Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, simbolis, iliustracija  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIASIS VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL DARBUOTOJŲ SAUGĄ IR SVEIKATĄ BEI DARBO TEISĘ REGLAMENTUOJANČIŲ TEISĖS AKTŲ REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMŲ PRIPAŽINIMO MAŽAREIKŠMIAIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. spalio 11 d. Nr. EV-163

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 1 ir 6 punktais bei Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 38 straipsnio 2 dalimi:

1. T v i r t i n u Darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo teisę reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimų pripažinimo mažareikšmiais tvarkos aprašą (pridedama).

2. Į p a r e i g o j u:

2.1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) Informacinių technologijų ir dokumentų valdymo skyriaus vedėją organizuoti šio įsakymo paskelbimą Teisės aktų registre ir VDI interneto svetainėje;

2.2. VDI skyrių vedėjus su šiuo įsakymu supažindinti vadovaujamo skyriaus darbuotojus.

3. P a v e d u įsakymo vykdymo kontrolę Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui.

 

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausiasis

valstybinis darbo inspektorius                                                                                  Jonas Gricius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2024 m. spalio 11 d. įsakymu

Nr. EV-163

 

 

 

DARBUOTOJŲ SAUGĄ IR SVEIKATĄ BEI DARBO TEISĘ REGLAMENTUOJANČIŲ TEISĖS AKTŲ REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMŲ PRIPAŽINIMO MAŽAREIKŠMIAIS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo teisę reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimų pripažinimo mažareikšmiais tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo teisę reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimus, kurie gali būti laikomi mažareikšmiais, ir šių pažeidimų vertinimo, pripažįstant ar nepripažįstant juos mažareikšmiais, kriterijus bei reglamentuoja teisės aktų reikalavimų pažeidimų, kurie laikomi mažareikšmiais (toliau – mažareikšmiai pažeidimai) įforminimo tvarką.

2Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos darbo kodekse, Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatyme, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos įstatyme dėl užsieniečių teisinės padėties įtvirtintas sąvokas.

3Mažareikšmių pažeidimų kriterijus taiko ūkio subjektų priežiūrą vykdantys Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) darbo inspektoriai, patikrinimo metu nustatę darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo teisę reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų nesilaikymo ar netinkamo vykdymo faktą.

4. Mažareikšmiu pažeidimu laikytinas toks pažeidimas, kuris nesukėlė finansinės žalos valstybei, nėra susijęs su darbuotojų socialinėmis garantijomis, nesudarė realaus pavojaus darbuotojų sveikatai bei gyvybei, jeigu šis pažeidimas buvo pašalintas iki patikrinimo pradžios arba patikrinimo metu patikrinimą atliekančio darbo inspektoriaus akivaizdoje, arba įgyvendinant inspektoriaus rašytinę rekomendaciją.

 

II SKYRIUS

MAŽAREIKŠMIŲ PAŽEIDIMŲ KRITERIJAI

 

5.  Mažareikšmiai pažeidimai, susiję su nelegaliu, nedeklaruotu darbu, nedeklaruota savarankiška veikla, užsieniečių įdarbinimo tvarka, skaidriai dirbančio asmens identifikavimu:   

5.1. pranešimas apie socialinio draudimo pradžią (1-SD pranešimas) Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniam skyriui pateiktas pavėluotai, bet pirmąją darbuotojo darbo dieną, tačiau iki institucijos patikrinimo pradžios;

5.2. pranešimas apie socialinio draudimo pradžią (1-SD pranešimas) Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniam skyriui pateiktas pavėluotai (vėliau kaip pirmąją darbuotojo darbo dieną), tačiau iki institucijos patikrinimo pradžios, kai darbdavys pats pastebėjo pažeidimą bei pats  ėmėsi veiksmų pažeidimui pašalinti. Tokiu atveju pažeidimas  priskiriamas prie mažareikšmio,  jei atitinka visus  šiuos  kriterijus:

