LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO 2019 M. SPALIO 15 D. ĮSAKYMO NR. A1-614 „DĖL DARBO SU JAUNIMU GATVĖJE TVARKOS APRAŠO, MOBILIOJO DARBO SU JAUNIMU TVARKOS APRAŠO, ATVIROJO DARBO SU JAUNIMU TVARKOS APRAŠO, JAUNIMO INFORMAVIMO IR KONSULTAVIMO TVARKOS APRAŠO IR JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. liepos 21 d. Nr. A1-482

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2019 m. spalio 15 d. įsakymą Nr. A1-614 „Dėl Darbo su jaunimu gatvėje tvarkos aprašo, Mobiliojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo, Atvirojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo, Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašo ir Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“:

1Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Mobiliojo darbo su jaunimu tvarkos aprašą:

1.1. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:

11. Mobilusis darbas su jaunimu turi būti vykdomas mobilųjį darbą su jaunimu vykdančios organizacijos pasirinktoje (-ose) savivaldybėje (-ėse) ne rečiau kaip vieną kartą per dvi savaites.“ 

1.2. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

12. Vykdydama mobilųjį darbą su jaunimu, mobiliojo darbo su jaunimu komanda privalo turėti iš anksto parengtus jaunimo veiklos pasiūlymus.“

2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašą:

2.1. Pakeičiu 3.8 papunktį ir jį išdėstau taip:

3.8. Nacionalinis jaunimo informavimo ir konsultavimo tinklo koordinatorius (toliau – Nacionalinis koordinatorius) – įstaiga ar organizacija, nacionaliniu lygmeniu atsakinga už metodinės pagalbos teikimą jaunimo informavimo ir konsultavimo centrams bei jaunimo informavimo ir konsultavimo taškams ir koordinuojanti tų taškų veiklą. Nacionalinis koordinatorius išrenkamas Jaunimo reikalų agentūros organizuojamo konkurso būdu.“

2.2. Pakeičiu 16 punktą ir jį išdėstau taip:

16. Centrų ir Taškų atitikties Apraše įvardytoms sąlygoms patikrą atlieka Jaunimo reikalų agentūra (toliau – Agentūra) Agentūros direktoriaus įsakymu nustatyta tvarka. Centrų ir Taškų atitikties Apraše įvardytoms sąlygoms patikra atliekama siekiant nustatyti, kiek Centrų ir Taškų yra šalyje.“

2.3.        Pakeičiu 18 punktą ir jį išdėstau taip:

18. Centruose bei Taškuose teikiamo bendrinio jaunimo informavimo ir konsultavimo temas Agentūra derina su Nacionaliniu koordinatoriumi, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Suderintas temų sąrašas Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinamas trejiems metams ir skelbiamas Agentūros interneto puslapyje www.jra.lt. Prireikus temų sąrašas gali būti papildomas.“

3.  Pakeičiu Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tvarkos aprašą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                                                 Monika Navickienė

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės

apsaugos ir darbo ministro

2019 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. A1-614

(Lietuvos Respublikos socialinės

apsaugos ir darbo ministro

2022 m. liepos 21 d. įsakymo Nr. A1-482

redakcija)

 

 

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tikslus, uždavinius, principus, jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklos organizavimo etapus, procesą ir jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo paslaugas teikiančių organizacijų akreditavimo tvarką.

2.       Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo paslaugas teikiančių organizacijų veikla gali būti finansuojama iš valstybės, savivaldybių biudžetų lėšų ir (ar) kitų finansavimo šaltinių.

3.       Apraše vartojamos sąvokos:

3.1.    Individualus darbas su jaunimu – jaunų žmonių trumpalaikės individualios konsultacijos arba individuali tęstinė pagalba jiems įvairiose gyvenimo situacijose, siekiant įgalinti juos spręsti savo asmenines ir socialines problemas.

3.2.    Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo paslaugas teikianti organizacija (toliau – PIU organizacija) – akredituota Lietuvos Respublikoje veikianti su jaunimu dirbanti organizacija, teikianti jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo paslaugas pagal šiame Apraše nustatytus reikalavimus.

