TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

 

SPRENDIMAS

DĖL TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS 2022 METŲ VEIKLOS ATASKAITOS PATVIRTINIMO

 

 2023 m. rugsėjo 28 d. Nr. T1-287

Telšiai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo  15 straipsnio 2 dalies 7 punktu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 67 straipsnio 9 dalies 14 punktu, Telšių rajono savivaldybės tarybos 2023-03-30 sprendimo Nr. T1-51 „Dėl Telšių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo“, 4 punktu, Telšių rajono savivaldybės taryba 
n u s p r e n d ž i a :

Patvirtinti Telšių rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos 2022 metų veiklos ataskaitą (pridedama).

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                        Tomas Katkus

 

 

PRITARTA

Telšių rajono savivaldybės tarybos

2023 m. rugsėjo 28 d. sprendimu Nr. T1-287

 

 

 

TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBA

 

 

 

 

 

 

 

 

2022 METŲ VEIKLOS ATASKAITA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Telšiai

2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TURINYS

 

 

SAVIVALDYBĖS KONTROLIERIAUS ŽODIS...............................................................................3

 

1. BENDRA INFORMACIJA APIE TARNYBĄ...............................................................................4

 

1.1 Veiklos organizavimas.................................................................................................................. 4

 

1.2. Finansiniai duomenys...................................................................................................................6

 

1.3. Tarnybos darbuotojai............ ..................................................................................................... .6

 

2. TARNYBOS VEIKLOS TIKSLŲ ĮGYVENDINIMAS.................................................................6

 

2.1. Tarnybos veiklos rezultatai...........................................................................................................6

 

2.2. Tarnybos veiklos veiksmingumas...............................................................................................10

 

3. KITA INFORMACIJA...................................................................................................................11

 

3.1. Tarpinstitucinis bendradarbiavimas............................................................................................11

 

3.2. Tarnybos veiklos prioritetai ir tobulinimo kryptys..................................................................... 11

 

1 priedas ........................................................................................................................................... .12

 

2 priedas..............................................................................................................................................13

 

3 priedas..............................................................................................................................................13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAVIVALDYBĖS KONTROLIERIAUS ŽODIS

 

2022 metų veiklos ataskaita parengta ir teikiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu[1], Telšių rajono savivaldybės tarybos (toliau – Savivaldybės taryba) veiklos reglamentu[2], Telšių rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos (toliau – Tarnyba) nuostatais[3] ir 2022 metų veiklos planu[4]. Šioje ataskaitoje pateikiama informacija apie pagrindinius Tarnybos 2022 m. atliktus darbus ir pasiektus rezultatus.

Tarnybos veiklos ataskaita teikiama Savivaldybės tarybai, kuriai Tarnyba yra atskaitinga.

Tarnybos veiklos kryptys – kokybė ir poveikis. Kokybe siekiame būti pavyzdžiu Telšių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) viešajame sektoriuje, darbą atliekame profesionaliai ir sąžiningai, keliame aukščiausius veiklos skaidrumo reikalavimus. Poveikiu siekiame, kad mūsų atlikto audito rezultatai būtų naudojami priimant svarbiausius sprendimus dėl finansų valdymo, vidaus kontrolės stiprinimo, veiklos efektyvumo didinimo. Aktyviai bendradarbiaujame su audituojamais subjektais atliekant audito procedūras, rekomendacijų teikimo ir jų įgyvendinimo metu, kad audito rekomendacijų įgyvendinimas laiku būtų bendras siekis.

Tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme jai pavestomis funkcijomis, kiekvienais metais atlieka konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, kurį sudaro konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai, lėšų ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo auditą, kuris apima reikšmingiausias ir rizikingiausias Savivaldybės veiklos sritis.

Dėkoju Tarnybos darbuotojams už atliktą darbą ir audituotų subjektų vadovams ir darbuotojams už konstruktyvų bendradarbiavimą, kantrybę, pasitikėjimą ir operatyviai teikiamus duomenimis auditui.

Veiklos ataskaitoje Tarnyba pristato svarbiausius 2022 metais nuveiktus darbus, pateikia informaciją apie esmines 2022 metais Tarnybos nustatytas Savivaldybės viešojo sektoriaus subjektų veiklos problemas, supažindina su pateiktomis rekomendacijomis.