5.2.1. darbuotojo socialinio draudimo pradžia sutampa su jo faktinio darbo pradžios laikotarpiu;

5.2.2. yra objektyvių vėlavimo priežasčių (pavyzdžiui, valstybės informacinių sistemų neveikimas ar trikdžiai, pirminiai (1-SD pranešimas) pranešimai buvo atmesti ar nepriimti), kurias pagrindžiančius įrodymus darbdavys pateikia darbo inspektoriui, atliekančiam patikrinimą;

5.2.3. nebuvo siekio nuslėpti darbo santykius (VDI patikrinimo metu pateikiama rašytinė darbo sutartis, pranešimą apie socialinio draudimo pradžią darbdavys pateikė savo iniciatyva, nekilus konfliktui su darbuotoju, darbuotojas pirmą darbo dieną buvo instruktuotas ir apmokytas teisės aktų nustatyta tvarka, darbą pradėjo pasitikrinęs sveikatą, visas faktinis darbo laikas pažymėtas darbo laiko apskaitos žiniaraštyje);

5.2.4. nėra sistemiškumo (kitus pranešimus apie socialinio draudimo pradžią (1-SD pranešimas) darbdavys teikia nustatyta tvarka);

5.3. pavėluotai, tačiau iki VDI patikrinimo pradžios, pateiktas pirminis pranešimas apie Lietuvoje dirbančius užsieniečius (toliau – LDU pranešimai).  Šis pažeidimas priskiriamas prie mažareikšmio pažeidimo, jei atitinka bent vieną iš šių  kriterijų:

5.3.1. nėra sistemiškumo (ūkio subjektas kitus LDU pranešimus teikia nustatyta tvarka);

5.3.2. ūkio subjektas pats ėmėsi priemonių LDU pranešimų teikimo vėlavimo prevencijai ir dviejų mėnesių laikotarpyje iki VDI patikrinimo pradžios teikia LDU pranešimus nustatytais terminais;  

5.4. pavėluotai, tačiau iki VDI patikrinimo pradžios, pateiktas (-i) patikslinantis (-ys) LDU pranešimas (-ai);

5.5. pavėluotai, tačiau per 5 darbo dienas po ūkio subjektui elektroniniu paštu pateiktos rašytinės rekomendacijos, pateiktas (-i) patikslinantis (-ys) LDU pranešimas (-ai);

5.6. VDI patikrinimo metu savarankiškai dirbantis asmuo dirba statybos darbus, deklaravęs individualią veiklą ar pagal verslo liudijimą arba šiuos darbus dirbantis darbuotojas dirba pagal darbo sutartį, tačiau neturi Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 15(1) straipsnyje nustatyta tvarka suformuoto skaidriai dirbančio asmens identifikavimo kodo. Statytojui (užsakovui) ar jo vienam įgaliotam rangovui administracinė teisena nepradedama, jeigu pažeidimas pašalinamas patikrinimo metu patikrinimą atliekančio VDI darbo inspektoriaus akivaizdoje;

5.7. darbdavys įdarbino trečiosios šalies pilietį, kai jis neturi leidimo pakeisti darbdavį, nors privalu jį gauti, tačiau pažeidimą pastebėjo pats darbdavys ir jį pašalino (su asmeniu nutraukti darbo santykiai) iki institucijos patikrinimo pradžios.

6. Darbuotojų saugos ir sveikatos bei darbo teisės aktų reikalavimų pažeidimai laikomi mažareikšmiais, jeigu šie reikalavimai nėra įtraukti į atitinkamą (-us) kontrolinį (-ius) klausimyną (-us), pagal kurį (-iuos) atliekamas patikrinimas, išskyrus atvejus, kai dėl šių pažeidimų kyla realus pavojus darbuotojų sveikatai bei gyvybei arba dėl naudojamos technologijos ir įrenginių susidaro grėsmė visuomenei ir kitų asmenų interesams taip, kaip tai nustatyta Aprašo 7.1 papunktyje.

