KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2016 m. sausio 28 d. Nr. T-20(E)
Kelmė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso nuostatomis, Kelmės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Kelmės rajono savivaldybės tarybos 2009 m. rugpjūčio 27 d. sprendimo Nr. T-331 „Dėl Kelmės rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos sudarymo ir nuostatų patvirtinimo“ 2 punktą.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Kelmės rajono
savivaldybės tarybos
2016 m. sausio 28 d.
sprendimu Nr.T-20(E)
KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kelmės rajono savivaldybės tarybos Etikos komisija (toliau – Komisija) sudaryta valstybės politikų (toliau – Politikas) elgesio, kuriuo pažeidžiami Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse nustatyti valstybės politikų elgesio principai ir nuostatos, tyrimui atlikti. Komisijos nuostatai nustato Komisijos funkcijas, teises, pareigas, Politiko elgesio tyrimo, Komisijos sudarymo, jos darbo organizavimo, Komisijos priimamų sprendimų ir jų paskelbimo tvarką.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu (toliau – Elgesio kodeksas), Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Kelmės rajono savivaldybės tarybos (toliau – Savivaldybės tarybos) veiklos reglamentu, kitais teisės aktais ir šiais nuostatais.
3. Komisija yra sudaroma Savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui ir yra atskaitinga Savivaldybės tarybai.
5. Komisijos darbas grindžiamas kolegialiu klausimų svarstymu, teisėtumo principu, asmenine Komisijos narių atsakomybe.
II SKYRIUS
KOMISIJOS SUDARYMAS, JOS DARBO ORGANIZAVIMAS
7. Savivaldybės taryba Komisijos pirmininką mero teikimu skiria iš Savivaldybės tarybos narių. Jeigu yra paskelbta Savivaldybės tarybos mažuma (opozicija), Komisijos pirmininko kandidatūrą meras teikia Savivaldybės tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu reglamento nustatyta tvarka.
8. Komisija sudaroma Savivaldybės tarybos sprendimu iš 7 narių: 2 rajono Savivaldybės tarybos daugumos atstovai, 2 rajono Savivaldybės tarybos opozicijos atstovai, 3 gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai. Gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių. Jeigu yra paskelbta Savivaldybės tarybos mažuma (opozicija), Komisijos pirmininko kandidatūrą meras teikia Savivaldybės tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu reglamento nustatyta tvarka. Komisijos pirmininką skiria Savivaldybės taryba, Komisijos nariai pirmajame Komisijos posėdyje išsirenka Komisijos pirmininko pavaduotoją. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas. Šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą.
9. Pagrindinė Komisijos veiklos forma yra posėdžiai. Komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja 2/3 Komisijos narių. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas.
10. Komisijos pirmininkas:
11. Komisijos pirmininko pavaduotojas pirmininko raštišku pavedimu atlieka kai kurias Komisijos pirmininko funkcijas, pavaduoja išvykusį arba susirgusį ir dėl to laikinai negalintį eiti pareigų.
12. Komisijos narys turi teisę:
13. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje Komisijos narys gali raštu pateikti dėl svarstomų klausimų savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą.
14. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Savivaldybės tarybai jį pakeisti.
15. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu paprasta balsų dauguma. Balsuodamas kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas. Šiuo atveju Komisijos pirmininkas neturi teisės susilaikyti.
16. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra turtinis ar neturtinis suinteresuotumas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, Komisijos narys privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.
III SKYRIUS
KOMISIJOS FUNKCIJOS
18. Komisija atlieka šias funkcijas:
18.1. prižiūri, kaip Savivaldybės tarybos nariai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
18.2. analizuoja Savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo Savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
18.3. tiria ir priima sprendimus dėl Savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
18.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl Savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;
18.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis Savivaldybės tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris Savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
18.6. Savivaldybės tarybos narių, mero, savo iniciatyva teikia Savivaldybės tarybos nariams rekomendacijas dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų įgyvendinimo;
IV SKYRIUS
POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
19. Komisija tyrimą pradeda ne vėliau kaip per 10 dienų nuo šiose nuostatų 18.1, 18.2 punktuose nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminių skundų Komisija nenagrinėja. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neskaičiuojamas Politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai Politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams, pratęsti šiame punkte nustatytą terminą.
20. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas gali būti pradėtas esant bent vienam Elgesio kodekse išvardytų pagrindų.
21. Komisija per 3 darbo dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja Politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, paaiškina jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo Politiką iki pranešime nurodytos datos pateikti Komisijai rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą Politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia registruotu laišku.
V SKYRIUS
KOMISIJOS TEISĖS
22. Atlikdama tyrimą Komisija turi teisę:
22.1. apklausti Politiką, kurio elgesys tiriamas, ir kitus asmenis, susijusius su Politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
22.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie Politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų valstybės politikų principų, nuostatų ar institucijos, kurioje Politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose Politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
22.3. susipažinti teisės aktų nustatyta tvarka su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
VI SKYRIUS
KOMISIJOS PAREIGOS
23. Atlikdami tyrimą Komisijos nariai privalo:
23.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
24. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
VII SKYRIUS
POLITIKO, KURIO ELGESYS TIRIAMAS, TEISĖS
26. Politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
VIII SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMAI
28. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šiuose nuostatuose numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios Komisija praneša Politikui. Komisija šį pranešimą Politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia registruotu laišku. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimo.
29. Pakartotiniai skundai apie galimą Politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų, kai gautas toks skundas. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal nustatytas procedūras.
30. Politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
30.1. konstatuoti, kad Politikas nepažeidė Kodekso ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančių įstatymų ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politikų elgesio principų ar reikalavimų;
30.2. konstatuoti, kad Politikas pažeidė Etikos kodeksą ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančius įstatymus ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
30.3. rekomenduoti Politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su šiame kodekse ar institucijos, kurioje Politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais Politiko elgesio principais ar reikalavimais;
31. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos Politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar veikla institucijos, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
32. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, Politikui, dėl kurio priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
33. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
34. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami Kelmės rajono savivaldybės interneto tinklalapyje www.kelme.lt.
IX SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMŲ ĮFORMINIMAS
36. Komisijos atliktas tyrimas yra įforminamas sprendimu, jame turi būti nurodyta sprendimo priėmimo data ir vieta, Komisijos pavadinimas, posėdyje dalyvaujantys asmenys, Komisijos sekretorius; asmenų, kurių veikla tiriama, vardas ir pavardė bei pareigos, taip pat tiriamų asmenų veiksmai.
37. Komisijos sprendimo aprašomojoje dalyje reikia nurodyti: Komisijos nustatytas faktines aplinkybes; asmens, kurio veikla tiriama, paaiškinimą; įrodymus, kuriais grindžiamos Komisijos išvados, argumentus, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai; nuorodas į konkrečias teisines normas, kurios bus taikomos tiriant faktą.
38. Būtina nurodyti Komisijos išvadą dėl svarstomo asmens veiksmų ir teisės aktą, kuriuo vadovaujantis priimtas sprendimas.
39. Komisijos sprendimą pasirašo Komisijos pirmininkas (jam nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas) ir sekretorius.
X SKYRIUS
SPRENDIMŲ APSKUNDIMAS
XI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
42. Komisijos nariai už šiuose nuostatuose nurodytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.