Tarnyba bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos valstybės kontrole, Savivaldybių kontrolierių asociacija su kitų savivaldybių kontrolės ir audito tarnybomis.

 

1. BENDRA INFORMACIJA APIE TARNYBĄ

1.1. Veiklos organizavimas

 

Tarnyba yra biudžetinė įstaiga, išlaikoma iš Savivaldybės biudžeto lėšų.

Tarnybos valstybės tarnautojų tarnybinės etikos taisyklėse nustatyti profesiniai reikalavimai ir procedūros, užtikrinančios Vietos savivaldos įstatyme savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklai nustatytų principų – nepriklausomumo, teisėtumo, viešumo, objektyvumo ir profesionalumo, laikymąsi. Siekiant sumažinti ar pašalinti grėsmes auditoriaus nepriklausomumui, nustatytos prevencinės priemonės: Tarnybos valstybės tarnautojai neaudituoja įstaigų, kuriose gali kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktai, deklaruoja viešuosius ir privačius interesus, savarankiškai pasirenka audito metodus, tiriamas sritis, prieš pradėdami auditą pildo Nešališkumo deklaracijas.

Šios priemonės leidžia užtikrinti, kad auditai būtų atliekami objektyviai ir nešališkai, kad Tarnybos valstybės tarnautojai nedalyvautų su einamomis pareigomis nesuderinamoje veikloje.

Siekiant užtikrinti Tarnybai teisės aktais nustatytų funkcijų įgyvendinimą ir tinkamą darbo organizavimą, Savivaldybės kontrolierius kasmet rengia, nustatyta tvarka derina ir tvirtina Tarnybos veiklos planą. Veiklos planas rengiamas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisės aktuose Tarnybai nustatytą kompetenciją. Veiklos planui pritarta: Savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto 2022-10-27 posėdžio protokolas Nr. T7-6. Veiklos planas patvirtintas Savivaldybės kontrolieriaus 2022-10-29 įsakymu Nr. KT1-9 (2022-11-03 įsakymo Nr. KT1-22 redakcija). Tarnybos 2022 metų veiklos planas buvo pateiktas Lietuvos Respublikos valstybės kontrolei, paskelbtas interneto svetainėje www.telsiai.lt.

Tarnybos veikla yra viešinama. Savivaldybės interneto svetainėje www.telsiai.lt. Skelbiama informacija ne tik apie Tarnybos metinius veiklos planus, bet taip pat skelbiamos ir metinės veiklos ataskaitos, auditų ataskaitos ir išvados, Savivaldybės tarybai teikiamos išvados, biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai, finansinės ataskaitos.

Rengiant 2022 metų veiklos planą, atlikta Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų, kitų subjektų, gaunančių lėšų iš Savivaldybės biudžeto, Savivaldybės turto valdytojų ir naudotojų, taip pat valstybės turto, perduoto Savivaldybei patikėjimo teise, valdytojų ir naudotojų, Savivaldybės biudžetinių įstaigų, valdomų įmonių ir viešųjų įstaigų, kurių steigėja ar dalininkė yra Savivaldybė, sąrašo, ankstesnių auditų rezultatų, kitos Tarnyboje sukauptos informacijos, susijusios su Savivaldybės veikla, jos valdomu turtu, analizė. Analizės pagrindu pasirinkti Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų audito atrankos planavimo kiekybiniai ir kokybiniai vertinimo kriterijai.

Vadovaudamasis patvirtintu veiklos planu ir organizuodamas Tarnybos veiklą Savivaldybės kontrolierius pasirašo pavedimus auditams atlikti ir numato Tarnybos darbuotojams jų įvykdymo terminus.

Be tiesioginių pareigų, susijusių su audito funkcijų vykdymu, Savivaldybės kontrolierius pagal savo kompetenciją vykdė Tarnybos vidaus administravimo funkcijas (dokumentų, personalo, turimų materialinių ir finansinių išteklių valdymą), peržiūrėjo ir atnaujino turimas Kontrolės ir audito tarnybos tvarkas, aprašus ir vykdė kitas funkcijas. 

Kontrolės ir audito tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintais Tarnybos nuostatais, tarptautiniais aukščiausiųjų audito institucijų standartais, Valstybės kontrolės patvirtintomis metodikomis bei kitais teisės aktais.

