Molėtų rajono savivaldybės taryba
SPRENDIMAS
Dėl molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito TARNYBOS nuostatų patvirtinimo
2024 m. spalio 31 d. Nr. B1-237
Molėtai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 7 punktu, 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 2 dalimi ir 3 dalies 1 punktu, 7 straipsnio 2 ir 6 dalimis,
1. Patvirtinti pakeistus Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus (pridedama).
2. Įgalioti Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos kontrolierę Eleną Putnienę pasirašyti šiuo sprendimu patvirtintus Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus ir juos teisės aktų nustatyta tvarka įregistruoti Juridinių asmenų registre.
3. Pakeistus Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus teisės aktų nustatyta tvarka paskelbti Teisės aktų registre.
4. Pripažinti netekusiu galios Molėtų rajono savivaldybės tarybos 2022 m. vasario 24 d. sprendimą Nr. B1-38 „Dėl Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatų patvirtinimo“ nuo šiuo sprendimu patvirtintų nuostatų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Molėtų rajono savivaldybės tarybai (Vilniaus g. 44, 33140 Molėtai) Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka arba Lietuvos administracinių ginčų komisijos Panevėžio apygardos skyriui (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka arba Regionų apygardos administracinio teismo Panevėžio rūmams (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo jo paskelbimo arba įteikimo suinteresuotai šaliai dienos.
PATVIRTINTA
Molėtų rajono savivaldybės tarybos
2024 m. spalio 31 d. sprendimu Nr. B1-237
MOLĖTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatai (toliau –Nuostatai) nustato Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos (toliau – Tarnyba) teisinę formą, savininką, savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją ir jos kompetenciją, veiklos tikslus, sritis, funkcijas, teises ir pareigas, savivaldybės kontrolieriaus kompetenciją, jo skyrimo ir atleidimo tvarką, Tarnybos darbo organizavimą, šaltinį, kuriame skelbiami vieši pranešimai, Nuostatų keitimo tvarką ir kitas nuostatas, neprieštaraujančias Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos ir kitiems įstatymams
3. Tarnybos savininkė yra Molėtų rajono savivaldybė. Savininkės teises ir pareigas įgyvendina Molėtų rajono meras (toliau – Savivaldybės meras), išskyrus tas savininkės teises ir pareigas, kurios yra priskirtos išimtinei ir paprastajai Molėtų rajono savivaldybės tarybos (toliau – Savivaldybės taryba) kompetencijai (jeigu paprastosios Savivaldybės tarybos kompetencijos įgyvendinimo Savivaldybės taryba nėra perdavusi Savivaldybės merui).
4. Savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetencija nustatyta Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme.
7. Tarnyba turi juridinio asmens statusą. Juridinio asmens kodas 188670791. Tarnyba turi sąskaitą banke, antspaudą su pavadinimu „Molėtų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba“ ir Savivaldybės herbu.
8. Tarnybos veikla grindžiama nepriklausomumo, teisėtumo, viešumo, objektyvumo ir profesionalumo principais.
9. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Savivaldybės tarybos sprendimais, tarptautiniais aukščiausiųjų audito institucijų standartais, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės patvirtintomis metodikomis, savivaldybės kontrolieriaus įsakymais, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS TIKSLAI, SRITIS, RŪŠIS IR FUNKCIJOS
10. Tarnybos veiklos tikslai – prižiūrėti, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas Savivaldybės turtas ir patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas Savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai. Tarnybos veiklos sritis – išorės auditas ir kontrolė.
