio individualaus ugdymo plane nurodytas ir ugdymo procese taikytas sensorines pertraukas;

16.4. klausos sutrikimo:

16.4.1. klausos sutrikimo (išskyrus nežymų), besinaudojančiam individualiu klausos aparatu ar turinčiajam kochlearinį implantą, leidžiama naudotis FM sistema (imtuvą turi mokinys, o siųstuvą su mikrofonu – atitinkamo nacionalinio mokinių pasiekimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ar valstybinio brandos egzamino dalies vykdytojas, supažindinantis su atitinkamo patikrinimo ar valstybinio brandos egzamino dalies vykdymo instrukcija);

16.4.2. leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje ir naudotis kompiuteriu, kuriame neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa, jeigu užduotys pateikiamos gestų kalba ir vykdytoju skiriamas gestų kalbos vertėjas;

16.5. regos sutrikimo:

16.5.1. leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje, jei naudojama Brailio rašto mašinėlė;

16.5.2. leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje ir naudotis kompiuteriu, kuriame neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa;

16.5.3. turinčiajam silpnaregystę leidžiama naudotis didinimo priemone (optine ar elektronine), kompiuteriu su įgarsinimo programa (JAWS ar NVDA), bet neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa;

16.5.4. tinkamai apšviečiama darbo vieta;

16.6. asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl regos, įvairiapusių raidos, elgesio ar (ir) emocijų sutrikimų (aktyvumo ir (ar) dėmesio, nerimo spektro), valstybinio brandos egzamino antrosios dalies metu neperkėlus atsakymų į atsakymų lapą, vertinami užduoties sąsiuvinyje pateikti atsakymai.

17. Nacionaliniame mokinių pasiekimų patikrinime, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime ar valstybinio brandos egzamino dalyje dalyvaujant asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimo, kalbančiam lietuvių gestų kalba, vykdytoju skiriamas gestų kalbos vertėjas.

18. Asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įvairiapusių raidos sutrikimų ar nerimo spektro sutrikimo, dalykų valstybinių brandos egzaminų pirmąsias ir antrąsias dalis leidžiama vykdyti savo mokykloje jiems įprastoje ir jų poreikiams pritaikytoje patalpoje, kurioje buvo teikiamas ugdymas ir pagalba, numatyta mokinio individualaus ugdymo plane (pvz., sumažinti vaizdiniai ir garsiniai dirgikliai, leidžiama naudoti garsą slopinančias ausines arba ausų kištukus ir kt.), pagal pateiktą PPT vertinimo išraše. Vykdytoju skiriamas švietimo pagalbą teikiantis specialistas. Mokiniui, pasirinkus laikyti dalykų valstybinių brandos egzaminų dalis ne atskiroje patalpoje, leidžiama turėti ir naudoti garsą slopinančias ausines ar ausų kištukus.

19. Asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų, turinčiam regos sutrikimą (su regėjimo likučiu, praktiško aklumo, visiško aklumo), nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimų, dalykų valstybinių brandos egzaminų dalių metu vykdytoju skiriamas švietimo pagalbą teikiantis specialistas.

20. Asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl specifinių mokymosi (skaitymo), bendrųjų mokymosi, įvairiapusių raidos sutrikimų, pasiekimų patikrinimus, dalykų valstybinių brandos egzaminų dalis leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje, o užduotis ir užduoties turinį pateikti raštu, vykdytojui perskaityti ar įgarsinti, naudojant informacines technologijas.

21. Asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įvairiapusių raidos sutrikimų, dėl sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimo, lietuvių kalbos ir literatūros (A) ir lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino pirmoji dalis, užsienio (anglų) kalbos, užsienio (prancūzų) kalbos, užsienio (vokiečių) kalbos valstybinio brandos egzamino antrosios dalies kalbėjimo dalis vykdoma parenkant pašnekovu mokytoją ar švietimo pagalbos specialistą. 

22. Asmeniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl mokymosi sutrikimų, įvairiapusių raidos sutrikimų, nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų ir pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo metu leidžiama naudotis papildomomis vaizdinėmis priemonėmis (schemomis, lentelėmis, grafikais, diagramomis), kuriomis mokinys naudojosi ugdymosi procese.

 

V SKYRIUS

VERTINIMO INSTRUKCIJOS PRITAIKYMAS

 

23. Asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl regos sutrikimų, Brailio rašto techninės klaidos nelaikomos klaidomis.

24. Asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl regos sutrikimų, judesio ir padėties bei neurologinių, įvairiapusių raidos sutrikimų, raidžių rašysenos netikslumai nelaikomi klaidomis.

25. Asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimo (išskyrus nežymų) ar kochlearinius implantus:

25.1. atleisto nuo valstybinio brandos egzamino klausymo dalių, neįskaitomi taškai, skirti kalbos supratimui iš klausos įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento;

25.2. atleisto nuo valstybinių brandos egzaminų kalbėjimo dalies, išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros (A) ir lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino pirmąją dalį, surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento;

25.3. pasiekimų patikrinimų, dalykų valstybinio brandos egzamino surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento konkrečiam dalykui.

26. Asmens, atleisto nuo lietuvių kalbos ir literatūros (A) ar lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino pirmosios dalies, šiai daliai skirti taškai dauginami iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento.

27. Vertinant asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos ar turinčio kochlearinius implantus (išskyrus nežymų), įvairiapusių raidos sutrikimų, už lietuvių kalbos ir literatūros pasiekimų patikrinimų kalbos pažinimo ir vartojimo gebėjimams patikrinti skirtas užduotis, neįskaitomi taškai, skirti leksinėms / stilistinėms ir retorinėms raiškos priemonėms pažinti ir (ar)  tikslingam vartojimui įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento.

28. Vertinant asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl specifinių mokymosi (rašymo), bendrųjų mokymosi ir įvairiapusių raidos sutrikimų, pasiekimų patikrinimų, lietuvių kalbos ir literatūros (A), lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino antrosios dalies, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, rusų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, baltarusių tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros, vokiečių tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros valstybinio brandos egzamino antrosios dalies darbą, klaidomis nelaikoma:

28.1. akustiškai panašias fonemas žyminčių raidžių, nurodytų PPT vertinimo išraše, painiojimas;

28.2. grafiškai panašių raidžių, nurodytų PPT vertinimo išraše, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas.

29. Vertinant asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl kalbėjimo ir kalbos (dizartrijos), sklandaus kalbėjimo (ritmo), įvairiapusių raidos sutrikimų, pasiekimų patikrinimų, lietuvių kalbos ir literatūros (A) ar lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino pirmąsias dalis, neįskaitomi taškai, skirti tarčiai, kirčiavimui ir intonacijai vertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento.

30. Vertinant asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimo, įvairiapusių raidos sutrikimų, pasiekimų patikrinimų lietuvių kalbos ir literatūros (A) ir lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino pirmąją dalį, užsienio (anglų) kalbos, užsienio (prancūzų) kalbos, užsienio (vokiečių) kalbos valstybinio brandos egzamino antrosios dalies kalbėjimo dalį, kalbėjimo sklandumo trūkumai nelaikomi klaidomis.

31. Vertinant asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimų ar turinčio kochlearinius implantus, įvairiapusių raidos, bendrųjų mokymosi sutrikimų, specifinių mokymosi (rašymo)(tik pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime) pasiekimų patikrinimų užduoties dalį raštu, trumpinama vertinamo teksto apimtis: iki 150 žodžių pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime; lietuvių kalbos ir literatūros (B) valstybinio brandos egzamino antrosios dalies darbą, vertinamo teksto apimtis – 250 žodžių.

32. Nesant galimybės pritaikyti užduotį ar jos dalį Brailio raštui, garsiniam vaizdavimui, gestų kalbai ar subtitravimui, užduotis nevertinama, o pasiekimų patikrinimų ir dalykų valstybinių brandos egzaminų įvertinimas skaičiuojamas taikant Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtintą koeficientą, kuris nustatomas pagal tai, kiek procentų užduoties sudarė nepritaikyta užduotis.

 

 

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

33. Subjektai, vykdantys pasiekimų patikrinimų, valstybinių brandos egzaminų dalies užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymą asmenims, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų, privalo laikytis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, Apraše nurodytų registrų veiklą reglamentuojančių, duomenų valdytojų patvirtintų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų tvarkymą, reikalavimų.

34. Visi su pasiekimų patikrinimų, valstybinių brandos egzaminų dalių užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymu asmenims, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų, susiję dokumentai tvarkomi, įtraukiami į apskaitą ir saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo ir Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka.

___________________________________