Tarnyba vykdo šias funkcijas:

● atlieka išorės finansinį ir veiklos auditą Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės administravimo subjektuose bei Savivaldybės valdomose įmonėse;

● kiekvienais metais iki liepos 15 dienos parengia ir reglamente nustatyta tvarka pateikia Savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio;

● rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl savivaldybės prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis, garantijų suteikimo kreditoriams už savivaldybės valdomų įmonių prisiimamus įsipareigojimus pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis;

● rengia ir Savivaldybės tarybai teikia išvadas dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo ir pritarimo galutinėms viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų;

● rengia ir teikia Savivaldybės tarybai sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl skolininkų ir skolininkų, už kurių įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė, ūkinės ir finansinės būklės, taip pat dėl iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų, teikiamų paskolų ir valstybės garantijų teikimo, paskolų naudojimo pagal tikslinę paskirtį ir paskolų grąžinimo;

● Valstybės kontrolės prašymu teikia Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos atliktų auditų ataskaitas ir darbo dokumentus audito išorinei peržiūrai atlikti;

● rengia ir Savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl galimybės savivaldybei prisiimti finansinius įsipareigojimus dėl prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtros;

● atlieka įstatymuose ir kituose teisės aktuose priskirtas funkcijas.

 

1.2. Finansiniai duomenys

 

Tarnybos veikla finansuojama Savivaldybės biudžeto lėšomis. Savivaldybės taryba 2022 metais Tarnybos veiklai ir veiklos planui vykdyti skyrė 126,00 tūkst. eurų asignavimų. Tarnyba gavo ir panaudojo 123,8 tūkst. eurų Savivaldybės biudžeto asignavimų. Tarnybos buhalterinę apskaitą tvarko Centralizuotas biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos skyrius.

 

1.3. Tarnybos darbuotojai

 

Išorės audito, kontrolės, vidaus administravimo ir kitas Tarnybos kompetencijai priskirtas funkcijas Tarnyboje 2022 metais vykdė 3 darbuotojai (įskaitant Savivaldybės kontrolierių), Audito užduotis atlieka valstybės tarnautojai, turintys tam reikiamos kompetencijos ir gebėjimų. Reikalavimai Tarnybos darbuotojams yra nuolat didinami profesionalumo, atsakomybės, veiklos viešumo ir kitais aspektais. 

Siekiant užtikrinti tinkamą specialistų kompetenciją, vykdomi efektyvūs mokymai kontaktiniu ar nuotoliniu būdu bei nuolat dalijamasi bei keičiamasi gerąja audito praktika su kitų savivaldybių kolegomis. Iš viso 2022 metais Tarnybos darbuotojai išklausė 93 akademines valandas mokymų (naujojo viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo ir naujausiųjų VSAFAS pakeitimų apžvalga, savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir savivaldybių biudžeto lėšų naudojimo klausimai, aktualijos, sveikatos priežiūros įstaigų auditas, viešųjų pirkimų auditas, veiklos audito pristatymas „Vaiko teisių ir interesų užtikrinimas globojant ir įvaikinant vaikus“, finansinio audito vadovo naujovių pristatymas, gerosios praktikos pavyzdžiai atliekant veiklos ir teisėtumo auditus, kaip suplanuoti ir atlikti veiklos auditą organizacijoje, veiklos auditas kaip pasiekti galimus geriausius rezultatus ir kt.).

Kiekvienais metais yra atliekamas valstybės tarnautojų tarnybinės veiklos vertinimas.

 

2. TARNYBOS VEIKLOS TIKSLŲ ĮGYVENDINIMAS

2.1. Tarnybos veikos rezultatai

 

Tarnyba, įgyvendindama Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme jai priskirtas funkcijas ir suteiktus įgaliojimus, atlieka finansinius (teisėtumo) ir veiklos auditus Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės administravimo subjektuose ir Savivaldybės valdomose įmonėse, rengia ir teikia Savivaldybės tarybai sprendimams priimti reikalingas išvadas, nagrinėja iš gyventojų gaunamus prašymus, pranešimus, skundus dėl Savivaldybės lėšų ir turto, patikėjimo teise valdomo turto naudojimo, valdymo ir disponavimo juo ir teikia išvadas.

Tarnyba 2022 metais atliko 1 veiklos auditą, pateikė 1 išvadą dėl skolinimosi galimybių, 1 išvadą dėl garantijos suteikimo ir 1 išvadą dėl galimybės Telšių rajono savivaldybei prisiimti finansinius įsipareigojimus dėl prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtros.

