LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2022 M. RUGPJŪČIO 29 D. ĮSAKYMO NR. 3D-518 „DĖL SKATINAMOSIOS FINANSINĖS PRIEMONĖS „PASKOLOS ŪKIO SUBJEKTŲ, VEIKIANČIŲ ŽEMĖS ŪKIO IR ŽUVININKYSTĖS PRODUKTŲ GAMYBOS, PERDIRBIMO IR PREKYBOS SRITYSE, LIKVIDUMUI UŽTIKRINT REAGUOJANT Į RUSIJOS AGRESIJĄ PRIEŠ UKRAINĄ“ SCHEMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. gruodžio 22 d. Nr. 3D-852

Vilnius

 

 

1. P a k e i č i u Skatinamosios finansinės priemonės „Paskolos ūkio subjektų, veikiančių žemės ūkio ir žuvininkystės produktų gamybos, perdirbimo ir prekybos srityse, likvidumui užtikrinti reaguojant į Rusijos agresiją prieš Ukrainą“ schemą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. 3D-518 „Dėl skatinamosios finansinės priemonės „Paskolos ūkio subjektų, veikiančių žemės ūkio ir žuvininkystės produktų gamybos, perdirbimo ir prekybos srityse, likvidumui užtikrinti reaguojant į Rusijos agresiją prieš Ukrainą“ schemos patvirtinimo“, ir ją išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šio įsakymo nuostatos taikomos paskoloms, teikiamoms nuo 2023 m. sausio 1 d.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                  Kęstutis Navickas

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2022 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. 3D-518

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2022 m. gruodžio 22 d. įsakymo Nr. 3D-852

redakcija)

 

 

SKATINAMOSIOS FINANSINĖS PRIEMONĖS „PASKOLOS ŪKIO SUBJEKTŲ, VEIKIANČIŲ ŽEMĖS ŪKIO IR ŽUVININKYSTĖS PRODUKTŲ GAMYBOS, PERDIRBIMO IR PREKYBOS SRITYSE, LIKVIDUMUI UŽTIKRINTI REAGUOJANT Į RUSIJOS AGRESIJĄ PRIEŠ UKRAINĄ“ SCHEMA

 

Eil. Nr.

Pagrindiniai elementai

Paaiškinimas

 

1.

Teisinis pagrindas

2022 m. kovo 24 d. Europos Komisijos komunikato „Laikinoji valstybės pagalbos priemonių, skirtų ekonomikai remti krizės sąlygomis reaguojant į Rusijos agresiją prieš Ukrainą, sistema“ (toliau – Komunikatas) 2.3 skirsnis ir 3 skirsnis.

Europos Komisijos 2022 m. gruodžio 14 d. sprendimu Nr. C(2022)  9607 final patvirtinta valstybės pagalbos schema SA.105108 (2022/N).

2.

Planuojamo skirti finansavimo suma

Planuojama skirti suma paskoloms teikti – 61 000 000 Eur (šešiasdešimt vienas milijonas eurų). Valdymo išlaidos finansuojamos iš fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansinių priemonių grąžintų ir grąžintinų lėšų, neviršijant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugsėjo 12 d. nutarime Nr. 910 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo ir Lietuvos Respublikos inovacijų skatinimo fondo įstatymo įgyvendinimo“ valdymo išlaidoms nustatytų maksimalių ribų.

3.

Schemos galiojimo trukmė

Paskolų sutartys pagal skatinamąją finansinę priemonę „Paskolos ūkio subjektų, veikiančių žemės ūkio ir žuvininkystės produktų gamybos, perdirbimo ir prekybos srityse, likvidumui užtikrinti reaguojant į Rusijos agresiją prieš Ukrainą“ (toliau – Priemonė) pasirašomos iki 2023 m. birželio 30 d.

4.

Finansų tarpininkų atranka:

4.1. Uždaroji akcinė bendrovė Žemės ūkio paskolų garantijų fondas (toliau – ŽŪPGF) vykdys finansų tarpininkų paskoloms pagal Priemonę teikti atranką.

4.2. Finansų tarpininkas prie paskolos neprisidės savo lėšomis.

4.3. Finansų tarpininkas neprisiims paskolos negrąžinimo ir kitų mokėjimų pagal paskolos sutartis nemokėjimo rizikos.

5.