12. Tarnyba, įgyvendindama veiklos tikslus, vykdo šias funkcijas:
12.1. atlieka išorės finansinį, atitikties ir veiklos auditą bei vertinimus Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės administravimo subjektuose ir Savivaldybės valdomose įmonėse;
12.2. kiekvienais metais teisės aktų nustatytais terminais parengia ir Savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka pateikia Savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio, Savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo;
12.3. rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl Savivaldybės prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis, garantijų suteikimo kreditoriams už Savivaldybės valdomų įmonių prisiimamus įsipareigojimus pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis;
12.4. rengia ir savivaldybės tarybai teikia išvadą dėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos investicijų įstatymu ir (ar) Koncesijų įstatymu parengto viešojo ir privataus sektorių partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo, šioje išvadoje įvertina savivaldybės galimybes prisiimti ilgalaikius finansinius įsipareigojimus pagal viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą, teisines galimybes privačiam subjektui perduoti viešojo subjekto funkcijoms priskirtos veiklos ir (ar) ekonominės veiklos vykdymą ir šioms veikloms vykdyti reikalingą savivaldybės ir (arba) savivaldybės kontroliuojamų juridinių asmenų turtą, viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų konsolidavimo (jeigu toks konsolidavimas numatomas) sąlygas, taip pat teikia išvadą dėl pritarimo galutinėms viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų;“.
12.5. rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl skolininkų ir skolininkų, už kurių įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė, ūkinės ir finansinės būklės, taip pat dėl iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų, teikiamų paskolų ir valstybės garantijų teikimo, paskolų naudojimo pagal tikslinę paskirtį ir paskolų grąžinimo;
12.6. rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl galimybės Savivaldybei prisiimti finansinius įsipareigojimus dėl prioritetinės Savivaldybės infrastruktūros plėtros;
12.7. Valstybės kontrolės prašymu teikia Tarnybos atliktų auditų ataskaitas ir darbo dokumentus audito išorinei peržiūrai atlikti;
III SKYRIUS
TARNYBOS TEISĖS IR PAREIGOS
13. Tarnyba, įgyvendindama jai pavestas funkcijas, turi teisę:
13.1 . finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu netrukdomai įeiti į audituojamo subjekto patalpas;
13.2 . iš audituojamų subjektų gauti visus auditui ar vertinimui atlikti reikalingus dokumentus, duomenis ir informaciją;
13.4 . pasitelkti ekspertus (specialistus), turinčius reikiamų žinių, patikrinimo metu iškilusiems klausimams spręsti;
13.5 . pasinaudoti Savivaldybės administracijos padalinio, atliekančio centralizuoto vidaus audito funkcijas, atliktų auditų ataskaitomis ir darbo dokumentais, būtinais vidaus kontrolės vertinimui atlikti, jei audito subjektas ir tikslai sutampa;
13.7 . Tarnybos veiklos plane numatytam išorės finansiniam, atitikties ir veiklos auditui ar vertinimui atlikti ir (ar) atliktam auditui peržiūrėti bendradarbiavimo sutarčių pagrindu pasitelkti kitų savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis;
14. Tarnyba, įgyvendindama jai pavestas funkcijas, privalo:
14.3. teikti teisės aktuose nustatytas ataskaitas ir kitą būtiną informaciją subjektams pagal kompetenciją;
14.4. valstybės, Savivaldybės ir kitas teisėtai gautas lėšas naudoti tiksliai pagal paskirtį ir Nuostatuose bei kituose teisės aktuose nurodytiems tikslams įgyvendinti;
IV SKYRIUS
TARNYBOS VALDYMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS
16. Savivaldybės kontrolierius į pareigas priimamas konkurso būdu arba Vietos savivaldos įstatymo nustatytu atveju be konkurso ir iš jų atleidžiamas Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Savivaldybės kontrolierius privalo turėti aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 3 metų darbo finansų, ekonomikos, teisės, audito arba kontrolės srityse patirtį. Jeigu Savivaldybės kontrolieriaus pirmosios kadencijos savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklą Savivaldybės tarybos Kontrolės komitetas įvertina teigiamai, savivaldybės kontrolierius gali būti skiriamas antrai kadencijai be konkurso.