 

III skyrius

PAŽEIDIMAI, KURIE NEPRIPAŽĮSTAMI MAŽAREIKŠMIAIS

 

7. Pažeidimas nepripažįstamas mažareikšmiu, jei:

7.1. dėl jo kyla realus pavojus darbuotojų sveikatai bei gyvybei arba dėl naudojamos technologijos ir įrenginių susidaro grėsmė visuomenei ir kitų asmenų interesams (darbuotojų kritimo iš aukščio rizika; daiktų, krovinių, įrenginių, birių medžiagų, grunto kritimo, griūties ar (ir) virtimo rizika; apsinuodijimo pavojingomis cheminėmis medžiagomis ar sprogimo rizika; potencialiai pavojingų įrenginių netinkama eksploatacija);

7.2. tai teisės aktų reikalavimų, įtrauktų į atitinkamą (-us) kontrolinį (-ius) klausimyną (-us), pagal kurį (-iuos) atliekamas patikrinimas, pažeidimas;

7.3. tai nelegalaus ar nedeklaruoto darbo, nedeklaruotos savarankiškos veiklos, užsieniečių įdarbinimo tvarkos, skaidriai dirbančio asmens identifikavimo pažeidimas, išskyrus Aprašo 5 punkte nurodytus mažareikšmius pažeidimus;

7.4 susijęs su darbuotojo socialinių garantijų neužtikrinimu (darbo užmokesčio nemokėjimas, darbo ir poilsio rėžimų neišlaikymas ir kt.);

7.5. susijęs su smurtu ir priekabiavimu darbe ir jų prevencija;

7.6. jam būdingas sistemiškumas (keli atvejai tokio paties tipo pažeidimų) ar pažeidimas padarytas tyčia.

 

IV SKYRIUS

MAŽAREIKŠMIŲ PAŽEIDIMŲ įforminimas

 

8. Nustačius darbuotojų saugą ir sveikatą bei darbo teisę reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimą, kuris pagal mažareikšmių pažeidimų kriterijus vertintinas kaip mažareikšmis pažeidimas (Aprašo 6 punktas),  ūkio subjektui kontroliniame (-iuose) klausimyne (-uose), pagal kurį (-iuos) atliekamas patikrinimas, teikiama rašytinė rekomendacija šiam pažeidimui pašalinti ar (ir) ateityje išvengti. Šios rekomendacijos įvykdymo terminas nėra nustatomas.

9. Nustačius mažareikšmius pažeidimus, susijusius su nelegaliu, nedeklaruotu darbu, nedeklaruota savarankiška veikla, užsieniečių įdarbinimo tvarka, skaidriai dirbančio asmens identifikavimu (Aprašo 5 punktas), rašytinės rekomendacijos neteikiamos, išskyrus Aprašo 5.5 papunktyje nurodytą atvejį, bet Nelegalaus darbo tyrimo akte įrašoma informacija apie nustatytą mažareikšmį pažeidimą.

10. Aprašo 5.5 papunktyje nurodytu atveju rašytinė rekomendacija išsiunčiama ne vėliau nei kitą darbo dieną po pažeidimo nustatymo, o elektroninio laiško skenuota kopija paskelbiama inspektavimo kortelėje VDI Darbo sąlygų darbo vietose nuolatinės stebėsenos informacinėje sistemoje (toliau - DSS IS). Rašytinės rekomendacijos įgyvendinimą kontroliuoja ją surašęs VDI darbo inspektorius, atlikdamas darbdavio patikslintų LDU pranešimų pateikimo stebėseną DSS IS. Jei pažeidimas per Aprašo 5.5 papunktyje nustatytą terminą nepašalinamas, pradedama administracinė teisena.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

11. VDI darbo inspektoriams, pakartotinai atliekant ūkio subjekto patikrinimą ir nustačius tuos pačius, kaip ir pirminio ūkio subjekto patikrinimo metu, teisės aktų reikalavimų pažeidimus, kurie buvo priskirti mažareikšmiams, dėl šių pažeidimų pradedama administracinė teisena.

 

______________