PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS 2021 METŲ VEIKLOS ATASKAITOS PATVIRTINIMO
2022 m. kovo 31 d. Nr. T-62
Pakruojis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 19 punktu, Pakruojo rajono savivaldybės tarybos 2020 m. vasario 27 d. sprendimu Nr. T-55 „Dėl Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento tvirtinimo“ patvirtinto Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento 295 punktu, Pakruojo rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
Patvirtinti Pakruojo rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybos 2021 metų veiklos ataskaitą (pridedama).
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Pakruojo rajono savivaldybės tarybos
2022 m. kovo 31 d. sprendimu Nr. T-62
PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS
2021 METŲ VEIKLOS ATASKAITA
I SKYRIUS
ĮŽANGA
Ataskaita teikiama Pakruojo rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) tarybai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Pakruojo rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu ir Pakruojo rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybos (toliau – Tarnyba) veiklos nuostatais.
Tarnyba yra Savivaldybės biudžetinė įstaiga. Tarnybos uždavinys yra prižiūrėti, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas savivaldybės turtas ir patikėjimo teise valdomas valstybės turtas, kaip vykdomas savivaldybės biudžetas ir naudojami kiti piniginiai ištekliai. Kontrolės ir audito tarnyboms vykdyti priskirtos funkcijos nustatytos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme. Pagrindinės funkcijos: atlikti išorės auditą Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės administravimo subjektuose ir Savivaldybės kontroliuojamose įmonėse, kiekvienais metais rengti ir reglamente nustatytais terminais ir tvarka teikti Savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, rengti ir Savivaldybės tarybai teikti sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl Savivaldybės naudojimosi bankų kreditais, paskolų ėmimo ir teikimo, garantijų suteikimo ir laidavimo kreditoriams už Savivaldybės kontroliuojamų įmonių imamas paskolas ir kitas išvadas. Be šių išvardintų funkcijų kontrolės ir audito tarnyboms priskirtos ir kitos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos ir kituose įstatymuose nustatytos funkcijos.
Tarnybos veikla grindžiama nepriklausomumo, teisėtumo, viešumo, objektyvumo ir profesionalumo principais. Tarnyba atskaitinga Savivaldybės tarybai. Metinės veiklos ataskaitos svarstymas ir sprendimo dėl jos priėmimas yra išimtinė Savivaldybės tarybos kompetencija.
II SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS IR VEIKLOS REZULTATAI
Tarnyba savo veiklą vykdo pagal Savivaldybės tarybos patvirtintus veiklos nuostatus. Kiekvienais metais darbas vykdomas pagal patvirtintą veiklos planą, kuris derinamas su Pakruojo rajono savivaldybės tarybos Kontrolės komitetu (toliau – Kontrolės komitetas). Kontrolieriaus patvirtintas planas nustatyta tvarka pateiktas Valstybės kontrolei. Tarnybos 2021 m. veikla buvo planuojama ir vykdoma taip, kad užtikrintų prioritetinių užduočių – išvados parengimo ir pateikimo dėl pateikto tvirtinti Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, išvadų dėl Savivaldybės galimybių imti paskolas ir suteikti garantiją Savivaldybės kontroliuojamai įmonei ir kitų išvadų.
· 2021 m. atliktas (užbaigtas) Pakruojo rajono savivaldybės 2020 m. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditas.
Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį sudaro Savivaldybės biudžetinių įstaigų, Savivaldybės išteklių fondų ir kitų Savivaldybės kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinys ir Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys.
Savivaldybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys parengtas pagal 33 viešojo sektoriaus subjektų pateiktus finansinių ataskaitų rinkinius (išteklių fondo – iždo, 29 savivaldybės biudžetinių įstaigų, 2 kontroliuojamų viešosios sveikatos priežiūros įstaigų ir 1 kontroliuojamos viešosios įstaigos).
Savivaldybės konsoliduotųjų biudžeto ataskaitų rinkinys parengtas pagal 38 viešojo sektoriaus subjektų pateiktus biudžeto ataskaitų rinkinius.
Dėl 2020 m. Pakruojo rajono savivaldybės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio audito išvadoje pareikšta sąlyginė nuomonė, dėl konsoliduotųjų biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio – besąlyginė nuomonė.
Atliekant Pakruojo rajono savivaldybės 2020 m. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditą, siekiant gauti audito tikslams reikalingus, pakankamus ir tinkamus įrodymus, audito planavimo etape atlikta analizė pagal nustatytas rizikas, atrankos kriterijus ir reikšmingumą, parengta audito strategija. Audito metu buvo vertinamas Savivaldybės finansinių ataskaitų rinkinio konsolidavimo procesas.
Tarnyba, būdama audituojamo subjekto (komponento) konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditorė, užbaigusi Pakruojo rajono savivaldybės 2020 m. konsoliduotųjų ataskaitų auditą, Valstybės kontrolei nustatyta forma ir tvarka pranešė apie jo rezultatus.
Audito ataskaitoje pateikta 10 rekomendacijų.
· 2021 m. atliktas Pakruojo rajono savivaldybės valdomų bendrovių 2018-2020 metų finansinių rodiklių vertinimas.
Savivaldybės valdoma bendrovė – akcinė bendrovė ir (ar) uždaroji akcinė bendrovė, kurių vienai ar kelioms savivaldybėms nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip ½ balsų visuotiniame akcininkų susirinkime. Pakruojo savivaldybės valdomos bendrovės: AB „Pakruojo autotransportas“, UAB „Pakruojo vandentiekis“, UAB „Pakruojo komunalininkas“, UAB „Pakruojo šiluma“.