17. Savivaldybės kontrolierius:
17.1. teikia Savivaldybės tarybai tvirtinti Tarnybos nuostatus, nustato Tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą, tvirtina pareigybių aprašymus; Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia valstybės tarnautojus ir Darbo kodekso nustatyta tvarka priima į darbą ir iš jo atleidžia darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutarti; atlieka kitas Tarnybos personalo valdymo funkcijas;
17.2. leidžia įsakymus, organizuoja Tarnybos darbą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, mokymą ir jų kvalifikacijos tobulinimą;
17.3. sudaro Tarnybos veiklos plano projektą, jį teikia Savivaldybės tarybos Kontrolės komitetui, su šio plano projektu supažindina Savivaldybės administracijos padalinį, atliekantį centralizuoto vidaus audito funkcijas; kiekvienais metais iki Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytos datos patvirtina ateinančių metų Tarnybos veiklos planą, organizuoja jo vykdymą ir yra už tai atsakingas; prireikus patvirtintą Tarnybos veiklos planą tikslina bendra plano tvirtinimo tvarka;
17.4. Tarnybos veiklos planą kiekvienais metais per 10 dienų nuo jo patvirtinimo pateikia Valstybės kontrolei;
17.5. pats atlieka ir (arba) skiria Tarnybos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, atlikti išorės finansinį, atitikties ir veiklos auditą bei vertinimus;
17.6. priima sprendimus pagal atlikto finansinio, atitikties ir veiklos audito ataskaitas; nurodo Savivaldybės merui, audituotų subjektų vadovams jų veiklos trūkumus ir nustato terminą (ne trumpesnį kaip 30 dienų), per kurį turi būti pašalinti nustatyti teisės aktų pažeidimai ir apie jų pašalinimą raštu pranešta Savivaldybės kontrolieriui;
17.7. teikia Savivaldybės merui, Savivaldybės tarybai, audituotų subjektų vadovams išvadas, ataskaitas ir sprendimus, kurie buvo priimti dėl finansinio, atitikties ir veiklos audito metu nustatytų ir nepašalintų teisės aktų pažeidimų;
17.8. finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu nustatęs nusikalstamos veikos požymių, apie tai praneša teisėsaugos institucijoms;
17.9. imasi prevencinių priemonių, kad būtų ištaisyti ir nepasikartotų nustatyti teisės aktų pažeidimai;
17.10. nagrinėja iš gyventojų gaunamus prašymus, pranešimus, skundus ir pareiškimus dėl Savivaldybės lėšų ir turto, patikėjimo teise valdomo valstybės turto naudojimo, valdymo ir disponavimo juo ir teikia išvadas dėl tokio tyrimo rezultatų;
17.11. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka teikia informaciją valstybės ir Savivaldybės institucijoms;
17.12. Savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka ir terminais pateikia Tarnybos metinių ataskaitų rinkinį ir jį paskelbia Savivaldybės interneto svetainėje;
17.13. Savivaldybės tarybos arba Savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto prašymu teikia informaciją pagal savo kompetenciją;
17.14. valstybės kontrolieriaus rašytiniu prašymu gali dalyvauti ar pavesti Tarnybos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, pagal jų kompetenciją dalyvauti Valstybės kontrolės atliekamuose Savivaldybės administravimo subjektų finansiniuose, atitikties ir veiklos audituose;
17.15. sudaro sąlygas Valstybės kontrolei dalyvauti atliekant Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio auditą tokiu mastu, kad Valstybės kontrolė surinktų tinkamus ir pakankamus įrodymus, reikalingus išvadai dėl nacionalinio metinių ataskaitų rinkinio parengti, ir teikia Valstybės kontrolei duomenis apie Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio audito rezultatus;
17.16. Valstybės kontrolės prašymu teikia Tarnybos atliktų auditų ataskaitas ir darbo dokumentus audito išorinei peržiūrai atlikti;
17.17. pagal savo kompetenciją teisės aktų nustatyta tvarka sudaro sandorius arba įgalioja tai atlikti kitą asmenį;
17.18. atstovauja Tarnybai teismuose, valstybinės valdžios ir valdymo institucijose ir įstaigose arba įgalioja atstovauti kitą asmenį;
17.19. turi teisę dalyvauti Savivaldybės tarybos, komitetų, kolegijos, komisijų posėdžiuose ir pareikšti nuomonę savo kompetencijos klausimais;
18. Savivaldybės kontrolieriaus funkcijas jo atostogų ar ligos metu, taip pat kai jis laikinai negali eiti pareigų dėl kitų priežasčių, atlieka Tarnybos valstybės tarnautojas, kurio pareigybės aprašyme nustatyta tokia funkcija, o kai ir jo nėra – kitas teisės aktų nustatyta tvarka paskirtas Tarnybos valstybės tarnautojas.