Paskolos administravimo mokesčiai:

5.1. Paskolos gavėjo finansų tarpininkui mokami paskolos administravimo mokesčiai negali būti didesni nei 2 proc. nuo paskolos sumos, tačiau bendra paskolos administravimo mokesčių suma, kurią iš viso paskolos gavėjas turi sumokėti už paskolą, negali būti mažesnė kaip 150 Eur ir didesnė kaip 2 500 Eur.

5.2. Paskolos lėšos gali būti naudojamos administravimo mokesčiams mokėti.

6.

Paskolos gavėjai:

6.1. Paskolos teikiamos šiems ūkio subjektams:

6.1.1. kaimo vietovėje veikiantiems ūkio subjektams, užsiimantiems pirmine žemės ūkio produktų gamyba (įskaitant kooperatines bendroves (kooperatyvus)), savo pagamintų žemės ūkio produktų perdirbimu ir iš jų pagamintų produktų realizavimu;

6.1.2. pripažintoms žemės ūkio kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), užsiimančioms žemės ūkio produktų perdirbimu ir (ar) prekyba;

6.1.3. kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), neturinčioms pripažintos žemės ūkio kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) statuso, užsiimančioms žemės ūkio produktų perdirbimu ir (ar) prekyba, kurios veiklą vykdo ne ilgiau kaip 2 metus ir jei per paskutinius keturis ketvirčius, ėjusius prieš paraiškos paskolai gauti pateikimą, supirktų iš savo narių šių narių pagamintų žemės ūkio produktų vertė yra didesnė nei 50 proc. visų per tą laikotarpį supirktų žemės ūkio produktų vertės;

6.1.4. ūkio subjektams, užsiimantiems akvakultūros produktų gamyba, savo pagamintų akvakultūros produktų perdirbimu ir iš jų pagamintų produktų realizavimu.

6.2. Ūkio subjektai, nurodyti Priemonės schemos 6.1.1–6.1.3 papunkčiuose, privalo būti įregistravę žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimu Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

6.3. Paskolos teikiamos paskolų gavėjams, kurie nuo 2022 m. vasario 1 d. iki paraiškos paskolai gauti dėl Rusijos agresijos prieš Ukrainą patyrė sunkumų ir atitinka vieną iš šių sąlygų:

6.3.1. skubaus padengimo (kritinio likvidumo) rodiklio reikšmė (Trumpalaikis turtas – Atsargos / Trumpalaikiai įsipareigojimai) yra mažesnė nei 1;

6.3.2. pardavimo pajamos nukrito daugiau kaip 10 proc. Tikrinant sąlygą paskolos gavėjo vidutinės mėnesio pardavimo pajamos, gautos iš tinkamų pagal Priemonę remti veiklų, žemės ūkiui būdingų paslaugų ir derliaus apdorojimo veiklos, laikotarpiu nuo 2022 m. vasario 1 d. iki paraiškos paskolai gauti pateikimo lyginamos su vidutinėmis mėnesio pardavimo pajamomis 2021 metais.

7.

Tinkamos finansuoti išlaidos:

7.1. Paskolos teikiamos apyvartiniam kapitalui finansuoti, tai yra:

7.1.1. darbo užmokestis ir su juo susiję mokesčiai (ne daugiau kaip 6 mėn. laikotarpiu);

7.1.2. kuras ir elektros energija ūkio reikmėms;

7.1.3. trąšos;

7.1.4. augalų apsaugos priemonės;

7.1.5. dauginamoji medžiaga (lauko, daržo ir sodo žemės ūkio augalų ir gyvulių sėklos, sodinamoji ir kita medžiaga, skirta tam tikros veislės augalams dauginti, ir kt.);

7.1.6. auginimo terpė ir indai, skirti augalams daiginti ir auginti;

7.1.7. pašarai ir (ar) jų priedai;

7.1.8. medžiagos, skirtos pašarams ruošti;

7.1.9. veterinarinės priemonės (veterinariniai vaistai, veterinariniai biocidai, veterinarinėje medicinoje naudojami veterinariniai įrankiai, medžiagos ir kt.);

7.1.10. kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) iš savo narių perkama jų pagaminta produkcija;

7.1.11. šios paskolos administravimo mokesčio išlaidos.

8.