Vykdydama Vietos savivaldos įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 2 punktą, Biudžeto sandaros įstatymo 37 straipsnio 3 dalį ir Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 30 straipsnio 1 dalį, kaip ir kiekvienais metais, Tarnyba atliko Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditą ir įvertino Savivaldybės biudžeto lėšų ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo jais teisėtumą pasirinktose audituotose srityse.

Atliktų auditų ataskaitos ir išvados pateiktos audituotiems subjektams, Savivaldybės merui, Savivaldybės administracijos direktoriui, audito rezultatai pristatyti Savivaldybės tarybos Kontrolės komitetui.

Savivaldybės 2022 metų konsoliduotųjų finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių ir savivaldybės biudžeto lėšų ir turto naudojimo audito rezultatai

PAGRINDINIAI FAKTAI

 

Savivaldybės konsoliduotų finansinių ataskaitų rinkinį (toliau – KFAR) sudaro 49 viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinys (Savivaldybės iždas, 40 biudžetinių įstaigų, 1 viešoji švietimo įstaiga, 3 viešosios sveikatos įstaigos, 3 kitos viešosios įstaigos, priskiriamos prie viešojo sektoriaus subjektų, Telšių regiono plėtros taryba). Į Savivaldybės konsoliduotąjį finansinių ataskaitų rinkinį įtrauktas ir finansinis turtas, kurį sudaro Savivaldybei priklausantis akcinių bendrovių ir savivaldybės įmonės kapitalas bei asocijuotieji ir kiti subjektai.

Dėl viešojo sektoriaus subjektuose nustatytų klaidų ir neatitikčių Savivaldybės KFAR Tarnyba nustatė, kad yra sumų, kurių teisingumo negalėjo patvirtinti ir kurių suma turėjo reikšmingos įtakos KFAR duomenų teisingumui.

Atsižvelgdama į audito metu nustatytus teisės aktų pažeidimus, klaidas, neatitiktis ir kitus trūkumus, Tarnyba pateikė 13 rekomendacijų Savivaldybės administracijoje dėl vietinės reikšmės kelių ir gatvių, biologinio turto, nebaigtos statybos ir turto esminio pagerinimo darbų, kitų statinių, kultūros ir kitų vertybių, įstaigų bibliotekos fondų apskaitos duomenų, finansavimo sąnaudų koregavimo klaidingu įrašu Konsoliduotoje veiklos rezultatų ataskaitoje, pagrindinės veiklos kitų pajamų sumos Konsoliduotoje veiklos rezultatų ataskaitoje (VšĮ Varnių PSPC 2022 m. pagrindinės veiklos kitų pajamų suma). Kartu vertintas ir biudžeto lėšų bei turto naudojimo teisėtumas.

Audito metu nustatyti teisėtumo pažeidimai:

Nustatyta trūkumų turto ir įsipareigojimų inventorizacijos srityje (pagal panaudos sutartis perduotas, išnuomotas turtas inventorizuotas ne pagal panaudos gavėjo, nuomininko pateiktą turto inventorizacijos aprašą, nematerialiojo turto inventorizavimo aprašuose nenurodyta, kokie faktiniai nematerialaus turto įsigijimo dokumentai ir sutartys buvo tikrinami, ar nustatyta naudojamo nematerialiojo turto faktinio kiekio atitiktis turimiems įsigijimo dokumentams ir sutartims, inventorizavimo aprašuose, nerasta informacijos, kad inventorizacijos metu buvo vertinama, ar yra požymių, kad ilgalaikis turtas gali būti nuvertėjęs, esminio pagerinimo darbų inventorizacija atlikta formaliai, neperžiūrėti atliktų darbų dokumentai, neįsitikinta darbų baigtumu, nors esminio pagerinimo darbai kai kuriuose objektuose buvo baigti 2022 m. ir ankstesniais metais, neapžiūrėjo kiekvieno turto vieneto ir jo dalių, nevertinta, ar yra požymių, kad turtas gali būti nuvertėjęs, inventorizacijos apraše nepadaryta įrašų apie nuvertėjusį turtą, nustatyta atvejų , kai skirtingose vietose esantys turto vienetai inventorizuoti viename inventorizacijos apraše, t. y. inventorizacijos aprašai sudaryti ne pagal turto buvimo vietą, gautinų ir mokėtinų sumų inventorizacijos aprašuose nenurodyta tarpusavio suderinimo data, ar sumos buvo suderintos VSAKI sistemoje, vidaus kontrolės priemonės darbo užmokesčio srityje įstaigose nepakankamos, neaiški turto nuomos ne konkurso būdu sutarčių sudarymo tvarka, nepakankama nuomos sutarčių vykdymo kontrolė, ne visi juridiniai faktai užregistruojami teisės aktų nustatyta tvarka.