3.3.    Jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas – ne mažesnę kaip vienų metų darbo su neaktyviais jaunais žmonėmis patirtį turintis darbuotojas, kuris padeda jauniems žmonėms prisitaikyti visuomenėje, skatina juos ugdytis asmeninius ir socialinius įgūdžius, suteikia jiems žinių ir gebėjimų, padedančių įsitraukti į darbo rinką.

3.4.    Mažiau galimybių turintis jaunimas – jaunimas, neturintis tokių pat sąlygų kaip bendraamžiai savo kompetencijoms ir veikloms plėtoti, nes gyvena nepalankiomis sąlygomis ar patiria socialinių, ekonominių, išsilavinimo, kultūrinių, geografinių sunkumų, turi negalią ir (ar) sveikatos problemų.

3.5.    Neaktyvus jaunas žmogus (toliau – NEET) – nesimokantis, nestudijuojantis, nedirbantis pagal darbo sutartį ar savarankiškai, neturintis kitų darbo santykiams prilygintų teisinių santykių, nevykdantis neatlygintinio užimtumo veiklos, neieškantis darbo jaunas žmogus.

3.6.    Su jaunimu dirbančių organizacijų akreditavimas – su jaunimu dirbančių organizacijų įvertinimas Jaunimo reikalų agentūros direktoriaus įsakymu nustatyta tvarka, siekiant nustatyti jų pasirengimą, galimybes teikti jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo paslaugas.

3.7.    Tarpsektorinis bendradarbiavimas – bendra valstybės ir savivaldybių institucijų, visuomenės, nevyriausybinių organizacijų, verslo ir žiniasklaidos sektorių veikla, kuria siekiama įgyvendinti bendrus tikslus.

3.8.    Tarpžinybinis bendradarbiavimas – bendra valstybinio, verslo ir nevyriausybinio sektorių veikla, kuria siekiama įgyvendinti bendrus tikslus.

3.9.    Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme bei Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatyme.

 

II SKYRIUS

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

4.       Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tikslas – kompleksiškai teikti asmeninių ir socialinių jauno žmogaus įgūdžių ugdymo paslaugas, suteikiant jam žinių ir gebėjimų, leidžiančių integruotis į darbo rinką ir (ar) grįžti į švietimo sistemą. 

5.  Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo uždaviniai:

5.1.    motyvuoti jaunimą, ypatingą dėmesį skiriant NEET ir mažiau galimybių turinčiam jaunimui, įsitraukti į veiklas ir ugdyti jo socialinius bei darbo rinkai reikalingus įgūdžius;

5.2.    organizuoti individualų darbą su jaunimu, siekiant stiprinti jo gebėjimus spręsti kasdienio gyvenimo problemas ir tenkinti kasdienius poreikius;

5.3.    ugdyti asmenines, socialines ir profesines jauno žmogaus kompetencijas;

5.4.    ugdyti dalykines jauno žmogaus kompetencijas, reikalingas integracijai į švietimo ar darbo rinkos sistemas;

5.5.    didinti jaunimo, ypatingą dėmesį skiriant NEET ir mažiau galimybių turinčiam jaunimui, motyvaciją per praktinių įgūdžių ugdymo veiklas;

5.6.    tarpininkauti tarp jaunimo, valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir (ar) organizacijų, atstovauti jaunimo, dalyvaujančio jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo veiklose, interesams, sprendžiant klausimus, susijusius su jo gyvenimo kokybės gerinimu;

5.7.    kurti tarpžinybinio bendradarbiavimo tinklą savivaldybės lygmeniu.