Buvo apskaičiuoti ir vertinami šie bendrovių 2018–2020 m. finansiniai santykiniai rodikliai: pelningumo, mokumo, apyvartumo, veiklos efektyvumo, bankroto tikimybės. Audito ataskaitoje lentelėse pateikti kiekvienos grupės finansiniai rodikliai, nurodytas jų priimtinumo intervalas ir faktiniai kiekvienos bendrovės finansinių rodiklių dydžiai.
· 2021 m. Pakruojo rajono savivaldybės tarybai pateiktos išvados:
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės 500 000 Eur trumpalaikės paskolos ėmimo iš valstybės biudžeto finansinio pagrįstumo;
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės skolinių įsipareigojimų galimybių vertinimo (įsigyjant turtą lizingo būdu už 33 700 Eur);
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės skolinių įsipareigojimų galimybių vertinimo (įsigyjant turtą lizingo būdu už 131 000 Eur);
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės galimybės imti 920 000 Eur ilgalaikę paskolą investicinių projektų finansavimui;
Ø Dėl Pakruojo rajono savivaldybės 2020 m. konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, biudžeto ir turto naudojimo.
Audito ataskaitos ir išvados buvo pateiktos audituotų įstaigų vadovams, Savivaldybės administracijos direktoriui, merui. Tarnybos veiklos plano vykdymas, audito ataskaitos ir išvados buvo aptartos Kontrolės komiteto posėdžiuose. Pagal galiojančias Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatas, siekiant didesnio Tarnybos viešumo ir veiksmingumo, audito ataskaitos ir išvados skelbiamos Savivaldybės interneto svetainėje www.pakruojis.lt.
Kontrolės ir audito tarnyba be pagrindinių funkcijų vykdo ir įstaigos administravimo funkcijas. Parengta valstybės tarnautojų mokymų ataskaita ir pateikta „Vataras” sistemoje Valstybės tarnybos departamentui, sutvarkytos Tarnybos dokumentų bylos, tvarkomas archyvas, parengti ir EAIS sistemoje suderinti su Šiaulių regioniniu valstybės apskrities archyvu ilgo ir nuolatinio saugojimo bylų apyrašai, parengtas ir EAIS sistemoje suderintas su Šiaulių apskrities regioniniu valstybės archyvu 2022 metų dokumentacijos planas ir dokumentų registrų sąrašas. Atliktas valstybės tarnautojų metinis veiklos vertinimas. Rengiama Tarnybos veiklos ataskaita. Savivaldybės kontrolierius pagal kompetenciją leido įsakymus.
III SKYRIUS
REKOMENDACIJŲ VYKDYMAS
Tarnybos teikiamų rekomendacijų tikslas – siekti, kad savivaldybės biudžeto lėšos ir turtas būtų valdomas ir naudojamas teisėtai, efektyviai ir ekonomiškai, parengtose ataskaitose nebūtų informacijos iškraipymų, jų informacija būtų patikima vidaus ir išorės naudotojams, būtų gerinama vidaus kontrolė.
2021 metais audito ataskaitose buvo pateikta 10 rekomendacijų, kurių įgyvendinimo terminas buvo nustatytas pagal su įstaigomis suderintą rekomendacijų įgyvendinimo planą – daugiausiai iki 2021 m. spalio 31 d. Iš 10 rekomendacijų 8 buvo įvykdytos. 2 rekomendacijų vykdymas tęsiamas.
Buvo vykdomos ir ankstesniais metais pateiktos rekomendacijos. 2021 m. iš viso buvo įvykdyta 21 rekomendacija, tęsiamas 13 rekomendacijų vykdymas.
IV SKYRIUS
ŽMOGIŠKIEJI IŠTEKLIAI. KVALIFIKACIJOS KĖLIMAS
Savivaldybės tarybos nustatytas didžiausias leistinas valstybės tarnautojų pareigybių skaičius Tarnyboje – trys. Iki šiol dirba du darbuotojai – savivaldybės kontrolierius ir savivaldybės kontrolieriaus pavaduotojas.
Savivaldybės kontrolierius – įstaigos vadovas – į pareigas priimtas Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka konkurso būdu. Jo pareigybė nepriskiriama prie politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų. Tarnybos valstybės tarnautojų santykių teisiniai pagrindai nustatyti Valstybės tarnybos įstatyme ir Vietos savivaldos įstatyme.
Audito atlikimo tvarką reglamentuoja Valstybės kontrolės parengti audito atlikimo vadovai, Tarptautiniai audito standartai, Aukščiausių audito institucijų standartai. Šie audito atlikimą reglamentuojantys dokumentai kelia aukštus reikalavimus audito atlikimui, jo dokumentavimui.
Auditą atliekančio darbuotojo pareiga – nuolat atnaujinti žinias ir tobulinti įgūdžius, reikalingus auditui atlikti. 2021 m. tarnybos darbuotojai kvalifikaciją kėlė dalyvaudami nuotoliniuose mokymuose ir pasitarimuose, kuriuos organizavo Savivaldybių kontrolierių asociacija tik 40 akademinių valandų.
V SKYRIUS
TARNYBOS FINANSAVIMAS
Tarnybos veiklai 2021 metais buvo skirta 71,9 tūkst. Eur. Beveik visą Tarnybos biudžetą – 69,4 tūkst. Eur – sudarė darbo užmokestis ir socialinio draudimo įmokos.