Konsoliduotųjų biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys (toliau – BVAR) sudarytas iš 51 asignavimų valdytojų pateiktų ataskaitų duomenų. Tarnyba Biudžeto vykdymo ataskaitose vertino atitiktį biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio sudarymo taisyklių reikalavimams. Audito metu reikšmingų dalykų BVAR Tarnyba nenustatė.

Remdamasi surinktais audito įrodymais Tarnyba parengė ir Savivaldybės tarybai pateikė audito išvadą dėl Savivaldybės 2022 metų konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio, kurioje pareiškė dvi nuomones.

Sąlyginę nuomonę dėl Savivaldybės 2022 metų konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio – Tarnybos nuomonė, išskyrus tai, kad Savivaldybės 2022 metų konsoliduotoje finansinės būklės ataskaitoje ilgalaikio materialiojo turto – vietinės reikšmės kelių, nebaigtos statybos, turto esminio pagerinimo darbų, biologinio turto, kitų statinių likučio, nekilnojamų kultūros vertybių, bibliotekų fondų apskaitos duomenų, sukauptų finansavimo sąnaudų, VšĮ Varnių PSPC pagrindinės veiklos kitų pajamų sumos teisingumo nustatyta duomenų iškraipymų (įskaitant sumas, kurių teisingumo negalėjome patvirtinti) – juos lėmė iškraipymai žemesniojo lygio finansinių ataskaitų rinkiniuose. Savivaldybės 2022 metų konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys parodo tikrą ir teisingą Savivaldybės grupę sudarančių viešojo sektoriaus subjektų 2022 m. gruodžio 31 d. finansinę būklę, 2022 metų veiklos rezultatus, grynojo turto pokyčius ir pinigų srautus pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus.

Savivaldybės 2022 metų konsoliduotųjų biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais parengtas ir pateiktas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą.

Pagal 2022 metų veiklos planą bei pateiktus rezultatus apie Telšių rajono savivaldybės biudžeto įvykdymą, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų duomenų tikrumą, lėšų ir turto naudojimo teisėtumą, Kontrolės ir audito tarnyba atliko pagrindines audito procedūras (detalūs testai ir / ar analitines procedūras) 31 Įstaigoje (priedas Nr. 1).

Atlikdama Savivaldybės 2022 metų konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių bei lėšų ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo jais finansinį (teisėtumo) auditą, Tarnyba audituotoms įstaigoms pateikė 132 rekomendacijas, iš jų 22 rekomendacijos įgyvendintos, neįgyvendinta 110 rekomendacijų.

Tarnyba atlikusi pagrindines audito procedūras 22 Įstaigoms, dėl nustatytų neatitikčių audito metu pateikė rekomendacijas (priedas Nr. 2).

Informacija apie atliekant 2019–2021 metų audito procedūras ir teiktas rekomendacijas, kurios iš dalies vykdomos, pateikta 3 priede.

 

Išvados dėl Savivaldybės skolinimosi galimybių

 

Tarnyba 2022 metais parengė ir pateikė Savivaldybės tarybai tris išvadas, iš jų: 1 dėl Savivaldybės galimybės imti ilgalaikę paskolą, 1 išvadą dėl galimybės suteikti garantiją UAB Telšių autobusų parkui, 1 dėl galimybės Telšių rajono savivaldybei prisiimti finansinius įsipareigojimus dėl prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtros: 

- Išvadą dėl Telšių rajono savivaldybės galimybės imti 2 046,3 tūkst. eurų ilgalaikę paskolą investicijų projektams finansuoti.

- Išvadą dėl Telšių rajono savivaldybės galimybės suteikti 150,00 tūkst. eurų garantiją UAB Telšių autobusų parkui. 

- Išvadą dėl galimybės Telšių rajono savivaldybei prisiimti 6 600 tūkst. eurų finansinius įsipareigojimus dėl prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtros.