Finansavimo teikimo sąlygos:

8.1. Paskolos teikiamos ne ilgesniam kaip 72 mėnesių laikotarpiui ir turi būti išmokėtos iki 2023 m. birželio 30 d. Paskolos sutartyje gali būti numatytas paskolos grąžinimo atidėjimo terminas iki 12 mėnesių nuo paskolos sutarties sudarymo dienos. Paskolos grąžinimo atidėjimo terminu nėra prailginamas šiame papunktyje nustatytas paskolos terminas.

8.2. Paskolos dydis negali viršyti Priemonės schemos 8.2.1 arba 8.2.2 papunkčiuose nurodytų dydžių:

8.2.1. 15 proc. paskolos gavėjo vidutinių metinių pardavimo pajamų, gautų iš tinkamų pagal Priemonę remti veiklų, žemės ūkiui būdingų paslaugų ir derliaus apdorojimo veiklos, per paskutinius tris pasibaigusius ataskaitinius laikotarpius;

8.2.2. 50 proc. gamtinių dujų ir elektros energijos išlaidų per 12 mėnesių, ėjusių prieš mėnesį, kurį pateikta paraiška paskolai gauti.

8.3. Visais atvejais paskolos suma vienam paskolos gavėjui negali viršyti 500 000 Eur (penkių šimtų tūkstančių eurų).

8.4. Vienam paskolos gavėjui pagal Priemonę gali būti suteikiama viena paskola.

8.5. Fiksuota metinė palūkanų norma už paskolą priklausomai nuo paskolos gavėjo dydžio ir paskolos trukmės:

8.5.1. kai paskola teikiama labai mažoms, mažoms ir vidutinėms įmonėms, kaip jos apibrėžtos 2014 m. birželio 25 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 702/2014, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais I priede (toliau – MVĮ):

8.5.1.1. kai paskolos trukmė iki 12 mėnesių – 1,28 proc.;

8.5.1.2. kai paskolos trukmė nuo 13 mėnesių iki 36 mėnesių – 1,53 proc.

8.5.1.3. kai paskolos trukmė nuo 37 mėnesių iki 72 mėnesių – 2,03 proc.

8.5.2. kai paskola teikiama didelėms įmonėms:

8.5.2.1. kai paskolos trukmė iki 12 mėnesių – 1,53 proc.;

8.5.2.2. kai paskolos trukmė nuo 13 mėnesių iki 36 mėnesių – 2,03 proc.

8.5.2.3. kai paskolos trukmė nuo 37 mėnesių iki 72 mėnesių – 3,03 proc.

8.6. Lėšų išskolinimo sąlygos:

8.6.1. 2 mėnesius nuo ŽŪPGF finansų tarpininkų paskoloms pagal Priemonę teikti atrankos paskelbimo dienos Priemonės lėšos skolinamos ūkio subjektams, kurių viena iš vykdomų veiklų yra:

8.6.1.1. paukštininkystė, kiaulininkystė, galvijininkystė, avininkystė ir ožkininkystė;

8.6.1.2. daržininkystė ir sodininkystė;

8.6.1.3. akvakultūra;

8.6.1.4. ekologinė augalininkystė.

8.6.2. Terminui, nurodytam 8.6.1 papunktyje, pasibaigus paskolos gali būti teikiamos visiems tinkamiems ūkio subjektams (informacija apie paraiškų paskolai gauti teikimo terminus skelbiama ŽŪPGF interneto svetainėje adresu www.garfondas.lt).

9.

Paskolos neteikiamos:

9.1. Jei paraiškos paskolai gauti pateikimo metu ūkio subjektas yra bankrutuojantis ir (ar) likviduojamas.

9.2. Jei ūkio subjektas yra gavęs lengvatinę paskolą ar garantiją pagal ŽŪPGF įgyvendinamas finansines priemones ir nevykdo įsipareigojimų pagal paskolos ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) sutartis su finansų įstaiga ir (arba) dėl jo nevykdomų įsipareigojimų pirmiau nurodyta sutartis yra nutraukta.

9.3. Ūkio subjektų projektams įgyvendinti pagal tam tikrą Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos priemonę, jei pagal tą priemonę yra teikiamos paskolos apyvartiniam kapitalui finansuoti;

9.4. Jei paskolos gavėjui ar jo dalyviams taikomos Europos Sąjungos sankcijos reaguojant į Rusijos karinę agresiją, kaip nustatyta Komunikato 47 punkte. Informacija apie Europos Sąjungos taikomas sankcijas Rusijos ir Baltarusijos Respublikai skelbiamos Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos interneto svetainėje www.urm.lt/sankcijos.