 

III SKYRIUS

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO PRINCIPAI

 

6.       Be darbo su jaunimu principų, nustatytų Jaunimo politikos pagrindų įstatyme, ugdant jaunimo praktinius įgūdžius, vadovaujamasi šiais principais:

6.1.    abipusės pagarbos – jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas turi gerbti jų pasirinktą gyvenimo būdą, kuris gali skirtis nuo jo gyvenimo būdo, laikytis konfidencialumo bei profesinės etikos principų;

6.2.    poreikius atitinkančios pagalbos teikimo – jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas konsultuoja jauną žmogų, kokios yra galimybės gauti medicininę, socialinę, psichologinę ar kitokią pagalbą, kuri gali būti teikiama tik asmeniui sutikus;

6.3.    konfidencialumo – asmeninė informacija, kuria pasidalija jaunas žmogus praktinių įgūdžių ugdymo metu, be jo sutikimo neviešinama, nekaupiama, neperduodama kitoms institucijoms ar tretiesiems asmenims;

6.4.    bendradarbiavimo – jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas skatina valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir (ar) organizacijų bendradarbiavimą, įsitraukia į jau egzistuojantį tarpsektorinį arba tarpžinybinį bendradarbiavimą;

6.5.    santykių kūrimo – praktinių įgūdžių ugdymo metu kuriami pasitikėjimu grįsti santykiai tarp jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdančio darbuotojo ir jauno žmogaus;

6.6.    nuoseklaus ugdymo proceso užtikrinimo – organizuodamas įvairias veiklas bei užimtumą, jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas siekia užtikrinti asmeninių, socialinių, profesinių, gebėjimo mokytis kompetencijų ugdymą, inicijuoja ir stebi jauno žmogaus pokyčių procesą;

6.7.    palydėjimo – teikdamas individualaus palydėjimo paslaugas, jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas užtikrina sklandų ir nenutrūkstamą jauno žmogaus tolesnio motyvavimo ir socialinės adaptacijos procesą.

 

IV SKYRIUS

PIU ORGANIZACIJŲ AKREDITAVIMAS

 

7.       Su jaunimu dirbančių organizacijų akreditavimą vykdo Jaunimo reikalų agentūra (toliau – Agentūra) Agentūros direktoriaus įsakyme nustatyta tvarka.

8.  PIU organizacija turi atitikti šiuos reikalavimus:

8.1.    būti su jaunimu dirbanti organizacija, turinti daugiau kaip 1 metų darbo su jaunimu patirtį;

8.2.    bendradarbiauti su ne mažiau kaip 2 organizacijomis, veikiančiomis darbo su jaunimu srityje (pavyzdžiui, seniūnijomis, seniūnaitijomis, bendruomenėmis, nakvynės namais, atviraisiais jaunimo centrais, medicinos įstaigomis, globos namais, policija ir kt.), taip pat su organizacijomis, kuriose jaunas žmogus gali atlikti praktiką (bendradarbiavimas turi būti apibrėžtas sutartimis);

8.3.    turėti ne mažiau kaip 2 jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdančius darbuotojus.

 

V SKYRIUS

JAUNIMO PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

9. PIU organizacija ne rečiau kaip vieną kartą per savaitę turi organizuoti jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdančių darbuotojų susirinkimus.

10. Jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas, ieškodamas jaunimo, kurio praktinius įgūdžius jis ugdys, turi taikyti šias darbo su jaunimu gatvėje bei mobiliojo darbo su jaunimu formas:

10.1. nuvykęs į gyvenamąją teritoriją, kurioje nėra darbo su jaunimu infrastruktūros, dirbti su jaunimu, siekdamas identifikuoti jauną žmogų, kuriam reikia pagalbos, ir pateikti jam jo poreikius atitinkantį pasiūlymą;

10.2. dirbti tiesiogiai su jaunimu neformaliose jaunimo susibūrimo vietose (viešosiose erdvėse, gatvėse, parkuose, kavinėse, sporto aikštynuose, klubuose ir kt.), siekdamas identifikuoti jauną žmogų, kuriam reikia pagalbos, ir pateikti jam jo poreikius atitinkantį pasiūlymą.

11. Jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas dirba pagal Individualų jauno žmogaus praktinių įgūdžių ugdymo veiklos planą (Aprašo priedas) (toliau – Individualus veiklos planas), sudarytą atsižvelgiant į jauno žmogaus poreikius, įgytą išsilavinimą, kvalifikaciją, darbinę patirtį, tolesnės karjeros planus, jauno žmogaus motyvaciją dirbti ir (ar) mokytis. Taip pat turi būti atsižvelgiama į konkrečias jauno žmogaus emocines, bendravimo, asmenybės problemas, socialinius įgūdžius.

12. Jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas, remdamasis Individualiu veiklos planu, ne rečiau kaip kartą per savaitę organizuoja konsultacijas su jaunu žmogumi, kurios gali vykti tiek susitikus gyvai, tiek nuotoliniu būdu.

13. Jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas, jei paslaugos negali suteikti pats, turi organizuoti psichologo, socialinio darbuotojo, teisininko, asmeninio finansininko, karjeros specialisto ir (ar) kitų specialistų paslaugų teikimą, jeigu jaunas žmogus sutinka tokias paslaugas gauti. Jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas turi jaunam žmogui padėti susirasti specialistą, į kurį jis turėtų kreiptis.

14. Siekdamas ugdyti asmenines, socialines ir profesines jauno žmogaus kompetencijas, jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas prireikus palydi jauną žmogų į vietą, kurioje jis gali užsiimti savanoriška veikla, arba į įstaigą, kurioje jis gali atlikti praktiką.

15. Teikti paraiškas dalyvauti Agentūros organizuojamame praktinių įgūdžių ugdymo finansavimo konkurse gali tik PIU organizacijos.

16. Jaunimo praktiniai įgūdžiai turi būti ugdomi pagal Individualų veiklos planą.

 

______________________

 

part_c52a3da06c7f4e37928ebd3b431ce8a9_end


 

Jaunimo praktinių įgūdžių

ugdymo tvarkos aprašo

priedas

 

________________________

(sudarytojo pavadinimas)

 

INDIVIDUALUS JAUNO ŽMOGAUS PRAKTINIŲ ĮGŪDŽIŲ UGDYMO VEIKLOS PLANAS

____________________________________________________________________

(data, sudarymo vieta)

 

1.   INDIVIDUALAUS VEIKLOS PLANO ĮGYVENDINIMO TERMINAS:

Praktinių įgūdžių ugdymo veiklų vykdymo pradžios data:

 

Planuojama praktinių įgūdžių ugdymo veiklų vykdymo pabaigos data:

 

2.   JAUNŲ ŽMONIŲ PRAKTINIUS ĮGŪDŽIUS UGDANTIS DARBUOTOJAS:

Vardas, pavardė

 

3.  JAUNAS ŽMOGUS:

Vardas, pavardė

 

4.  TRUMPAS JAUNO ŽMOGAUS SITUACIJOS APRAŠYMAS (aprašoma jauno žmogaus situacija, kodėl reikalingas praktinių įgūdžių ugdymas):

 

 

5.  INDIVIDUALAUS VEIKLOS PLANO TIKSLAS IR PLANUOJAMOS TEIKTI PASLAUGOS:

Tikslas

 

Planu Planuojamos teikti jaunam žmogui paslaugos

 

6. DETALUS VEIKLŲ PLANAS:

Veiklos

Įgyvendinimo terminai

(metai, mėnuo, diena)

Planuojamas

valandų skaičius

Siekiamas pokytis

1.

Nuo 20..-..-.. iki 20..-..-..

 

URR  

2.

 

 

 

Iš viso (val.):

 

 

 

Įsipareigoju dalyvauti šiame individualiame veiklos plane numatytose veiklose.

Jaunas žmogus

 

 

 

 

 

 

 

(vardas, pavardė, parašas)

 

 

 

Įsipareigoju jaunam žmogui sudaryti tinkamas sąlygas įvykdyti jo įsipareigojimus, suteikti visapusišką pagalbą ir palaikymą.

 

 

Jaunų žmonių praktinius įgūdžius ugdantis darbuotojas

 

__________________________________

 

(vardas, pavardė, parašas)

 

 

________________________

 

 

part_4d64239aad8c4baaa36aa62dafcbd1a7_end