Išvados pateiktos surinkus įrodymus, pagrindžiančius Savivaldybės skolinius įsipareigojimus ir suteikusius pagrindą pateikti Savivaldybės tarybai išvadas. 

Veiklos auditas

 

Tarnyba atliko savivaldybės įmonės Telšių butų ūkio (toliau – Įmonė) veiklos auditą.

Audito tikslas – įvertinti savivaldybės Įmonės administravimo veiklą efektyvumo, rezultatyvumo požiūriu.

Pagrindiniai audito klausimai:

 

- ar užtikrinamas Įmonės veiklos politikos formavimas;

 

- ar užtikrinamas Įmonės veiklos planavimas, tikslų, rezultatų pasiekimas, priežiūra;

 

- ar užtikrinama Įmonės efektyvi veikla;

 

- ar užtikrinama butų ir kitų patalpų savininkų kaupiamųjų lėšų, skiriamų namui (statiniui) atnaujinti pagal privalomuosius statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimus, tarifo nustatymo, kaupimo, jų dydžio apskaičiavimo, lėšų apskaitą ir panaudojimą ir sukauptų lėšų apsaugos atitiktis teisės aktų reikalavimams;

 

- ar užtikrinama pastato šildymo ir karšto vandens sistemos priežiūros (eksploatavimo) atitiktis teisės aktams;

 

- ar Įmonės vidaus kontrolės sistema sukurta taip, kad užtikrintų jai keliamus tikslus.

 

Atsižvelgdama į audito metu nustatytus trūkumus ir pastebėjimus Tarnyba pateikė 27 rekomendacijas, iš jų: 10 rekomendacijų Savivaldybės administracijai, 17 rekomendacijų Įmonei. Įgyvendintos 5 rekomendacijos.

Gyventojų skundų ir pranešimų nagrinėjimas

 

Tarnyba nagrinėja iš gyventojų gaunamus prašymus, pranešimus, skundus ir pareiškimus dėl Savivaldybės lėšų ir turto, patikėjimo teise valdomo valstybės turto naudojimo, valdymo ir disponavimo jais. Tarnyba 2022 m. gavo 3 prašymus, pranešimus, skundus ir pareiškimus.

Tarnyba gauto pranešimo dėl neteisėtų ir / ar neskaidrių savivaldybių viešųjų pirkimų bei lėšų neracionalaus naudojimo prisidengiant viešųjų pirkimų centralizacija, nenagrinėjo, nes šis pranešimas buvo pateiktas ir Viešųjų pirkimų tarnybai.

Iš Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovo Šiaulių ir Telšių apskrityse gautą prašymą „Dėl galimai neteisėto Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymo“ Tarnyba išnagrinėjo ir pateikė atsakymą.

Gautą gyventojo prašymą Tarnyba vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis persiuntė spręsti pagal kompetenciją.

 

2.2. Tarnybos veiklos veiksmingumas

 

Tarnyba įvykdė 2022 metų veiklos plane numatytus darbus ir užduotis – atlikti numatyti auditai, parengtos ir pateiktos reikalingos išvados Savivaldybės tarybos sprendimams priimti.

Tarnyba siekia savo darbo rezultatus matuoti ne tik atliktų auditų kiekiu ar išaiškintų pažeidimų ir klaidų suma, bet svarbiausia – Tarnybos darbo poveikiu. Auditu siekiame paveikti, kad audituojamuose subjektuose ateityje būtų išvengta klaidų ir teisės aktų pažeidimų, kad būtų stiprinama vidaus kontrolė, didinamas veiklos efektyvumas. Audito veiksmingumas pasireiškia ir tuo, kad audituojamas subjektas ištaiso audito metu nustatytas klaidas, neatitiktis, kitus trūkumus ir metinių ataskaitų rinkinyje išvengiama reikšmingų duomenų iškraipymų.

Tinkamas pateiktų rekomendacijų įgyvendinimas didina atlikto audito pridėtinę vertę, skatina audituoto subjekto darbuotojų teigiamą požiūrį į kontrolės priemonių, užtikrinančių atsakingą finansų valdymą, turto naudojimą ir teisingų ataskaitų parengimą, sukūrimą.