19. Tarnybos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis:
19.1. Savivaldybės kontrolieriaus pavedimu atlieka audituojamų subjektų eilinius ir veiklos plane nenumatytus finansinius, atitikties ir veiklos auditus bei vertinimus;
19.2. įstatymų nustatyta tvarka atsako už jiems nustatytų funkcijų netinkamą atlikimą, už nepagrįstos ar neteisingos audito išvados pateikimą;
20. Savivaldybės kontrolieriaus, Tarnybos valstybės tarnautojų tarnybos, darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo santykius reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos ir Vietos savivaldos įstatymai bei Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (toliau – Darbo kodeksas).
22. Tarnybos vidaus darbą reglamentuoja Tarnybos vidaus tvarkos taisyklės, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymai, kiti teisės aktai.
23. Tarnybos atliekamų išorės auditų bei vertinimų atlikimo ir dokumentavimo tvarką tiek, kiek jos nereglamentuoja tarptautiniai aukščiausiųjų audito institucijų standartai ir Valstybės kontrolės patvirtintos metodikos, nustato Savivaldybės kontrolierius.
V SKYRIUS
TARNYBOS TURTAS IR LĖŠOS, VEIKLOS KONTROLĖ,
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS
25. Savivaldybės turtą Tarnyba valdo, naudoja ir disponuoja juo patikėjimo teise ar panaudos pagrindais Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo bei kitų įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Savivaldybės tarybos sprendimų nustatyta tvarka .
26. Tarnyba yra išlaikoma iš Savivaldybės biudžeto. Tarnybai skiriamų asignavimų dydį Savivaldybės biudžete nustato Savivaldybės taryba. Tarnyba gali turėti ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.
27. Tarnyba finansinę apskaitą organizuoja pagal Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymą.
28. Tarnybos ūkinį ir materialinį aptarnavimą atlieka Savivaldybės administracija teisės aktų nustatyta tvarka.
29. Savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto kompetencija ir įgaliojimai Tarnybos atžvilgiu įtvirtinti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme.
30. Valstybės kontrolė, kaip aukščiausioji audito institucija, valstybės kontrolieriaus nustatyta tvarka atlieka Tarnybos atliktų auditų išorinę peržiūrą.
31. Tarnybos vieši pranešimai skelbiami Juridinių asmenų registro tvarkytojo leidžiamame elektroniniame informaciniame leidinyje.
32. Audito ataskaitos ir išvados skelbiamos Savivaldybės interneto svetainėje, o jeigu įmanoma – ir per kitas visuomenės informavimo priemones.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
34. Tarnybos nuostatai tvirtinami ir keičiami Savivaldybės tarybos sprendimu teisės aktų nustatyta tvarka. Pakeistus Tarnybos nuostatus pasirašo Savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo.
35. Patvirtinti nuostatai, jų pakeitimai įsigalioja nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre teisės aktų nustatyta tvarka.
36. Šiuose Nuostatuose neaptarti Tarnybos veiklos klausimai sprendžiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais bei kitais teisės aktais.