9.5. Ūkio subjektams, kurie yra gavę pagalbą, kuri buvo suteikta pagalbos teikėjo Lietuvoje ir Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka, ir nėra grąžinę visos jos sumos, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka.

10.

Pagalbos sumavimas:

10.1. Paskolų teikimas pagal Priemonę yra valstybės pagalba, kuri teikiama pagal Komunikatą ir Priemonės schemą.

10.2. Paskolos gavėjas, gavęs pagal kitas priemones paskolą pagal Komunikato 2.3 skirsnį, gali gauti paskolą pagal Priemonę, jeigu bendra paskolų suma vienam paskolos gavėjui neviršija Priemonės schemos 8.2 papunktyje nustatytų ribų.

10.3. Paskolos gavėjas, gavęs pagal kitas priemones paskolos garantiją pagal Komunikato 2.2 skirsnį, gali gauti paskolą pagal Priemonę, jeigu bendra šių paskolų suma vienam paskolos gavėjui neviršija Priemonės schemos 8.2 papunktyje nustatytų ribų.

10.4. Garantija paskoloms, teikiamoms pagal šią Priemonę, t. y. pagal Komunikato 2.3 skirsnį, neteikiama.

10.5 Paskolos gavėjui, gavusiam pagalbą pagal Europos Komisijos komunikatą „Laikinoji valstybės pagalbos priemonių, skirtų ekonomikai remti reaguojant į dabartinį COVID-19 protrūkį, sistema“ (toliau – COVID-19 pagalbos komunikatas), gali būti teikiama pagalba pagal šią Priemonę, jei laikomasi nustatytų sumavimo taisyklių. Kai paskolos gavėjui yra suteikta paskolų arba garantijų pagal Komunikatą ir COVID-19 pagalbos komunikatą ir kai paskolos suma apskaičiuojama pagal paskolos gavėjo deklaruotus likvidumo poreikius, tie likvidumo poreikiai gali būti patenkinti pagalbą suteikiant tik vieną kartą.

10.6. Paskolos gali būti teikiamos ūkio subjektų projektams, finansuojamiems iš Europos Sąjungos lėšų ir (ar) kitų šaltinių (išskyrus Priemonės schemos 9.3 papunktyje nurodytą atvejį), įgyvendinti, jei nebus viršytas paramos teikimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas didžiausias paramos intensyvumas arba paramos suma.

11.

Stebėsena:

 

11.1. ŽŪPGF turi užtikrinti, kad teikiama valstybės pagalba atitiktų Komunikato ir šios schemos nuostatas.

11.2. ŽŪPGF turi pateikti duomenis apie suteiktą pagalbą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui, vadovaudamasis Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.

12.

Skaidrumo reikalavimai

ŽŪPGF, vadovaudamasis Komunikato nuostatomis, iki 2023 m. sausio 31 d. (kai sprendimai dėl pagalbos suteikimo priimti iki 2022 m. gruodžio 31 d.) ir iki 2023 m. liepos 31 d. (kai sprendimai dėl pagalbos suteikimo priimti nuo 2023 m. sausio 1 d. iki 2023 m. birželio 30 d.) Reglamento (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais, III priede, Reglamento (ES) Nr. 702/2014 III priede ir 2014 m. gruodžio 16 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1388/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba įmonėms, kurios verčiasi žvejybos ir akvakultūros produktų gamyba, perdirbimu ir prekyba, skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais, III priede nurodytą informaciją apie tuos pagalbos skyrimo atvejus, kai paskolos gavėjui skirta pagalba (t. y. tam pačiam paskolos gavėjui ir tam pačiam projektui arba veiklai skiriama pagalba, net jeigu ji skirta kelių sprendimų pagrindu ir (arba) pagal skirtingas pagalbos priemones) viršijo 10 000 Eur, pateikia Žemės ūkio ministerijai, kuri gautą informaciją paskelbia Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos svetainėje ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo pagalbos suteikimo dienos.

13.

Informacijos ir dokumentų saugojimas

Informacija ir dokumentai, susiję su pagalbos teikimu, saugomi ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos.

___________________

 

part_e74cfa4d6a6c4453bb8234988cd9c385_end