3. KITA INFORMACIJA

3.1. Tarpinstitucinis bendradarbiavimas

 

Efektyvesniam ir rezultatyvesniam audito sistemos veikimui ypač svarbu nuolat keistis informacija ir dalytis sukaupta patirtimi. Tobulinant viešojo sektoriaus audito kokybę, buvo toliau vystomas bendradarbiavimas tarp Valstybės kontrolės, Savivaldybių kontrolierių asociacijos. Tarnyba, kaip Savivaldybių kontrolierių asociacijos narė, aktyviai dalyvavo rengiamuose pasitarimuose, diskusijose dėl teisės aktų projektų, atliekamų auditų kokybės užtikrinimo, audito dokumentų standartizavimo.

Stengdamasi efektyviai panaudoti visus audito išteklius, plėtoja bendradarbiavimą su Valstybės kontrole.

Tarnyba nuolat bendradarbiauja, keičiasi informacija, dalijasi sukaupta patirtimi su kitų savivaldybių kontrolės ir audito tarnybomis – domėjimasis gerąja praktika ir jos pritaikymu darbe padeda siekti, kad Tarnybos veikla ir rezultatai taptų dar labiau paveikūs.

Vykdo bendradarbiavimą su Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovu Telšių apskrityje, kitomis institucijomis, įstaigomis ir organizacijomis.

 

3.2. Tarnybos veiklos prioritetai ir tobulinimo kryptys

 

Tarptautinius audito standartus atitinkantis auditas ne tik įpareigoja išlaikyti aukštą atliekamo audito kokybę, bet ir skatina didinti audito poveikį, tobulinti profesinę kompetenciją, vykdyti efektyvią, į rezultatus orientuotą veiklą, skatina profesinį darbuotojų bendradarbiavimą bei dalykinę pagalbą vienas kitam. Nuolatinis žinių tobulinimas organizuojamuose mokymuose, domėjimasis gerąja praktika ir jos pritaikymas darbe padeda siekti, kad Tarnybos veikla ir auditų rezultatai kurtų didesnę naudą visuomenei. Didelę įtaka turi vienodas audito rezultatų suvokimas ir tinkamas audito rekomendacijų įgyvendinimas. Todėl prioritetinėmis sritimis išlieka audito poveikio didinimas, efektyvus turimų išteklių naudojimas ir darbuotojų kompetencijų didinimas.

 

 

Savivaldybės kontrolierė                                                  Laima Sadauskienė

 

 

Telšių rajono savivaldybės viešojo sektoriaus subjektai, kuriose buvo atliekamos pagrindinės audito procedūros (detalūs testai ir / ar analitinės procedūros), sąrašas                                                                                                               (1 priedas)

Eil. Nr.

Įstaigos pavadinimas

Konsoliduotojo finansinių ataskaitų rinkinio audito procedūros

Konsoliduotojo biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio procedūros

1.

Telšių rajono savivaldybės administracija

ü

ü

2.

Telšių „Ateities“ progimnazija

ü

ü

3.

Telšių „Kranto“ progimnazija

ü

ü

4.

Telšių lopšelis-darželis „Eglutė“

ü

ü

5.

Telšių lopšelis-darželis „Žemaitukas“

ü

ü

6.

Viešoji įstaiga Luokės pirminės sveikatos priežiūros centras

ü

 

7.

Telšių rajono savivaldybės iždas (Finansų skyrius)

ü

ü

8.

Telšių Žemaitės gimnazija

ü

ü

9.

Telšių „Atžalyno“ progimnazija

ü

ü

10.

Telšių švietimo centras

ü

ü

11.

Telšių rajono savivaldybės Luokės kultūros centras

ü

ü

12.

Telšių rajono savivaldybės Varnių kultūros centras

ü

ü

13.

Telšių rajono savivaldybės Viešvėnų kultūros centras

ü

ü

14.

Telšių meno mokykla

ü

ü

15.

Telšių rajono Nevarėnų pagrindinė mokykla

ü

ü

16.

Telšių rajono savivaldybės Karolinos Praniauskaitės viešoji biblioteka

ü

ü

17.

Telšių sporto ir rekreacijos centras

ü

 

18.

Telšių rajono savivaldybės Žemaitės dramos teatras

ü

 

19.

Telšių r. Luokės Vytauto Kleivos gimnazija

ü

 

20.

Viešoji įstaiga Telšių. r. pirminės sveikatos priežiūros centras

ü

 

21.

Viešoji įstaiga Varnių pirminės sveikatos priežiūros centras

ü

 

22.

Telšių r. savivaldybės administracijos Degaičių seniūnija

 

ü

23.

Telšių r. savivaldybės administracijos Gaūnavo seniūnija

 

ü

24.

Telšių r. savivaldybės administracijos Nevarėnų seniūnija

 

ü

25.

Telšių r. savivaldybės administracijos Upynos seniūnija

 

ü

26.

Telšių r. savivaldybės administracijos Viešvėnų seniūnija

 

ü

27.

Telšių r. savivaldybės administracijos Žarėnų seniūnija

 

ü

Nustačius riziką Bibliotekos fondų inventorizacijos srityje papildomai atrinktos įstaigos:

 

 

1.

Telšių r. Varnių Motiejaus Valančiaus gimnazija

ü

 

2.

Telšių „Džiugo“ gimnazija

ü

 

3.

Telšių r. Tryškių Lazdynų Pelėdos gimnazija

ü

 

4.

Telšių Germanto progimnazija

ü

 

 

Telšių rajono savivaldybės viešojo sektoriaus subjektų, kuriems teiktos rekomendacijos, atliekant 2022 metų ataskaitinio laikotarpio audito procedūras, sąrašas                                                                             (2 priedas)

Eil. Nr.

Įstaigos pavadinimas

1

Telšių „Kranto“ progimnazija

2

Telšių lopšelis-darželis „Eglutė“

3

Telšių rajono savivaldybės administracija

4

Telšių Žemaitės gimnazija

5

VšĮ Vincento Borisevičiaus gimnazija

6

Telšių r. Varnių Motiejaus Valančiaus gimnazija

7

Telšių „Džiugo“ gimnazija

8

Telšių r. Luokės Vytauto Kleivos gimnazija

9

Telšių r. Tryškių Lazdynų Pelėdos gimnazija

10

Telšių „Atžalyno“ progimnazija

11

Telšių r. Nevarėnų pagrindinė mokykla

12

Telšių Meno mokykla

13

Telšių rajono savivaldybės Karolinos Praniauskaitės viešoji biblioteka

14

Telšių „Ateities“ progimnazija

15

Telšių rajono savivaldybės Žemaitės dramos teatras

16

Telšių Žemaitės gimnazija

17

Telšių lopšelis-darželis „Žemaitukas“

18

VšĮ Telšių pirminės sveikatos priežiūros centras

19

Telšių švietimo centras

20

Telšių sporto ir rekreacijos centras

21

VšĮ Luokės pirminės sveikatos priežiūros centras

22

VšĮ Varnių pirminės sveikatos priežiūros centras

 

 

Telšių rajono savivaldybės viešojo sektoriaus subjektų, kuriems teiktos rekomendacijos, neįgyvendintos atliekant 2019-2020-2021 metų ataskaitinio laikotarpio audito procedūras, sąrašas

(3 priedas)

Eil Nr.

Įstaigos pavadinimas

Rekomendacijų skaičius

Įgyvendintų

rekomendacijų skaičius

Dalinai įgyvendintų rekomendacijų skaičius

neįgyvendintų

rekomendacijų skaičius

Pastabos

1.

Telšių rajono savivaldybės administracija

12

 

 

7

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dalis duomenų apie turtą vis dar yra nepatikima, nes savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) apskaita dar nėra tiksli.

Nebaigta atlikti vietinės reikšmės kelių techninė inventorizacija.

Ne visi suformuoti žemės sklypai po pastatais ir keliais įregistruoti nekilnojamojo turto registre.

Iki šiol biologinio turto vertė yra netiksli.

Esminio pagerinimo darbų sąskaitoje vis dar apskaitytas turtas, kurio pagerinimo darbai užbaigti ir turtas eksploatuojamas.

 

 

 

 



[1] Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas, 1994-07-07 Nr. I-533 27 str. 9 d. 15 p. (su vėlesniais pakeitimais).

[2] Telšių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentas, 2021-06-23 sprendimas Nr. T1-260 (su vėlesniais pakeitimais).

[3] Telšių rajono savivaldybės tarybos 2017-12-27 sprendimas Nr. T1-343.

[4] Telšių rajono savivaldybės kontrolieriaus 2021-10-29 įsakymas Nr. KT1-9. Telšių rajono savivaldybės kontrolieriaus 2021-11-03 įsakymo Nr. KT1-22 redakcija.